293 läst ·
82 svar
293 läst
82 svar
Är det lagligt att laga handdukstorken själv i detta fall + allmän diskussion om vad lekman får koppla själv
Detta är en sidodiskussion som är flyttad från tråden https://www.byggahus.se/forum/threads/ar-handdukstorken-korrekt-inkopplad.564906/
/Moderator
------------------
Varför måste varenda (nej, inte varenda men många) tråd på detta forum balla ur i något bråk om trams som har relativt lite med trådskaparens frågeställning att göra?
/Moderator
------------------
Varför måste varenda (nej, inte varenda men många) tråd på detta forum balla ur i något bråk om trams som har relativt lite med trådskaparens frågeställning att göra?
Redigerat av moderator:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 866 inlägg
Jag förstår av dina senaste inlägg att du inte har någon avsikt att hjälpa till på detta forum, utan endast vara spydig och dryg. Hade jag fel i att du själv besitter kompetens (förutom att citera ESV)? Förstår du varför det är behörighetskrävande att ansluta och losskoppla en apparat? Förstår vad frånskiljning handlar om, och hur man kan frånskilja apparater i en anläggning? Det verkar inte så. Jag uppmanar dig igen att vara lite mer hjälpsam och trevlig i din framtoning. Jag kan garantera att din nuvarande stil inte kommer att vinna något gehör.K KawaS2 skrev:
Redigerat:
Tråkigt att du tycker så.Bo.Siltberg skrev:
Jag förstår av dina senaste inlägg att du inte har någon avsikt att hjälpa till på detta forum, utan endast vara spydig och dryg. Hade jag fel i att du själv besitter kompetens (förutom att citera ESV)? Förstår du varför det är behörighetskrävande att ansluta och losskoppla en apparat? Förstår vad frånskiljning handlar om, och hur man kan frånskilja apparater i en anläggning? Det verkar inte så. Jag uppmanar dig igen att vara lite mer hjälpsam och trevlig i din framtoning. Jag kan garantera att din nuvarande stil inte kommer att vinna något gehör.
Ang min kompetens så hade du inte fel, jag besitter kompetensen och väl där till, därför kan jag inte uppmana/hjälpa personer att bryta mot lagar och förordningar, utan jag måste påpeka att det är inte utan anledning att vi har dessa. Attt jag klippte in Elsäkerhetsverkets text berodde på att vissa personer tycks tro att det är legitimt att göra som man tycker eller tror är rätt och vägra acceptera det jag sa.
Att sedan det finns personer i detta forum som tycker och tror och har behov att skriva i ett antal trådar utan att veta, hjälper inte frågeställaren utan det vore bättre att vara ärlig.
Elsäkerhetsverket säger ju att man får laga en apparat. Du hävdade att man inte får det utan behörighet. Vem ska man tro på?K KawaS2 skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 866 inlägg
Du säger tyvärr emot dig själv här då det inte finns några felaktiga svar i denna tråd med undantag från en person som lite väl lättvindligt uppmanar till ett lagbrott. Det är helt i sin ordning (behörighetsfritt) att reparera en fast ansluten apparat om man låter bli att koppla loss den. Det är dock egentligen helt värdelös information om man förstår vad elsäkerhet handlar om.K KawaS2 skrev:Tråkigt att du tycker så.
Ang min kompetens så hade du inte fel, jag besitter kompetensen och väl där till, därför kan jag inte uppmana/hjälpa personer att bryta mot lagar och förordningar, utan jag måste påpeka att det är inte utan anledning att vi har dessa. Attt jag klippte in Elsäkerhetsverkets text berodde på att vissa personer tycks tro att det är legitimt att göra som man tycker eller tror är rätt och vägra acceptera det jag sa.
Att sedan det finns personer i detta forum som tycker och tror och har behov att skriva i ett antal trådar utan att veta, hjälper inte frågeställaren utan det vore bättre att vara ärlig.
Du kommer heller inte att klara av att peka på någon signifikant mängd felaktiga svar i andra trådar, speciellt inte från de erfarna medlemmarna.
Kan du inte helt enkelt fälla in taggarna och uppföra dig som folk här på forumet? Börja om på ny kula.
Nu är jag varken svensk eller elkunnig, men det här känns ologiskt deluxe.K KawaS2 skrev:
På elverkets hemsida står att man får byta tex trasiga uttag. Man kan ju inte byta ett uttag utan att koppla bort det gamla och koppla in det nya. Enligt dig är det då olagligt?
Har jag missuppfattat något? Som sagt är jag inte svensk, så du behöver inte bli sur som när Alfredo skriver.
Redigerat:
Just byte av vägguttag, strömbrytare och ljusarmaturer (i de flesta fall) är undantagna från auktorisationskravet.T Tom Målbur skrev:
Här finns undantag som en lekman får göra själv.T Tom Målbur skrev:
https://www.elsakerhetsverket.se/om-oss/lag-och-ratt/foreskrifter/elsak-fs-2017-2/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja du har missuppfattat vad du får göra, du får byta trasiga brytare och uttag om du har tillräcklig kunskap det är undantag från grund principen, men du får inte byta ett ojordat uttag mot ett jordat. Det beskrivs väl på Elsäkerhetsverkets hemsida om jag inte mins fel.T Tom Målbur skrev:Nu är jag varken svensk eller elkunnig, men det här känns ologiskt deluxe.
På elverkets hemsida står att man får byta tex trasiga uttag. Man kan ju inte byta ett uttag utan att koppla bort det gamla och koppla in det nya. Enligt dig är det då olagligt?
Har jag missuppfattat något? Som sagt är jag inte svensk, så du behöver inte bli sur som när Alfredo skriver.
Moderator
· Stockholm
· 57 853 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 866 inlägg