P
P Pin skrev:
Även bilen som eventuellt kommer när barnvagnen är ute i gatan för att runda den som stannat?
Risken för att barnvagnen hamnar ute i gatan torde vara ganska liten. Bilen som kommer bakifrån och kör på en är redan ute i gatan.

P
Sittställning Sittställning skrev:
Det gjorde jag.
"Barnvagn? Sämre?" är inte så jättekonkret.

Jag har ingen ståndpunkt när det gäller TS parkeringsanmärkning. Av vad jag kan utläsa ur tråden så är den korrekt gjord enligt de regler som gäller.

I vilket ärende är det du efterfrågar min ståndpunkt?

Sittställning
P pmd skrev:
"Barnvagn? Sämre?" är inte så jättekonkret.

Jag har ingen ståndpunkt när det gäller TS parkeringsanmärkning. Av vad jag kan utläsa ur tråden så är den korrekt gjord enligt de regler som gäller.

I vilket ärende är det du efterfrågar min ståndpunkt?
Vart vill du komma med dina argument och kommentarer? Jag förstår verkligen inte. Tycker du att TS inte borde få böter?
P pmd skrev:
Visst är TS parkeringsanmärkning rimlig enligt gällande regler, men …‚
Men...?
P pmd skrev:
Det är skillnad på hur mycket man hindrar trafik om man ställer sig utanför vägen på en gräsplätt och på om man ställer sig utanför vägen på en trottoar.
Skillnad enligt?...
P pmd skrev:
Jag gillar att hitta s.k. "corner cases", vilket detta uppenbarligen är. Någon borde rimligen ha tänk på saken. Var ska man leta efter svaret?
(Bedömningar hör inte hemma i lagregler. Åtminstone inte den sortens bedömningar).
På vilket sätt är det ett corner case?
P pmd skrev:
Jag glömde att det är viktigare att följa Reglerna™ än att underlätta för sina medtrafikanter.
Personlig värdering i situation du vet ganska lite fakta om.
P pmd skrev:
Delet i det här fallet är att grönytan inte är tydligt separerad från vägen/gatan. Kantsten är en bra uppfinning. Desutom bör ett områden som ansluter till en gata, men som inte är en gata, vara separerad vertikalt från gatan.
Mer tydlighet ger större säkerhet för alla.

Eller så skippar vi grönytor i gatunäten. Det är bättre med större sammanhängande grönområden. Det blir möjligt med tätare bebyggelse om man inte har en massa grönområden centralt i städer. Folk i städer vill ju bo tätt.
Felet är att gränsen mellan asfalt och gräs inte är tydlig? Jag tycker inte det är bättre med sammanhängande grön ytor. Eller hänvisa du till någon fakta?

Av ovan och säkert mer, orkade inte gå igenom allt blir jag något förvirrand om vart du vill med diskussionen, man brukar ha någon form av mål med. Du tycker boten är rätt men fel, sen blandar du inte känslor lite och personlig åsikt.

P pmd skrev:
Risken för att barnvagnen hamnar ute i gatan torde vara ganska liten. Bilen som kommer bakifrån och kör på en är redan ute i gatan.
Då så. Skriv till TS att använda den argumentationen för att få boten avskriven och kanske reglerna uppdaterade.

P
Vart vill du komma med dina argument och kommentarer? Jag förstår verkligen inte.
Jag tycker nog att jag har förklarat det. Om det är något som är oklart för dig så förklarar jag gärna mer, men då behöver du komma med mer konkreta frågor.
Tycker du att TS inte borde få böter?
Efter alla genomgångar i tråden så tror jag att parkeringsvakten följde reglerna, så parkeringsanmärkningen som TS fick var troligen korrekt, vilket jag redan har berättat.
Men...?
Men, regelverket tycks vara ganska stelbent och bitvis svårtolkat. Kanske inte svårtolkat av de som skrev reglerna eller de som arbetar med reglerna, men det viktigaste är att reglerna ska vara lättolkade av trafikanter.

P
P Pin skrev:
Då så. Skriv till TS att använda den argumentationen för att få boten avskriven och kanske reglerna uppdaterade.
Tveksamt om boten blir avskriven, men visst finns det en liten chans att reglerna uppdateras.
Jag utgår från att TS läser den här tråden.

• Gilla
oddan
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Visst, det är ju lite abstrakt, men det är knappast just omständigheterna i ögonblicket som avgör om en plats är olämplig att stanna/parkera på.
En plats kan ju även vara väldigt lämplig att parkera på men otillåten enligt regelverket.

Men om omständigheter tvingar en att felparkera ska man välja en plats där det inte är uppenbart fel.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Men om omständigheter tvingar en att felparkera ska man välja en plats där det inte är uppenbart fel.
Eller i alla fall inte uppenbart olämpligt.

Frun fick "p-bot" på Ikea 2h efter de öppnade på Ikeas parkering där man fick parkera i 3h.

Men det är klar. P-vakten kan inte veta om hon sovit där eller står där och ätit frukost i bilen i över en timma.

Vad är det för nytta med det system med P-böter vi har idag?
Vem är det till för?

Att man inte får blockera en laddplats i mer än 3h kan ju vara logiskt.

Frun fick "p-bot" på Ikea 2h efter de öppnade på Ikeas parkering där man fick parkera i 3h.

Men det är klar. P-vakten kan inte veta om hon sovit där eller står där och ätit frukost i bilen i över en timma.

Vad är det för nytta med det system med P-böter vi har idag?
Vem är det till för?

