H Hybro skrev:
Och då sket man i det som visas?
OT:Hur tänker du att detta hjälper TS?

Kanske är som så att TS gett oss fel förutsättningar.

Är det som visas verkligen i drift.

Det kanske vi kan hjälpa TS med att ta reda på?

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
A Auxilium skrev:
Det står ju ny el I hela huset, antar att det innefattar källaren. Problemet är ju att de satt nytt lite här och var i källaren, så då måste de väl ta ansvar för hela biten. Såhär ser hela vägen ut.

Ny el central - gammal kabel med två ledare och en biledare - gammal öppen dosa (på bilden) - ny kabel med jord istället för biledare - ny dosa - gammal kabel med jord - gammalt jordat eluttag
Det ser ju ut att stå "ny el i hela huset" men inte "all gammal el är borta".
Och eftersom du kunde se saker sticka ut så är det tydligt att något är konstigt oavsett vad de säger.

Ja, det är surt. Och ja, jag håller med dig om att det borde vara tydligare. Men det är absolut inte ett dolt fel och jag tror det bara kommer kosta dig tid och pengar att få säljaren att betala något för det. Man får utföra dåligt hantverk och man får tyvärr även vara otydlig när man säljer något.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
J
Sen är det ju faktiskt så att det inte måste vara gjort fackmannamässigt. Om det står nytt badrum och ny el så kan ju en klåpare gjort det. Det är förbjudet att dra elen själv, men det är också förbjudet att köra mot rött. Om tidigare ägare gjort något av detta så var det ett problem när det gjordes, men det är svårt för nya ägaren att göra något åt saken.

Det är inte förbjudet, vad jag vet, att som privatperson sälja något som är i dåligt skick eller felbyggt, sålänge man inte döljer det. Men man behöver heller inte berätta om det.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
A avdpos skrev:
Det ser ju ut att stå "ny el i hela huset" men inte "all gammal el är borta".
Njaaa.. det blir väl en lite väl ordvrängartolkning. Om vi antar att köparen dels har fått besked om att all el är bytt (exakta ordalydelsen kan vara viktig), och sedan när de uppenbartt gamla ledningarna och öppna gamla dosorna upptäckts fått beskedet att dessa är kvarlämnat, oinkopplat. Så låter det som en gällande utfästelse. Köparen borde inte behöva ifrågasätta ytterligare, förutsatt att det inte finns fler uppenbara indikationer på felaktigheter, som inte faller under bortförklaringen. Det som då kan vara ett problem här är att den andra utfästelsen kom från mäklaren, kan vara svårt att bevisa att säljaren har påstått detta. Och det kan vara lika svårt att hålla mäklaren ansvarig, han kommer att skylla på säljaren.

Finns det en tydlig, trovärdig utfästelse, som inte uppenbart är felaktig, så skall man kunna lita på den. Huruvida "all el utbytt" är tydligt kan man troligen diskutera, och man behöver som köpare också fråga sig "hur vet säljaren det?".

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag tror nog att TS inte själv kommer så mycket längre, inte ens med hjälp av oss på forumet.

" I renoveringslistan skrivit att man har dragit ny el 2021 och 2024. "

Jo visst, det är säkert sant. Men inte alls om gammal el ersatts o s v.

- Enda raka är att ta in en behörig elektriker, anser jag.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Njaaa.. det blir väl en lite väl ordvrängartolkning. Om vi antar att köparen dels har fått besked om att all el är bytt (exakta ordalydelsen kan vara viktig), och sedan när de uppenbartt gamla ledningarna och öppna gamla dosorna upptäckts fått beskedet att dessa är kvarlämnat, oinkopplat. Så låter det som en gällande utfästelse. Köparen borde inte behöva ifrågasätta ytterligare, förutsatt att det inte finns fler uppenbara indikationer på felaktigheter, som inte faller under bortförklaringen. Det som då kan vara ett problem här är att den andra utfästelsen kom från mäklaren, kan vara svårt att bevisa att säljaren har påstått detta. Och dte kan vara lika svårt att hålla mäklaren ansvarig, han kommer att skylla på säljaren.

Finns det en tydlig, trovärdig utfästelse, som inte uppenbart är felaktig, så skall man kunna lita på den. Huruvida "all el utbytt" är tydligt kan man troligen diskutera, och man behöver som köpare också fråga sig "hur vet säljaren det?".
Håller med om att det är en stor dos ordvrängeri här. och jag tycker nog att TS har rätt i sak och borde får rätt. Däremot så tror jag att TS inte kommer få rätt eftersom det hela kommer sluta i just ordvrängeri. Och finns det inte skriftligt att elen är urkopplad så tror jag det är svårt att vinna

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mitt hus snart 50 år.
En betald elektriker (kvitto finns sparad) var här 2022 och fixade så jag kan köra 3-fas vattenpumpen via ett elverk om strömmen blir borta.

