42 750 läst ·
468 svar
43k läst
468 svar
Är detta en rimlig parkeringsanmärkning?
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Om det var närmast otrafikerat så hade det inte varit något problem på den platsen att komma förbi om du tillfälligt av trafiksäkerhetsskäl stannat på vägbanan. Därmed svårt att finna en ursäkt för att svänga ut på sidan av i terrängen.
I en annan situation, med brist på andra möjligheter och beroende på hur akut kris man har i bilen, så hade jag tyckt att det var grinigt om alternativet skulle varit att slå på varningsblinkers och stoppa upp trafiken.
I en annan situation, med brist på andra möjligheter och beroende på hur akut kris man har i bilen, så hade jag tyckt att det var grinigt om alternativet skulle varit att slå på varningsblinkers och stoppa upp trafiken.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Det är väl bara föraren som kan avgöra om det är trafiksäkerhetsmässigt lämpligt att stanna på gatan. En P-vakt som kommer 60s senare kan inte veta vilken trafiksituation som gällde just när beslutet att stanna togs.R Räknenisse skrev:
Man försöker bara undelätta för andra, att vara i vägen så lite som möjligt. Och så blir man straffad för detR Räknenisse skrev:Om det var närmast otrafikerat så hade det inte varit något problem på den platsen att komma förbi om du tillfälligt av trafiksäkerhetsskäl stannat på vägbanan. Därmed svårt att finna en ursäkt för att svänga ut på sidan av i terrängen.
I en annan situation, med brist på andra möjligheter och beroende på hur akut kris man har i bilen, så hade jag tyckt att det var grinigt om alternativet skulle varit att slå på varningsblinkers och stoppa upp trafiken.
Denna typ av böter och bemötande gör att jag tappar det lilla förtroende för parkeringsvakter jag haft.
Om du anger stannat för att hjälpa ditt barn som blev akut sjuk och hungrig samtidigt som din bil fick motor/bensin/elkrångel då?
Dessutom fick du en panikångestattack och var kissnödig samtidigt som du fick ditt livs viktigaste mobilsamtal och kunde inte använda hands-free som strular, du måste ju stå still om du talar i telefon.
Du var alltså tvungen att stanna i 90 sekunder för att åtgärda ovanstående.
Om du anger stannat för att hjälpa ditt barn som blev akut sjuk och hungrig samtidigt som din bil fick motor/bensin/elkrångel då?
Dessutom fick du en panikångestattack och var kissnödig samtidigt som du fick ditt livs viktigaste mobilsamtal och kunde inte använda hands-free som strular, du måste ju stå still om du talar i telefon.
Du var alltså tvungen att stanna i 90 sekunder för att åtgärda ovanstående.
Då får man väl stanna med hjulen kvar på vägen? Det är ju inget stoppförbud på vägen.sysmali skrev:
Om du anger stannat för att hjälpa ditt barn som blev akut sjuk och hungrig samtidigt som din bil fick motor/bensin/elkrångel då?
Dessutom fick du en panikångestattack och var kissnödig samtidigt som du fick ditt livs viktigaste mobilsamtal och kunde inte använda hands-free som strular, du måste ju stå still om du talar i telefon.
Du var alltså tvungen att stanna i 90 sekunder för att åtgärda ovanstående.
Problemet är ju inte att TS stannat, utan att stoppet skett i terrängen enligt P-vakten.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Vägområde är mer en grej utanför detaljplanerat område. Inom detaljplan är en väg/gata normalt definierad av detaljplanen och är man bötfälld för parkering i terräng så är det nog osannolikt att det finns någon nämnvärd otydlighet i frågan.K Kane skrev:
Det är väl allmänt känt att parkeringsvakter präglas av nit och inte kan förväntas agera utifrån någon känslomässig bedömning av situationen. Vilket för övrigt gäller myndighetsutövning i allmänhet.sysmali skrev:
En del av sakerna du räknar upp är juridiskt giltiga ursäker (t.ex. sjukdom eller motorstopp) och räknas inte som att stanna i lagens mening. Andra (hungriga barn) är det inte.
Medlem
· Västernorrland
· 2 471 inlägg
Min poäng var att som det beskrivs av TS och utifrån bilden så fanns det inget behov där och då att "vara ur vägen".O oddan skrev:
Det ska ändå krävas lite för att kunna motivera att man bryter mot en trafikregel. (oavsett vad man tycker om regeln i fråga eller handhavandet av parkeringsövervakningen)
Formellt är det att parkera:O oddan skrev:
https://www.transportstyrelsen.se/s...er/Generella-trafikregler/Stanna-och-parkera/
Nu fokuserade p-nissen på terräng men jag är rädd att du lika gärna skulle "åka dit" på parkeringsförbudet.
Rimligt kan man absolut ha åsikter om, men att stanna för att mata barn torde ses som en parkering. Möjligen hade du kommit undan om du lyckats troliggöra att du var tvungen att parkera för att undvika fara, men jag är skeptisk. Man får nog gå till förarbetena här för att försöka förstå vad lagstiftaren avser med "att undvika fara".
Jag tror som sagt inte det.O oddan skrev:

