Företaget skall ju be personen som lagt ut den att ta bort den i så fall (och sedan att denne i så fall kontaktar ByggaHus om han/hon inte lyckas själv). Inte gå på forumet.

Att sedan hänvisa till konkurrenslagstiftningen är ju både bakvänt och heltokigt - den lagstiftningen är mig veterligen till för att FRÄMJA konkurrensen, inte skydda företagen från konkurrens.....

Tycker mest detta visar att forummedlemman har all anledning att lägga ut offerten och vara fundersam på företaget. Agerandet och skrämseltaktiken visar med all önskvärd tydlighet att företaget inte är seriöst. I alla fall i mina ögon (utan att ha en aning om vilket det är).

• Gilla
kallun och 2 till
  • Laddar…
O
Jag skulle inte välja att gå vidare med det bolaget.... Den saken är säker. Ett företag som håller på så har förlorat mig som kund innan de ens hade en chans...

Odjuret skrev:
Det säljs fortfarande vanliga telefoner
Finns trådtelefonnätet faktiskt kvar i Sverige ännu?

Finndjävel skrev:
Finns trådtelefonnätet faktiskt kvar i Sverige ännu?
Gör det inte det i Finland?

Vill man som företagare att ens offerter ska skyddas för kopiering får man börja göra konstverk på sidan av offerten. På det viset uppstår garanterat verkshöjd och upphovsrätten kickar in.

(Vi vet ju alla hur allvarligt man tar på upphovsrättsbrott i detta land!)

:D :D

AndersPS skrev:
Vill man som företagare att ens offerter ska skyddas för kopiering får man börja göra konstverk på sidan av offerten. På det viset uppstår garanterat verkshöjd och upphovsrätten kickar in.

(Vi vet ju alla hur allvarligt man tar på upphovsrättsbrott i detta land!)

:D :D
Ja, jag har anlitat en advokat som jobbar med att samla ihop alla de som i olika former kopierat saker jag skrivit på internet. Vi räknar med att tjäna en rejäl hacka på alla dessa snyltare. Det är också, vet jag, på gång ett allmänt åtal mot en viss sajts funktion att medvetet kopiera det någon skriver genom en lömsk "citat"-funktion. Det är ju en funktion liknande piratebay, så vi tror på mångåriga fängelsestraff i den delen ;)

Det enda hindret just nu för att skicka in allt till domstolen, är hur jag själv ska klara mig undan mina egna anklagelser... ;)

• Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
S
AG A skrev:
Ta och tänk efter...
Om jag som byggare räknar på ett jobb, och skickar en offert. Tror du då att jag önskar att kunden tar med min offert till en andra byggare. Efter att ha sett min offert, kan säkert den byggaren erbjuda samma jobb några tusenlappar billigare. Känns det schysst???
Att publicera en offert på detta forum, är lite av samma sak. Det blir ju inte rättvis konkurrens.

Jag börjar allvarligt tappa förtroende rejält, främst mot dig Marlene, men även ByggaHus i stort.
Särskilt sedan du i en tidigare tråd, försvarade att en användare lagt ut Namnet på en byggare, han var missnöjd med.
Oj! Du verkar inte ha en aning om vad konkurrens innebär... :-)
Jag förstår att du vill att folk bara ska betala och vara "schyssta" mot dig, men det fungerar inte så tyvärr.
Är det någon som inte har något förtroende kvar är det du.

• Gilla
Excel och 1 till
  • Laddar…
SonnyListon skrev:
Oj! Du verkar inte ha en aning om vad konkurrens innebär... :-)
Jag förstår att du vill att folk bara ska betala och vara "schyssta" mot dig, men det fungerar inte så tyvärr.
Är det någon som inte har något förtroende kvar är det du.
Jag tror du missförstår hans inlägg, det handlar om att ta åt sig äran för någon annans jobb och tjäna
in arbetet det kostar att plocka fram en offert, åka snålskjuts.
Konkurrens är på lika villkor, dvs bägge snickarna åker ut på plats och räknar på samma sak eller får handlingar till sig.

