Shiva_Nik Shiva_Nik skrev:
Och din kommentar om att jag går runt och oroar mig helt i onödan, trots vad alla säger, handlar om mig.
Absolut inte eftersom du inte oroar dig!

• Haha
Shiva_Nik
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
@elmont har redan svarat att ingen behöver åtgärda något.
Fan va nice, så OM det skulle hända, behöver jag alltså INTE kontakt min bovärd, göra en felanmälan? Och dom behöver då alltså INTE anlita en tekniker som då kommer hit och fixar den trasiga kabeln. Har jag förstått dig rätt?

Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis får man det. Det är dock rätt onödigt att oroa sig helt i onödan, vilket flera har försökt att förklara att TS gör i detta fallet
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut inte eftersom du inte oroar dig!
Mhmm.. sure.. 😉🤣

Fan va nice, så OM det skulle hända, behöver jag alltså INTE kontakt min bovärd, göra en felanmälan? Och dom behöver då alltså INTE anlita en tekniker som då kommer hit och fixar den trasiga kabeln. Har jag förstått dig rätt?
Helt rätt, om kabeln ligger i en en låda eller om den är hängande där den hänger spelar ingen roll ur säkerhetshänseende. Kabeln är INTE en del av elinstallationen lika lite som om den hängt upplindad på en spik, att det är en tråd gör ju inte att det blir en del av elinstallationen. Skulle det vara en del av installationen så skulle ju även elementen och vattenledningen vara en del av elen. Så det finns ingen orsak att ta dit en elektriker,
Ps
En del av dom "svar" du fått är bra men det finns svar av dom som hellre vill svara än att ge dig fakta.

• Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Helt rätt, om kabeln ligger i en en låda eller om den är hängande där den hänger spelar ingen roll ur säkerhetshänseende. Kabeln är INTE en del av elinstallationen lika lite som om den hängt upplindad på en spik, att det är en tråd gör ju inte att det blir en del av elinstallationen. Skulle det vara en del av installationen så skulle ju även elementen och vattenledningen vara en del av elen. Så det finns ingen orsak att ta dit en elektriker,
Ps
En del av dom "svar" du fått är bra men det finns svar av dom som hellre vill svara än att ge dig fakta.
Tack snälla ❤

Jag avskyr känslan av att inte veta, speciellt då det handlar om saker som finns i mitt egna hem 🥴
Jag frågade värden om det fanns möjlighet till att få en manual eller någon form av genomgång av allt som var nytt efter stambytet.
Vi hade ett gammalt "propp skåp" innan, den samt all elledning byttes ut medan vi bodde i evakueringslägenheten. Så när vi flyttade hem igen var det mkt som var helt nytt. Så nu står jag här med grejer jag inte vet exakt hur det fungerar eller med instruktioner till vad jag måste göra "i fall att" 🥴
Jag efterlyser en "välkommen till ditt nya hem-bok for dummies" typ! 🙈🤣

OM den där sladden blir skadad eller av misstag rycks bort, vem behöver då åtgärda det?
Om och endast om denna sladd är motiverad, då har den en säkerhetsfunktion, likställd med att klippa av skyddsledaren i sladden till tvättmaskinen. TM kommer att fungera lika bra med du har inget skydd ifall den går sönder. Den ska alltså ovillkorligen åtgärdas ifall den lossnar eller om katten tuggar av den. Det kan vilken elfirma som helst göra.

Såsom din skyddsutjämningsledare är lagt så ska den ha arean 4 mm² eller högre just för att tåla lite stryk. Det är ändå inte fel att gömma de spretande kardelerna och ge den lite extra mekaniskt skydd, och för att göra det snyggare.

• Gilla
  • Älska
avh67f och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Då har vi lite olika uppfattning. Den må vara en sund spontan reaktion, men att gå omkring och oroa sig för sådant som inte är farligt anser jag onödigt och kanske rent av ohälsosamt. Det finns mycket i samhället som kan vara svårt att behärska och spontant framstå som läskigt. Men att oroa sig för sådant som är harmlöst tycker jag är rätt onödigt och tar kraft helt i onödan. Detta även om man kanske inte helt kan sätta sig in i varför det är harmlöst.

Jag håller med många här som tycker att det kunde ha utförts på ett mer estetiskt tilltalande sätt. Jag anser dock som de flesta att problemet enbart är av estetisk art och det finns inga risker av elsäkerhetsmässig art med hur det är utfört. Men visst, på ren svenska ser det rätt taskigt ut...
Förstår du själv vad du skriver... Det är inte du som bestämmer vad folk inte ska oroa sig över. Du kan antingen förklara på ett sätt som får vederbörande att själv släppa sin oro eller så kan du vara tyst.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Om och endast om denna sladd är motiverad, då har den en säkerhetsfunktion, likställd med att klippa av skyddsledaren i sladden till tvättmaskinen. TM kommer att fungera lika bra med du har inget skydd ifall den går sönder. Den ska alltså ovillkorligen åtgärdas ifall den lossnar eller om katten tuggar av den. Det kan vilken elfirma som helst göra.

Såsom din skyddsutjämningsledare är lagt så ska den ha arean 4 mm² eller högre just för att tåla lite stryk. Det är ändå inte fel att gömma de spretande kardelerna och ge den lite extra mekaniskt skydd, och för att göra det snyggare.
Tack snälla Bo 😃

Det som är lite synd med just vår fastighet är att dom har inte egna tekniker, varken egna snickare, vvs personal, trädgårdsmästare eller liknande. Om något behöver göras så måste man felanmäla, dom skickar en bovärd, som i sin tur gör en bedömning av vad som måste göras, sen hyr dom in personal från deras vanliga leverantörer. När det är gjort måste man vänta på att firman ska höra av sig och då bokar dom in en tid som dom kan komma.
Med allt detta sagt, om jag gör en felanmälan, kan det dröja upp till 3-4 veckor innan det blir åtgärdat.
Därför försöker jag fixa allt på egen hand (om det inte är något akut eller mkt avancerat). 😃

Jag satte dit en liten genomskinlig "hylla" ovanför kabeln, så nu är den lite mera gömd och skyddad 🙈🤓
Nu känns det mkt bättre 😃

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är inte du som bestämmer vad folk inte ska oroa sig över.
Jag bestämmer absolut inte vad någon ska oroa sig över. Vi är helt ense här. Jag framför dock min åsikt om vad som är onödigt att oroa sig över, på samma sätt som du framför din. Till skillnad från dig accepterar jag dock att man kan ha olika åsikter, då jag tycker att lite av grunden för ett forum är att olika åsikter ska få mötas.

• Gilla
  • Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag bestämmer absolut inte vad någon ska oroa sig över. Vi är helt ense här. Jag framför dock min åsikt om vad som är onödigt att oroa sig över, på samma sätt som du framför din. Till skillnad från dig accepterar jag dock att man kan ha olika åsikter, då jag tycker att lite av grunden för ett forum är att olika åsikter ska få mötas.
Så med din egen logik, borde du inte bara låta t.ex. mig, få vara lite orolig på något som jag känner mig osäker på? Då du är så accepterande till andra människors åsikter. 🤓

borde du inte bara låta t.ex. mig, få vara lite orolig
Du får vara precis hur mycket eller lite orolig som du vill men du får också acceptera att jag tycker att det saknas anledning till oro.

• Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Du får vara precis hur mycket eller lite orolig som du vill men du får också acceptera att jag tycker att det saknas anledning till oro.
Min katt älskar att tugga på hängande kablar.. är inte det en bra anledning?

Och att du gång på gång känner ett behov av att påpeka att jag "oroar mig i onödan", är det ditt sätt att visa acceptans?!

RoTe

Och att du gång på gång känner ett behov av att påpeka att jag "oroar mig i onödan", är det ditt sätt att visa acceptans?!
Låter som en väldigt farlig katt, ja inte för den där potentialutjämningen men man har ju farligare sladdar i ett hem. Gör något åt katten är mitt förslag.

• Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Surgubbe Bosse i farten igen. Alla som inte tycker som Bo spyr han galla över. Som ett litet barn
Det är personer som Bo, som ger personer som mig, modet att våga fråga saker som man inte kan eller förstår.
Bo och fler andra personer i detta inlägg, har tagit sig tiden att förklara saker på ett pedagogiskt och respektfullt sätt. Det hjälper verkligen till att våga fråga något annat man känner sig osäker på.
För mig, betyder det mkt att det finns en civil curage att inte hålla tyst om man märker att någon som är i underläge blir förlöjligad.
Så din kommentar säger mer om dig och ditt tankesätt. Och DET är barnsligt!

👎

• Gilla
TickyNucker och 3 till
  • Laddar…
I den situationen skulle jag fokusera på farliga "kablar" och inte på harmlösa.

Nej det är mitt sätt att försöka hjälpa dig och visa omtanke. Trist att det inte når fram.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.