30 284 läst ·
130 svar
30k läst
130 svar
Är detta en säker installation?
Jag förstår bara inte varför du oroar dig över att en svåråtkomlig ofarlig ledare skulle skadas. Du har sannolikt många andra ”sladdar” där såväl risken för skador är större som konsekvensen om det sker.Shiva_Nik skrev:
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Folk har full rätt att oroa sig över saker o ting. Det är ingenting man ska försöka förminska, ifrågasätta eller "inte förstå", utan ta på allvar och förklara, inkl ta till åtgärder som "inte behövs" men som känns bättre.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 837 inlägg
Oro är aldrig onödig. Det är en sund reaktion på det man inte behärskar. Att oron inte är stillad beror på att du med flera försöker vifta bort den istället för att förklara så att TS själv förstår att det inte är någon fara.Alfredo skrev:
En ändhylsa eller kabelsko plus VP-rör hade gjort lite skillnad, om det nu öht behövs någon kompletterande skyddsutjämning.
Då har vi lite olika uppfattning. Den må vara en sund spontan reaktion, men att gå omkring och oroa sig för sådant som inte är farligt anser jag onödigt och kanske rent av ohälsosamt. Det finns mycket i samhället som kan vara svårt att behärska och spontant framstå som läskigt. Men att oroa sig för sådant som är harmlöst tycker jag är rätt onödigt och tar kraft helt i onödan. Detta även om man kanske inte helt kan sätta sig in i varför det är harmlöst.Bo.Siltberg skrev:
Jag håller med många här som tycker att det kunde ha utförts på ett mer estetiskt tilltalande sätt. Jag anser dock som de flesta att problemet enbart är av estetisk art och det finns inga risker av elsäkerhetsmässig art med hur det är utfört. Men visst, på ren svenska ser det rätt taskigt ut...
Det kallas att tänka framåt och kunna förutse att något skulle kunna bli en situation längre fram. Riskanalys 😉Alfredo skrev:
Och du svarade aldrig på min fråga..
OM den där sladden blir skadad eller av misstag rycks bort, vem behöver då åtgärda det?
Men du..Alfredo skrev:
Då har vi lite olika uppfattning. Den må vara en sund spontan reaktion, men att gå omkring och oroa sig för sådant som inte är farligt anser jag onödigt och kanske rent av ohälsosamt. Det finns mycket i samhället som kan vara svårt att behärska och spontant framstå som läskigt. Men att oroa sig för sådant som är harmlöst tycker jag är rätt onödigt och tar kraft helt i onödan. Detta även om man kanske inte helt kan sätta sig in i varför det är harmlöst.
Jag håller med många här som tycker att det kunde ha utförts på ett mer estetiskt tilltalande sätt. Jag anser dock som de flesta att problemet enbart är av estetisk art och det finns inga risker av elsäkerhetsmässig art med hur det är utfört. Men visst, på ren svenska ser det rätt taskigt ut...
Min "oro" blev stillad för ganska länge sedan.. Det var väldigt många som svarade på ett pedagogiskt och respektfullt sätt, både med bilder och utdrag från bok/böcker.
Det är något som jag känner mig väldigt tacksam för.
Så tack för din omtanke, men jag känner mig inte orolig över detta längre 😉
Det är toppen. Min kommentar var dock riktad till @Bo.Siltberg.Shiva_Nik skrev: