15 261 läst ·
79 svar
15k läst
79 svar
Är detta fackmannamässigt installerat? Ny el I äldre hus
Hej! Vi har köpt ett hus från 1936. Säljarna har I renoveringslistan skrivit att man har dragit ny el 2021 och 2024. Det syns också på de nya elcentralerna. Det finns nu saker som jag sett som får mig att ifrågasätta om renoveringarna skett fackmannamässigt.
Först och främst har man lämnat alla gamla dosor öppna, med exponerade plintar. Bara det tycker jag verkar vara en risk. Kan de hävda att de bara kopplat in kabeln i den nya centralen men skitit i att fixa resten?
Nästa sak är att de satt en kopplingsdosa och dragit jordade kablar till ett jordat uttag, men den inkommande sladden till kopplingsdosan saknar skyddsjord, utan har bara biledare. Som jag förstått det är det inte förenligt att nu för tiden använda biledare som skyddsjord.
Slutligen har de kopplat in en gammal kabel i den nya centralen som saknar jord men har biledare. Jag antar att de kopplat biledaren som jord.
Se bilder.
På bilden med gul tapet syns hur installationen såg ut, dvs utan skyddskåpa. Den övre sladden kommer från elcentralen och saknar skyddsjord. Den är kopplad till jord på ny sladd som senare leder till det jordade eluttaget.
På andra bilden med gul tapet har vi plockat loss den för att kunna visa hur kabeln ser ut.
Sista bilden är en annan exponerad kopplingsdosa, här tror jag iof inget är fel.
Först och främst har man lämnat alla gamla dosor öppna, med exponerade plintar. Bara det tycker jag verkar vara en risk. Kan de hävda att de bara kopplat in kabeln i den nya centralen men skitit i att fixa resten?
Nästa sak är att de satt en kopplingsdosa och dragit jordade kablar till ett jordat uttag, men den inkommande sladden till kopplingsdosan saknar skyddsjord, utan har bara biledare. Som jag förstått det är det inte förenligt att nu för tiden använda biledare som skyddsjord.
Slutligen har de kopplat in en gammal kabel i den nya centralen som saknar jord men har biledare. Jag antar att de kopplat biledaren som jord.
Se bilder.
På bilden med gul tapet syns hur installationen såg ut, dvs utan skyddskåpa. Den övre sladden kommer från elcentralen och saknar skyddsjord. Den är kopplad till jord på ny sladd som senare leder till det jordade eluttaget.
På andra bilden med gul tapet har vi plockat loss den för att kunna visa hur kabeln ser ut.
Sista bilden är en annan exponerad kopplingsdosa, här tror jag iof inget är fel.
Nej att det inte är gjort av fackman är ju rätt tydligt, och även att lämna dessa utan lock är ju galet. Men hur var det på visningen då? Detta förefaller ju vara väldigt enkelt att se när man undersöker fastigheten. Det ser ju ut som att delar har bytts ut och uppgraderats men inte mer än nödvändigt. Så utfästelsen om att el har bytts ut vid givna tidpunkter kan ju stämma, men det kanske bara var några kablar som byttes och inte dosor och tex uttag. Finns det jordfelsbrytare?
Tack för ditt svar.T TypRätt skrev:Nej att det inte är gjort av fackman är ju rätt tydligt, och även att lämna dessa utan lock är ju galet. Men hur var det på visningen då? Detta förefaller ju vara väldigt enkelt att se när man undersöker fastigheten. Det ser ju ut som att delar har bytts ut och uppgraderats men inte mer än nödvändigt. Så utfästelsen om att el har bytts ut vid givna tidpunkter kan ju stämma, men det kanske bara var några kablar som byttes och inte dosor och tex uttag. Finns det jordfelsbrytare?
Det finns flera anledningar till att vi inte reagerade på detta. Dels så gick vi ju in med tanken att elen gjorts fackmannamässigt, vi kan inte el. Det var tre stora löst hängande kablar som var avklippta vid elcentralen som de sa var kvar sedan man satte in den nya centralen. Vi trodde såklart de öppna dosorna gick till dem och inte var i drift.
Med ny el så ska det ha avsätt insättande av elcentral, som jag förstått det. Se bild. Den måste väl vara av nyare slag.
