15 261 läst ·
79 svar
15k läst
79 svar
Är detta fackmannamässigt installerat? Ny el I äldre hus
Tänk efter nu, undersökningsplikt vs säljarens utfästelser, om detta blir en tvist i tingsrätten, du ska alltså stå och säga att det hängde lösa kablar från taket och att dosorna var öppna men att du ändå förutsatte att allt var fackmannamässigt installerat? Jag vill bara förstå hur du tänker.
Jag tror TS gravt överskattar sin juridiska analysförmåga.Farstatjej90 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
OM man nu trodde på mäklarens påstående att det var "överblivna, urkopplade" kablar osv. Så är ju tron på att elsystemet var utbytt inte orimlig.Farstatjej90 skrev:
Men skulle det hålla om detta hamnar i domstol? Tveksamt, men inte omöjligt.
Njaa, OM det finns en giltig utfästelse, så minskar din undersökningsplikt. Men den försvinner inte helt. Det är här de gamla kopplingarna med öppna dosor ställer till det.D dodge75 skrev:
OM man ser något sådant så är det ju uppenbart att utfästelsen om "all el utbytt" inte stämmer, och man kan bortse från utfästelsen. Men nu kom mäklaren med en förklaring, de här uppenbart gamla och felaktiga delarna var inte inkopplade. då skulle utfästelsen ändå kunna vara riktig.
Även mäklarens påstående kan då ses som en utfästelse. Men där är då problemet, vem har gjort den utfästelsen? Är det mäklaren som själv "antagit" att det var gamla oinkopplade ledningar, för att han trodde på säljarens utfästelse? Eller har säljaren påstått att ledningarna var urkopplade. Mäklare brukar hävda att all information kommer från säljaren, men om säljaren då blånekar till att ha sagt något sådant så blir det ord mot ord, och det är köparen som förlorar,
Dessutom så är en utfästelse om "all el utbytt", inte självklart tillräckligt tydlig för att räknas som en giltig utfästelse. Säljaren kan mycket väl tro att så är fallet. Men hur kompetent är säljaren att bedöma det? Ex. så tror jag att många skulle anse att de bytt ut all el för att de beställt en ny elcentral.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Och då har man redan där nyanserat tolkningen av "all el bytt". I praktiken har man därmed skapat en uppdelning mellan "ny och bytt el" (vilken man rimligen kan förvänta sig ska vara korrekt utförd och i bra skick) och "gammal dålig el".H hempularen skrev:
Om den "gamla dåliga elen" då har uppgivits bestå av överblivna urkopplade kablar, vad är egentligen "felet" när det visar sig att de är (som väntat) inte helt ok - men missar på beskrivningen att vara urkopplade. Kostnaden för att fixa dem från att vara inkopplade till urkopplade måste vara så liten att den är att betrakta som försumbar i relation till priset på huset.
Oavsett rätt eller fel och möjligheten att driva något mot säljaren är det väl vettigt att först fundera på vad detta kan kosta att åtgärda. Handlar det om att sätta upp några doslock mm är kostnaden försumbar. Om jag var TS, som enligt egen utsago inte är insatt i el, skulle jag ta in en yrkesman för en bedömning vad som borde åtgärdas och kostnadsbilden. Först därefter skulle jag fundera på om problememen är såpass omfattande att det är värt att försöka gå på säljaren.
Är inte detta något som pratats om tidigare många gånger.
Nytt tak kan betyda att allt är nytt, tegel, läkt, papp, råspont. Det kan åxå vara att teglet är bytt men inget annat. Eller att ett nytt tak byggts på uteplatsen.
Om det står specat. "All el i hela huset ä rbytt och uppdaterad till modern standard" så är ju detta uppenbarligen felaktigt. Jag tycker att en besiktningsman BÖR kunna se att det INTE stämmer och skriva att hen rekommenderar att en elektriker tas in för djupare kontroll. Om det står "Inkommande el bytt och elcentral bytt" så behöver resten av elen INTE vara bytt.
