Farstatjej90
J J-banan skrev:
Inte bara 250v, 2x250v
Det står så i rubriken men i databladet står det inte så
Och framförallt står det inte 400v som det sagts det måste stå

A avh67f skrev:
Du kan ju snällt fråga om inte elektrikern kan svänga förbi någon dag och byta det mot ett sådant du vill ha utan kostnad. Jag tror att de kommer att göra det i och med att det blev en miss från deras sida.

Annars kan du själv byta uttaget om du känner dig trygg med det. Det är ett enkelt jobb. Forumet hjälper gärna till där.

[länk]
...och i en normalt funtad värld är det elektrikern som snällt ska fråga om det finns möjlighet att snarast svänga förbi och korrigera sitt misstag.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det står så i rubriken men i databladet står det inte så
Och framförallt står det inte 400v som det sagts det måste stå
Jag har också hört att det måste stå 400v därför jag har valt bort Schneiders uttag och istället tagit elko som är märkt 440v. Men vad jag förstått nu så har de bara valt märka det på ett annat sätt för att man inte skall tro det går plocka ut 400v

D Dilato skrev:
Vem..vem .vem drar två "sladdar" med samma fas från säkringsboxen till ett uttag, men behåller en nolla ( och i den andan skiter nog i skyddsjord också).
Ja det är ju så man ofta gör i t.ex. en knx-installation...separat styrda uttag från samma grupp.

jbr jbr skrev:
Ja det är ju så man ofta gör i t.ex. en knx-installation...separat styrda uttag från samma grupp.
Nu menas det 2 grupper på samma fas som delar samma neutral ledare

J J-banan skrev:
Nu menas det 2 grupper på samma fas som delar samma neutral ledare

Jaha, men jag svarade enbart på det här:
D Dilato skrev:
Vem..vem .vem drar två "sladdar" med samma fas från säkringsboxen till ett uttag, men behåller en nolla ( och i den andan skiter nog i skyddsjord också).
...och eftersom det tidigare skrevs så här:
D Dilato skrev:
Ingen har väl ,pratat om samma fas ( speciellt inte på olika säkringar) ??
Finns det ens någon som kopplar så..?
...så tolkar jag det som att det resoneras om såväl samma grupp som olika grupper.

D Dilato skrev:
Ja jävlar, mer vatten på min kvarn om att vi är på väg bort från "" peak civilisation" och "stupid is the new normal 😢

Jag har faktiskt stött på ett uttag i badrum som var kopplat så, plint till N var bränd och förstörd, ena gruppen märkt torktumlare var på övre raden säkringar, 2a gruppen märkt tvättmaskin var på 3e raden och samma fas! Egentligen rekommenderas det att man har en 2 polig brytare dessutom

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
jbr jbr skrev:
Jaha, men jag svarade enbart på det här:

...och eftersom det tidigare skrevs så här:

...så tolkar jag det som att det resoneras om såväl samma grupp som olika grupper.
Jaha, nej 2 grupper från samma fas delad nolla

Farstatjej90
J J-banan skrev:
Jag har också hört att det måste stå 400v därför jag har valt bort Schneiders uttag och istället tagit elko som är märkt 440v. Men vad jag förstått nu så har de bara valt märka det på ett annat sätt för att man inte skall tro det går plocka ut 400v
Är det så hade jag väl rätt innan då att det inte måste stå 400v ?

J J-banan skrev:
Testkraven skiljer.

Man behöver läsa tillverkarens anvisningar för att veta, för om det är separata brunnar så skulle tillverkaren kunna resonera att det är två separata apparater som var för sig bara behöver klara 250V, medan själva kapslingen klarar de standardiserade 1000V. Det resonemanget fungerar dock inte för ett infällt uttag eftersom det uppenbart är samma apparat som har två faser.

Är det så hade jag väl rätt innan då att det inte måste stå 400v ?

Vägguttag, Exxact, Primo, 2-vägs, 2 x 250V, två faser, jordat, infälld, 16A, IP21, snabbanslutning, Vit

1788166259176.png

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Finns massa dubbeluttag man själv måste bygla som du rimligen kan mata med två olika faser?🤔
Nej, det är faktiskt ovanligt, som infällda uttag väldigt ovanligt.
I alla fall i Sverige, det kanske kryllar av dem i andra länder ...

Mikael_L
Måste dom vara godkända för 400v om man har två separata faser?🤔 Alltså till två olika uttag i samma kapsling?
Tja, det är ju 400V mellan de två faserna, så det är ju inte så konstigt.
Men sen, i nästa andetag, så kan jag ju säga att jag tror att det är exakt samma uttag som ett med "dubbel brunnständning", dvs från samma maskin, som man märker med 440V, och sen säljer som detta exklusiva 400V-uttag.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
tommib
Antagligen har du rätt men det behöver inte vara något konstigt alls med det. En smart ingenjör designar uttaget som ska ha dubbel brunnständning så att det även uppfyller kraven för 400 V. Så mycket mer kan det inte kosta.

Det skulle vara kul att höra från TS om det är så att det är ett uttag med två faser eller om det bara är ett vanligt enkeluttag.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det är faktiskt ovanligt, som infällda uttag väldigt ovanligt.
I alla fall i Sverige, det kanske kryllar av dem i andra länder ...
Som utp är det rätt vanligt, typ de man köper från Jula, Biltema etc. Men rätt säker på de inte är klassade för 400v

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.