Ja det där är ju relativt nya och bra grejer, är det plejd med i bilden är det helt klart en elektriker som dragit det nya. Men frågan är ju om ägaren kopplat på något gammalt eller om något missats av elektrikern. Vart i huset var de öppna dosorna?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
En besiktningsman kollar inte elen. Det brukar stå rätt tydligt i protokollet.
“Ny el i hela huset” stämmer uppenbarligen inte med tanke på att de skarvar på det gamla.
Kan du få fram vilken elfirma som gjort det där (om det är en elfirma) så du kan ringa och be dem ordna upp de där uppenbara felen?
Du får kanske hota med att skicka in anmälan till Elsäkerhetsverket.
“Ny el i hela huset” stämmer uppenbarligen inte med tanke på att de skarvar på det gamla.
Kan du få fram vilken elfirma som gjort det där (om det är en elfirma) så du kan ringa och be dem ordna upp de där uppenbara felen?
Tänkte reklamera till säljaren först, och ge dem chans att prata med elfirman. Jag har ju egentligen inget avtal med dem. Sen vore det ju bra att veta vem som gjort det...S sinuslinus skrev:En besiktningsman kollar inte elen. Det brukar stå rätt tydligt i protokollet.
Håller med om att ny el inte rimmar med att de använt gamla kablar.
Men vad gör jag? Borde jag ta in någon som kollar på installationen I sin helhet för att se att man inte fuskat på andra ställen?
Alla öppna dosor sitter I källaren.
Men rummet med blommiga tapeterna är ju uppenbart inte nyrenoverat. Jag gissar på att det är ny el på de platser som renoverats? Det finns ju två jordfelsbrytaren men en rad som inte har en egen vilket får mig att gissa att de propparna sitter utanför jordfelsbrytare. Är de mitten radens säkringar som går till rummet du tagit bilderna?
Edit: såg nu att det var två trefassäkringar på nedre raden så det är väl värmen som man inte vill ska försvinna om jordfelsbrytaren för övrigt slår ifrån.
Edit: såg nu att det var två trefassäkringar på nedre raden så det är väl värmen som man inte vill ska försvinna om jordfelsbrytaren för övrigt slår ifrån.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Det är ju uppenbarligen synligt så det är nog svårt att reklamera till säljaren.A Auxilium skrev:Tänkte reklamera till säljaren först, och ge dem chans att prata med elfirman. Jag har ju egentligen inget avtal med dem. Sen vore det ju bra att veta vem som gjort det...
Håller med om att ny el inte rimmar med att de använt gamla kablar.
Men vad gör jag? Borde jag ta in någon som kollar på installationen I sin helhet för att se att man inte fuskat på andra ställen?
Alla öppna dosor sitter I källaren.
Om det varit en elfirma så har de inte skött sig och då kan du anmäla till Elsäkerhetsverket oavsett om du är beställare eller ej.
Har det varit någon byggfirma som fixar allt själv utan auktorisation eller om säljaren själv gjort jobbet så är det nog bara att gilla läget och ta dit en elektriker som rättar till felen.
Hej,T TypRätt skrev:Men rummet med blommiga tapeterna är ju uppenbart inte nyrenoverat. Jag gissar på att det är ny el på de platser som renoverats? Det finns ju två jordfelsbrytaren men en rad som inte har en egen vilket får mig att gissa att de propparna sitter utanför jordfelsbrytare. Är de mitten radens säkringar som går till rummet du tagit bilderna?
Det står ju ny el I hela huset, antar att det innefattar källaren. Problemet är ju att de satt nytt lite här och var i källaren, så då måste de väl ta ansvar för hela biten. Såhär ser hela vägen ut.
Ny el central - gammal kabel med två ledare och en biledare - gammal öppen dosa (på bilden) - ny kabel med jord istället för biledare - ny dosa - gammal kabel med jord - gammalt jordat eluttag
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Nej, det är det verkligen inte. Vi har samma våtrumstapet i ett badrum, som enligt uppgift är renoverat 1976...T TypRätt skrev:
Vad gäller trådens ämne är det bara att acceptera läget och tänka "vårt hus - vårt problem". När det finns väl synliga kopplingsdosor utan lock och liknande tydliga tecken, bör detta föranleda misstankar om att hela elsystemet kanske inte är helt OK. Men det finns uppenbarligen delar av elsystemet som är helt OK, så det är inte en total katastrof och akut brandrisk.
