30 243 läst ·
130 svar
30k läst
130 svar
Är detta en säker installation?
Och där har du anledningen till hela detta inlägg! Min oro att någon/något som jag älskar ska råka skada sig för att dom inte vet/kan bättre. Jag kan gömma och fixa, ställa saker för osv. Men jag vill ändå gärna veta ifall detta är/var något som kunde bli ett problem längre fram eller om det räcker med att jag "blockar" så katten inte kommer åt.RoTe skrev:
Precis som man måste göra när man har krypande bebisar som är överallt och ingenstans. Framförhållning, riskanalys, planering.
Och då katten inte förstår så mycket svenska, så kan jag inget annat göra än att fixa det som går att fixa eller se till att han inte kommer åt där han inte ska vara.
Dina katter kan inte skada sig av el även om de gnager sönder de gröngula ledarna på dina bilder. Möjligen kan plastisoleringen vara ohälsosam och koppartråden skada tänderna men någon elektrisk risk finns inte.Shiva_Nik skrev:
Detta skriver jag för att presentera verkligheten på ett korrekt sätt och absolut inte för att förlöjliga din oro. Jag hoppas du förstår det.
Alfredo skrev:
🤣🤣🤣Alfredo skrev:
I mina ögon visar man inte omtanke eller hjälpsamhet, genom att prata över huvudet på folk. Och det är inte första gången som jag upplever att det finns en hånfull underliggande ton när du skriver i mina inlägg, du hade det även i min förra tråd.
Så jag ber dig vänligen att om du upplever att min oro är obefogad, prata inte över huvudet på mig. Det känns otrevlig och hånfullt.
Prata med mig på ett respektfullt sätt eller skrolla vidare. Men försök inte spela oskyldig genom att kalla det för "hjälp eller omtanke".
TACK!Alfredo skrev:
Dina katter kan inte skada sig av el även om de gnager sönder de gröngula ledarna på dina bilder. Möjligen kan plastisoleringen vara ohälsosam och koppartråden skada tänderna men någon elektrisk risk finns inte.
Detta skriver jag för att presentera verkligheten på ett korrekt sätt och absolut inte för att förlöjliga din oro. Jag hoppas du förstår det.
Och tack för att du förstår vad min oro grundar sig på 😃
Jag uppskattar verkligen det!
Att uppleva någons ton på internet kan vara mycket svårt och ofta rent felaktigt. Många personer har olika former av diagnoser och skriver inte så puttenuttigt som vissa andra som är mer känslostyrda. Var därför väldigt försiktig med att läsa in olika toner och känslor i ren text, det slår nästan alltid fel.
DetRoTe skrev:
Vi som "känner" Bo vet att han är en översittare av rang. Han tror att han bestämmer här på forumet och älskar att mästra andra. Han älskar också att hjälpa folk begå olagliga handlingar gällande el. Du kanske ska bli lite mer varm i kläderna här på forumet innan du börjar säga åt folk som varit här i årtionden.
Precis så!RoTe skrev:
Att uppleva någons ton på internet kan vara mycket svårt och ofta rent felaktigt. Många personer har olika former av diagnoser och skriver inte så puttenuttigt som vissa andra som är mer känslostyrda. Var därför väldigt försiktig med att läsa in olika toner och känslor i ren text, det slår nästan alltid fel.
Jag skäms inte för att dela med mig av att jag är både autistisk och har adhd. Min superpower är min kreativitet, samtidigt som jag hela tiden känner att jag vill ligga steget före, alltid ha en plan A, B och C redo ifall att! Att jag även är ensamstående med ett barn som har "samma superpower" betyder att jag MÅSTE vara personen som har koll på ALLT!
Jag har ingen i min närhet som jag kan bolla tankar och idéer med, så jag fattade modet och frågade här.
Då jag är ny och ganska mkt i underläge, finns det alltid en risk att jag kan tolka saker fel, men jag vill ändå att man visar respekt och förståelse för någon som inte vet eller kan.
Jag är tacksam att det finns personer som tar sig tid och förklarar, då jag älskar att lära mig nya saker, det hjälper mig att känna mig mer självständig och det i sig stärker min mamma roll. Jag vill lära min dotter att våga fråga om hon känner sig osäker, men också att bita ifrån om någon upplevs som otrevlig. Någon som jag själv lärde mig som vuxen.
Här 🥴Alfredo skrev:
Om du ärligt talat vill veta, så var det detta som landade fel hos mig.Alfredo skrev:
Jag har väldigt svårt att förstå att du upplever det som "otrevligt och hånfullt" att jag tycker att det är "rätt onödigt att oroa sig helt i onödan" och att jag uppfattade det som att vi är flera som tycker att du gör det.Shiva_Nik skrev:
Hur som helst var det absolut inte min mening att var varken otrevlig eller hånfull. Ledsen att du uppfattade det så.
Min oro blev stillad ganska snabbt. Jag upplever att det svaret som du skrev, fick mig att framstå som att jag fortfarande var orolig, oavsett vad folk skrev. Som att jag inte gick att lugna typ.Alfredo skrev:
Jag har väldigt svårt att förstå att du upplever det som "otrevligt och hånfullt" att jag tycker att det är "rätt onödigt att oroa sig helt i onödan" och att jag uppfattade det som att vi är flera som tycker att du gör det.
Hur som helst var det absolut inte min mening att var varken otrevlig eller hånfull. Ledsen att du uppfattade det så.
Det kändes inte ok.
Du startade tråden med fraser som "Personligen så känns det lite läskigt att kablarna är så synliga", vilket för mig uttrycker oro. Jag trodde den oron fortfarande fanns kvar. Hur kan det vara "otrevligt och hotfullt"?Shiva_Nik skrev:
Men jag tror vi båda helt enkelt får acceptera att vi inte riktigt förstår varandra.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 616 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 616 inlägg
En tänkbar orsak till behovet av att koppla in extra potentialutjämning kan ju vara att även om vi ser kopparrör i badrummet så är det ju troligt att det övergår i pex plastslang i dom delar vi inte kan se, ofta på både elementvatten och tappvatten så ligger det ofta pex plastslang av slang i slang modell. dessa leder inte ström så bra som dom gamla rör av metall som troligen satt i huset innan renovering.
Alfredo skrev:
Vi får vara överens om att vi inte är överens 🤓Alfredo skrev:
Du startade tråden med fraser som "Personligen så känns det lite läskigt att kablarna är så synliga", vilket för mig uttrycker oro. Jag trodde den oron fortfarande fanns kvar. Hur kan det vara "otrevligt och hotfullt"?
Men jag tror vi båda helt enkelt får acceptera att vi inte riktigt förstår varandra.
Menar du att detta då finns innanför metallrören? (Stor chans att jag inte förstått det du skrev korrekt)P polaris78 skrev:En tänkbar orsak till behovet av att koppla in extra potentialutjämning kan ju vara att även om vi ser kopparrör i badrummet så är det ju troligt att det övergår i pex plastslang i dom delar vi inte kan se, ofta på både elementvatten och tappvatten så ligger det ofta pex plastslang av slang i slang modell. dessa leder inte ström så bra som dom gamla rör av metall som troligen satt i huset innan renovering.
Jag har alltid trott att det bara var vatten som gick genom dessa rör 🥴
Jag har aldrig noterat att det funnits andra rör eller ledningar utöver metallrören (i det gamla badrummet).
Ja det är bara vatten som går i rören, vad tror du annars det skulle vara? Men rören kan vara av plast, koppar, stål osv. Plats leder inte elektricitet så bra vilket kan vara en anledning till att man måste ansluta dina rör med jord.Shiva_Nik skrev: