blackarrow blackarrow skrev:
"I renoveringslistan skrivit att man har dragit ny el 2021 och 2024. "

Jag undrar varför man bytt ut elen två gånger med bara 3 år emellan. Behöva dra ny el igen redan efter 3 år?
🤷‍♂️

Gamla kablar måste inte vara dåliga. Röd ledare tyder på gammal kabel. Förr fanns kabel där flätan/biledaren kunde användas som skyddsledare så det behöver inte ens vara fel.
Fast texten som sådan säger ju ingenting om hur mycket man bytt eller vad. Det räcker ju med att man har bytt ett uttag eller en sladd vid de givna tillfällena så har man ju gjort det som står.

• Gilla
Intet och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror inte det är besiktningsmannen som skrivit det utan säljaren som ett svar i en frågelista, eller möjligen mäklaren. Med största sannolikhet har inte elen besiktigats.

Oavsett så är det tydligt att man inte ska ta alltför allvarligt på på något av det som är skrivet på elen, särskilt inte när det är ut som det gör.

230 V använder vi... Är du inte elektriker?

Jag tycker inte det verkar vara 25A heller, men vem vet vad det skulle stå.

Om den ens var på besiktningsprotokollet...
Min gissning är att det är i objektsbeskrivningen.
TS nämner att besiktningsmannen inte sa något.

Menar du kWh?
Tror du har rätt i det du skriver. Skrev lite i affekt och då blir det sällan bra haha. 230V ska det givetvis vara. Tack för rättelsen.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ska du nu kritisera andras kunskaper så föreslår jag att du skriver 230 Volt. 😉😂
Ja det var ett bra förslag 🤣 ska vara noggrannare med vilka siffror jag trycker på i framtiden 😅

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
P
Att ta dit en elektriker som kolla över allt och skriver lista och åtgärdar det som är felaktigt är ju den vettiga lösningen...

Ingen kommer ju tro att det är en elektriker som lämnar öppna dosor med ström hängande i sladden och dinglar... nej det är saker som hänt efter elcentralernas byttes mest troligt

att däremot elektriker kopplat in centralerna och plejd grejerna och dom bitar som bytts är nog helt sannolikt..

Man måste som flera är inne på inte byta varenda gammal kabel när man byter elcentral , det är ok att spara gammal men ok kabel när man mätt att den är ok och rätt kopplad

Bästa är att ta dit en elektriker som kollar igenom allt och skriver listor på vad som är akut som kopplas ur nu och vad som behöver bytas och fixas men som inte är farligt och kan vänta lite och få en uppfattning om vad och vilka pengar det kostar att få allt fixat..

Att komma åt föregående ägare för att stå och betala för alla fel tror jag tyvärr kommer bli mycket mycket svårt även om det är moraliskt önskvärt men i första läget skulle man ju också behöva veta om det är jobb för 3000 eller 50 000 att fixa allt till god standard , om det är värt tiden att ens försöka

utfästelser minskar egen undersökningsplikt men öppna dosor löst hängande på väggar ökar garanterat undersökningsplikten

besiktningar så är el nästan alltid undantaget helt...

tesen att anmäla elektrikern/firman som bytt centralerna är bara trams och ren frustration då det är rejält osannolikt att den medverkat till dom farliga delarna utan det är mest troligt grejer som inträffat efter centralerna byttes.. vilket såklart elektrikern också kommer svara.. firman lämnar bara garantier på sånt man gjort, inte ansvar för vad nån gör efter dom åkt därifrån..

Problemet är att bevisa vem som gjort vad och när och vad som skett sen.. att anmäla saker till elsäkerhetsverket i dagens läge är rätt meningslöst då den som just nu har ansvaret för elanläggningen ytterst är du som husägare

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Inte många som köper en begagnad bil med ny stereo, utan motorhuv, ljuddämpare, säkerhetsbälten etc, samt försöker kräva tidigare ägare på pengar efter SBP.

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.