Nu menade ju dock mäklaren att den gamla elen lämnats kvar för att säljarna inte orkat riva bort den. Blev själv chockad över att dosorna som var öppna faktiskt var spänningsatta.SågspånPappspikEternit skrev:
Nej, det är det verkligen inte. Vi har samma våtrumstapet i ett badrum, som enligt uppgift är renoverat 1976...
Vad gäller trådens ämne är det bara att acceptera läget och tänka "vårt hus - vårt problem". När det finns väl synliga kopplingsdosor utan lock och liknande tydliga tecken, bör detta föranleda misstankar om att hela elsystemet kanske inte är helt OK. Men det finns uppenbarligen delar av elsystemet som är helt OK, så det är inte en total katastrof och akut brandrisk.
Inte helt lätt att se på bilden, men som ni kan se hänger det lösa sladdar lite härochvar vid visningen. Förutsatte såklart att allt inkopplat var fackmannamässigt gjort om det utlovats ny el.
Jag skulle väl fundera här om det är så att elektrikern gjort elen för övriga delar av huset men att förra ägaren gjort lite eget i källaren? Det är ju som du säger inte ok att använda biledaren som jord, vad jag lärt mig så ska den jordas på matande sida men inte sedan kopplas ihop med något på andra sidan. Nu vet jag inte vad du har för säkringar men tänket är väl att dimensionen på biledaren är för liten och att den riskerar att brinna upp om det kommer tex 25A tillbaka genom den om något gått sönder. (ingen expert på detta)A Auxilium skrev:Hej,
Det står ju ny el I hela huset, antar att det innefattar källaren. Problemet är ju att de satt nytt lite här och var i källaren, så då måste de väl ta ansvar för hela biten. Såhär ser hela vägen ut.
Ny el central - gammal kabel med två ledare och en biledare - gammal öppen dosa (på bilden) - ny kabel med jord istället för biledare - ny dosa - gammal kabel med jord - gammalt jordat eluttag
Nej. Du skall verkligen inte förutsätta någonting när du ser att det bara är kompletterat med ny el i hela huset.
Så det är ditt ansvar att du inte kollade varan du köpte bättre innan köpet.
Vad " ny el" betyder finns det lika många uppfattningar om som vad ett nyrenoverat badrum är.
Hade det varit mitt hus skulle jag kollat upp om det verkligen är så dåligt som det ser ut och rensat så gott jag kunnat. Satt fast dosor, på med lock, bort med kablar som inte går någonstans etc. För det kan nog bli dyrt ifall en elektriker med tomma orderböcker dyker upp och dömer ut hela klabbet.
Så det är ditt ansvar att du inte kollade varan du köpte bättre innan köpet.
Vad " ny el" betyder finns det lika många uppfattningar om som vad ett nyrenoverat badrum är.
Hade det varit mitt hus skulle jag kollat upp om det verkligen är så dåligt som det ser ut och rensat så gott jag kunnat. Satt fast dosor, på med lock, bort med kablar som inte går någonstans etc. För det kan nog bli dyrt ifall en elektriker med tomma orderböcker dyker upp och dömer ut hela klabbet.
Angående de fall där man använt jordfläta för att koppla jord är det fullt tillåtet och lämpligt. T ex med sån här kabel
https://www.jemfix.se/jordkabel-ekkj-25-m-qraft/7112/9027239/
Om det däremot vore så att kabeln inte hade jordfläta utan enbart biledare vore det inte tillåtet. Min gissning är dock att det rör sig om äldre kabelvarianter med jordfläta.
Köp doslock. Låt säljaren vara.
Ditt hus, ditt problem.
https://www.jemfix.se/jordkabel-ekkj-25-m-qraft/7112/9027239/
Om det däremot vore så att kabeln inte hade jordfläta utan enbart biledare vore det inte tillåtet. Min gissning är dock att det rör sig om äldre kabelvarianter med jordfläta.
Köp doslock. Låt säljaren vara.
Ditt hus, ditt problem.