Sittställning
Jag tycker för övrigt p reglerna är ganska lätta att förhålla sig till.

När folk börjar tolka med personlig moral får vi bekymmer

Sittställning
D Dilato skrev:
Jag säger inte att du har fel i sak men var läste du "hårdgjord" i mitt inlägg? 😉

Sigtuna kommun säger så här ( det var det 1:a exemplet Google hittade men borde vara universellt).

Att anordna en parkeringsplats betyder att du gör i ordning marken för parkering.

Det kan till exempel vara att du:

asfalterar eller grusar en yta

sätter upp räcken eller markeringar

börjar använda en yta som parkering, även om du inte ändrar marken fysiskt.

Alltså kan man i praktiken parkera på sin gräsmatta eller ii potatislandet enligt den fetmarkerade texten 🤔
Det finns exempel på att du inte kan använda hela din tomt som p plats, att kommunen har någon rätt då.

Men jag sitter i båten nu så har inte tid att leta fram något :p får återkomma

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Det finns exempel på att du inte kan använda hela din tomt som p plats, att kommunen har någon rätt då.

Men jag sitter i båten nu så har inte tid att leta fram något :p får återkomma
Det är bygglovskrav om ytan överstiger 50 m² inom tätbebyggt område och 100 m² utanför.

Inom detaljplanerat område
Om din tomt ligger i ett detaljplanerat område behöver du bygglov om den sammanlagda parkeringsytan på fastigheten blir större än 50 kvadratmeter. Det motsvarar fyra parkeringsplatser som är 2,5 x 5 meter stora.

När vi räknar ytan lägger vi ihop alla parkeringsplatser på fastigheten, även de som redan finns.

Utanför detaljplanerat område

Utanför detaljplanerat område behöver du bygglov om den sammanlagda parkeringsytan på fastigheten blir större än 100 kvadratmeter. Det motsvarar åtta parkeringsplatser som är 2,5 x 5 meter stora.

Även här räknas alla parkeringsplatser på fastigheten ihop.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
P
P Pin skrev:
Om anmärkningen inte är rimlig, samtidigt som den är korrekt, varför är den då orimlig? Är det för att under TS omständigheter så är det någon sorts specialfall? Eller diskuteras orimlig som synonymt med ”som jag känslomässigt tycker var extremt orättvis”?
Det finns annat än parkeringsanmärkningar som är juridiskt korrekta, men inte rimliga. Den som alltid följer lagens bokstav riskerar att bli en sur och elak typ utan empati.

P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så har jag också uppfattat det. Inga bilar i terrängen ens på egen tomtmark. Men ingen bötfälls för det, det finns lite sunt förnuft kvar trots allt.
Jag tycker mig ha ett vagt minne av en tråd här på Byggahus som beskriver just en sådan bötfällning (eller vad nu den formella termen borde vara).

Sittställning
P pmd skrev:
Det finns annat än parkeringsanmärkningar som är juridiskt korrekta, men inte rimliga. Den som alltid följer lagens bokstav riskerar att bli en sur och elak typ utan empati.
Om du bemöter just detta lappen?

Solklart att det inte handlar om empati, godtycklighet är ordningens största fiende.

D Dilato skrev:
Det är bygglovskrav om ytan överstiger 50 m² inom tätbebyggt område och 100 m² utanför.

Inom detaljplanerat område
Om din tomt ligger i ett detaljplanerat område behöver du bygglov om den sammanlagda parkeringsytan på fastigheten blir större än 50 kvadratmeter. Det motsvarar fyra parkeringsplatser som är 2,5 x 5 meter stora.
Detta är ju spännande. Vad räknas som "parkeringsplats"? Jag kan nog få in fyra bilar på min uppfart om jag parkerar dem efter varandra, ja det blir inte 20m långt och en får stå på sniskan, men säg att den var det. Jag kan nog hitta sådana tomter i grannskapet. Dvs med långa uppfarter.

Behöver de då formellt bygglov för "parkeringsplats"? Eller vad precis utgör den juridiska definitionen på en "parkeringsplats" i det här avseendet?

Sittställning
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Detta är ju spännande. Vad räknas som "parkeringsplats"? Jag kan nog få in fyra bilar på min uppfart om jag parkerar dem efter varandra, ja det blir inte 20m långt och en får stå på sniskan, men säg att den var det. Jag kan nog hitta sådana tomter i grannskapet. Dvs med långa uppfarter.

Behöver de då formellt bygglov för "parkeringsplats"? Eller vad precis utgör den juridiska definitionen på en "parkeringsplats" i det här avseendet?
Parkeringsyta/plats blir väl synonymt skulle jag säga.

Du tänker antal fordon?

C
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Från, antar jag, samma sida som @Dilato saxade reglerna om storlek:
([länk])
[bild]

Dvs. det skall nog ganska mycket till innan man går från "parkeringsbar yta" till formell parkeringsplats på en småhusfastighet.
Ja, det blir ju spännande då. Det är klart att en uppfart också är avsedd för parkering, även om huvudsyftet kanske kan sägas vara för transport till/från exv. garage. Den är i vilket fall inte "terräng" dvs ingen kan bötfälla dig för "parkering i terräng" om du ställer bilen på uppfarten.

Så frågan var då juridiskt intressant hårklyveri. Räcker det faktum att ytan kan användas som parkering och delvis är avsedd för det, för att trigga bygglovsreglerna? Dvs måste man ha bygglov för en tillräcklig lång uppfart, eller annan vägyta?

Det du citerar pratar om "rutor" och det finns ju sällan på tomter. Men det kan väl inte vara så enkelt att så länge som man struntar i att måla rutor, ja då är man hemma? Det låter för enkelt.

Parkeringsyta/plats blir väl synonymt skulle jag säga.

Du tänker antal fordon?
Snarare storleken på ytan, så att den triggar area-regeln i inlägget jag citerar.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Sittställning
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Snarare storleken på ytan, så att den triggar area-regeln i inlägget jag citerar.
Nja, alltså vägen till platsen räknas ej om jag förstår rätt. Även vänd yta osv räknas ej.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
P
Solklart att det inte handlar om empati, godtycklighet är ordningens största fiende.
Godtycklighet är inget jag har förespråkat.

Sittställning
P pmd skrev:
Godtycklighet är inget jag har förespråkat.
Men det är just där godtyckligheten riskerar att komma in. Empati i sig är inte godtycke, men om den ska påverka om en anmärkning skrivs eller inte utan tydliga kriterier blir bedömningen subjektiv. Olika personer har olika syn på vad som är rimligt och dessutom olika mycket information om situationen. Samma överträdelse kan då bedömas olika beroende på vem som står där.

P
Det är nog en generationsfråga. Bokstavsgenerationerna tycks vara mer regelstyrda än vi som växte upp på 1900-talet. På gott och ont, förstås, men läs gärna om personerna som arbetade i Treblinka och Sobibor. De flesta av dem var ganska vanliga människor innan de anställdes som vakter i lägren.

Jag påstår givetvis inte att parkeringsvakter som övernitisk följer reglernas bokstav kommer att bli människoutrotare, men vi får att dåligt samhälle om inte personer med auktoritet tillåter sig att se mellan fingrarna ibland, när det inte medför någon skada. Det går förstås inte att reglera det[*], utan det hänger på att parkeringsvakter har modet och den moraliska resningen att avgöra sånt på egen hand.
Se f.ö. inlägg #604.

[*] Det finns säkerligen åtskilliga andra verksamheter där det är lämpligt att handla efter sitt omdöme istället för att strikt följa reglerna. Det finns faktiskt i viss mån reglerat i polislagen 9§, 2st.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.