O
AG A skrev:
Du förnekar alltså att vissa inlägg tas bort?

"...lagt inlägg ligger.... Det är en bra Policy!"
Jag varken förnekar eller bekräftar.... :D

Företag får för sig konstiga saker ibland.

Jag har en gång fått ett sekretessavtal i handen som krävde att jag under typ 3-5 år efter att mitt uppdrag avslutats inte jobbar med några av företagets nuvarande eller framtida (under de åren) kunder. Detta oavsett om jag jobbat mot dem eller ens kände till deras existens. Jag fick inte heller avslöja för någon utomstående vilka de kunderna var.

Detta är ändå ett företag med ett par hundra anställda.

Jag var tvungen att förklara för VDn i väldigt långsamt vad det var hans avtal krävde av mig. Jag tror inte att han förstod vad jag menade. Jag skrev iaf aldrig på avtalet och genomförde uppdraget ändå så förmodligen tyckte han inte att det var så viktigt.

• Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
AG A skrev:
Det har redan hänt vid flertalet tillfällen, att mina inlägg tagits bort. Bara för att någon annan sagt/önskat det.
Antingen det, eller för att du, även i de inläggen, påvisat samma spektakulära brist på insikt som här.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Nej, en offert.är inte skyddad på något sätt. En offert är endast ett skriftligt underlag där man specat vad som ingår till vilket pris, avvikande är offentlig upphandling där man i efterhand redovisar de lämnade priserna.

En offert står var och en fritt att jämföra med andra offertgivare för att jämföra. Skulle en offertgivare bli sur får man fråga sig varför? Är den en sämre säljare som inte innehar bättre underlag i sin invändningshantering? Tål den inte att bli jämförd med andra? Ger man dessutom möjligheten att låta den offertgivaren återkomma med ny offert så är det rent etiskt schysst men inget man måste. Däremot kan man ifrågasätta offertgivare som lämnar 20% eller mer i efterhand på sin nya offert hur pass seriösa de är i sin prissättning. En offertgivare som sänker sin offert med 30% eller mer skulle jag ifrågasätta starkt MEN det är mitt personliga tycke.

Jonatan Rullman skrev:
Företag får för sig konstiga saker ibland.

Jag har en gång fått ett sekretessavtal i handen som krävde att jag under typ 3-5 år efter att mitt uppdrag avslutats inte jobbar med några av företagets nuvarande eller framtida (under de åren) kunder. Detta oavsett om jag jobbat mot dem eller ens kände till deras existens. Jag fick inte heller avslöja för någon utomstående vilka de kunderna var.

Detta är ändå ett företag med ett par hundra anställda.

Jag var tvungen att förklara för VDn i väldigt långsamt vad det var hans avtal krävde av mig. Jag tror inte att han förstod vad jag menade. Jag skrev iaf aldrig på avtalet och genomförde uppdraget ändå så förmodligen tyckte han inte att det var så viktigt.
Verkar som vi har jobbat för samma företag. Eller nej förresten, det jag jobbade för har tusentals anställda, men ändå ett liknande avtal. De hade också väldigt svårt att förstå problemen med ett dylikt avtal. ;)

AG A skrev:
Bra fråga!
Nej helt ärligt känns det inte alltid okej.

Men nu är det tydligen som det är på den här sidan. Man får finna sig i att ens inlägg ibland blir raderade, för att någon annan anmäler dem.
Räcker det för att få bort mina inlägg, bör väl rimligtvis detsamma gälla när man anmäler ens egna uppgifter, som någon annan lagt ut.

Vad tycker du själv? Får vem som helst lägga ut alla dina skrivna/sagda ord, till allmän beskådan. Bör andra kunna få bort det vill lägga ut för allmän beskådan. Ska inte du kunna få bort sådant, som du skrivit, men andra lagt ut?
Ibland råkar man ut för det...
...kommentarerna som förgyller ens dag genom att sända en i gapskratt över hur människan som skrev dem tänkte. Eller tänkte fel.

Tack AG A, för att du har förgyllt min dag.

/ Fredrik

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Låter som tvärtemot, att offentliggöra priser är bra ut ett konkurrensperspektiv.

De pratar nonsens. Sedan undrar jag om någon klarar att gå till tinget med
en sådan stämning och vad de ska förvänta sig att eventuellt kunna vinna
för framgång. Vad ska ett ev. skadestånd innefatta?

