16 729 läst ·
132 svar
17k läst
132 svar
Är vägguttaget ens godkänt?
Nja, jag tänkte närmast på AI-tips. Mina egna kunskaper och erfarenheter, delar jag gärna med andra. Jag får ju motsvarande av er andra - guld värt för mig i varje fall.Mikael_L skrev:
Ja nu lyckas du komplicera saker ännu mer.3 305 skrev:
Man kan väl typ säga att EU-direktiv och CE-märkning inte är speciellt bra utformat för vissa saker. Det siktar mest på företag som tänker sälja produkter på EUs inre marknad, dvs inte bara ett enda exemplar t.ex.
Det som inte faller i någon gråzon är om ett företag ska tillverka en mängd saker, och sälja dessa inom EU, samt att sakerna är sådana att de täcks av något av produktdirektiven, då ska de självklart ha sin CE-märkning och alla papper osv i ordning.
Och det är ett tillverkaransvar, så redan här får vi problem, tänk alla företag som importerar saker, och de kanske inte kan få tillverkaren med på tåget.
Så det finns därför en möjlighet att istället byta till ett importöransvar, men detta vill man helst undvika (jag antar att det till stor det beror på att det är tillverkaren som har kontroll på sin produkt, inte importören, t.ex. kanske tillverkaren ändrar produktionen plötsligt, t.ex. byter ut en Cy-kondensator i nätdelen mot en vanlig, och därmed gör konstruktionen mycket farligare och icke godkänd enligt LVD)
Sen har vi fallet ifall jag tillverkar ett unikt föremål bara åt mig själv, det är helt fritt och lagligt att göra (ja kanske inte en atombomb, knark, en mjältbrandsbakteriefarm osv, men sånt regleras av helt andra regelverk).
Men de riktiga knepigheterna kommer i gråskalan där mellan.
Om jag tillverkar ett unikt föremål åt mig själv, får jag sen ge bort det? Får jag sälja det? Vad händer om föremålet ingår i en annan försäljning osv osv.
Om jag sätter ihop en elcentral åt en kund, med CE-märkta produkter, behöver denna central CE-märkas? Om det behövs, då ska väl en DoC upprättas som VD eller ägare av bolaget ska skriva under, Svenska bruksanvisningar (eller på det språk där jag sätter upp centralen egentligen).
Sen om jag hugger på det första inlägget, som lett till denna utvikning, om jag tillverkar ett vägguttag åt mig själv. Ja och, vi har ju egna regler gällande elinstallation, så jag anser att det är tillåtet att tillverka, men andra regelverk, ESV föreskrifter och SS4364000 kommer att stoppa möjligheten att sen använda detta uttag i en elanläggning.
Ja det finns mycket svårigheter och tolkningsproblem, så fort vi lämnar de tre solklara fallen.
DoC är förresten Declaration of Conformity...
https://www.foretagarna.se/juridisk-faq/avtal-kop/declaration-of-conformity/
https://europa.eu/youreurope/busine...e/signing-declaration-conformity/index_sv.htm
Såhär kan en Doc se ut, denna är välfylld, med flera direktiv som ska uppfyllas och därmed blir det ju även en bunt med harmoniserade standarder listade. Denna ser rätt korrekt ut, jag tycker att titeln/positionen på den som skrivit under den kanske ligger lite väl lågt ner i organisationen, man vill ha sånt här undertecknat av folk som inte kan skylla på andra uppåt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den här var ju lite rolig, vad många glömmer är att CE-märkning gäller faktiskt väldigt många slags produkter. Här är det inte angivet någon titel/position för den som skrivit under, det är ett fel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
När jag går in på GOOGLE så finns det en AI i min sökruta - och väljer jag den så brukar jag få till en ganska bra kommunikation - min input kan ibland vara flera sidor. Om det sedan är GOOGLES AI - eller inte - har inte en susning.J J-banan skrev:Tror inte Goggle har en Ai! Men man skall inte fråga en chatbot om råd gällande elinstallation, eftersom den själv behöver komma fram med lösningar hur man skall gå tillväga. Men jag finner den användbar i andra sammanhang gällande få fram information om något där man inte riktigt vet vart man skall leta, samtidigt får källor på dess svar ifall man vill granska.
I övrigt tror jag att vi har ungefär samma syn på saker och ting.
Mikael_L skrev:
Ja nu lyckas du komplicera saker ännu mer.
Man kan väl typ säga att EU-direktiv och CE-märkning inte är speciellt bra utformat för vissa saker. Det siktar mest på företag som tänker sälja produkter på EUs inre marknad, dvs inte ett enda exemplar t.ex.
