42 751 läst ·
468 svar
43k läst
468 svar
Är detta en rimlig parkeringsanmärkning?
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det jag tog upp om eventuella brist på befoegnhet skulle kunna vara avgörande.
Jag hade för en del år sedan en kollega som råkade klanta sig i trafiken. Han påbörjade ne omkörning av en polisbil som låg i 90 på E4 (110 fartgräns). Men han lade för mycket uppmärksamhet på polisbilen och missade att det kom en BMW i ca 250 km/h i vänsterfilen, den tvingades tvärbromsa, vilket poliserna uppmärksammade och stoppade min kollega. De tog körkortet direkt på plats för grov vårdslöshet i trafik.
Han blev väldigt upprörd över att de valde att stoppa honom istället för den vansinneskörande BMWn.
Nåväl han tog kontakt med polismyndigheten där en överordnad polis tog en titt på rapporten och rev den direkt. Han fick tillbaka körkoretet med motiveringen att poliserna som stoppat honom var för juniora för att ha befogenhet att dra in körkort. Vilket låter konstigt i mina öron, jag trodde att polismans befogenhet rent juridiskt bara finns i en nivå.
Jag hade för en del år sedan en kollega som råkade klanta sig i trafiken. Han påbörjade ne omkörning av en polisbil som låg i 90 på E4 (110 fartgräns). Men han lade för mycket uppmärksamhet på polisbilen och missade att det kom en BMW i ca 250 km/h i vänsterfilen, den tvingades tvärbromsa, vilket poliserna uppmärksammade och stoppade min kollega. De tog körkortet direkt på plats för grov vårdslöshet i trafik.
Han blev väldigt upprörd över att de valde att stoppa honom istället för den vansinneskörande BMWn.
Nåväl han tog kontakt med polismyndigheten där en överordnad polis tog en titt på rapporten och rev den direkt. Han fick tillbaka körkoretet med motiveringen att poliserna som stoppat honom var för juniora för att ha befogenhet att dra in körkort. Vilket låter konstigt i mina öron, jag trodde att polismans befogenhet rent juridiskt bara finns i en nivå.
Den överordnade kanske gjorde en bättre tolkning av hela situationen och "hittade på" ett skäl att avskriva ärendet?H hempularen skrev:Nåväl han tog kontakt med polismyndigheten där en överordnad polis tog en titt på rapporten och rev den direkt. Han fick tillbaka körkoretet med motiveringen att poliserna som stoppat honom var för juniora för att ha befogenhet att dra in körkort. Vilket låter konstigt i mina öron, jag trodde att polismans befogenhet rent juridiskt bara finns i en nivå.
Autobahn är kanske en annan grej. Lite andra hastigheter där.T TypRätt skrev:
Men jag tänkte mest små landsvägar, stadsgator/vägar.
Ibland vill man ju inte ringa bärgare direkt heller om det är något småfix som man själv kan ordna.
Stora felet med bärgning är att de ofta vill bärga till närmaste märkesverkstad också 🤔
Hände mig också när jag fick punka i däcket. Men lite om och men så fick jag bilen bärgad till min "favorit däckverkstad" som ligger nära mitt hem. Som betydligt billigare och även mer effektivt än en märkesverkstad som annars servar och lagar bilar = med kö. Fick bilen nästa dag (hade fått samma dag också om inte det hade varit så sent på kvällen).
Men efter många om och men och att jag därmed kunde vara utan lånebil! Då gick bärgaregarantin med på mina villkor (blev ju billigare för dem också).
Det beror nog på vad man har för försäkring. Tidigare när jag haft nya förmånsbilar via och assistansen ingått i märkesförsäkring/garanti har det inte varit förhandlingsbart. Nu har jag en generisk assistansförsäkring och den är nog lite mer flexibel.Alfredo skrev:
Men då kanske du betalade allt med självrisk osv?Alfredo skrev:
Jag har jaft speciell försäkring och nu i sista fallet var det på "nybilförsäkringen".