O
Laths skrev:
Jag tror du missförstår hans inlägg, det handlar om att ta åt sig äran för någon annans jobb och tjäna
in arbetet det kostar att plocka fram en offert, åka snålskjuts.
Konkurrens är på lika villkor, dvs bägge snickarna åker ut på plats och räknar på samma sak eller får handlingar till sig.
Tja.. Den som väljer att åka snålskjuts bara genom att titta på en offert, lär troligtvis förlora på det.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
thomasx skrev:
Gör det inte det i Finland?
Tror inte det, där jag bor har det varit nedlagt i ganska många år, det skulle vara uppe i Lappland då.

Finndjävel skrev:
Tror inte det, där jag bor har det varit nedlagt i ganska många år, det skulle vara uppe i Lappland då.
Fast även om stomnätet är fiber och inte det gamla kopparnätet, så kan man ju koppla en vanlig telefon till sin router.
Blir mycket bättre ljud, och har man dålig täckning (vilekt finns på en hel del platser tom i tätort pga miljö osv) så är det ofta ett bra alternativ

/K

En tanke för de som är oroliga för att andra firmor åker snålskjuts på ett offertarbete:
I de fall som man ser att det kan behövas mycket tid för att få fram en offert så kan man kanske göra upp med kunden om att ta en skälig betalning för offertarbetet, med löfte om att dra av motsvarande summa på fakturan om kunden accepterar offerten? Sen är kunden fri till att göra vad denne vill med den levererade offerten.
Detta tycker jag skulle kännas som ett seriöst förfarande, där ingen behöver känna sig lurad.

Polyene skrev:
En tanke för de som är oroliga för att andra firmor åker snålskjuts på ett offertarbete:
I de fall som man ser att det kan behövas mycket tid för att få fram en offert så kan man kanske göra upp med kunden om att ta en skälig betalning för offertarbetet, med löfte om att dra av motsvarande summa på fakturan om kunden accepterar offerten? Sen är kunden fri till att göra vad denne vill med den levererade offerten.
Detta tycker jag skulle kännas som ett seriöst förfarande, där ingen behöver känna sig lurad.
Ett helt annat problem är väl att få leverantören att lämna offert. När jag skulle tilläggsisolera taket och riva vinden tog jag in offerter via någon av offerttjänster som finns. All info som jag lämnar är alltså tillgänglig, förutom kontaktuppgifter, för leverantörerna, som betalar får att få mina kontaktuppgifter.

5 företag betalar pengar för att kontakta mig, 2 kommer ut och tittar och 1 lämnar offert. Det är ju något allvarligt fel.

När jag skulle installera ny värmepump var jag i kontakt med 11-12 företag, varav de flesta kom ut och tittade. Fick 4 offerter varav 2 var efter jag ringt och frågat vart de tog vägen.

Anna1984 skrev:
Nu vet jag inte vad det är för offert. Men är företagets namn så viktigt? Det är väl offerten i sig som är intressant? Om företaget vill att deras namn tas bort från offerten så kan man väl göra dem den tjänsten?

I mitt jobb får jag dagligen förfrågningar om saker som varken tjänsten eller lagen kräver att jag gör. Men om man kan, så varför inte göra folk den tjänsten.

Eller är det någon sorts motpart här? Vill han/hon som skrivit inlägget absolut att firmans namn står kvar? Är det en viktigt del av trådens diskussion?
Så, om en hantverkare eller ett material inte motsvarar förväntningarna och jag skriver det på forumet, med företagsnamn, och företaget vill att det tas bort, då tycker du att man skall göra det?

Det skulle väl ändå vara lite dumt?

Skall det också bli förbjudet att berätta vad mjölken kostar på Ica?

/ Fredrik

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
ICAhar nog inget intresse av att begära sekretess på sina prisuppgifter. Den skulle ju i så fall dessutom gälla alla som inte är potentiella kunder och skall ta del av deras prisuppgift. Det är viktigt att se skillnaden på kontraktshandling (Kan vara offert, men även annat), och att ingå avtal. Kontraktshandlingen är inget bindande avtal, men utgör oftast underlag för att senare ingå avtal. Här är Offert den vanligaste. Det är dock först efter accept som offerten akn resultera i ett avtal, vilket normalt utgörs av ett kontrakt/avtal. emn inte nödvändgtvis. Om en kund returnerar ett god kännade på offert, så räcker det som avtal. Generellt är dock aldrig "tysta överenskommelse, dvs svarar du inte inom 10 dagar så ser vid det som accept etc giltiga.