Det som inte faller i någon gråzon är om ett företag ska tillverka en mängd saker, och sälja dessa inom EU, samt att sakerna är sådana att de täcks av något av produktdirektiven, då ska de självklart ha sin CE-märkning och alla papper osv i ordning.
Och det är ett tillverkaransvar, så redan här får vi problem, tänk alla företag som importerar saker, och de kanske inte kan få tillverkaren med på tåget.
Så det finns därför en möjlighet att istället byta till ett importöransvar, men detta vill man helst undvika (jag antar att det till stor det beror på att det är tillverkaren som har kontroll på sin produkt, inte importören, t.ex. kanske tillverkaren ändrar produktionen plötsligt, t.ex. byter ut en Cy-kondensator i nätdelen mot en vanlig, och därmed gör konstruktionen mycket farligare och icke godkänd enligt LVD)
Sen har vi fallet ifall jag tillverkar ett unikt föremål bara åt mig själv, det är helt fritt och lagligt att göra (ja kanske inte en atombomb, knark, en mjältbrandsbakteriefarm osv, men sånt regleras av helt andra regelverk).
Om jag tillverkar ett unikt föremål åt mig själv, får jag sen ge bort det? Får jag sälja det? Vad händer om föremålet ingår i en annan försäljning osv osv.
Om jag sätter ihop en elcentral åt en kund, med CE-märkta produkter, behöver denna central CE-märkas? Om det behövs, då ska väl en DoC upprättas som VD eller ägare av bolaget ska skriva under, Svenska bruksanvisningar (eller på det språk där jag sätter upp centralen egentligen).
Sen om jag hugger på det första inlägget, som lett till denna utvikning, om jag tillverkar ett vägguttag åt mig själv. Ja och, vi har ju egna regler gällande elinstallation, så jag anser att det är tillåtet att tillverka, men andra regelverk, ESV föreskrifter och SS4364000 kommer att stoppa möjligheten att sen använda detta uttag i en elanläggning.
Ja det finns mycket svårigheter och tolkningsproblem, så fort vi lämnar de tre solklara fallen.
DoC är förresten Declaration of Conformity...
[länk]
[länk]
Såhär kan en Doc se ut, denna är välfylld, med flera direktiv som ska uppfyllas och därmed blir det ju även en bunt med harmoniserade standarder listade. Denna ser rätt korrekt ut, jag tycker att titeln/positionen på den som skrivit under den kanske ligger lite väl lågt ner i organisationen, man vill ha sånt här undertecknat av folk som inte kan skylla på andra uppåt.
[bild]
Den här var ju lite rolig, vad många glömmer är att CE-märkning gäller faktiskt väldigt många slags produkter. Här är det inte angivet någon titel/position för den som skrivit under, det är ett fel.
[bild]
Fastighetsförsäljning är inte produktförsäljning, så kravet på CE-märkning går bort redan där.
Sen är det bara specifika produkter som behöver märkas:
https://single-market-economy.ec.europa.eu/single-market/goods/new-legislative-framework_en
Gemini är Googles AIJ J-banan skrev:Tror inte Goggle har en Ai! Men man skall inte fråga en chatbot om råd gällande elinstallation, eftersom den själv behöver komma fram med lösningar hur man skall gå tillväga. Men jag finner den användbar i andra sammanhang gällande få fram information om något där man inte riktigt vet vart man skall leta, samtidigt får källor på dess svar ifall man vill granska.
Om du inte kan hitta informationen från tillverkaren på rätt sätt så kan troligen inte AI hitta det heller, med resultat att AI:n svarar på ett sätt som den tycker låter bra, utan kvalitetskontroll av svaret,J J-banan skrev:
Eller som Mikael_Luttryckte det:
Svaret på din fråga ska finns i produktens "Technical file" (vilken EU kräver att den existerar), där ska all teknisk dokumentation som finns för godkännandet finnas. Den är inte normalt inte offentlig, eftersom den ofta innehåller företagshemligheter, så det är högst osannolikt att företagets AI har fått tillgång till den, men ska kunna redovisas för myndigheter vid behov.Mikael_L skrev:
Rent allmänt så får man acceptera att det ofta är praktiskt omöjligt att få ut alla information man vill ha om en produkt, den bästa chansen är att få fram tillförlitlig information är att leta upp så mycket man kan av tillverkarens dokumentation, och det faktum att det finns mycket information på nätet betyder inte att den informationen man söker finns tillgänglig.
I praktiken brukar det finnas någon enstaka konstruktör som känner till allt om produkten, och får man inte tag på den personen är min erfarenhet att man får acceptera att sväva i viss ovisshet om alla detaljer. Är det en gammal produkt så är det inte säkert att det öht. finns någon levande person som har full koll.
