Sittställning
P pmd skrev:
Förhoppningsvis menade inte lars Evers allvar, men om hag gjorde det så är han samhällsfarlig.

Frågan var om det var en rimlig parkeringsanmärkning. Inte om den var korrekt utfärdad.
Den är rimlig för att den är korrekt utfärdad. Förstår du bättre nu!?

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
P
Korrekt utfärdad går att avgöra objektivt. Rimlig är en subjektiv bedömning.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
L lars Evers skrev:
Inte rimlig P-bot! Skottpeng på alla kriminella o pengahungriga oseriösa p -bolag som växer upp som svampar i samhället! De skapar bara en massa frustration i fordonsvärlden!
Det var en helt korrekt utförd parkeringsanmärkning.

TS hade flera möjligheter att parkera rätt de närmsta 500 meterna.
Ett skrikande/hungrigt (späd)barn är inget akut som kräver att man stannar/parkerar direkt på stört.
Att köra/stanna/parkera i terräng är förbjudet.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Sittställning
P pmd skrev:
Korrekt utfärdad går att avgöra objektivt. Rimlig är en subjektiv bedömning.
Rimligheten ligger i att avgiften grundas på tydliga regler som gäller lika för alla. Om den är korrekt utfärdad enligt dessa regler är den därför också rimlig i det här sammanhanget.

Snacka om att klyva hår...
Demmpa Demmpa skrev:
Det var en helt korrekt utförd parkeringsanmärkning.

TS hade flera möjligheter att parkera rätt de närmsta 500 meterna.
Ett skrikande/hungrigt (späd)barn är inget akut som kräver att man stannar/parkerar direkt på stört.
Att köra/stanna/parkera i terräng är förbjudet.
Instämmer,

Stanna är ofta tillåtet men att parkera är en annan definition. Så för att hålla sig till saken är att överträdelsen är terräng.

Man har fortfarande rätten på sin sida att bestrida och framföra sin sida, det är allas rätt.

Fullkomligt rimligt.

Stanna och parkera
Du vet nog vad det innebär att stanna eller att parkera. Här kan du få veta mer om vad som ingår i begreppen "stannande och parkering i trafiken".

Vad är stannande?
Stannande med fordon avser ett stillastående som

* inte sker för att undvika fara
* inte föranleds av trafikförhållandena, eller
* inte är en parkering.

Vad är parkering?
Parkering är en uppställning av ett fordon med eller utan förare. Uppställningen sker av någon anledning som

* inte föranleds av trafikförhållandena
* inte sker för att undvika fara, eller
* inte sker för på- eller avstigning eller på- eller avlastning av gods.
https://www.transportstyrelsen.se/s...er/generella-trafikregler/stanna-och-parkera/

Stanna är alltså detsamma som på-/avstigning eller på-/avlastning av gods.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Nu får ni hjälpa mig. Det är alltså inte möjligt att stanna vid vägkanten och kissa?

Sittställning
blackarrow blackarrow skrev:
Nu får ni hjälpa mig. Det är alltså inte möjligt att stanna vid vägkanten och kissa?
Det beror helt och hållet på reglerna som gäller för platsen, det är både ok och inte ok, platsen avgör.

Det är inte aktiviteten i sig man får en lapp för utan för en felaktig uppställning av sitt fordon.

Ge exempel på plats så kan vi säker är hjälpa dig tolka reglerna.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Det beror helt och hållet på reglerna som gäller för platsen, det är både ok och inte ok, platsen avgör.

Det är inte aktiviteten i sig man får en lapp för utan för en felaktig uppställning av sitt fordon.

Ge exempel på plats så kan vi säker är hjälpa dig tolka reglerna.
Nej och fel. Det är ju aktiviteten eller brist på aktivitet som är skildnaden på att parkera eller stanna.

Och jag frågade inte om reglerna. Läs inlägget igen. Ni har ju skrivit om definitionen av stanna respektive parkera.

Det finns ju iofs platser där man varken får parkera eller stanna, men det är mindre intressant för diskussionerna i tråden. Det blir lite väl OT.

Demmpa Demmpa skrev:
Nej, däremot kan man på vissa vägar parkera vid vägkanten, men fortfarande på vägbanan.
Däremot så är det normalt förbjudet att kissa på offentlig plats,
[länk]
👍 Få tänker nog på att stå vid vägkanten och kissa diket är olagligt även mitt ute i skogen, eftersom landsvägen är allmän plats.

Ändå tror jag folk både accepterar och respekterar förbud mot att kissa på allmän plats.

Om man är lite blyg och hellre kissar i terrängen, så får man se upp så man inte får med sig bilen ut i terrängen av misstag.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
Nej det är inte möjligt för då har du parkerat.

Screenshot_2026-07-23-22-59-14-396.jpg

Fast man kan ju försöka med att man "avlastar gods".

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Få tänker nog på att stå vid vägkanten och kissa diket är olagligt även mitt ute i skogen, eftersom landsvägen är allmän plats.
Fast jag påstår att det inte är olagligt om det görs på ett diskret sätt och utan någons insyn.

Alfredo Alfredo skrev:
Fast jag påstår att det inte är olagligt om det görs på ett diskret sätt och utan någons insyn.
Jo, det är fortfarande olagligt om det sker diskret och utan någon insyn. Däremot så kan inte polisen beivra brottet utan några bevis.

Alfredo Alfredo skrev:
Nej det är inte möjligt för då har du parkerat.

[bild]

Fast man kan ju försöka med att man "avlastar gods".
Kan barn räknas som något man kastar ur och in igen, om det inte är man själv som är nödig?

Demmpa Demmpa skrev:
Jo, det är fortfarande olagligt om det sker diskret och utan någon insyn. Däremot så kan inte polisen beivra brottet utan några bevis.
Kan inte poliser beivra brott de ser begås? Om ord står mot ord så brukar ju poliser vara mer trovärdiga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.