Sittställning Sittställning skrev:
Ja, men grundprincipen är att tillåta eller förbjuda på tomtmark, det nämndes breda rutor för familjer men dessa är inte villkorade med familj eftersom den inte är juridisk. Det är information i relation till att man kan dubbelparkera fram tills breda familjerutor kommer till.
Jag känner inte till att det skulle finnas några juridiska hinder för tex ICA Maxi att införa kontrollavgift för felaktig parkering på familjeplats.
Däremot skulle nog Maxi’s varumärkespolicy om att ha dessa familjevänliga platser få negativ inverkan på besökare om de började lappa alla bilar som ”felparkerar”. De är nog mer måna om försäljningen än lokal regelefterlevnad.

• Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Sittställning
blackarrow blackarrow skrev:
Jag känner inte till att det skulle finnas några juridiska hinder för tex ICA Maxi att införa kontrollavgift för felaktig parkering på familjeplats.
Däremot skulle nog Maxi’s varumärkespolicy om att ha dessa familjevänliga platser få negativ inverkan på besökare om de började lappa alla bilar som ”felparkerar”. De är nog mer måna om försäljningen än lokal regelefterlevnad.
Det finns inga stöd för att sätta kontrollavgift på "familjeparkering". Vad ska överträdelsen heta?

Hindret är att det inte finns stöd.

Man kontrollerar fordon inte personer..

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Privat markägare vid affärer och shoppingcenter kan ha vilka regler de vill, och vilka kontrollavgifter de vill.
Nej det är helt fel! Reglerna är exempelvis mycket tydliga att parkeringsvillkoren ska anges med vägmärken på det sätt Transportstyrelsen föreskriver.

IMG_0968.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även maximal storlek på kontrollavgift är lagstadgad.
IMG_0969.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Även mycket annat kring detta är detaljreglerat i lag och föreskrifter.

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...8-om-kontrollavgift-vid-olovlig_sfs-1984-318/

• Gilla
orutti och 2 till
  • Laddar…
Att du inte behärskar lagstiftning och regelverk kring detta påverkar inte frågan. 😉

Du kan ju försöka leta efter vägmärket som förbjuder singlar att parkera på familjeparkering.

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
I
Så här tycker jag felparkering är rätt tills butiken anlägger de lite bredare p-platserna för barnfamiljer.
Det är ett litet problem med dessa platser för barnfamiljer där det i mitt närområde ytterst sällan är barnfamiljer som parkerar där, oftast så är det hantverkare och ensamma personer i bilen, gärna pensionärer.

Bredden på parkeringsplatser minskas dessutom oftast lite om området där parkeringen ska anläggas är för litet för att butiken eller fastighetsbolaget ska kunna få in det antal platser som bygglovet kräver.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
I
Ingen felparkering för mej, men jag jobbar extra som bussförare, närmare bestämt så kör jag stadsbuss och felparkerade bilar är inte så roligt när man kommer med ett fordon som är 2,55m brett och 12 eller 18m långt och på ett ställe där 2 busslinjer har möte så brukar det stå bilar felparkerade så att en av bussarna måste stanna och släppa förbi den andra och detta är flera gånger i timmen så jag ringde kommunen och fick ett direktnummer till deras parkeringskontrollanter och på mindre än 30 minuter så kom de och lappade upp samtliga felparkerare i raden.

• Älska
orutti och 1 till
  • Laddar…
I Incinerator skrev:
oftast så är det hantverkare och ensamma personer i bilen, gärna pensionärer.
Som något ovig 70-åring är det inte helt fel att kunna öppna dörren helt.....

• Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
I
D Dilato skrev:
Som något ovig 70-åring är det inte helt fel att kunna öppna dörren helt.....
Då kan man göra som min fd sambo gjorde, hon parkerade längre från ingången så slapp hon bilar precis intill men i hennes fall var det inte att hon var ovig utan att hon inte villa ha skador på sidorna på sin bil pga alla som inte förstår att vara försiktiga.

Eller så kontaktar man butiken och säger sej komma från en pensionärsförening som avser att inför en bojkott om de inte inför breda pensionärsparkeringar....

I Incinerator skrev:
Då kan man göra som min fd sambo gjorde, hon parkerade längre från ingången så slapp hon bilar precis intill men i hennes fall var det inte att hon var ovig utan att hon inte villa ha skador på sidorna på sin bil pga alla som inte förstår att vara försiktiga.

