Om det var närmast otrafikerat så hade det inte varit något problem på den platsen att komma förbi om du tillfälligt av trafiksäkerhetsskäl stannat på vägbanan. Därmed svårt att finna en ursäkt för att svänga ut på sidan av i terrängen.

I en annan situation, med brist på andra möjligheter och beroende på hur akut kris man har i bilen, så hade jag tyckt att det var grinigt om alternativet skulle varit att slå på varningsblinkers och stoppa upp trafiken.
 
K Kane skrev:
Aktuell vägsträcka har parkeringsförbud, inte stoppförbud.
Vägen ja, men TS stod ju utanför vägen.

48 § Inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng.
 
  • Gilla
Kardan79 och 7 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vägen ja, men TS stod ju utanför vägen.

48 § Inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng.
Kan ju vara vägområde som du själv skrev.
Exempelbild,
1777385043855.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SonnyListon och 6 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kan ju vara vägområde som du själv skrev.
Exempelbild,
[bild]
Ja, att hävda att bilen stod i vägområdet istället för terrängen är nog den bästa vägen framåt för TS.
 
  • Gilla
swagmeikster21 och 16 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Om det var närmast otrafikerat så hade det inte varit något problem på den platsen att komma förbi om du tillfälligt av trafiksäkerhetsskäl stannat på vägbanan. Därmed svårt att finna en ursäkt för att svänga ut på sidan av i terrängen.
Det är väl bara föraren som kan avgöra om det är trafiksäkerhetsmässigt lämpligt att stanna på gatan. En P-vakt som kommer 60s senare kan inte veta vilken trafiksituation som gällde just när beslutet att stanna togs.
 
  • Gilla
SonnyListon och 4 till
  • Laddar…
J
Att trådis bara skulle ha stått i en minut och sedan blivit lappad, är så osannolikt att det luktar lögn lång väg. 👌
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Arg
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
C
H hempularen skrev:
En P-vakt som kommer 60s senare kan inte veta vilken trafiksituation som gällde just när beslutet att stanna togs.
Visst, det är ju lite abstrakt, men det är knappast just omständigheterna i ögonblicket som avgör om en plats är olämplig att stanna/parkera på.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Om det var närmast otrafikerat så hade det inte varit något problem på den platsen att komma förbi om du tillfälligt av trafiksäkerhetsskäl stannat på vägbanan. Därmed svårt att finna en ursäkt för att svänga ut på sidan av i terrängen.

I en annan situation, med brist på andra möjligheter och beroende på hur akut kris man har i bilen, så hade jag tyckt att det var grinigt om alternativet skulle varit att slå på varningsblinkers och stoppa upp trafiken.
Man försöker bara undelätta för andra, att vara i vägen så lite som möjligt. Och så blir man straffad för det :(
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Wow
SonnyListon och 10 till
  • Laddar…
C
O oddan skrev:
Man försöker bara undelätta för andra, att vara i vägen så lite som möjligt.
Det är ju jättebra, men det är tyvärr inte den enda trafikregeln man behöver ta hänsyn till, som du märker.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
sysmali
Denna typ av böter och bemötande gör att jag tappar det lilla förtroende för parkeringsvakter jag haft.

Om du anger stannat för att hjälpa ditt barn som blev akut sjuk och hungrig samtidigt som din bil fick motor/bensin/elkrångel då?

Dessutom fick du en panikångestattack och var kissnödig samtidigt som du fick ditt livs viktigaste mobilsamtal och kunde inte använda hands-free som strular, du måste ju stå still om du talar i telefon.

Du var alltså tvungen att stanna i 90 sekunder för att åtgärda ovanstående.
 
  • Gilla
  • Haha
SonnyListon och 8 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Om du anger stannat för att hjälpa ditt barn som blev akut sjuk och hungrig samtidigt som din bil fick motor/bensin/elkrångel då?

Dessutom fick du en panikångestattack och var kissnödig samtidigt som du fick ditt livs viktigaste mobilsamtal och kunde inte använda hands-free som strular, du måste ju stå still om du talar i telefon.

Du var alltså tvungen att stanna i 90 sekunder för att åtgärda ovanstående.
Då får man väl stanna med hjulen kvar på vägen? Det är ju inget stoppförbud på vägen.

Problemet är ju inte att TS stannat, utan att stoppet skett i terrängen enligt P-vakten.
 
  • Gilla
Kardan79 och 5 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Kan ju vara vägområde som du själv skrev.
Exempelbild,
[bild]
Vägområde är mer en grej utanför detaljplanerat område. Inom detaljplan är en väg/gata normalt definierad av detaljplanen och är man bötfälld för parkering i terräng så är det nog osannolikt att det finns någon nämnvärd otydlighet i frågan.
 
  • Gilla
Kardan79 och 5 till
  • Laddar…
C
sysmali sysmali skrev:
Dessutom fick du en panikångestattack och var kissnödig
Det är väl allmänt känt att parkeringsvakter präglas av nit och inte kan förväntas agera utifrån någon känslomässig bedömning av situationen. Vilket för övrigt gäller myndighetsutövning i allmänhet.

En del av sakerna du räknar upp är juridiskt giltiga ursäker (t.ex. sjukdom eller motorstopp) och räknas inte som att stanna i lagens mening. Andra (hungriga barn) är det inte.
 
  • Gilla
MONTREAL och 7 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Man försöker bara undelätta för andra, att vara i vägen så lite som möjligt. Och så blir man straffad för det :(
Min poäng var att som det beskrivs av TS och utifrån bilden så fanns det inget behov där och då att "vara ur vägen".

Det ska ändå krävas lite för att kunna motivera att man bryter mot en trafikregel. (oavsett vad man tycker om regeln i fråga eller handhavandet av parkeringsövervakningen)
 
O oddan skrev:
Men i mitt huvud skulle jag inte parkera, bara stanna plocka upp väskan med klämmis och ge den till mitt barn.
Formellt är det att parkera:

https://www.transportstyrelsen.se/s...er/Generella-trafikregler/Stanna-och-parkera/

Screenshot_2026-04-28-19-27-49-916.jpg

Nu fokuserade p-nissen på terräng men jag är rädd att du lika gärna skulle "åka dit" på parkeringsförbudet.

Rimligt kan man absolut ha åsikter om, men att stanna för att mata barn torde ses som en parkering. Möjligen hade du kommit undan om du lyckats troliggöra att du var tvungen att parkera för att undvika fara, men jag är skeptisk. Man får nog gå till förarbetena här för att försöka förstå vad lagstiftaren avser med "att undvika fara".

O oddan skrev:
Hade det vart OK om jag bara stannade på vägen i stället för vid sidan av vägen?
Jag tror som sagt inte det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.