11 090 läst ·
108 svar
11k läst
108 svar
Är vägguttaget ens godkänt?
...och i en normalt funtad värld är det elektrikern som snällt ska fråga om det finns möjlighet att snarast svänga förbi och korrigera sitt misstag.A avh67f skrev:Du kan ju snällt fråga om inte elektrikern kan svänga förbi någon dag och byta det mot ett sådant du vill ha utan kostnad. Jag tror att de kommer att göra det i och med att det blev en miss från deras sida.
Annars kan du själv byta uttaget om du känner dig trygg med det. Det är ett enkelt jobb. Forumet hjälper gärna till där.
[länk]
Jag har också hört att det måste stå 400v därför jag har valt bort Schneiders uttag och istället tagit elko som är märkt 440v. Men vad jag förstått nu så har de bara valt märka det på ett annat sätt för att man inte skall tro det går plocka ut 400vFarstatjej90 skrev:
J J-banan skrev:
Jaha, men jag svarade enbart på det här:
...och eftersom det tidigare skrevs så här:D Dilato skrev:
...så tolkar jag det som att det resoneras om såväl samma grupp som olika grupper.D Dilato skrev:
Jag har faktiskt stött på ett uttag i badrum som var kopplat så, plint till N var bränd och förstörd, ena gruppen märkt torktumlare var på övre raden säkringar, 2a gruppen märkt tvättmaskin var på 3e raden och samma fas! Egentligen rekommenderas det att man har en 2 polig brytare dessutomD Dilato skrev:
Är det så hade jag väl rätt innan då att det inte måste stå 400v ?J J-banan skrev:
Testkraven skiljer.J J-banan skrev:
Man behöver läsa tillverkarens anvisningar för att veta, för om det är separata brunnar så skulle tillverkaren kunna resonera att det är två separata apparater som var för sig bara behöver klara 250V, medan själva kapslingen klarar de standardiserade 1000V. Det resonemanget fungerar dock inte för ett infällt uttag eftersom det uppenbart är samma apparat som har två faser.
Tja, det är ju 400V mellan de två faserna, så det är ju inte så konstigt.Farstatjej90 skrev:
Men sen, i nästa andetag, så kan jag ju säga att jag tror att det är exakt samma uttag som ett med "dubbel brunnständning", dvs från samma maskin, som man märker med 440V, och sen säljer som detta exklusiva 400V-uttag.
Antagligen har du rätt men det behöver inte vara något konstigt alls med det. En smart ingenjör designar uttaget som ska ha dubbel brunnständning så att det även uppfyller kraven för 400 V. Så mycket mer kan det inte kosta.
Det skulle vara kul att höra från TS om det är så att det är ett uttag med två faser eller om det bara är ett vanligt enkeluttag.
Det skulle vara kul att höra från TS om det är så att det är ett uttag med två faser eller om det bara är ett vanligt enkeluttag.