D09
injonil skrev:
De har rätt, "tillhandahållande på särskild begäran" är inte rätt väg att gå.

Här kan man få mer detaljer [länk]
Noterade att dom saknar " ställföreträdande utgivningsansvarig "

injonil skrev:
De har rätt, "tillhandahållande på särskild begäran" är inte rätt väg att gå.

Här kan man få mer detaljer [länk]
Jag både instämmer och protesterar: Myndigheten har alldeles rätt OCH "tillhandahållande på särskild begäran" ÄR rätt väg att gå, ty i källan till vilken Injonil länkar heter det att "Utgivningsbevis kan endast utfärdas om databasen tillhandahålls på särskild begäran"

Att piscatus har telefonnummer utsatt missade jag. Marsch iväg och ring!

Ah, ok, det handlar alltså inte om att man har rätt att få ut uppgifter om vad registret innehåller om sig själv utan om rätten att använda registret som "kund".

D09
Får slå dom en pling imorgon under kontorstid =)

D09
injonil skrev:
Ah, ok, det handlar alltså inte om att man har rätt att få ut uppgifter om vad registret innehåller om sig själv utan om rätten att använda registret som "kund".
Exakt!

D09
billy_baver skrev:
Exakt!
Så om ett företag väljer att ha ett arvode på 1000 000 för att tillhandahålla registret så är det helt lagligt med andra ord?

Man hade väl fortfarande möjlighet att fråga kostnadsfritt om sig själv samt be om att utgå från registret?

D09 skrev:
Man hade väl fortfarande möjlighet att fråga kostnadsfritt om sig själv samt be om att utgå från registret?
Jag kan inte hitta något om sådana rättigheter :confused:

Då kan ju vem som helst skaffa nödvändigt tillstånd, skapa ett register, ta "normalt" betalt av "rätt" personer och begära 1 000 000 000 kr av alla andra.
Fri prissättning gäller.

hantverkare1 skrev:
Då kan ju vem som helst skaffa nödvändigt tillstånd, skapa ett register, ta "normalt" betalt av "rätt" personer och begära 1 000 000 000 kr av alla andra.
Fri prissättning gäller.
Frågan är redan ställd tidigare i denna tråd. Och det enkla svaret är att denna fråga min veterligen aldrig blivit prövad ifråga om yttrandefrihetslag.

Jag skulle inte kalla alla priser skäligen förenade med "allmän tillgänglighet".

D09
hantverkare1 skrev:
Fri prissättning gäller.
Man kan egentligen syssla med vad som helst eftersom ingen kommer att kunna granska, och eftersom ingen publicering sker så kommer ingen heller få nys om det.

D09 skrev:
Man kan egentligen syssla med vad som helst eftersom ingen kommer att kunna granska, och eftersom ingen publicering sker så kommer ingen heller få nys om det.
Precis. Sjukt

D09 skrev:
Publicering sker. Per definition.

billy_baver skrev:
Publicering sker. Per definition.
Jo. Men ingen som tar del av uppgifterna kommer ha några invändningar. Alltså kan man syssla med vad som helst. Tex åsiktsregistrering

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.