38 964 läst ·
139 svar
39k läst
139 svar
Är en offert hemlig?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Sedan finns det ju olika sätt att "avslöja" en offert. I jobbet har jag råkat ut för att förlora en affär, där kunden skickade ordern som skulle gå till vår konkurrent till oss, uppenbart för att förödmjuka och visa hur totalt fel vi låg i pris (vi låg på ca 20 - 1000 ggr högre pris, beroende på hur man räknar). Jag visste det men tilläts inte ge en konkurrenskraftig offert.
Nej, men rätt många kunder betalar gärna en hel del extra för att få bräderna levererade när de faktiskt ska levereras, på den plats dit de faktiskt ska levereras, med en kvalitet som ger minimalt skrot, från en leverantör som de vet löser ett problem snabbt och smidigt, om det skulle bli något galet.Finndjävel skrev:
Summa summarum, kan man utan vidare kalla allt ovanstående för kärlek, om man vill, kärlek till sitt jobb och det resultat man presterar.
Jag råkar ha liknande erfarenheter, som att bli marknadsledande trots att aldrig krypa under konkurrenternas offerter bara för att kunden kommer springande med den, utan istället förklara för kunden varför priset är lite högre, och få såväl förståelse som acceptans.
Jag är rätt övertygad om att de allra flesta här i tråden i princip aldrig väljer det allra billigaste verktyget de kan komma över, inte heller väljer man alltid den allra billigaste leverantören av exakt samma vara. Det är fler saker än pris som spelar in. Annars hade nog Aliexpress haft en väldigt mycket högre omsättning
Bra fråga!Odjuret skrev:
Nej helt ärligt känns det inte alltid okej.
Men nu är det tydligen som det är på den här sidan. Man får finna sig i att ens inlägg ibland blir raderade, för att någon annan anmäler dem.
Räcker det för att få bort mina inlägg, bör väl rimligtvis detsamma gälla när man anmäler ens egna uppgifter, som någon annan lagt ut.
Vad tycker du själv? Får vem som helst lägga ut alla dina skrivna/sagda ord, till allmän beskådan. Bör andra kunna få bort det vill lägga ut för allmän beskådan. Ska inte du kunna få bort sådant, som du skrivit, men andra lagt ut?
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Bara för att någon vill att något tas bort så tas det inte bort (inte ens om man skrivit det själv).
Det som tas bort, tas bort för att en moderator bedömer att det bryter mot forumets regler.
Det som tas bort, tas bort för att en moderator bedömer att det bryter mot forumets regler.
Bland det mest dumma man kan göra är att ta en offert man fått och fråga någon annan om de kan göra det billigare. Det kan de troligen, lite grann. Betoning på lite, för här vet man ju var ribban ligger. Har man dessutom någon annans uppskattningar om tid och material att gå på så tar det ingen större tid heller. Om man ber om en offert utan att avslöja vilket pris man tidigare fått finns ju chansen att man får ett betydligt bättre pris.
Det är väl bara i de allra största städerna som inte byggfirmorna har rätt bra koll på varandra var de brukar hamna i offertskrivningen. På de flesta orter är konkurrensen begränsad, och det kommer rätt snabbt ut vad privatpersoner och småföretag har betalat.
Det är väl bara i de allra största städerna som inte byggfirmorna har rätt bra koll på varandra var de brukar hamna i offertskrivningen. På de flesta orter är konkurrensen begränsad, och det kommer rätt snabbt ut vad privatpersoner och småföretag har betalat.
Nu har jag inte orkat läsa allt men har vi kommit fram till något faktiskt rättsligt fel (enligt lagen) att publicera en offert om det inte framgår att den är privat/hemlig?
Ska i så fall företag som skickar en offert alltid anse att den är offentlig?
Ska i så fall företag som skickar en offert alltid anse att den är offentlig?
Jag måste säga att jag tycker det är inte så lite naivt att tro att saker tas bort bara för att någon annan vill det. Saker tas bort för att de bedöms inte följa forumets regelverk, och ibland följer en del meddelanden med i rensningen, som i sig inte bryter mot någon regel, men som var en del i diskussionen kring det som gjorde. Inget konstigt med det.
Råkar man så ofta ut för raderade meddelanden att man tycker att det är ett problem, bör man kanske se mer till sig själv, än att peka finger åt andra.
Tänker jag.
Jag kan själv tänka mig ett par anledningar till att detta meddelande kan komma att raderas. So be it, i så fall. Det är ju inte hela världen.
Råkar man så ofta ut för raderade meddelanden att man tycker att det är ett problem, bör man kanske se mer till sig själv, än att peka finger åt andra.
Tänker jag.
Jag kan själv tänka mig ett par anledningar till att detta meddelande kan komma att raderas. So be it, i så fall. Det är ju inte hela världen.
Nej och Nejanders07 skrev:
Inte offentlig, men inte heller skyddad.
(Observera att det finns ett litet syftningsfel i ditt inlägg, som gör att det är lätt att råka svara bakvänt på din andra fråga
Redigerat:
Som du säger: Några inlägg, som inte strider mot regler, följer med.thomasx skrev:Jag måste säga att jag tycker det är inte så lite naivt att tro att saker tas bort bara för att någon annan vill det. Saker tas bort för att de bedöms inte följa forumets regelverk, och ibland följer en del meddelanden med i rensningen, som i sig inte bryter mot någon regel, men som var en del i diskussionen kring det som gjorde. Inget konstigt med det.