Nej, de har inget case som någon jurist skulle råda dem att gå vidare med.
De surar för att deras offert blivit offentlig och det kan man ha förståelse
för men det är också allt.

Byggare Sonja skrev:
Låter som tvärtemot, att offentliggöra priser är bra ut ett konkurrensperspektiv.
Inte alla gånger. Det ger dom stora drakarna möjligheten att anpassa egen prisnivå tillfälligt så att de mindre inte kan konkurrera. När de små aktörerna som inte har några stora krediter vid banken fått sätta lapp på luckan så höjer man priserna så att de ligger högre än de gjorde ursprungligen.

Det känns väl lite som att det beror på. Om man slänger ut en offert på ett publikt forum så kanske man inte ska hänga ut den andra parten. Dvs, man borde radera organisationsnummer ,telefonnr mm. Man kan väl göra det på ett snyggt sätt. För denna firman kan ju ha personliga avtal med andra (typ i form av procentuella rabatter) som är vanligt idag. Så av just den anledningen så kanske man ska använda sig av sunt förnuft när man postar offerter. Rätt som det är så ringer det 30 kunder dagen efter. Varför får inte jag samma pris? Nu kanske detta fallet inte är exakt så som jag beskriver,men jag hoppas ni förstår min princip. ☺

• Gilla
divemazter
  • Laddar…
Inom B2B så måste "meeting of minds" ske för att ett avtal ska kunna slutas.
Inom B2 privatkund så är konsumenten skyddad ytterligare, som de flesta säkert vet då Business normalt ska veta mer än privatkunden.

Meeting of minds sker om ett avtal att inte föra information angående denna affär överenskommits innan offert skickats.
Att offert skickats till kund betyder inte att meeting of minds nåtts även om detta står på offerten.

DÄREMOT, kan det ev ses som att OM kunden köper/beställer varan enligt offert. Dvs betalar in pengarna eller säger att de godkänner offerten. Så har meeting of minds skett. (Dvs medgivande utan anmärkning på offerten). Då bör också delen om att inte sprida vidare informationen och priserna gälla fullt ut.
Om detta görs så skulle leverantören kunna hävda avtalsbrott.

Jag vet inte om offertgivarens namn har framgått men om det inte har det så finns det naturligtvis ingen anledning att ta bort den. Om namnet framgått och offertpriserna har framställt företaget i dålig dager så förstår jag att man reagerat.

K
G A skrev
Kanske är det inte olagligt. Det kanske inte ens strider mot några regler.
Inte ens fröken Marlen, vet om det är lagligt eller ej. Ändå tvekar hon, med att ta bort det.

thomasx skrev
Fröken? Unge hen AG A, kanske ni skulle torka er bakom öronen, innan ni fortsätter ert taffliga härskande.

Reagerade på detta jag också. Jag tror någon är lite väl bitter mot Marlen.
Ontopic tycker jag det inte är något fel att dela med sig av en offert om ej något sekretessavtal finns. Men att man skuggar företagsuppgifterna.
Om det nu inte är något blufföretaget som helt uppenbart försöker blåsa en.

Redigerat:
P
thomasx skrev:
Verkar som vi har jobbat för samma företag. Eller nej förresten, det jag jobbade för har tusentals anställda, men ändå ett liknande avtal. De hade också väldigt svårt att förstå problemen med ett dylikt avtal. ;)
Jag har inga problem med ett sådant avtal under förutsättning att de betalar full lön under karenstiden :-)
Säger man det så brukar det helt plötsligt inte vara så viktigt längre...

• Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Jag har kollat några offerter jag fått och på ett par finns faktiskt skriften att den är för personligt bruk och i ett annat har avsändaren skrivit i mailet att bifogad offert är för mig personligen. Är det tillräckligt för att jag inte sak få publicera den, vad är det som gäller då?
Jag antar att det inte finns någon lag som säger att jag inte får publicera något som är adresserat till mig (så länge jag håller mig inom ramen för LAS t.ex.). Eller?

Claes Sörmland
Kan en offert uppnå verkshöjd tillräcklig för att lagen om upphovsrätt till litterära och konstnärliga verk kan tänkas gälla?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.