Jo, jag har också ganska begränsad erfarenhet; 3-4 punkteringar och två lås/nyckelhaverier på 20-25 år är vad jag kan komma ihåg på rak arm... Men jag minns att jag skaffade den fristående assistansförsäkringen jag har nu just för att den som ingår i bilförsäkringen hade så stela villkor.Alfredo skrev:
Har inte sett bilden där han faktiskt stod, men tycker inte det är otydligt. Högst osannolikt att han vinner om han står i terräng.useless skrev:
Jo, jag har läst det men den där texten är inte helt tydlig med vart gränsen går.
I Väglag (1971:948) står det:
2 § Till väg hör vägbana och övriga väganordningar.
3 § Vägområde utgörs av den mark eller det utrymme som har tagits i anspråk för väganordning. Lag (2005:940).
Enligt Trafikverket ingår bl a de här sakerna i "vägområde":
- dike
- slänt
- säkerhetszon (sidoområde)
- bro, trumma
- rastplats, parkeringsplats, busshållplats
- vägmärke
- vägbelysning
- gång- och cykelväg
- bullerskydd (i anslutning till en annan väganordning)
- tryckbank
- viltstängsel
- anordning för att rena vägdagvatten
- ventilationsanordning för tunnel
- kantremsa, max 2,0 meter (kan bara finnas på vägar som är byggda efter 1971)
- brygga som är ansluten till en väg
- färja med färjeläge.
Så det som möjligen kan vara relevant för TS är väl om gräsmattan närmast asfalten är vägens sidoområde eller inte? Är det en del av vägområdet så har stoppet inte skett i terräng och P-boten är felaktig.
Det som är oklart är om vägen har någon säkerhetszon. Enligt trafikverket ska den vara minst två meter för "övergripande huvudväg/tätortsgenomfart.". Jag har ingen aning om vad som gäller exakt på den platsen, men det borde man kunna ta reda på.Sittställning skrev:
Om det finns en säkerhetszon och TS stod inom den så har inte bilen stått i terräng.
https://bransch.trafikverket.se/for...gar/sakerhetsavstand-vid-byggande-intill-vag/
Långsökt...useless skrev:
Det som är oklart är om vägen har någon säkerhetszon. Enligt trafikverket ska den vara minst två meter för "övergripande huvudväg/tätortsgenomfart.". Jag har ingen aning om vad som gäller exakt på den platsen, men det borde man kunna ta reda på.
Om det finns en säkerhetszon och TS stod inom den så har inte bilen stått i terräng.
[länk]
Gatan det gäller klassas som "industrigata" och är en återvändsgata. Gräsmattan är angiven som park i detaljplanen.useless skrev:
Det som är oklart är om vägen har någon säkerhetszon. Enligt trafikverket ska den vara minst två meter för "övergripande huvudväg/tätortsgenomfart.". Jag har ingen aning om vad som gäller exakt på den platsen, men det borde man kunna ta reda på.
Om det finns en säkerhetszon och TS stod inom den så har inte bilen stått i terräng.
[länk]
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker tvärtom det är en logisk slutledning som inte borde gå att ifrågasätta om nu vägen faktiskt har en säkerhetszon.Sittställning skrev:
Säkerhetszonen ingår i vägområdet. Till väg hör vägbana och övriga väganordningar. Vägområdet är en övrig väganordning. Säkerhetszonen är därmed en del av vägen, dock inte en del av vägbanan. Parkerar man på vägen parkerar man inte i terrängen.
Var brister resonemanget?
Får gräva i det för att ge dig ett bra svar.Alfredo skrev:
Jag tycker tvärtom det är en logisk slutledning som inte borde gå att ifrågasätta om nu vägen faktiskt har en säkerhetszon.
Säkerhetszonen ingår i vägområdet. Till väg hör vägbana och övriga väganordningar. Vägområdet är en övrig väganordning. Säkerhetszonen är därmed en del av vägen, dock inte en del av vägbanan. Parkerar man på vägen parkerar man inte i terrängen.
Var brister resonemanget?
Men om fordonet varit parkerat på gräs så har jag svårt att tro det ska interagera med säkerhetszon så att TS slipper anmärkning.
Menas det att säkerhetszonen sträcker sig ut i gräset ? Utanför vägbanan, utanför vägrenen?
