30 284 läst ·
130 svar
30k läst
130 svar
Är detta en säker installation?
RoTe skrev:
Som jag skrev ovan. Bara vatten.Shiva_Nik skrev:
Det är inte helt korrekt att göra men jag hade dragit eltejp över området där kablarna skruvats fast i röret. Det är inte nödvändigt men jag hade sovit bättre vetandes att katterna inte kommer åt de vassa kardelerna(koppartrådarna). Eventuellt även satt fast kabeln mot röret så den inte är åtkomlig för katter att tugga på.Shiva_Nik skrev:
Och där har du anledningen till hela detta inlägg! Min oro att någon/något som jag älskar ska råka skada sig för att dom inte vet/kan bättre. Jag kan gömma och fixa, ställa saker för osv. Men jag vill ändå gärna veta ifall detta är/var något som kunde bli ett problem längre fram eller om det räcker med att jag "blockar" så katten inte kommer åt.
Precis som man måste göra när man har krypande bebisar som är överallt och ingenstans. Framförhållning, riskanalys, planering.
Och då katten inte förstår så mycket svenska, så kan jag inget annat göra än att fixa det som går att fixa eller se till att han inte kommer åt där han inte ska vara.
Oavsett känns det lite slarvigt utfört (utifrån de boendes perspektiv) att ha synlig kabel sådär oavsett om det är korrekt eller praxis.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Det är tvärtom. Plastslangar tar bort behovet av (kompletterande) skyddsutjämning då man bryter kontakten med moder jord. De kan då inte längre föra in en jordpotential i badrummet som behöver utjämnas. Metalldelar i huset som inte har någon kontakt med moder jord eller något annat som kan föra in en potential utifrån behöver varken skyddsjordas eller skyddsutjämnas.P polaris78 skrev:En tänkbar orsak till behovet av att koppla in extra potentialutjämning kan ju vara att även om vi ser kopparrör i badrummet så är det ju troligt att det övergår i pex plastslang i dom delar vi inte kan se, ofta på både elementvatten och tappvatten så ligger det ofta pex plastslang av slang i slang modell. dessa leder inte ström så bra som dom gamla rör av metall som troligen satt i huset innan renovering.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Om dom inte förstår allvaret i felet kan du kontakta elsäkerhetsverket som kanske intresserar sig. Det kommer då ev att förelägga innehavaren att skyndsamt åtgärda felet. Då du uppenbarligen inte är innehavare här som råder över elanläggningen så är det bovärden som får blåslampan i röven.Shiva_Nik skrev:
Om något behöver göras så måste man felanmäla, dom skickar en bovärd, som i sin tur gör en bedömning av vad som måste göras, sen hyr dom in personal från deras vanliga leverantörer. När det är gjort måste man vänta på att firman ska höra av sig och då bokar dom in en tid som dom kan komma.
Med allt detta sagt, om jag gör en felanmälan, kan det dröja upp till 3-4 veckor innan det blir åtgärdat.
P polaris78 skrev:En tänkbar orsak till behovet av att koppla in extra potentialutjämning kan ju vara att även om vi ser kopparrör i badrummet så är det ju troligt att det övergår i pex plastslang i dom delar vi inte kan se, ofta på både elementvatten och tappvatten så ligger det ofta pex plastslang av slang i slang modell. dessa leder inte ström så bra som dom gamla rör av metall som troligen satt i huset innan renovering.
Nej.RoTe skrev:
Det är tvärtom. Om det är isolerad del i plast någonstans efter vägen, så inte annan potential kan föras in i badrummet, så fodras ingen skyddsutjämning.
Det är spänningsskillnader man vill skydda sig mot. Finns ingen potentialskillnad kan det inte driva en farlig ström.
I elinstallationsreglerna räknar man med sämsta fallet dvs den vanliga 115V i beröringsspänning om en utsatt del blir spänningsatt och man sluter kretsen mot jord. Om impedansen där emellan är mer än cirka 4 kOhm så kan ingen direkt farlig ström gå genom kroppen. Men är impedansen lägre kommer det kunna driva en farlig ström på över 30 mA.
Detta skyddar mot vanliga fel inifrån. T ex kortslutning.
Edit: Bo hann före 🙂
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Brukar inte du uppmana folk att läsa hela tråden?Alfredo skrev:
Svaret finns på flera ställen i tråden, även i mina inlägg.
Men utan att bedöma hur det ligger till, en skyddsledare får man anta ha en funktion, och då det är en skyddsledare så har den en säkerhetsfunktion. Man kan försöka ta reda på om denna kompletterande skyddsutjämning är motiverad, eller så kan man laga skyddsledaren om den går sönder. Nu har du fått ännu en vink om svaret på ditt påstående.
Fick upp en bild i huvudet av det sista du skrev 🤣Bo.Siltberg skrev:
Tack snälla Bo, jag uppskattar att du peppar mig att stå på mig. Jag har en tendens till att "inte klaga i onödan".
Dom kommer imorgon och gör en slut besiktning på hela arbetet. Hade gärna velat få en kopia på det protokollet, men vet inte om man får det som hyresgäst.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 626 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 626 inlägg
Bo.Siltberg skrev:
Det är tvärtom. Plastslangar tar bort behovet av (kompletterande) skyddsutjämning då man bryter kontakten med moder jord. De kan då inte längre föra in en jordpotential i badrummet som behöver utjämnas. Metalldelar i huset som inte har någon kontakt med moder jord eller något annat som kan föra in en potential utifrån behöver varken skyddsjordas eller skyddsutjämnas.
Problemet i gamla hus är att man ofta har en massa blandningar av gamla och nya material och att man därför inte orkar ta reda på exakt om hela avloppet ända från gata till takventilation är utbytt till plast samma med om allt tappvatten och elementvatten och andra ev vattenledningsnät.. sen har vi ju alupex och alla blandningar av olika material där kanske varmvattnet bitvis har kopparrör kvar och plast vissa bitar för att sen råka vara ihopklammat med både avloppsröret där man hittar en bit gjutjärnsrör som kanske även är emot armeringen som ofta är potentialutjämnad till elcentralen.. som går i plattan och är kvar i gjutjärn mellan badrumet och köksavlopp men andra bitar är utbytt till plastA avh67f skrev:Nej.
Det är tvärtom. Om det är isolerad del i plast någonstans efter vägen, så inte annan potential kan föras in i badrummet, så fodras ingen skyddsutjämning.
Det är spänningsskillnader man vill skydda sig mot. Finns ingen potentialskillnad kan det inte driva en farlig ström.
I elinstallationsreglerna räknar man med sämsta fallet dvs den vanliga 115V i beröringsspänning om en utsatt del blir spänningsatt och man sluter kretsen mot jord. Om impedansen där emellan är mer än cirka 4 kOhm så kan ingen direkt farlig ström gå genom kroppen. Men är impedansen lägre kommer det kunna driva en farlig ström på över 30 mA.
Det stämmer det ni säger om man har en ny kåk där man har stenkoll på hela systemen och vet exakt vilka material som sitter vart och man kan utsluta att grejer har kontakt med verklig jord på ett eller annat vis eller är okänt potentialutjämnade. Man måste veta eller springa och kolla/mäta och ibland när man har ingjutna grejer så är det det inte så enkelt att veta och svårast i gamla hus som det finns många ändringar och åtgärder gjorda under olika tidsåldrar
DEt är sant att många potentialutjämnar helt i onödan men ibland görs det för nån i beställar led har fått in det i handlingen och då görs det för att det står där att det ska göras även om man kanske egenligen rätt snabbt kan konstatera att hela anläggningen är bakom icke ledande grejer i plast, men tänk om det ligget nåt ingjutet som är gjort för 50 år sen..som fortfarande gör bitar av ledningsnätet har anslutning till potentialutjämning eller verklig jord via nån gammal nedgjuten ledning som forfarande är ansluten nånstans..
Senaste handbok 461 - potentialutjämning för skydd och funktion släpptes år 2022.
Man skrev följande i den:
Resistansen R = Halva fasspänningen delat med acceptabel ström genom kroppen. Då får man en väl tilltagen metod som kan avgöra just detta från fall till fall. Och det är så man går tillväga för att ta reda på detta när man inte vet.
Man skrev följande i den:
Däremot har man från sek tk64 tills vidare rekommenderat att använda den välkända formeln:
Resistansen R = Halva fasspänningen delat med acceptabel ström genom kroppen. Då får man en väl tilltagen metod som kan avgöra just detta från fall till fall. Och det är så man går tillväga för att ta reda på detta när man inte vet.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Skönt att läsa att det finns vaket folk. De 4 kohm'n är en mycket tveksam definition för kompletterande skyddsutjämning och direkt felaktig för skyddsutjämning!
Får ta o skaffa HB 461.
Får ta o skaffa HB 461.
Å tredje sidan kopplas väl radiatorn ihop med jord även om delar av värmeledningen är av plast, eftersom det som förenar hela slingan är värmevattnet som oftast är becksvart av järnjoner och alltså leder ström väl.A avh67f skrev:Nej.