38 964 läst ·
139 svar
39k läst
139 svar
Är en offert hemlig?
Som seriös företagare lämnar man "rätt" pris på en gång och när den ev kunden börjar "pruta", utan att i övrigt "välja bort " något, drar man öronen åt sig och låter dom mindre seriösa aktörerna ha fritt spelrum. Min erfarenhet av dom som bara lämnar pris på andras offerter är att dom efter en tid får svårt med ekonomin och försvinner från marknaden. Som företagare är jag knappast intresserad av att i framtiden lämna offerter om jag vet att dom sedan ska visas för konkurrenterna för att pressa priser så "kunderna" kommer att få avsevärt svårare att få seriösa prisförslag i framtiden. Här fans det för några år sedan en "minus 10%" på lägsta offert som fick massor med jobb, både hos större och mindre företag. Det slutade med att dom övriga aktörerna lade anbud med ingen eller mycket liten marginal och sedan fick "minus 10%" jobben. Med mycket jobb för lite folk och ingen lönsamhet kostade det företagaren efter några år och några konkurser en ärvd större skogsfastighet, hustruns ärvda jordbruksfastighet och skulder till kronofogden. Halvfärdiga arbeten som kom att kosta beställarna stora pengar att färdigställa till helt andra priser än dom som hade getts i offerten från "minus 10%".
OBS
Jag säger inte att det är rätt eller fel att spela ut anbudsgivare mot varandra men det kan få negativa konsekvenser om spelet drivs lite för långt.
OBS
Jag säger inte att det är rätt eller fel att spela ut anbudsgivare mot varandra men det kan få negativa konsekvenser om spelet drivs lite för långt.
Det kan möjligtvis vara upphovsrättsbrott, men att en offert skulle ha verkshöjd är… ovanligt... Om offerten har mycket avtalstext som en del av offerten kan del delen vara skyddad av upphovsrätt.anders07 skrev:Jag har kollat några offerter jag fått och på ett par finns faktiskt skriften att den är för personligt bruk och i ett annat har avsändaren skrivit i mailet att bifogad offert är för mig personligen. Är det tillräckligt för att jag inte sak få publicera den, vad är det som gäller då?
Jag antar att det inte finns någon lag som säger att jag inte får publicera något som är adresserat till mig (så länge jag håller mig inom ramen för LAS t.ex.). Eller?
Avtalsrättsmässigt har ni inte ingåt något avtar bara för att du fått en offert skickad till dig, så alla villkor som står på offerten gäller bara om du accepterar den.
Personligen anser jag att det är omoraliskt att skriva vilkor som påstås gälla även innan accept på en offert då man skrämmer folk att tro att dom har färre rättigheter än dom har. Helt enkelt otillbörligt. Om man inte vill att offerter ska publiceras eller visas för konkurrenter kan man i stället (för att hota) be om detta och om det är mycket viktigt så får man, som andra redan nämnt, avtala om detta innan man översänder den hemliga informationen (offerten)
Det har jag mycket svårt att tänka mig, även om jag förstår hur du menar. För det skulle innebära att jag t.ex. inte kan skicka kopior av offerten till mina kollegor, till mina juridiska ombud, till min bank osv osv. Utan då hela tiden måste distribuera runt orginalkopian till alla som ska läsa.redarn skrev:
Det intressanta är vad som sker, om man får en offert där någon, utan tidigare avtal, skrivit in att offerten skall skyddas, och den som mottar offerten delar den vidare, och efter att vidaredelning är gjort, accepterar offerten.
Nu har jag inte sett offerten så jag vet inte hur den utformad och vad den innehåller - har någon annan här gjort det?
Av egen erfarenhet kan jag däremot förstå om man som företagare inte vill att en offert sprids eller används för andra syften. Beroende på uppdrag och omfattning kan det ligga mycket arbete bakom en offert.
Utan att kunna området inom bygg så kan jag tänka mig att en offert kan innehålla ett lösningsförslag med både konstruktioner, beräkningar och skisser. Tänk till exempel att du vill ta in en offert på en tillbyggnad eller en påbyggnad av en övervåning. Dvs material som kan kosta en hel del tid och pengar att ta fram, kanske med flera hembesök och iterationer längs vägen, vilket anbudsgivaren säkert räknat in i sitt pris i offerten. Den som får tillgång till det underlaget har såklart då en fördel då de inte behöver ta den kostnaden. Här skulle jag tycka att det är ganska omoraliskt att ta firma A's material och gå till firma B för att konkurrensutsätta A's pris.
