M Michael Andersson9843 skrev:
Dvs 2 grupper från samma fas då blir det inte 400v emellan
Då borde det stå 250v om det är 1 fas, det är specificerat att det är 2 fas

J J-banan skrev:
Det är 2x250v då det är 2 brunnar
Jo, jag vet. Det jag funderar på är vad som skiljer rent fysiskt för att uttaget ska märkas med 440 Volt. Det verkar inte vara tjockare plast, längre mellan terminalerna eller andra skillnader. Jag tror att det bara beror på tillverkarens vilja att testa och godkänna uttaget för 440 Volt. Rent elsäkerhetsmässigt spelar det i så fall ingen roll om man kopplar två faser till varianten som bara är godkänd för 250 Volt.

• Gilla
datja och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, det här är bara semantik, irrelevanta detaljer som inte har något med elsäkerhet att göra, det är det klassiska tramset "dokumentation" och "regelverk" vilket till slut kommer att leda till vår undergång om vi inte åter börjar slå på hjärnan igen.😇

• Älska
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jo, jag vet. Det jag funderar på är vad som skiljer rent fysiskt för att uttaget ska märkas med 440 Volt. Det verkar inte vara tjockare plast, längre mellan terminalerna eller andra skillnader. Jag tror att det bara beror på tillverkarens vilja att testa och godkänna uttaget för 440 Volt. Rent elsäkerhetsmässigt spelar det i så fall ingen roll om man kopplar två faser till varianten som bara är godkänd för 250 Volt.
Frågar man ai svarar den att Schneider väljer märka uttaget 2x250v för att tydligt signalera att uttaget är avsett för 2 st separata 230v kretsar och att inte kunna plocka ut 400v. De är säkerligen konstruerade på exakt samma sätt som ex. Elkos 440v uttag, definitionen är olika

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Frågar man ai svarar den att Schneider väljer märka uttaget 2x250v för att tydligt signalera att uttaget är avsett för 2 st separata 230v kretsar och att inte kunna plocka ut 400v. De är säkerligen konstruerade på exakt samma sätt som ex. Elkos 440v uttag, definitionen är olika
Men med två vanliga schuko och lite simpel koppling av ledare som pluggas in i vardera uttagen kan man busenkelt få ut två faser 400 volt så återigen..hela problemställningen är semantik och trams 🤔😉😇

• Haha
J-banan
  • Laddar…
Man skall inte ha 2 grupper med samma fas till sådant uttag, iaf om de delar samma N ledare, då blir den underdimensionerad

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
J J-banan skrev:
Man skall inte ha 2 grupper med samma fas till sådant uttag, iaf om de delar samma N ledare, då blir den underdimensionerad
Ingen har väl ,pratat om samma fas ( speciellt inte på olika säkringar) ??
Finns det ens någon som kopplar så..?

D Dilato skrev:
Ingen har väl pratat om samma fas ( speciellt inte på olika säkringar) ??
Jo faktiskt.

D Dilato skrev:
Finns det ens någon som kopplar så..?
Det finns folk till allt... 😢

• Haha
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
J J-banan skrev:
Elkos är klassade 440v, Schneider borde ha samma klassning men har istället valt 2x250v vilket är märkligt då det är 1 apparat och inte 2

[länk]
Det står tydligt i specifikationen 250v så uppenbarligen är det en tolkningsfråga det här..

Alfredo Alfredo skrev:
Jo faktiskt
Det finns folk till allt... 😢
Ja jävlar, mer vatten på min kvarn om att vi är på väg bort från "" peak civilisation" och "stupid is the new normal 😢

Vem..vem .vem drar två "sladdar" med samma fas från säkringsboxen till ett uttag, men behåller en nolla ( och i den andan skiter nog i skyddsjord också).

• Haha
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Ja jävlar, mer vatten på min kvarn om att vi är på väg bort från "" peak civilisation" och "stupid is the new normal 😢

Vem..vem .vem drar två "sladdar" med samma fas från säkringsboxen till ett uttag, men behåller en nolla ( och i den andan skiter nog i skyddsjord också).
Behövs inte särskilt mycket fantasi att tänka sig att man vill ha en bruten och en obruten fas till de två uttagen, och det är helt i sin ordning att ha gemensam nolla om de kommer från samma grupp.

De överdrivna utspelen om att det är byråkratiskt trams att utrustning som ska vara godkänd för 400V faktiskt ska vara testad och dokumenterad för 400V behöver också lite mer ödmjukhet inför din bristande kunskap och förståelse för ämnet.

• Wow
Dilato
  • Laddar…
K kabelkaparen skrev:
Behövs inte särskilt mycket fantasi att tänka sig att man vill ha en bruten och en obruten fas till de två uttagen, och det är helt i sin ordning att ha gemensam nolla om de kommer från samma grupp.
Är "samma grupp" samma säkring eller samma fas med olika säkring?

K kabelkaparen skrev:
De överdrivna utspelen om att det är byråkratiskt trams att utrustning som ska vara godkänd för 400V faktiskt ska vara testad och dokumenterad för 400V behöver också lite mer ödmjukhet inför din bristande kunskap och förståelse för ämnet.
Du är naturligtvis berättigad till din egen åsikt, men du får gärna visa var jag har fel i verkligheten, när var, hur, och varför det är farligt bara för att det inte är stämplat på produkten att den tål 400 volt.

Min i dina ögon obefintliga ödmjukhet och bristande kunskap och förståelse för ämnet får du gärna bemöta med fakta, bevis och argument.

Normal isolation per ledare i en kabel är säg 1 mm, så två ledare i en kabel är isolerade med ett avstånd av 2 mm vilket är säkert.

Innuti ett uttag, med oisolerade blanka kopparkablar är 4 mm ett säkert avstånd.

Smutsig & fuktig miljö så är 8 mm mellan oisolerade kopparkablar säkert avstånd.

Somna om!

K kabelkaparen skrev:

Jag har faktiskt ett Schneider 2x250V-uttag som är kopplat just så, det brutna uttaget har tidstyrning och båda ligger på samma grupp och fas.

Och helt korrekt, ska det klara två faser och 440V så behöver det klara högre testspänningar. Om det inte är testat med detta vet man inte om det klarar de formella kraven, och med 440V kliver testspänningarna över 1,5kV vilket är ungefär där vissa saker kan börja få det svettigt om man inte konstruerat rätt.

Faran när man drar in 2 olika faser är att man då får 400V mellan två ledare istället för 230V, och det betyder att om man har två brunnar så måste man rent praktiskt säkerställa att isolationen mellan de två faserna är tillräcklig. I Elko-fallet kan man se på bilden att kravet är högst rimligt eftersom terminalerna för de två faserna sitter granar.

Men i och med att det är 400V in i apparaten måste alla uttagets terminaler klara testspänningarna för 440V och inte bara mellan de två fasledarna, för det finns ingen standard testprocedur där man blandar olika testspänningar.

På något sätt är det symptomatiskt att det är just bara Elko som faktiskt har ett infällt 2-vägs uttag som faktiskt uppfyller alla krav för två faser till punkt och pricka.

• Gilla
Robert-san01 och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Det står tydligt i specifikationen 250v så uppenbarligen är det en tolkningsfråga det här..
Inte bara 250v, 2x250v

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.