Eller så kontaktar man butiken och säger sej komma från en pensionärsförening som avser att inför en bojkott om de inte inför breda pensionärsparkeringar....
Min 2011 Mitsubishi asx har så många småskador redan att jag inte bryr mig alls.😉

I
D Dilato skrev:
Min 2011 Mitsubishi asx har så många småskador redan att jag inte bryr mig alls.😉
Inte om andras bilar heller?

I Incinerator skrev:
Inte om andras bilar heller?
När jag står på familjeplatsen når min dörr inte till grannbilen.

Men, jag trollar bara, jag är varken ovig eller lat och kan både köra och parkera.

• Haha
  • Gilla
orutti och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Att du inte behärskar lagstiftning och regelverk kring detta påverkar inte frågan. 😉
Det är nog få svenskar som fullt ut kan regelverket, skyltar och lagar runt parkering och dess vägmärken.

Inte ens de som jobbar innom rättsväsendet verkar helt eniga då det ibland får överklagas till högsta instans för att fastställa om märkningen varit korrekt.
Alfredo Alfredo skrev:
Du kan ju försöka leta efter vägmärket som förbjuder singlar att parkera på familjeparkering.
"Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering 1 §: Här slås det fast att en markägare som upplåter ett område för parkering, eller förbjuder parkering, har rätt att ta ut en kontrollavgift om ett fordon parkeras i strid med de förbud eller villkor som markägaren har bestämt."

Men okay, jag pudlar om rätten för en privat tomtägare att ta ut kontrollavgift med egen påhittade märken.
Bra att vi lever i en rättsstat. 😉

En laglig möjlighet är dock tillägget "Tillstånd erfordras" till P-skylten. Tillståndet skulle kunna delas ut till barnfamiljer via servicedisken etc.

Det är nog få svenskar som fullt ut kan regelverket, skyltar och lagar runt parkering och dess vägmärken.
Det tror jag med. Men ett påstående som ditt nedan är ju helt vilseledande och meningslöst om det framförs utan kunskap och dessutom är helt felaktigt.

har rätt att ta ut en kontrollavgift om ett fordon parkeras i strid med de förbud eller villkor som markägaren har bestämt."
Du kan inte tolka detta som att markägaren får hitta på vilka förbud eller villkor som helst och därför ta ut kontrollavgift för de som bryter mot dessa förbud eller villkor.

Sittställning
Det handlar inte om att kunna, alltså memorera allt utan förmågan att kunna slå upp saker innan man påstår saker. En allmän nyfikenhet hjälper förstås.

Rent krasst tror jag ingen kan hela regelverket utantill.

Inte ens de som jobbar innom rättsväsendet verkar helt eniga då det ibland får överklagas till högsta instans för att fastställa om märkningen varit korrekt.

"Lag (1984:318) om kontrollavgift vid olovlig parkering 1 §: Här slås det fast att en markägare som upplåter ett område för parkering, eller förbjuder parkering, har rätt att ta ut en kontrollavgift om ett fordon parkeras i strid med de förbud eller villkor som markägaren har bestämt."

Men okay, jag pudlar om rätten för en privat tomtägare att ta ut kontrollavgift med egen påhittade märken.
Bra att vi lever i en rättsstat. 😉

En laglig möjlighet är dock tillägget "Tillstånd erfordras" till P-skylten. Tillståndet skulle kunna delas ut till barnfamiljer via servicedisken etc.
På tal om att göra det jobbigt för kunder...

En annan fun-fact.. hkp skylten gäller inte om den inte sitter ihop med t.ex [P]. Står tydligt i VMF.

Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Du kan inte tolka detta som att markägaren får hitta på vilka förbud eller villkor som helst och därför ta ut kontrollavgift för de som bryter mot dessa förbud eller villkor.
Man kan dock hitta på lite, men grund regeln är att tillåta eller förbjuda. Men t.ex familje p går inte att följa upp av förklarliga skäl.

Men i teorin går det att bara villkora endast blå fordon.

Det går alltså att skriva i text villkor.

Även t16 avgift har en skrivelse som gör det möjligt att villkora parkering på olika sätt.

"Tavlan anger att avgift ska betalas för parkering enligt den taxa som anges på en parkeringsmätare, biljettautomat eller motsvarande och att övriga villkor för parkering som anges där ska iakttas."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.