Så jag placerar tron på att företags AI ska ge bättre svar än allmänna AI i kategorin rosaskimrande förhoppningar. AI är ett modernt sätt att spara pengar på kundtjänsten, och även en mänsklig kundtjänst är ett väldigt trubbigt verktyg för att få fram information om en produkt.
Deras AI kundtjänst "borde" bara kunna ta fram konkret fakta om deras egna produkter som är dokumenterade i deras databas. Kan man iaf tyckaD dan_norstedt skrev:Om du inte kan hitta informationen från tillverkaren på rätt sätt så kan troligen inte AI hitta det heller, med resultat att AI:n svarar på ett sätt som den tycker låter bra, utan kvalitetskontroll av svaret,
Eller som Mikael_Luttryckte det:
Svaret på din fråga ska finns i produktens "Technical file" (vilken EU kräver att den existerar), där ska all teknisk dokumentation som finns för godkännandet finnas. Den är inte normalt inte offentlig, eftersom den ofta innehåller företagshemligheter, så det är högst osannolikt att företagets AI har fått tillgång till den, men ska kunna redovisas för myndigheter vid behov.
Rent allmänt så får man acceptera att det ofta är praktiskt omöjligt att få ut alla information man vill ha om en produkt, den bästa chansen är att få fram tillförlitlig information är att leta upp så mycket man kan av tillverkarens dokumentation, och det faktum att det finns mycket information på nätet betyder inte att den informationen man söker finns tillgänglig.
I praktiken brukar det finnas någon enstaka konstruktör som känner till allt om produkten, och får man inte tag på den personen är min erfarenhet att man får acceptera att sväva i viss ovisshet om alla detaljer. Är det en gammal produkt så är det inte säkert att det öht. finns någon levande person som har full koll.
Så jag placerar tron på att företags AI ska ge bättre svar än allmänna AI i kategorin rosaskimrande förhoppningar. AI är ett modernt sätt att spara pengar på kundtjänsten, och även en mänsklig kundtjänst är ett väldigt trubbigt verktyg för att få fram information om en produkt.
Nu har du inte definierat vilken databas det rör sig om här.J J-banan skrev:
Är det offentlig information så bör det vara ganska lätt att hitta den på företagets hemsida med dess interna söksystem eller Google, och i det fallet kan an antagligen dra slutsatser om giltigheten beroende på var på hemsidan du hittar informationen.
Men jag har svårt att tänka mig att ansvariga personer skulle släppa loss en AI på att dela information från konfidentiella databaser med allmänheten.
Mer sannolikt att en person på kundtjänst/marknadsavdelningen kan få loss information att dela ut efter att ha pratat med produktansvarige och någon godkänt det.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 370 inlägg
Och det spännande här är att den gamla bättre ordningen, dvs S-märkningen, också tillät undantag för märkning av elektriska apparater. Ja, dvs iaf så länge som man hade amatörradiocertifikat. Man var tvungen att uppfylla normer om vad vi idag kallar EMC samt elsäkerhet, men behövde inte prova eller på annat sätt låta någon annan kontrollera utrustningen.Mikael_L skrev:
Ja nu lyckas du komplicera saker ännu mer.
Man kan väl typ säga att EU-direktiv och CE-märkning inte är speciellt bra utformat för vissa saker. Det siktar mest på företag som tänker sälja produkter på EUs inre marknad, dvs inte bara ett enda exemplar t.ex.
Och man fick faktiskt överlåta eller sälja dylik utrustning, men bara till andra radioamatörer. De fick inte säljas utanför "skrået".
Så även på den tiden så fanns det en säkerhetsventil, om än begränsad till en viss specifik hobby. (Som iofs var befolkad av folk som genomgått prov och generellt var/är ganska kompetenta.) Hur de var med byggsatser osv som såldes vet jag inte. De fick inte överlåtas antar jag? Att man byggde elektriska apparater var ju betydligt vanligare, relativt sett, förr. Idag så är det ju för det mesta billigare och enklare att köpa färdig. (Även om det nu skulle vara skräp från Kina...)
Nu har jag ju själv köpt hemmabyggen idag (som inte var radioapparater) som jag är helt bekväm med efter att ha sett över (och återställt dem) själv. Se exv. den biffiga transformatorn i en annan tråd.
Men formellt så är det då inte OK. Eller? Sådana som jag brukar ju tjata om att man egentligen inte vet hur lag skall tolkas innan man fått domar, så har vi några?
Har vi några exempel på att någon fällts för att ha satt en egenproducerat vara "på marknaden" i ett enstaka exemplar tvärt emot CE-märkningsdirektivet? Min gissning är att svaret på den frågan är "nej".
Klicka här för att svara