kisumisu
O oddan skrev:
Hej,

Jag fick nyligen en parkeringsanmärkning som jag känslomässigt tycker var extremt orättvis. Undrar om någon kan hjälpa mig att tolka situationen lite mer sakligt.

Jag körde med min 1-åring i bilen och behövde stanna till eftersom han var väldigt ledsen/skrikig och jag hade svårt att koncentrera mig på körningen. Jag körde därför åt sidan på en i princip otrafikerad väg i ett industriområde, för att inte stå i vägen.

Jag satt kvar i bilen hela tiden och började ta fram en klämmis och sätta på lite musik han tycker om. Men jag han knappt ta fram klämmisen innan en parkeringsvakt rullade fram med sin bil och fram och skrev ut en parkeringsanmärkning. Jag kan inte ens ha stått stilla i 60 sekunder.

På anmärkningen står:


När jag förklarade att jag bara hade stannat till för att lugna mitt barn sade parkeringsvakten att det inte var tillåtet och satte fast lappen. Blev helt ställd av hur otrevlig han var.

Jag har bifogat bilder för sammanhang. Jag stannade ungefär 50-100 meter efter skylten, vid platsen som syns på bild 2.

Min fråga är: finns det någon rimlig grund att bestrida anmärkningen, eller är detta en sådan situation där det formellt sett räknas som otillåten stannande/parkering i terräng även om man sitter kvar i bilen och bara stannar kort? Hade det vart OK om jag bara stannade på vägen i stället för vid sidan av vägen?


[bild][bild]
Var har detta hänt, i Stockholm?

Man läser på nätet det tokigaste och knäppaste anledningar att få böter.

Överallt verkar det kosta att stå också, så även i mindre städer 🤔 vad har hänt i Sverige (även Norge)?

Själv fick jag en räkning hem för att de filmat regnumret. Dock ingen böter men avgift saltat med andra avgifter som man sluppit om man betalat på plats.

Glad det ej var böter och det ironiska var att en gubbe varnade mig. Han hade fått böter på samma ställe fast han bytt plats rent fysiskt med bilen! Port74 i Haninge.

Ja en lärdom som jag gärna vill lära andra också! Dvs: Det står att du får stå 2H gratis.
Du parkerar klockan 8 kör ut bilen 9.30 (1.5H).
Klockan 15 åker du igen till samma område och står där igen 1.5H, men efter 0.5H så är du nu helt plötsligt skyldig att betala! Dessa 2H är på ett dygn!

Så härav räcker det ej att bara flytta bilen!

Läst mycket om parkerings snurror att det räcker ej bara gå till bilen att ändra tiden och att man skall byta plats rent fysiskt med bilen så får man stå igen samma tid! Men tydligen gäller inte ens det idag!

Ps. Vad skall jag göra om jag får motorstopp med bilen, ska man då stå mitt på vägen och blockera vägen så det direkt kommer polis, brandkår, bärgare och hela showen? Sedan kommer nåt parkeringsbolag och sätter en gul lapp i rutan? 🤔
 
Redigerat:
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Ps. Vad skall jag göra om jag får motorstopp med bilen, ska man då stå mitt på vägen och blockera vägen så det direkt kommer polis, brandkår, bärgare och hela showen? Sedan kommer nåt parkeringsbolag och sätter en gul lapp i rutan? 🤔
Det räcker nog gott med att du sätter ut varningstriangel, har på varningsblinkers och ringer bärgaren så slipper du böter. I Tyskland får man dryga böter om man fått soppatorsk på autobahn, tror inte det samma gäller i Sverige någonstans.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
60 sekunder räcker gott och väl när det är förbjudet att stanna.
Titta en gång till på bilderna i inlägg #1.
 
P Peter787 skrev:
Titta en gång till på bilderna i inlägg #1.
Jag har tittat på den. Du får gärna visa vart det står att det är stoppförbud på platsen.
 
Sittställning Sittställning skrev:
Terräng räknas i princip som all mark utanför vägbanan enligt Trafikförordningen,
Vart hittar jag den definitionen i trafikförordningen? Jag har för mig att terräng är området utanför vägområdet? Men i det här fallet kanske det sammanfaller då det inte finns några diken eller liknande...
 
  • Gilla
  • Wow
Jorel03 och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
useless useless skrev:
Vart hittar jag den definitionen i trafikförordningen? Jag har för mig att terräng är området utanför vägområdet? Men i det här fallet kanske det sammanfaller då det inte finns några diken eller liknande...
"Väg1. En sådan väg, gata, torg och annan led
eller plats som allmänt används för trafik
med motorfordon,
2. en led som är anordnad för cykeltrafik,
och
3. en gång- eller ridbana invid en väg
enligt 1 eller 2."


"Terräng Ett område som inte är väg"


https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...001651-om-vagtrafikdefinitioner_sfs-2001-651/


Ni andra som pratar om stanna förbud osv , det är inte relevant eftersom som överträdelsen är terräng. Vilket jag tror är skrivtid, alltså så snabbt man kan skriva en anmärkning.
 
  • Gilla
oddan
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Troligen, ja, där råder ju enbart parkeringsförbud och inte stoppförbud

Som ett annat exempel: Vi har en smal gata utanför vårt hus där datumparkering gäller. Om jag parkerar korrekt med alla hjul i vägbanan hindrar jag större fordon typ lastbilar, sopbilar att komma säkert förbi utan att skrapa min ena sida. Med två hjul på trottoaren åker jag på en bot men då hindrar jag inte övrig trafik. Så ja, dom jagar dig, mig, alla på pengar, det har blivit bedrövligt, dom här parkeringsbolagen som kommunerna anlitar verkar ha beting
Men om du har två hjul på trottoaren hindrar du ju andra trafikanter- gångtrafikanter. Så du får nog lita på att yrkeschaufförer klarar av att passera utan att skrapa din bil eller väljer annan väg.
 
  • Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
"Väg1. En sådan väg, gata, torg och annan led
eller plats som allmänt används för trafik
med motorfordon,
2. en led som är anordnad för cykeltrafik,
och
3. en gång- eller ridbana invid en väg
enligt 1 eller 2."


"Terräng Ett område som inte är väg"
Jo, jag har läst det men den där texten är inte helt tydlig med vart gränsen går.


I Väglag (1971:948) står det:

2 § Till väg hör vägbana och övriga väganordningar.

3 §
Vägområde utgörs av den mark eller det utrymme som har tagits i anspråk för väganordning. Lag (2005:940).



Enligt Trafikverket ingår bl a de här sakerna i "vägområde":


  • dike
  • slänt
  • säkerhetszon (sidoområde)
  • bro, trumma
  • rastplats, parkeringsplats, busshållplats
  • vägmärke
  • vägbelysning
  • gång- och cykelväg
  • bullerskydd (i anslutning till en annan väganordning)
  • tryckbank
  • viltstängsel
  • anordning för att rena vägdagvatten
  • ventilationsanordning för tunnel
  • kantremsa, max 2,0 meter (kan bara finnas på vägar som är byggda efter 1971)
  • brygga som är ansluten till en väg
  • färja med färjeläge.




Så det som möjligen kan vara relevant för TS är väl om gräsmattan närmast asfalten är vägens sidoområde eller inte? Är det en del av vägområdet så har stoppet inte skett i terräng och P-boten är felaktig.
 
  • Gilla
  • Wow
MichelleW och 4 till
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Jag har tittat på den. Du får gärna visa vart det står att det är stoppförbud på platsen.
Det är inget stoppförbud, det är parkeringsförbud enligt skylten i bilden, men du skrev :
"60 sekunder räcker gott och väl när det är förbjudet att stanna".
Hur tycker du din text ska tolkas ?
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
När jag i min ungdom jobbade som sopgubbe var det generella rådet att parkera utanför gatan (dvs i "terrängen"). De privata P-vakterna har bara befogenhet att lappa på gator och parkeringar.

Om det är sant eller bara en sopgubbehörsägen vet jag inte, och om du fick boten av komunens P-vakt spelar det kanske ingen roll heller
 
Om "parkeringen" nu inte skedde på gatumark. Har P-vakten överhuvudtaget befogenhet att utfärfa parkeringsböter då? Nu var det väl visserligten kommunal mark, tror jag. Men om det hade varit privat mark? Det är visserligen förbjudet att köra i terräng även på privat mark, men är det en P-vakt som har befogenhet att beivra det?
 
  • Gilla
  • Wow
Dublin och 3 till
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Det är inget stoppförbud, det är parkeringsförbud enligt skylten i bilden, men du skrev :
"60 sekunder räcker gott och väl när det är förbjudet att stanna".
Hur tycker du din text ska tolkas ?
Har du läst texten i första inlägget? TS fick en bot för att bilen stannades UTANFÖR vägen:

Överträdelse 01: Stannat eller parkerat fordon på allmän plats inom tättbebyggt område som är terräng, enligt 3 kap. 48 § trafikförordningen (1998:1276).

Då spelar det liksom ingen roll vad som gäller på själva vägen.
 
P
useless useless skrev:
Har du läst texten i första inlägget? TS fick en bot för att bilen stannades UTANFÖR vägen:

Överträdelse 01: Stannat eller parkerat fordon på allmän plats inom tättbebyggt område som är terräng, enligt 3 kap. 48 § trafikförordningen (1998:1276).

Då spelar det liksom ingen roll vad som gäller på själva vägen.
Ok, då förstår jag din kommentar.
 
useless useless skrev:
Jo, jag har läst det men den där texten är inte helt tydlig med vart gränsen går.


I Väglag (1971:948) står det:

2 § Till väg hör vägbana och övriga väganordningar.

3 §
Vägområde utgörs av den mark eller det utrymme som har tagits i anspråk för väganordning. Lag (2005:940).




Enligt Trafikverket ingår bl a de här sakerna i "vägområde":


  • dike
  • slänt
  • säkerhetszon (sidoområde)
  • bro, trumma
  • rastplats, parkeringsplats, busshållplats
  • vägmärke
  • vägbelysning
  • gång- och cykelväg
  • bullerskydd (i anslutning till en annan väganordning)
  • tryckbank
  • viltstängsel
  • anordning för att rena vägdagvatten
  • ventilationsanordning för tunnel
  • kantremsa, max 2,0 meter (kan bara finnas på vägar som är byggda efter 1971)
  • brygga som är ansluten till en väg
  • färja med färjeläge.




Så det som möjligen kan vara relevant för TS är väl om gräsmattan närmast asfalten är vägens sidoområde eller inte? Är det en del av vägområdet så har stoppet inte skett i terräng och P-boten är felaktig.
Meningen efter i 2 § lyder:

Anordning, som stadigvarande behövs för vägens bestånd, drift eller brukande och som kommit till stånd genom väghållarens försorg eller övertagits av denne, är väganordning.

Gräsmattan vid sidan av vägbanan kan nog inte betraktas som väganordning enligt den definitionen.
 
W Weimik skrev:
Meningen efter i 2 § lyder:

Anordning, som stadigvarande behövs för vägens bestånd, drift eller brukande och som kommit till stånd genom väghållarens försorg eller övertagits av denne, är väganordning.

Gräsmattan vid sidan av vägbanan kan nog inte betraktas som väganordning enligt den definitionen.
Vad gäller för "säkerhetszon (sidoområde)" på den aktuella vägen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.