D09
stake skrev:
Det verkar som att gruppen skaffat sig ännu mer information på lite tveksamma grunder:
[länk] .
Nu börjar det skrivas om lagändring

Vet inte hur många inlägg jag läst i sociala medier där människor kollat sina grannar via t ex lexbase.

Trist beteende, dock verkar ju fortfarande Piscatus vara för en sluten grupp

Saxat ur en artikel i DN angående allmänhetens möjligheter att använda tjänsten.

"Sedan tidigare är det möjligt för bland annat journalister på tidningar, radio och tv att få tillgång till information om åtal och domar genom tjänster som inte är öppna för allmänheten, som Siren, Piscatus och Infotorg. Medierna gör ett urval, och förväntas sedan hålla sig till pressetiska regler vid publiceringen"

D09
Skrev till reportern på Aftonbladet ang varför dom inte skriver om Piscatus

ImageUploadedByByggahus.se1390903867.753147.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D09
D09 skrev:
Skrev till reportern på Aftonbladet ang varför dom inte skriver om Piscatus

[bild]
Frågade vad reportern ansåg skiljer Lexbase från Piscatus åt.

ImageUploadedByByggahus.se1390905173.685826.jpg
Skapa konto

Svarade med att jag anser att Reportern beskriver lexbase verksamhet, inte vad som skiljer dom åt.

Hade varit kul o få lite lärdomar för en som inte förstår :)

Måste instämma med reportern, Hur tänker du när de "missat" detta? Det är medvetet utelämnat eftersom de tillhör samma gäng.
;)

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
stake skrev:
Måste instämma med reportern, Hur tänker du när de "missat" detta? Det är medvetet utelämnat eftersom de tillhör samma gäng.
;)
Hur kan du tro det ;)

ImageUploadedByByggahus.se1390913287.407529.jpg
Skapa konto

D09
D09 skrev:
Hur kan du tro det ;)

[bild]
Vågar man svara Reportern att

-får inte Piscatus samma uppgifter ( isåfall felaktiga etc ) som lexbase och borde Reportern då inte skriva om Piscatus också =P

Och om Aftonbladet gjorde en likadan artikel om Piscatus, hur många anmälningar skulle dom få då?

Nu blev det lite vinklat, lexbase är ju lika tokigt som Piscatus.

D09 skrev:
Vågar man svara Reportern att

-får inte Piscatus samma uppgifter ( isåfall felaktiga etc ) som lexbase och borde Reportern då inte skriva om Piscatus också =P

Och om Aftonbladet gjorde en likadan artikel om Piscatus, hur många anmälningar skulle dom få då?

Nu blev det lite vinklat, lexbase är ju lika tokigt som Piscatus.
Kostar inget att fråga.

Du kommer inte få något vettigt svar...

Piscatus har inte fått några anmälningar eftersom deras register inte är offentliga så folk vet inte om att de finns i dom..

D09
billy_baver skrev:
Du behöver inte bevisa ett dugg. I första hand brukar man kunna lita på människor.

Jag tycker du ska kontakta Myndigheten för Radio och TV och berätta att du begärt att få tillgång till utgivningen genom att söka i registret efter dina egna uppgifter.
ImageUploadedByByggahus.se1390999000.415023.jpg
Skapa konto

Verkar även som denna myndighet inte kan ingripa?

Villkoret för ett utgivningsbevis är väl att databasen skall tillhandahållas på särskild begäran? Du har skickat en sån begäran och de har inte hörsammat den.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Exakt! Som Nerre skriver ska du förklara för Therese´s kollega att du bett piscatus.se att få tillgång till publicerat material, men inte fått något svar. Du ska också åberopa det myndigheten själv skriver om "tillhandahållande på särskild begäran", och att du inte kan finna att piscatus.se lever upp till detta. Därför ber du myndigheten ta kontakt med utgivaren och upplysa honom om hans skyldighet att tillhandahålla materialet, samt be utgivaren förklara varför så inte redan skett.

• Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Så här skrev "jag"

"

Hejsan

Villkoret för ett utgivningsbevis är väl att databasen skall tillhandahållas på särskild begäran?

Jag har skickat en sån begäran 2ggr och de har inte hörsammat den.

Myndigheten själv skriver om "tillhandahållande på särskild begäran", och att jag inte kan finna att piscatus.se lever upp till detta.

Därför ber jag myndigheten ta kontakt med utgivaren och upplysa honom om hans skyldighet att tillhandahålla materialet, samt be utgivaren förklara varför så inte redan skett.

Med vänlig hälsning

"

D09
Svar:

"

Tack för ditt förtydligande. Vad som menas med ”tillhandahållande på särskild begäran” är att informationen på databasen inte sänds ut av en sändare (så som till exempel tv- och radioprogram) utan att det är användaren själv som bestämmer (till exempel genom att skriva in en webbadress, eller klicka på en länk) när den tar del av informationen på webbplatsen. Det innebär inte att myndigheten kan vidta åtgärder då du har mejlat Piscatus och de inte har hört av sig till dig.

Vad vi kan konstatera när vi besöker webbplatsen är att det krävs att man har ett abonnemang och inloggningsuppgifter för att kunna ta del av viss information på databasen. Det är fullt möjligt för Piscatus att kräva att man har ett abonnemang och inloggningsuppgifter för att ta del av informationen. Det framgår även på startsidan att man ska ringa företaget för att diskutera abonnemang. ”Vill du veta mer om Piscatus researcharkiv eller fråga om abonnemang? Kontakta oss på 08-505 68 826 eller för offerter eller mer information.”

Eftersom myndigheten inte kan ha invändningar mot att Piscatus inte har hört av sig till dig eller på funktionaliteten på webbplatsen är mitt råd att du i först hand ringer Piscatus (så som de anger att man ska göra på webbplatsen) för att diskutera ett abonnemang med dem.

Med vänlig hälsning

"

D09 skrev:
Svar:

"

Tack för ditt förtydligande. Vad som menas med ”tillhandahållande på särskild begäran” är att informationen på databasen inte sänds ut av en sändare (så som till exempel tv- och radioprogram) utan att det är användaren själv som bestämmer (till exempel genom att skriva in en webbadress, eller klicka på en länk) när den tar del av informationen på webbplatsen. Det innebär inte att myndigheten kan vidta åtgärder då du har mejlat Piscatus och de inte har hört av sig till dig.

Vad vi kan konstatera när vi besöker webbplatsen är att det krävs att man har ett abonnemang och inloggningsuppgifter för att kunna ta del av viss information på databasen. Det är fullt möjligt för Piscatus att kräva att man har ett abonnemang och inloggningsuppgifter för att ta del av informationen. Det framgår även på startsidan att man ska ringa företaget för att diskutera abonnemang. ”Vill du veta mer om Piscatus researcharkiv eller fråga om abonnemang? Kontakta oss på 08-505 68 826 eller för offerter eller mer information.”

Eftersom myndigheten inte kan ha invändningar mot att Piscatus inte har hört av sig till dig eller på funktionaliteten på webbplatsen är mitt råd att du i först hand ringer Piscatus (så som de anger att man ska göra på webbplatsen) för att diskutera ett abonnemang med dem.

Med vänlig hälsning

"
Känns som en kass bortförklaring för att slippa bry sig.
Man jag är inte insatt så jag har nog fel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.