Här kan man tycka att det är något man får räkna med som offertgivare och att det är dumt att lägga för mycket tid och resurser på offerter. Surt är det oavsett men ibland gör man det för att man tycker att man har en bra relation med kunden och chans på affären, eller kanske för att snabba upp processen i senare led genom att ha mycket klart direkt.
Av egen erfarenhet kan jag däremot förstå om man som företagare inte vill att en offert sprids eller används för andra syften. Beroende på uppdrag och omfattning kan det ligga mycket arbete bakom en offert.
Utan att kunna området inom bygg så kan jag tänka mig att en offert kan innehålla ett lösningsförslag med både konstruktioner, beräkningar och skisser. Tänk till exempel att du vill ta in en offert på en tillbyggnad eller en påbyggnad av en övervåning. Dvs material som kan kosta en hel del tid och pengar att ta fram, kanske med flera hembesök och iterationer längs vägen, vilket anbudsgivaren säkert räknat in i sitt pris i offerten. Den som får tillgång till det underlaget har såklart då en fördel då de inte behöver ta den kostnaden. Här skulle jag tycka att det är ganska omoraliskt att ta firma A's material och gå till firma B för att konkurrensutsätta A's pris.
Här kan man tycka att det är något man får räkna med som offertgivare och att det är dumt att lägga för mycket tid och resurser på offerter. Surt är det oavsett men ibland gör man det för att man tycker att man har en bra relation med kunden och chans på affären, eller kanske för att snabba upp processen i senare led genom att ha mycket klart direkt.
Jag har flera gånger skickat offert från firma A till firma B, dock har jag dolt företagsuppgifterna för firma B. Ser inte något omoraliskt i det... Jag vill få bästa möjliga pris.
T.ex. gjorde jag det när jag upphandlade bergvärme, slutade med att det blev 22.000 kr billigare från firma A än deras första offert efter ett par vändor...
T.ex. gjorde jag det när jag upphandlade bergvärme, slutade med att det blev 22.000 kr billigare från firma A än deras första offert efter ett par vändor...
Ur ett upphovsrättsligt perspektiv är det förvisso en avsevärd skillnad mellan att sprida ett verk inom en begränsad krets som ett led i vad som kan anses nödvändigt för att uppnå syftet med verket (avtalet / offerten), och att posta verket på ett offentligt forum där var och en kan ta del av det.thomasx skrev:
Kan inte se att en offert skulle kunna vara hemlig. För att skydda sig helt är det bara att sluta att offerera.
Någonstans i slutändan måste företaget ändå stå för innehållet i offerten.
I in konversation mailledes med ett företag inkluderades en disclamer med hot om vite om innehållet i mailet hamnade på ett internetforum. :eek:
I in konversation mailledes med ett företag inkluderades en disclamer med hot om vite om innehållet i mailet hamnade på ett internetforum. :eek:
Nja, rent upphovsrättsligt har du inte rätt att kopiera verket. Och den största skadan görs ju då man förser andra som har behov av verket, med en kopia på det, det är kopiorna som är problemet, inte att andra tar del av själva informationen. Det stora problemet för upphovsrättsägaren i detta fallet, är att bevisa den ekonomiska skadan som skett till följd av en dylik kopiering, eftersom verket i sig inte betingar något monetärt värde. Det skickas ju till kunden utan kostnad. Ja, i de fall kunden inte betalat för att få offerten, vill säga.cpalm skrev:
Rent nonsens detta! Klart många företag idag är livrädda för internets kapacitet, att dela på forum är ju samma princip som att visa den för grannen, osv, även om det är i större skala. Det är en faktor som kommer ändra hur vi köper saker och tjänster, att vi delar informationen, något som var mycket svårare förr. Detta är ju en del i den ekonomiska utvecklingen och tillväxten, att vi är innovativa. Att då censurera för att någon ber, är ett betydligt större hot mot Byggahus som forum, än att riskera ev irritation hos en hantverkare.
Som nämnts här är det juridiskt inte möjligt att sekretessbelägga något utan ett skriftligt avtal som mottagaren skrivit på.
