11 308 läst ·
110 svar
11k läst
110 svar
Är vägguttaget ens godkänt?
Jag tänker att det är bra ifall alla bara tänker sig för angående detta.
Dvs försöker att undvika AI-svar, fast kan lägga in dem ifall det känns som att det bidrar på något väsentligt sätt.
Och sen har vi ju förstås ändå en stor gråzon där man faktiskt inte alls vet att det fanns en AI-bot i början.
Vi måste helt enkelt försöka använda våra hjärnor och sunt förnuft, och åtminstone försöka undvika AI-inblandning.
För annars blir ju forumet på sikt bara en arena för AI-åsikter (jag skriver inte AI-kunskap, får sådan finns inte enligt mig).
Och just detta forum är ju ganska kunskapsdrivet så ...
Dvs försöker att undvika AI-svar, fast kan lägga in dem ifall det känns som att det bidrar på något väsentligt sätt.
Och sen har vi ju förstås ändå en stor gråzon där man faktiskt inte alls vet att det fanns en AI-bot i början.
Vi måste helt enkelt försöka använda våra hjärnor och sunt förnuft, och åtminstone försöka undvika AI-inblandning.
För annars blir ju forumet på sikt bara en arena för AI-åsikter (jag skriver inte AI-kunskap, får sådan finns inte enligt mig).
Definitionen för ett badrum går inte nödvändigtvis vid dörren - det är beroende av närheten till vattenarmaturer etc. Även innanför dörren kan man som regel hitta ytor som skulle kunna klassificeras som torra rum - och det är där man skulle kunna ratta in ett jordat uttag med IP44. När jag höll på att labba med detta - måste uttaget också skyddas av en Jordfelsbrytare - men det kanske finns i det här fallet?Farstatjej90 skrev:
Det ser ok ut, man brukar inte sätta "utomhusuttag" i badrum utan säkerheten kommer av uttagets placering...
Det finns bättre stänkskyddade uttag men jag tror inte du kommer undan regler om placering för att det sitter lock på uttaget.
Tillägg: observera också att även om uttaget skulle ha lock och vara tätt är det inte rätt mellan väggen och uttaget. Det är som sagt placeringen som gör det och att göra uttag "säkra" med typ lock och silikon och sånt det tror jag inte gör att reglerna följs bättre
..
Fast om de byggt sin ai bot bra kan den ge svar med väldigt hög kvalitet, har själv erfarenheter av interna system som generar svar utifrån intern dokumentation osv, går inte att jämföra med ett generiskt svar från Gemini. Sen med t.ex Gemini så tar den ju inget ansvar för svaret, här är det faktiskt en tillverkare som anser att den är tillräckligt bra för att representera företaget externt, så det finns en part med tydligt ansvar för innehållet.Mikael_L skrev:
Sen håller jag med om att vi ska försöka undvika AI material när det går, men jag anser att ett svar från ett företag är just ett svar från ett företag, oavsett hur de internt genererar det svaret.
Håller helt med Mikael_L - AI har i princip inte i de här spalterna att göra. Först tänker man själv - och sedan BILDAR MAN SIN EGEN UPPFATTNING. Sedan kan man eventuellt fråga AI om en sekond opinion - har jag tänkt rätt - har jag missat något? Men tro aldrig på någon fullt ut – inte mig heller – TÄNK SJÄLV.Mikael_L skrev:
Jag förmodar att Schneider Electrics kundtjänst Ai inom tekniska frågor endast svarar på frågor angående deras produkterA ajn82 skrev:Fast om de byggt sin ai bot bra kan den ge svar med väldigt hög kvalitet, har själv erfarenheter av interna system som generar svar utifrån intern dokumentation osv, går inte att jämföra med ett generiskt svar från Gemini. Sen med t.ex Gemini så tar den ju inget ansvar för svaret, här är det faktiskt en tillverkare som anser att den är tillräckligt bra för att representera företaget externt, så det finns en part med tydligt ansvar för innehållet.
Sen håller jag med om att vi ska försöka undvika AI material när det går, men jag anser att ett svar från ett företag är just ett svar från ett företag, oavsett hur de internt genererar det svaret.
