42 751 läst ·
468 svar
43k läst
468 svar
Är detta en rimlig parkeringsanmärkning?
Parkeringsbot är "populärbeskrivningen". Dessa finns i två rätt olika varianter:L lbgu skrev:
De feta blåa rubrikerna är klickbara länkar.
Parkeringsanmärkning:
Kontrollavgift vid olovlig parkering:
Men om man har parkerat på något som är detaljplanerat som p-plats, räknas det verkligen som terräng då? Alltså, oavsett asfalt och skyltar.K Kane skrev:
JA, då är det ju lite bättre, hade fått för mig att det handlade om ett privat p-bolag. Antagligen beroende på hur p-vakten betedde sig.M MrDizzy skrev:
Sen tycker jag ändå att det är rätt konstigt att man kan 'dömas' utan chans till att få saken avgjord i domstol. Har blivit stoppad för fortkörning och då fick man ju valet ifall man ville acceptera boten eller ifall det skulle gå till tingsrätten. Borde ju vara samma sak för alla 'brott'.
"staten" ska ha in sina pengar serruL lbgu skrev:JA, då är det ju lite bättre, hade fått för mig att det handlade om ett privat p-bolag. Antagligen beroende på hur p-vakten betedde sig.
Sen tycker jag ändå att det är rätt konstigt att man kan 'dömas' utan chans till att få saken avgjord i domstol. Har blivit stoppad för fortkörning och då fick man ju valet ifall man ville acceptera boten eller ifall det skulle gå till tingsrätten. Borde ju vara samma sak för alla 'brott'.
Och vad är då inte lämpligare än att man lagstiftar om att alla först måste betala för att en bråka om att få tillbaka dem?
Hittar du stöd för detta någonstans, typ i förarbeten, rättsfall eller doktrinen? Jag är skeptisk som sagt.N NE100 skrev:
Jag tycker vi kan förutsätta att en ettåring är "placerad" i bilen på lämpligt sätt. Hursomhelst påverkas knappast riskerna av att barnet skriker.N NE100 skrev:
Som sagt skiljer detta mellan en parkeringsanmärkning och en kontrollavgift. En parkeringsanmärkning är lämplig att betala på förfallodagen. En kontrollavgift kan du bestrida och låta bli att betala. Jag länkade till lagstiftningen nyss.L lbgu skrev:
Men nu börjar det bli väldigt mycket upprepning...
I grund och botten är det inte rörigt.
Ts har stått mot gällande regelverk om fordonet stått på gräs, överträdelsen är korrekt. Skrikande barn i bilen kvalar inte in på listan för att få den avskriven.
Vaktens ord, underlag anses opartisk medans TS anses partis. Det är därför osannolikt att han kommer få den avskriven. Men återigen testa! Men koppla det till något sakligt
Ts har stått mot gällande regelverk om fordonet stått på gräs, överträdelsen är korrekt. Skrikande barn i bilen kvalar inte in på listan för att få den avskriven.
Vaktens ord, underlag anses opartisk medans TS anses partis. Det är därför osannolikt att han kommer få den avskriven. Men återigen testa! Men koppla det till något sakligt
Jag läste lagen nu. Och som jag förstår det så går det utmärkt att bestrida. Man gör det till polisen.Alfredo skrev:
---- Utdrag från lagen
9 § Ägaren av ett fordon, för vilket parkeringsanmärkning har meddelats, får hos Polismyndigheten skriftligen anmäla att han eller hon bestrider betalningsansvar. I anmälan ska han eller hon ange de omständigheter som bestridandet grundas på och den bevisning som åberopas.
Har bestridande anmälts, verkställer Polismyndigheten den utredning som behövs. Sedan utredningen har avslutats, meddelar Polismyndigheten beslut med anledning av bestridandet. Finner myndigheten att parkeringsanmärkning inte borde ha meddelats eller att den som bestritt betalningsansvar av någon annan anledning inte är betalningsansvarig, ska myndigheten undanröja betalningsansvaret.
----.
Så om jag inte missat något så behöver man inte betala direkt ifall man bestrider. Sen är det upp till polisen att hantera bestridandet. Har man lite tur så är polisen så överarbetad med viktigare saker att de inte orkar bry sig utan lägger ner ärendet. Det är ju inte precis ovanligt att polisen gör så när det gäller betydligt allvarligare brott.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 202 inlägg
Jag har faktiskt klarat mig på just det en gång för många år sedan. Man höll på att bygga om där jag bodde och byggjobbarna parkerade dessutom fullt på den grusplan vi skulle stå på under tiden...H hempularen skrev:Om "parkeringen" nu inte skedde på gatumark. Har P-vakten överhuvudtaget befogenhet att utfärfa parkeringsböter då? Nu var det väl visserligten kommunal mark, tror jag. Men om det hade varit privat mark? Det är visserligen förbjudet att köra i terräng även på privat mark, men är det en P-vakt som har befogenhet att beivra det?
Så jag ställde mig ur vägen i hjulspåren där traktorn brukade stå och fick naturligtvis bot (parkeringsanmärkning) för parkering i terräng.
Men P-vakten hade inte lika bra koll som jag på var fastighetsgränserna gick. Grusplanen och marken runtomkring (gammal handelsträdgård) tillhörde även de det kommunalägda fastighetsbolaget men han skrev lappen för kommunens mark (det finns en gärdesgård, men den står mitt på marken och inte i fastighetsgräns). Och som P-vakt där så hade han naturligtvis inte rätt att lappa några bilar på annan mark än kommunens.
Eller rättare, det hade han visst det, för han bar nämligen den hatten med, men han glömde att byta. Hade han bara tagit upp sitt andra bötesblock så hade det nog gått bättre, men det missade han.
Så polisen rev den boten...
Redigerat:
Ja, jag säger inte att det är särskilt klart. Men om TS ska ha något halmstrå att greppa efter så är det kanske en av möjligheterna att undersöka.W Weimik skrev:Javisst, men nu går vi i cirkel tillbaka till att definitionen är:
Anordning, som stadigvarande behövs för vägens bestånd, drift eller brukande och som kommit till stånd genom väghållarens försorg eller övertagits av denne, är väganordning.
Trafikverkets definition som inkluderar säkerhetszoner är en annan.