Att man inte får blockera en laddplats i mer än 3h kan ju vara logiskt.
Det är till för att skapa rotation på platserna, t.ex. med p skiva en, två eller tre timmar eller förbjuden parkering på natten som det är vid IKEA Barkarby. IKEA vill nog ha kunder som shoppar länge, men inte dumpning av skrotbilar, camping eller infartsparkering på sin parkeringsplats. Att det är endast tre timmar beror troligen på att det är brist på platser eller allt andra än deras kunder parkerar där.

På betalparkeringar om du inte betalat avgiften. Böterna bör vara betydligt högre än avgiften för ett dygn för att ha avskräckande effekt.

Och sedan om du står där det inte är tillåtet att parkera alls, då det troligen är trafikfarligt.

P Pin skrev:
Det är till för att skapa rotation på platserna, t.ex. med p skiva en, två eller tre timmar eller förbjuden parkering på natten som det är vid IKEA Barkarby. IKEA vill nog ha kunder som shoppar länge, men inte dumpning av skrotbilar, camping eller infartsparkering på sin parkeringsplats. Att det är endast tre timmar beror troligen på att det är brist på platser eller allt andra än deras kunder parkerar där.

På betalparkeringar om du inte betalat avgiften. Böterna bör vara betydligt högre än avgiften för ett dygn för att ha avskräckande effekt.

Och sedan om du står där det inte är tillåtet att parkera alls, då det troligen är trafikfarligt.
Varför behöver bilarna ”roteras” redan 2h efter öppnade om man får parkera där i 3h?

Hur vanligt är det att man laddar en dumpad skrotbil?

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Varför behöver bilarna ”roteras” redan 2h efter öppnade om man får parkera där i 3h?

Hur vanligt är det att man laddar en dumpad skrotbil?
Som jag skrev om parkeringen används av andra än de som handlar på IKEA. Jag antar det skulle vara P-skiva och din fru glömde det. Då spelar det ingen roll om hon stått där en kvart, två timmar, tre timmar eller fyra timmar.

Ibland finns ju tillägg att det är p-skiva endast vissa tider och fritt fram övrig tid. Eller förbud övrig tid.

Dumpade skrotbilar, nattcamping och läger med asfaltläggare har förekommit på IKEAs parkeringar i Stockholm. Vet inte var din fru parkerade och hur det ser ut där.

Det korta svaret är att om det skulle vara p-skiva och när den saknades blir det böter oavsett tid hon har parkerat och vad syftet med reglerna är. Kanske kan ha framgång att klaga hos IKEA, de brukar ha bra kundservice.

P Pin skrev:
Som jag skrev om parkeringen används av andra än de som handlar på IKEA. Jag antar det skulle vara P-skiva och din fru glömde det. Då spelar det ingen roll om hon stått där en kvart, två timmar, tre timmar eller fyra timmar.

Ibland finns ju tillägg att det är p-skiva endast vissa tider och fritt fram övrig tid. Eller förbud övrig tid.

Dumpade skrotbilar, nattcamping och läger med asfaltläggare har förekommit på IKEAs parkeringar i Stockholm. Vet inte var din fru parkerade och hur det ser ut där.

Det korta svaret är att om det skulle vara p-skiva och när den saknades blir det böter oavsett tid hon har parkerat och vad syftet med reglerna är. Kanske kan ha framgång att klaga hos IKEA, de brukar ha bra kundservice.
Enligt P-skivan hade hon kampat över natten. P-skivan fanns, men hon glömde ställa in tiden, eller snarare läste inte p-skyltarna ordenligt.

Ett praktiskt problem vid kamping är att parkeringen är låst och förhindrar att hon skulle kunna komma in på tiden som var inställd på P-skivan.

Jag kan tycka att det inte är rimligt att betala 900 kr i kontrollavgift för en kontrollant som lätt kan kontrollera att hon inte stått på gratisparkeringen mer än 2h15min pga parkeringens öppetider.

Regelbrottet är ju endast administrativt, inte verkligt. Hon parkerade ju inte för länge på Pplatsen, blockerade inte för någon.

Jag anser sånna här galenskaper är det moderna samhällets förfall. Det är inte längre viktigt varför reglerna finns. Brott mot regler måste bestraffas.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Jag anser sånna här galenskaper är det moderna samhällets förfall.
Och jag anser att missar man att ställa in P-skivan rätt där sådan krävs så får man helt enkelt acceptera att det kan kosta lite läropengar.

• Gilla
orutti och 2 till
  • Laddar…
Enligt P-skivan hade hon kampat över natten. P-skivan fanns, men hon glömde ställa in tiden, eller snarare läste inte p-skyltarna ordenligt.

Ett praktiskt problem vid kamping är att parkeringen är låst och förhindrar att hon skulle kunna komma in på tiden som var inställd på P-skivan.

Jag kan tycka att det inte är rimligt att betala 900 kr i kontrollavgift för en kontrollant som lätt kan kontrollera att hon inte stått på gratisparkeringen mer än 2h15min pga parkeringens öppetider.

Regelbrottet är ju endast administrativt, inte verkligt. Hon parkerade ju inte för länge på Pplatsen, blockerade inte för någon.

Jag anser sånna här galenskaper är det moderna samhällets förfall. Det är inte längre viktigt varför reglerna finns. Brott mot regler måste bestraffas.
Klaga i så fall till IKEA, de har som sagt bra kundservice.

Hur är det skyltat förutom p-skiva 3 timmar?

Den nya informationen om bom tar bort problemen med camping, långtidsparkerare och ljusskygg verksamhet som dumpning av skrotbilar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.