- Så om jag säljer huset så skriver jag sanningsenligt i dokumentationen:
"Ny el 2022"😇

Ska komma ihåg att ev anlitad mäklare gör detsamma.

• Haha
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
För de som ställer frågor till TS, det kan vara bra att i alla fall läsa alla TS inlägg i tråden då svaret på frågan om varför det inte reagerades på de öppna dosorna redan finns. Samt frågan om var det spänning i dosorna, ja det var det. De såg lika dant ut på visningen och TS utgick då ifrån att det var gammalt som lämnats kvar, det visade sig senare vara spänningsatt vilket gjorde det hela lite mer olustigt.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ja, det gäller att hålla barn och andra nyfikna borta, då man har ansvar för bl a elanläggning.

Kan bli riktigt dyrt annars.

Så att anlita en behörig elektriker...

• Gilla
blackarrow
  • Laddar…
A Auxilium skrev:
Såhär står det om elen. (Det ska antagligen stå 25A?...)

Vidare, så var där en besiktningsman och han nämnde ingenting.

Bör jag ta in en elektriker som får besiktiga allt?
"Ny el i hela huset 25 volt"
Bara där visar besiktningsmannen sin okunskap inom el. Det har säkert skrivits redan i tråden för jag har inte läst längre än det jag svarar på.
Som någon sa, det är tydligt inte ny el i hela huset, dessutom använder vi inte 25 volt, utan 240 volt. Han syftar säkerligen på 25A vilket innebär huvudsäkringarnas storlek. Detta har dock noll betydelse för besiktningen, utan innebär hur mycket ström ni kan plocka ut från nätägarna samt att ni kommer ha hög abonnemangsavgift. Efter den raden på besiktningsprotokollet hade jag inte litat på en enda punkt utan begärt en egen besiktning.

Om inte huset har stora förbrukare och solceller och billaddare så kommer ni inte behöva ha 25A. Men det kan ni räkna på när ni ser hur mycket kW ni gör av med varje månad under ett år.

Fairlane
Padde Kvist Padde Kvist skrev:
"Ny el i hela huset 25 volt"
Bara där visar besiktningsmannen sin okunskap inom el.
Jag tror inte det är besiktningsmannen som skrivit det utan säljaren som ett svar i en frågelista, eller möjligen mäklaren. Med största sannolikhet har inte elen besiktigats.

Oavsett så är det tydligt att man inte ska ta alltför allvarligt på på något av det som är skrivet på elen, särskilt inte när det är ut som det gör.
Det har säkert skrivits redan i tråden för jag har inte läst längre än det jag svarar på.
Som någon sa, det är tydligt inte ny el i hela huset, dessutom använder vi inte 25 volt, utan 240 volt.
230 V använder vi... Är du inte elektriker?
Han syftar säkerligen på 25A vilket innebär huvudsäkringarnas storlek.
Jag tycker inte det verkar vara 25A heller, men vem vet vad det skulle stå.
Detta har dock noll betydelse för besiktningen, utan innebär hur mycket ström ni kan plocka ut från nätägarna samt att ni kommer ha hög abonnemangsavgift. Efter den raden på besiktningsprotokollet hade jag inte litat på en enda punkt utan begärt en egen besiktning.
Om den ens var på besiktningsprotokollet...
Min gissning är att det är i objektsbeskrivningen.
TS nämner att besiktningsmannen inte sa något.
Om inte huset har stora förbrukare och solceller och billaddare så kommer ni inte behöva ha 25A. Men det kan ni räkna på när ni ser hur mycket kW ni gör av med varje månad under ett år.
Menar du kWh?

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
dessutom använder vi inte 25 volt, utan 240 volt.
Ska du nu kritisera andras kunskaper så föreslår jag att du skriver 230 Volt. 😉😂

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ska du nu kritisera andras kunskaper så föreslår jag att du skriver 230 Volt. 😉😂
Volt hit och dit..så länge det finns volt i uttaget är jag nöjd, allting funkar (kyl/frys, lampor fläktar, cirkelsågen, svetsen och så vidare.)

uppmätt typ i förrgår ("this is Africa") när fläkten började gå på lite låga varv.

• Haha
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
"I renoveringslistan skrivit att man har dragit ny el 2021 och 2024. "

Jag undrar varför man bytt ut elen två gånger med bara 3 år emellan. Behöva dra ny el igen redan efter 3 år?
🤷‍♂️

Gamla kablar måste inte vara dåliga. Röd ledare tyder på gammal kabel. Förr fanns kabel där flätan/biledaren kunde användas som skyddsledare så det behöver inte ens vara fel.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.