Faktum är att till och med inom offentlig upphandling, som jag jobbar sen 16 år tillbaka, begär vi, med framgång kommersiell sekretess på anbudshandlingar. Inkl styckpriser. Huvudsyftet är att inte ge konkurrenter otillbörlig tillgång till prisstrategier, rabatter mm. Detta då det kan användas mot oss i kommande konkurrenssituationer. I sådana fall publiceras normalt endast sen sammalde anbudssumman. Men delsummer mm stryks över för en som begär handling. Inom LOU (Lagen om offentlig upphandling), är det betydligt svårare att begära sekretess än i det privata näringslivet. Men även här förstår man att även en leverantör skall skyddas. Ni skall inte inbilla er att Ericssons anbud på detaljnivå, när de offererar televäxlar till indien är offentligt. Det har förmodligen suttit en hel stab jurister och spaltat upp vilken inforamtion som får lämans ut och inte. Den som lyckas få fram en sådan detaljspecifikatin, riskerar sannolikt åtal fär industrispionage..

Tillbaka till frågan om offert och sekretss. Jag vidhåller bestämt att ett företag kan begära komemrsiell sekretess på en offert. Dock aldrig i efterhand.Det skall framgå i samband med offert lämnandet att sekretess gäller, och helst en orsak (Krav i LOU), tex konkurrent skydd. En offert är dessutom ett svar på en förfrågan. Dvs en kund har bett om denna uppgift för att ta ställning till köp. Det är mao inte den första kommunikationen som sker mellan köpare/säljare utan har begärts eller accepterats av köparen. Mao ett svar på något Kunden bett dem offerera. Självkalrt kan säljare välja att säga att detta gäller enbart dig. Detta pris är mellan oss!

Detta skall man inte förväxla emd att det dimper ner något tvivelaktigt utskick i brevlådan som man kallar Offert. Det är reklam och markandsföring, sannolikt sickat till en bredare massa. Juridiskt borde det inte vara något problem att även kräva sekretess. Men kanske inte lika lätt att få rätt om den lämnas ut ändå, då den knappast är unik till dig. Mao vad skall de begära skadestånd för? De har ju själva spridit den brett.

Ang tidigare påstående att privatpersoner får misskreditera och ljuga om företag. Skitsnack det sker skadeståndsprocessor i sådana frågor löpande. Kan bli riktigt dyrt. Ljuger du om ett företag med syfte att skada denna kan det bli hur dyrt so helst.Det finns inget sådant skydd. Är du anställd, och misskrediterar arbetsgiavren, har denna rätt att avskeda dig på dagen. även om du tycker det är sannt. Det kan räcka med ett FB inlägg där du skriver att arbetsgivaren är ett riktigt skitjobb att arbeta för. HAr hänt på tex Volvo. Undantaget är inom offentlig sektor. Här kan du aldrig få sparken för att tala illa om din arbetsgivare (sannolikt inom rimliga gränser, ).

Det finns dock en stor skillnad om man förtalar Privatpersoner och företag. Om du Förtalar din granne så är det ett brott inom brottsbalken, dvs du blir åtalad för tex ärekränkning. Kränker du ett företag, så faller det inom Skadeståndslagen, och kommer drivas civilt som en stämning utan statens inblandning. Du kan mao inte bli dömd till fängelse, böter etc. "bara" skadestånd" för den skada du bevisligen orsakat. Det är nog här med vad den bevisliga skadan är som det ställer till det i praktiken. Det är definitivt avsevärt svårare att bli dömd för ett förtalsmål mot en juridisk person (företag, förening etc), än en privat person. men när det sker, så kan det smälla till ordentligt. För att det är svårare att åka dit, så innebär det inte heller att det är tillåtet. Det är inte mer tillåtet att köra för fort i Norrlandsskogarna än i Stockholm, bara för att det är större risk att att åka fast i Stockholm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.