Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Är det så hade jag väl rätt innan då att det inte måste stå 400v ?
Det får iaf inte stå 250v om man har avsikt mata 2 faser. Exempelvis så är det inte ovanligt att "folk" väljer koppla 2 faser till 4-vägs uttag som är färdig sydd med 3 ledare men kopplar bort fas ledaren. De är klassade för 250v och inte 440v eller 2x250v

https://www.ahlsell.se/products/el/...tag/vagguttag/utanpaliggande/1820307-00880888
På denna står det att det går koppla separat brunntändning men endast godkänd för 1 fas

Farstatjej90
J J-banan skrev:
Det får iaf inte stå 250v om man har avsikt mata 2 faser. Exempelvis så är det inte ovanligt att "folk" väljer koppla 2 faser till 4-vägs uttag som är färdig sydd med 3 ledare men kopplar bort fas ledaren. De är klassade för 250v och inte 440v eller 2x250v

[länk]
På denna står det att det går koppla separat brunntändning men endast godkänd för 1 fas
Om det inte får stå så då har Schneider skrivit sitt datablad fel och jag tror det är mindre sannolikt än att du har fel...

Måste dom vara godkända för 400v om man har två separata faser?🤔
Ja
Alltså till två olika uttag i samma kapsling?
Nej, inte nödvändigtvis.

Är det samma grupp som har en fjärrstyrd/bruten fas så kan det vara två trådar från samma grupp dvs samma säkring och stanna vid 230V.

2 x 250V är ett bra beskrivande begrepp för framsidan. Du kan inte få ut 400V till en pryl, bara 230V.

Men baksidan behöver klar 440V om där finns två olika faser.

Farstatjej90
blackarrow blackarrow skrev:
Ja

Nej, inte nödvändigtvis.

Är det samma grupp som har en fjärrstyrd/bruten fas så kan det vara två trådar från samma grupp dvs samma säkring och stanna vid 230V.

2 x 250V är ett bra beskrivande begrepp för framsidan. Du kan inte få ut 400V till en pryl, bara 230V.

Men baksidan behöver klar 440V om där finns två olika faser.
Det finns inte ett separat datablad för framsidan. Eller vad är det du diskuterar? 🤔

Om det inte får stå så då har Schneider skrivit sitt datablad fel och jag tror det är mindre sannolikt än att du har fel...
Schneider har ju märkt det uttaget 2x250v

J J-banan skrev:
Vad betyder "2x250V" i sammanhanget? Tål det 500 Volt?

• Haha
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad betyder "2x250V" i sammanhanget? Tål det 500 Volt?
2 brunnar vardera märkt 250v för att det inte ska misstas att man kan plocka ut 400v. Någon har övertänkt

• Haha
Dilato
  • Laddar…
J J-banan skrev:
2 brunnar vardera märkt 250v för att det inte ska misstas att man kan plocka ut 400v. Någon har övertänkt
Jag tycker mest det verkar förvirrande? Är det 2,3,4 eller tio brunnar som kopplas till samma fas blir den högsta spänningen 230 Volt. Att skriva 2x nånting blir bara förvirrande.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Farstatjej90
J J-banan skrev:
Om vi backar bandet, du verkar inte förstå vad jag menar. Vet du vad ett datablad är?

Om vi backar bandet, du verkar inte förstå vad jag menar. Vet du vad ett datablad är?
Ja men fråga dem varför det inte står 2x250v där med, de kanske hänvisar till vardera brunn? Sen står det 440v fysiskt på produkten och inte i databladet eller rubriken

Mikael_L
Alltså ...
AI är värre killgissare än de flesta killar, så ...
lägg ner ...

• Älska
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Alltså ...
AI är värre killgissare än de flesta killar, så ...
lägg ner ...
Och dessutom ett brott mot forumets regler…

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och dessutom ett brott mot forumets regler…
Nu fanns ingen levande kundtjänst förutom deras egna assistent

Om det är tillverkarens egna ai kundtjänst måste det ju ändå vara ok att referera till, i usa finns det väl domslut att de har ansvar för alla utfästelser från chatbots på samma sätt som annan kommunikation, det är väl ännu inte testat i Sverige, men känns rimligt att det skulle anses på samma sätt här.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.