Är utfästelsen luddig så bör man kolla vad som verkligen gjorts. Är det helt dolt och detaljerat specat, tex att det står "elservice till kopplingspunkt i gatan bytt 2024" så bör man kunna lita på det. Om det står "el bytt 2024" så skulle jag inte säga att det betyder all el från kopplingspunkt i gatan ända till sista lampan på vinden. Utan att något är bytt, men kanske inte allt...
Jag tycker det var fult skrivet att säga att elen är bytt i hela huset. Men det var också EXTREMT lätt att se att elen INTE var OK, både för en lekman eller en besiktningsman iom att kopplingsdosor i källaren var öppna och skulle jag säga farliga. Detta bör alla reagera på!
Nytt tak kan betyda att allt är nytt, tegel, läkt, papp, råspont. Det kan åxå vara att teglet är bytt men inget annat. Eller att ett nytt tak byggts på uteplatsen.
Om det står specat. "All el i hela huset ä rbytt och uppdaterad till modern standard" så är ju detta uppenbarligen felaktigt. Jag tycker att en besiktningsman BÖR kunna se att det INTE stämmer och skriva att hen rekommenderar att en elektriker tas in för djupare kontroll. Om det står "Inkommande el bytt och elcentral bytt" så behöver resten av elen INTE vara bytt.
Är utfästelsen luddig så bör man kolla vad som verkligen gjorts. Är det helt dolt och detaljerat specat, tex att det står "elservice till kopplingspunkt i gatan bytt 2024" så bör man kunna lita på det. Om det står "el bytt 2024" så skulle jag inte säga att det betyder all el från kopplingspunkt i gatan ända till sista lampan på vinden. Utan att något är bytt, men kanske inte allt...
Jag tycker det var fult skrivet att säga att elen är bytt i hela huset. Men det var också EXTREMT lätt att se att elen INTE var OK, både för en lekman eller en besiktningsman iom att kopplingsdosor i källaren var öppna och skulle jag säga farliga. Detta bör alla reagera på!
Jättetrist för er. Samtidigt, om det som är bytt och nytt är bra gjort och det är "lite" gammal el kvar så behöver det inte vara så dyrt att fixa...A Auxilium skrev:
Frågan är ju, vad vet säljarna - om de lejt bort jobbet själva så vet de förmodligen inte vad de pratar om. Då blir det lika mycket deras som din kunskap om detta som avgör. Om deras uppgift är baserad på den info de fått och tolkat från elektrikern så kan de vara lika lurade som dig, och då blir det nog tyvärr så att det ändå är upp till dig. Hur trist det än är...A Auxilium skrev:
Var de urkopplade? Då tycker jag inte saken är så farlig. Då är det bara att köpa ett verktyg för att mäta om det är strömsatt och om inte riva bort skiten.A Auxilium skrev:
Är huset ett renoveringsobjekt (ser ut så på bilderna) - då bör man nog tyvärr kunna kräva att köparen sätter sig lite djupare in i skicket...
Har ni ens läst frågelistan i inlägg #4? Det är ju bara 25 volts elen som är ny. Redan där inser man att utfästelsen är högst tveksam.
Byggveteran
· Filipstad
· 64 inlägg
Biledare används för att skydda kabel mot mekanisk åverkan. Om det finns jordfläta ska den isoleras med jordtejp grön/gul eller grön/gul jordslang i rätt storlek. Biledare är inte klassade som skyddsjord.A Auxilium skrev:
Är det inte farligt att ha kopplingsdosor utan lock, lösa uppskalade, oisolerade kablar e t c?
Jag tänker på om nån råkar pillra där.
Vem har ansvaret om någon råkar skada sig för evigt? Kanske blir handikappad
Är det som visas på bilderna spänningssatta? I så fall är det en veritabel fälla vi ser.
Jag tänker på om nån råkar pillra där.
Vem har ansvaret om någon råkar skada sig för evigt? Kanske blir handikappad
Är det som visas på bilderna spänningssatta? I så fall är det en veritabel fälla vi ser.
Redigerat:
På samma sätt som man byter olja i bilen, så innebär väl byta elen i huset att man flushar ut alla gamla elektroner och tar in nya färska i alla kablar genom att tex köra en brödrost i samtliga uttag?