Tänker jag.
Inte heller jag, anser att det är hela världen.
Frågan är då varför, det är så jäkla känsligt att ta bort den offert, som tråden avser?
Kanske är det inte olagligt. Det kanske inte ens strider mot några regler.
Inte ens fröken Marlen, vet om det är lagligt eller ej. Ändå tvekar hon, med att ta bort det.
Varför är hon så rädd för att ta bort ett inlägg, som eventuell kan tolkas som lagligt eller som inte är emot regler, nu?
En sak kan vi nog vara överens om. Marlen bryter knappast mot lagen, om hon raderar inlägget ifråga.
Jag anser inte att det är känsligt kring att ta bort offerten, det är det nog bara du som känner. Dock ser jag inte varför man ska ta bort den bara för att en leverantör vill det. Till råga på allt så hittar dom på att de har laglig rätt att kräva ett borttagande, vilket jag anser är fel, och jag ser ingen som påstår motsatsen.AG A skrev:Som du säger: Några inlägg, som inte strider mot regler, följer med.
Inte heller jag, anser att det är hela världen.
Frågan är då varför, det är så jäkla känsligt att ta bort den offert, som tråden avser?
Kanske är det inte olagligt. Det kanske inte ens strider mot några regler.
Inte ens fröken Marlen, vet om det är lagligt eller ej. Ändå tvekar hon, med att ta bort det.
Varför är hon så rädd för att ta bort ett inlägg, som eventuell kan tolkas som lagligt eller som inte är emot regler, nu?
En sak kan vi nog vara överens om. Marlen bryter knappast mot lagen, om hon raderar inlägget ifråga.
Kan du istället föra ett konstruktivt resonemang kring varför offert-beloppet skall tas bort så skulle den fortsatta diskussionen bli mycket mer stimulerande.
Då har du svaret!AG A skrev:Bra fråga!
Nej helt ärligt känns det inte alltid okej.
Men nu är det tydligen som det är på den här sidan. Man får finna sig i att ens inlägg ibland blir raderade, för att någon annan anmäler dem.
Räcker det för att få bort mina inlägg, bör väl rimligtvis detsamma gälla när man anmäler ens egna uppgifter, som någon annan lagt ut.
Vad tycker du själv? Får vem som helst lägga ut alla dina skrivna/sagda ord, till allmän beskådan. Bör andra kunna få bort det vill lägga ut för allmän beskådan. Ska inte du kunna få bort sådant, som du skrivit, men andra lagt ut?
Diskussioner om moderering och hur du upplever detta får du ta med Moderatorerna direkt eller med Marlene. Det är inget som vi behöver diskutera i den här tråden...
Anledningen till att Marlene tvekar med om offerten ska vara kvar eller inte har säkerligen med det hela att lagt inlägg ligger.... Det är en bra policy!
Nej, ett anbud är inte en företagshemlighet per automatik, inte ens om det framgår i dokumentet. Det är näringsidkarens ansvar att bevisa att så är fallet, men i och med att denne självmant väljer att offentliggöra kommersiell information (som skulle vara företagshemlighet) utan något avtal om sekretess blir det nog svårt att hävda att så är fallet. Den kommersiella informationen måste dessutom vara företagsspecifik och svårforcerad.anders07 skrev:
Du förnekar alltså att vissa inlägg tas bort?Odjuret skrev:Då har du svaret!
Diskussioner om moderering och hur du upplever detta får du ta med Moderatorerna direkt eller med Marlene. Det är inget som vi behöver diskutera i den här tråden...
Anledningen till att Marlene tvekar med om offerten ska vara kvar eller inte har säkerligen med det hela att lagt inlägg ligger.... Det är en bra policy!
"...lagt inlägg ligger.... Det är en bra Policy!"
Nej, det är faktiskt inte frågan. För om det vore frågan, då skulle i stort sett vartenda inlägg på detta forum raderas, eftersom det inte vore så känsligt att radera dem.AG A skrev:
Frågan är istället exakt samma fråga som ställs för varje inlägg på detta forum, varför ska just det inlägget raderas.
Och, det var precis den frågan som Marlen ställde sig och som ledde till denna tråd. Helt rätt gjort av Marlen.
Ingen sådan anledning har kunnat presenteras, följaktligen ligger inlägget kvar.
Fröken? Unge hen AG A, kanske ni skulle torka er bakom öronen, innan ni fortsätter ert taffliga härskande.AG A skrev:
Rädd? Man ska inte döma andra efter sig själv, unge hen AG A.AG A skrev:
Om man undrar över något, så frågar man. Konstigare än så är det inte. Det tyder inte på rädsla, det tyder tvärtom på mod. Torka sig bakom öronen, unge hen AG A, så kanske det klarnar.
Hoppsan, fick Marlen inte vara fröken längre, vadan denna ohövliga skymf?AG A skrev:
Alla inlägg som kan raderas utan att det är ett lagbrott skall alltså raderas, bara någon tycker det? Trots att du är sur över att du fått inlägg raderade inte bara för att någon tyckt det, utan för att de dessutom strider mot gruppens regler.
Redigerat: