44 604 läst ·
528 svar
45k läst
528 svar
Är detta en rimlig parkeringsanmärkning?
Jag känner inte till att det skulle finnas några juridiska hinder för tex ICA Maxi att införa kontrollavgift för felaktig parkering på familjeplats.Sittställning skrev:
Däremot skulle nog Maxi’s varumärkespolicy om att ha dessa familjevänliga platser få negativ inverkan på besökare om de började lappa alla bilar som ”felparkerar”. De är nog mer måna om försäljningen än lokal regelefterlevnad.
Det finns inga stöd för att sätta kontrollavgift på "familjeparkering". Vad ska överträdelsen heta?blackarrow skrev:
Jag känner inte till att det skulle finnas några juridiska hinder för tex ICA Maxi att införa kontrollavgift för felaktig parkering på familjeplats.
Däremot skulle nog Maxi’s varumärkespolicy om att ha dessa familjevänliga platser få negativ inverkan på besökare om de började lappa alla bilar som ”felparkerar”. De är nog mer måna om försäljningen än lokal regelefterlevnad.
Hindret är att det inte finns stöd.
Man kontrollerar fordon inte personer..
Nej det är helt fel! Reglerna är exempelvis mycket tydliga att parkeringsvillkoren ska anges med vägmärken på det sätt Transportstyrelsen föreskriver.blackarrow skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även maximal storlek på kontrollavgift är lagstadgad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Även mycket annat kring detta är detaljreglerat i lag och föreskrifter.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...8-om-kontrollavgift-vid-olovlig_sfs-1984-318/
Att du inte behärskar lagstiftning och regelverk kring detta påverkar inte frågan. 😉blackarrow skrev:
Du kan ju försöka leta efter vägmärket som förbjuder singlar att parkera på familjeparkering.
Det är ett litet problem med dessa platser för barnfamiljer där det i mitt närområde ytterst sällan är barnfamiljer som parkerar där, oftast så är det hantverkare och ensamma personer i bilen, gärna pensionärer.blackarrow skrev:
Bredden på parkeringsplatser minskas dessutom oftast lite om området där parkeringen ska anläggas är för litet för att butiken eller fastighetsbolaget ska kunna få in det antal platser som bygglovet kräver.
Ingen felparkering för mej, men jag jobbar extra som bussförare, närmare bestämt så kör jag stadsbuss och felparkerade bilar är inte så roligt när man kommer med ett fordon som är 2,55m brett och 12 eller 18m långt och på ett ställe där 2 busslinjer har möte så brukar det stå bilar felparkerade så att en av bussarna måste stanna och släppa förbi den andra och detta är flera gånger i timmen så jag ringde kommunen och fick ett direktnummer till deras parkeringskontrollanter och på mindre än 30 minuter så kom de och lappade upp samtliga felparkerare i raden.
Då kan man göra som min fd sambo gjorde, hon parkerade längre från ingången så slapp hon bilar precis intill men i hennes fall var det inte att hon var ovig utan att hon inte villa ha skador på sidorna på sin bil pga alla som inte förstår att vara försiktiga.D Dilato skrev:
Eller så kontaktar man butiken och säger sej komma från en pensionärsförening som avser att inför en bojkott om de inte inför breda pensionärsparkeringar....
Min 2011 Mitsubishi asx har så många småskador redan att jag inte bryr mig alls.😉I Incinerator skrev:Då kan man göra som min fd sambo gjorde, hon parkerade längre från ingången så slapp hon bilar precis intill men i hennes fall var det inte att hon var ovig utan att hon inte villa ha skador på sidorna på sin bil pga alla som inte förstår att vara försiktiga.
Eller så kontaktar man butiken och säger sej komma från en pensionärsförening som avser att inför en bojkott om de inte inför breda pensionärsparkeringar....
Det är nog få svenskar som fullt ut kan regelverket, skyltar och lagar runt parkering och dess vägmärken.Alfredo skrev:
Inte ens de som jobbar innom rättsväsendet verkar helt eniga då det ibland får överklagas till högsta instans för att fastställa om märkningen varit korrekt.
"Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering 1 §: Här slås det fast att en markägare som upplåter ett område för parkering, eller förbjuder parkering, har rätt att ta ut en kontrollavgift om ett fordon parkeras i strid med de förbud eller villkor som markägaren har bestämt."Alfredo skrev:
Men okay, jag pudlar om rätten för en privat tomtägare att ta ut kontrollavgift med egen påhittade märken.
Bra att vi lever i en rättsstat. 😉
En laglig möjlighet är dock tillägget "Tillstånd erfordras" till P-skylten. Tillståndet skulle kunna delas ut till barnfamiljer via servicedisken etc.
Det tror jag med. Men ett påstående som ditt nedan är ju helt vilseledande och meningslöst om det framförs utan kunskap och dessutom är helt felaktigt.blackarrow skrev:
blackarrow skrev:
Du kan inte tolka detta som att markägaren får hitta på vilka förbud eller villkor som helst och därför ta ut kontrollavgift för de som bryter mot dessa förbud eller villkor.blackarrow skrev:
Det handlar inte om att kunna, alltså memorera allt utan förmågan att kunna slå upp saker innan man påstår saker. En allmän nyfikenhet hjälper förstås.blackarrow skrev:
Rent krasst tror jag ingen kan hela regelverket utantill.
På tal om att göra det jobbigt för kunder...blackarrow skrev:
Inte ens de som jobbar innom rättsväsendet verkar helt eniga då det ibland får överklagas till högsta instans för att fastställa om märkningen varit korrekt.
"Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering 1 §: Här slås det fast att en markägare som upplåter ett område för parkering, eller förbjuder parkering, har rätt att ta ut en kontrollavgift om ett fordon parkeras i strid med de förbud eller villkor som markägaren har bestämt."
Men okay, jag pudlar om rätten för en privat tomtägare att ta ut kontrollavgift med egen påhittade märken.
Bra att vi lever i en rättsstat. 😉
En laglig möjlighet är dock tillägget "Tillstånd erfordras" till P-skylten. Tillståndet skulle kunna delas ut till barnfamiljer via servicedisken etc.
En annan fun-fact.. hkp skylten gäller inte om den inte sitter ihop med t.ex [P]. Står tydligt i VMF.
Man kan dock hitta på lite, men grund regeln är att tillåta eller förbjuda. Men t.ex familje p går inte att följa upp av förklarliga skäl.Alfredo skrev:
Men i teorin går det att bara villkora endast blå fordon.
Det går alltså att skriva i text villkor.
Även t16 avgift har en skrivelse som gör det möjligt att villkora parkering på olika sätt.
"Tavlan anger att avgift ska betalas för parkering enligt den taxa som anges på en parkeringsmätare, biljettautomat eller motsvarande och att övriga villkor för parkering som anges där ska iakttas."