50 776 läst ·
647 svar
51k läst
647 svar
Är detta en rimlig parkeringsanmärkning?
I det här fallet är det ju uppenbart att debiteringen av kontrollavgift (eller vad det kallas på det stället) handlar om att dra in pengar[*]. Inte om att stävja otillåten, eller olämplig, parkering.Alfredo skrev:
Det är sånt här beteende av trafikvakter som ger hela kåren dåligt rykte.
[*] Det kan möjligen handla om autism istället.
Ja, kontraheringsrätten ger stora möjligheter för en fastighetsägare att välja villkor för vistelse på sin fastighet. Gul hatt får inte bäras, t.ex.Sittställning skrev:
Det måste förstås kommuniceras tydligt.
Varför utesluter det enda det andra?P pmd skrev:I det här fallet är det ju uppenbart att debiteringen av kontrollavgift (eller vad det kallas på det stället) handlar om att dra in pengar[*]. Inte om att stävja otillåten, eller olämplig, parkering.
Det är sånt här beteende av trafikvakter som ger hela kåren dåligt rykte.
[*] Det kan möjligen handla om autism istället.
Kanske 🤷P pmd skrev:
Vad jag har hört så skulle man förr i tiden registreringsbesiktiga om man bytte färg på sin bil men idag så lägger besiktningen in en avvikande färg i registret, sant eller inte det vet jag inte.Sittställning skrev:
Inte rimlig P-bot! Skottpeng på alla kriminella o pengahungriga oseriösa p -bolag som växer upp som svampar i samhället! De skapar bara en massa frustration i fordonsvärlden!O oddan skrev:Hej,
Jag fick nyligen en parkeringsanmärkning som jag känslomässigt tycker var extremt orättvis. Undrar om någon kan hjälpa mig att tolka situationen lite mer sakligt.
Jag körde med min 1-åring i bilen och behövde stanna till eftersom han var väldigt ledsen/skrikig och jag hade svårt att koncentrera mig på körningen. Jag körde därför åt sidan på en i princip otrafikerad väg i ett industriområde, för att inte stå i vägen.
Jag satt kvar i bilen hela tiden och började ta fram en klämmis och sätta på lite musik han tycker om. Men jag han knappt ta fram klämmisen innan en parkeringsvakt rullade fram med sin bil och fram och skrev ut en parkeringsanmärkning. Jag kan inte ens ha stått stilla i 60 sekunder.
På anmärkningen står:
När jag förklarade att jag bara hade stannat till för att lugna mitt barn sade parkeringsvakten att det inte var tillåtet och satte fast lappen. Blev helt ställd av hur otrevlig han var.
Jag har bifogat bilder för sammanhang. Jag stannade ungefär 50-100 meter efter skylten, vid platsen som syns på bild 2.
Min fråga är: finns det någon rimlig grund att bestrida anmärkningen, eller är detta en sådan situation där det formellt sett räknas som otillåten stannande/parkering i terräng även om man sitter kvar i bilen och bara stannar kort? Hade det vart OK om jag bara stannade på vägen i stället för vid sidan av vägen?
[bild][bild]
Jag känner inte till att man kan kvittera ut skottpengar på oskadliggjorda samhällsfarliga rovdjur längre, så resonemanget faller väl där och får tolkas bildligt.P pmd skrev:
Den har ju synen på rovdjur också ändrats sen 1634 års lagstadgade skottpeng.