Sittställning
Jag tycker för övrigt p reglerna är ganska lätta att förhålla sig till.

När folk börjar tolka med personlig moral får vi bekymmer

Sittställning
D Dilato skrev:
Jag säger inte att du har fel i sak men var läste du "hårdgjord" i mitt inlägg? 😉

Sigtuna kommun säger så här ( det var det 1:a exemplet Google hittade men borde vara universellt).

Att anordna en parkeringsplats betyder att du gör i ordning marken för parkering.

Det kan till exempel vara att du:

asfalterar eller grusar en yta

sätter upp räcken eller markeringar

börjar använda en yta som parkering, även om du inte ändrar marken fysiskt.

Alltså kan man i praktiken parkera på sin gräsmatta eller ii potatislandet enligt den fetmarkerade texten 🤔
Det finns exempel på att du inte kan använda hela din tomt som p plats, att kommunen har någon rätt då.

Men jag sitter i båten nu så har inte tid att leta fram något :p får återkomma

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Det finns exempel på att du inte kan använda hela din tomt som p plats, att kommunen har någon rätt då.

Men jag sitter i båten nu så har inte tid att leta fram något :p får återkomma
Det är bygglovskrav om ytan överstiger 50 m² inom tätbebyggt område och 100 m² utanför.

Inom detaljplanerat område
Om din tomt ligger i ett detaljplanerat område behöver du bygglov om den sammanlagda parkeringsytan på fastigheten blir större än 50 kvadratmeter. Det motsvarar fyra parkeringsplatser som är 2,5 x 5 meter stora.

När vi räknar ytan lägger vi ihop alla parkeringsplatser på fastigheten, även de som redan finns.

Utanför detaljplanerat område

Utanför detaljplanerat område behöver du bygglov om den sammanlagda parkeringsytan på fastigheten blir större än 100 kvadratmeter. Det motsvarar åtta parkeringsplatser som är 2,5 x 5 meter stora.

Även här räknas alla parkeringsplatser på fastigheten ihop.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.