Frågan är vad det ansvaret är värt. Jag har genom åren fått väldigt många konstiga svar från diverse mänskliga kundtjänster. Många gånger är den som svarat uppenbart korkad, eller kanske mer troligt, har denne inte ens orkat sätta sig in i ärendet, och bara svarat enligt någon standardmall helt utan relevans. Jag har aldrig hört talas om att något ansvar utkrävs.A ajn82 skrev:
Sen inser jag ju att det jag skriver ovan kan användas som argument för att det är bättre att citera en AI-kundtjänst än en mänsklig dito. 😱
Det är väl bara att inse att utvecklingen går fort, och forumets regler kanske behöver justeras för att hänga med, men fram till dess tycker jag de ska följas och AI-svar därmed är otillåtna.
Det var bara för att du skrev såhär, som jag gick i mina tankebanor:J J-banan skrev:
För då tänkte jag direkt, att det är ju inte apparatens klassade strömförmåga som bestämmer kabelarean, utan mer säkringen ...J J-banan skrev:
Men vi kan släppa det nu, detta leder ingen vart.
Nej, det är alltså två skilda 230-grupper (företrädesvis matade från olika faser) i ett gemensamt vägguttag med var sin brunn för respektive grupp - det betyder att det går 2 fasledare fram och två nolledare fram till dubbelbrunnsuttaget. Frågan är om det också behövs dubbla skyddsledare framdraget - nu börjar det bli trångt i ett 16 mm rör. Men de bör företrädesvis "avsäkras" med en gemensam tvåpolig dvärgbrytare. Det är tydligen godkänt nu för tiden - det skulle aldrig gått förr i tiden.J J-banan skrev:
En 2 fas grupp behöver inte 2 skyddsjord ledare eller 2 neutralledare, därför det rekommenderas 2 polig minibrytare då de delar samma N ledareB Boggi skrev:Nej, det är alltså två skilda 230-grupper (företrädesvis matade från olika faser) i ett gemensamt vägguttag med var sin brunn för respektive grupp - det betyder att det går 2 fasledare fram och två nolledare fram till dubbelbrunnsuttaget. Frågan är om det också behövs dubbla skyddsledare framdraget - nu börjar det bli trångt i ett 16 mm rör. Men de bör företrädesvis "avsäkras" med en gemensam tvåpolig dvärgbrytare. Det är tydligen godkänt nu för tiden - det skulle aldrig gått förr i tiden.
Är vägguttaget skyddat med jordfelsbrytare i elcentralen? För det är krav.Titti65 skrev:
Elektrikern dök upp på en tid som vi hade bokat om men blev insläppt av städerskan som råkade vara där då. Överenskommelsen via telefon var att han skulle ersätta tvättmaskinsbrytaren med ett dubbelt vägguttag med lock för badrum. När vi kom hem sent igår kväll möttes vi av detta. Är det här vägguttaget ens godkänd för badrum?
Det är ca 2 m mellan duschkranen o kontakten samt en liten vägg emellan. Ca 20 cm från tvättmaskinens tömningsslang o ca 35 cm från vattenkranen som tvättmaskinen ska kopplas in i (se bilderna).
Farstatjej90 skrev:
Det krävs väl förvisso inte någon behörighet för att konstruera apparater för fast installation, utan "bara" för att sätta upp dessa. Kan man inte då, som lekman, "konstruera" ett 400 V vägguttag, genom att "bygga om" ett 230 V dito?D Dilato skrev:Jo, varje uttag för sig är 250 volt, och det är 2 separata sådana uttag fast med en gemensam kabelingång.
Internt är dom vad jag förstår helt isolerade från varandra elektriskt så man måste dra separata kablar mellan dom, så visst kan det vara två olika faser, en till varje uttag och sedan delad nolla och jord.
Men som sagts redan, hiskeligt fula att sätta upp inomhus på vit vägg.
I verkligheten kan man säkert ta vilket två/fyr-vägs uttag som helst där man internt har dragit kabel för att förbinda brunnarna och splitta bort faskabeln och mata med fler faser, jag är säker på att även ett uttag märkt 250 volt inte är farligt även med två faser, isolationsavstånden är bättre än så (det är ju bara att titta på en flerfaskabel internt, vad är avståndet mellan kopparledarna där?
Men det blir ju en väldigt olaglig installation om inte ens materialet är av godkänd kvalitet.