Välkomna till den "nya" ekonomin alla bakåtsträvare!
De företag som kan hantera detta, är de som kommer överleva, och bidra till utveckling i samhället.
Som nämnts här är det juridiskt inte möjligt att sekretessbelägga något utan ett skriftligt avtal som mottagaren skrivit på.
Välkomna till den "nya" ekonomin alla bakåtsträvare!
De företag som kan hantera detta, är de som kommer överleva, och bidra till utveckling i samhället.
Din invänding är inte dålig.thomasx skrev:
Jag skulle argumentera att jag fått ett implicit tillstånd att flerfaldiga offerten för normala syften med offerter. Jag tror jag skulle vinna den, men jag är varken advokat eller har sett ett sådant rättsfall.
Och om jag skulle förlora så vore skadeståndet väldigt ringa.
Nu blev det dock lite för långt från ämnet.
Skadan jag potentiellt ser är att en konkurrent använder ett välgjort avtal utan att behöva ta kostnaden för att ta fram detta. Potentiellt hade avtalet kunnat licensieras för nära framtagningskostnaden. Men det blir då ingen skada vid "intern" kopiering så skadeståndet blir då noll.thomasx skrev:Nja, rent upphovsrättsligt har du inte rätt att kopiera verket. Och den största skadan görs ju då man förser andra som har behov av verket, med en kopia på det, det är kopiorna som är problemet, inte att andra tar del av själva informationen. Det stora problemet för upphovsrättsägaren i detta fallet, är att bevisa den ekonomiska skadan som skett till följd av en dylik kopiering, eftersom verket i sig inte betingar något monetärt värde. Det skickas ju till kunden utan kostnad. Ja, i de fall kunden inte betalat för att få offerten, vill säga.
Nu vet jag inte vad det är för offert. Men är företagets namn så viktigt? Det är väl offerten i sig som är intressant? Om företaget vill att deras namn tas bort från offerten så kan man väl göra dem den tjänsten?
I mitt jobb får jag dagligen förfrågningar om saker som varken tjänsten eller lagen kräver att jag gör. Men om man kan, så varför inte göra folk den tjänsten.
Eller är det någon sorts motpart här? Vill han/hon som skrivit inlägget absolut att firmans namn står kvar? Är det en viktigt del av trådens diskussion?
I mitt jobb får jag dagligen förfrågningar om saker som varken tjänsten eller lagen kräver att jag gör. Men om man kan, så varför inte göra folk den tjänsten.
Eller är det någon sorts motpart här? Vill han/hon som skrivit inlägget absolut att firmans namn står kvar? Är det en viktigt del av trådens diskussion?
Redigerat:
Näe, det där kan inte få passera som kriteriet för att klassas som seriös företagare.elmont skrev:
Det kan vara rätt att göra så, men i en annan situation, en annan kund kan det vara helt rätt att börja på en annan nivå. Man önskar ibland att det vore så enkelt som att rätt pris från början är mest framgångsrikt, men forskning visar något helt annat (att ge sitt bästa pris direkt och sedan hålla fast vid det är något som generellt gör kunden irriterad och arg vilket sällan är bra för affärerna). Detta kan man tycka vad man vill om, men våra hjärnor är som dom är.....
Redigerat:
Fast det kan fortfarande argumenteras för att det är mindre seriöst att göra så, eftersom det förutsätter en kohandel, och alla kunder, särskilt inte privatkunder, varken känner att de kan, eller vill, hålla på med det. Och som sagt, jag och minst någon till här i tråden, har berättat om hur vi framgångsrikt agerat precis tvärtom, hållit fast vid våra offerter, och ändå varit framgångsrika.MathiasS skrev:Näe, det där kan inte få passera som kriteriet för att klassas som seriös företagare.
Det kan vara rätt att göra så, men i en annan situation, en annan kund kan det vara helt rätt att börja på en annan nivå. Man önskar ibland att det vore så enkelt som att rätt pris från början är mest framgångsrikt, men forskning visar något helt annat (att ge sitt bästa pris direkt och sedan hålla fast vid det är något som generellt gör kunden irriterad och arg vilket sällan är bra för affärerna). Detta kan man tycka vad man vill om, men våra hjärnor är som dom är.....![]()