42 770 läst ·
468 svar
43k läst
468 svar
Är detta en rimlig parkeringsanmärkning?
Precis, många, dom flesta är medlem i svepark, branch organisationen. Jag har arbetat och känner till många bolag, ingen har det.J JohanLun skrev:
Att alla företag som förlitar sig på produktion av någon slag, vill producera det som är kärnverksamhet.J JohanLun skrev:
Det är lättare än man kanske tror att räkna på, och vakter vet vart folk brukar parkera fel. T.ex utanför vissa skolor, butiker, Pizzerier så fuskar folk mycket. Vakten behöver vara dyka upp rätt tid. Avviker en vakt i antal vädligt mycket följer man upp och ofta handlar det om en dålig rutt.J JohanLun skrev:
Det kan dom, och det gör dom.J JohanLun skrev:
Det du söker är inte en p vakt, utan en p värd, en kundtjänst. Väldigt många säger "ja ja, flyttar bilen" nästa dag står som där igen.J JohanLun skrev:Och, jag har faktist träffat en p-vakt, kommunal sådan på tiden när jag tror att de faktiskt var anställda av kommunen, som just sa till mig att jag inte fick stå på ett ställe och tipsade om var jag kunde stå istället. DET är ju det som man borde vilja uppnå. Att bilar står rätt och pengarna tjänas på AVGIFTERNA på parkeringen, inte KONTROLLAVGIFT/BÖTER?
Finns exempel där folk startar parkering i appen när dom ser vakten, när vakten åker så stänger dom av igen.
Vakten kan kolla på ett visst regnummer flera gånger, som behöver inte vara på plats. Detta triggar katt och råtta, tjuv och polis.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 209 inlägg
Jo. Den är bara ett steg bort.Sittställning skrev:
Och din jämförelse med andra branscher styrker ju bara argumentet.
Dvs man gör det man tjänar pengar på. Och då är det lätt att glida av från den smala vägen, oavsett man är knäckebrödsproducent som lägger shrinkflation, tar bort några skivor från paketet och hoppas att ingen märker, till att lappar bilar som man strängt taget inte skulle.
Det är ju som du säger inte det minsta konstigt när pengarna hamnar i egen ficka.
Och branschen är som sagt långtifrån ren. Ur min första referens ovan:
"Ett 60-tal av privata och kommunala parkeringsbolag är medlemmar i branschföreningen Svenska Parkeringsföreningen, Svepark, som även utbildar parkeringsvakter. Medlemmarna ska sträva efter att underlätta för bilisterna att parkera rätt, att använda sunda principer och bedriva verksamhet på ett sådant sätt att de inte på ett dominerande sätt blir beroende av intäkter från parkeringsanmärkningar eller kontrollavgifter. Vd Louise Bill håller med om att det finns aktörer som inte sköter sig.
– Det finns oseriösa bolag också. Branschen är relativt oreglerad. Kravet för utbildningen av parkeringsvakter är en ”för ändamålet lämplig utbildning”, enligt lagen. Det är också en utmaning för parkeringsbolagen att se till att skyltningen vid parkeringsplatser är juridiskt korrekt med vägmärken, något som inte alltid är detsamma som att det är förståeligt, säger Louise Bill. Svepark jobbar aktivt med att sanera branschen, även om de inte är en tillsynsmyndighet."
Vi pratar om p vakter.lars_stefan_axelsson skrev:
Jo. Den är bara ett steg bort.
Och din jämförelse med andra branscher styrker ju bara argumentet.
Dvs man gör det man tjänar pengar på. Och då är det lätt att glida av från den smala vägen, oavsett man är knäckebrödsproducent som lägger shrinkflation, tar bort några skivor från paketet och hoppas att ingen märker, till att lappar bilar som man strängt taget inte skulle.
Det är ju som du säger inte det minsta konstigt när pengarna hamnar i egen ficka.
Att företag tjänar pengar är känt. P vakten blir inte rikare, tyvärr 🤔
Jag tror du har rätt i att p-vakter nog blir lite avtrubbade om inte annat. Gissningsvis börjar många interaktioner inte helt vänligt mot dem så där av att de är överdrivet defensiva som default läge. Lite som väktare som patrullerar kvällstid på en fredag/lördag, det är lite 25% chans att batongen åker fram bara av att man går fram emot dem för fort fast man kanske bara ska göra dem uppmärksamma på att någon nog behöver hjälp.J JohanLun skrev:Jag tror att det är en viss öve
Om de inte är det från början så skulle det inte förvåna mig om de efter ett tag blir det?
Nu skrev jag inte att en nylappad parkör vs en snitt-p-vakt. Utan befolkningen i snitt vs en p-vakt. Och jag vidhåller att jag tror att p-vakterna är mer rövhattar. Kanske börjar de inte som det, men om de bråkat med ett antal rövhattar så blir de nog själva det efter ett tag. Även mot de som inte är det. Och de som ogillar konflik tror jag inte överlever så länge som p-vakt. Så, ja. Jag tror att efter ett tag så är det större andel rövhattar i p-vaktskåren. Men jag tror att de som börjar bråka om en p-bot också är överrepresenterade rövhattar. Att bara FÅ en p-bot behöver man inte vara rövhatt alls - det kan ju ske av många olika skäl...
Jag har själv bara blivit jag skulle inte säga förbannad men uppgiven på den p-vakt som började med att kalla mig för rasist, eftersom jag bad att han skulle kolla bilden på min bil då jag hade en fastklistrad p-skiva och boten var ditsatt för 1 minut sen. Jag sa jag hade en permanent skiva, han sa då att jag kunde satt dit den efter han lappade - ja det vore ju möjligt men isådfall skulle den ju inte finnas med på hans bild. Jag var som sagt vänlig, men blev bemött med att bli kallad rasist och endel annat. Om vakterna inte får provision, eller har nån form av nyckeltal på hur mycket de lappar så fattar jag inte varför de lappar bilar felaktigt? Gör jag fel står jag för det. Gör jag rätt väntar jag mig att bli sjysst bemött.
Jag tror absolut inte alla p-vakter har detta drag, troligen inte ens en majoritet. Men jag tror att andelen som kanske gillar att få bestämma över folk kan vara lite överrepresenterade i vissa yrken. Sen misstänker jag att p-vakt inte för så många står på topp över yrken man vill ha, så kanske finns några som tagit detta yrke som egenligen hellre gjort nåt annat?
Det är ju självklart att de inte åker omkring för att de är uttråkade… (!) men deras jobb är att åka omkring (el gå) och hålla koll på felaktigheter som vi andra gör i parkeringsvärlden.Sittställning skrev:
Tror du fått det lite om bakfoten. Vakterna åker inte runt när dom har tråkigt utan dom åker runt/ går runt och kontrollerar fordon mest hela tiden.
Istället för att tänka att det är 20cm som är dyr kan man istället tänka att, antingen står man rätt eller fel.
Det blir problematiskt när den den enskilde ska döma, speciellt när dom ska döma sina egna ärende. Därför är det bättre att koka ner allt till, rätt eller fel.
I ditt fall verkar du stått fel.
Och om de inte har något för sig och går förbi en ”syndare” som parkerat lite tokigt så tar de ju sig tiden att göra sitt jobb..dvs skriva ut en bot.
Jag stod fel, det hade jag ingen aning om och det sa jag också. Tar alltid ansvar för mina handlingar. Är alltid trevlig och ber om ursäkt när jag vet att jag gjort fel.. no problemas 👍
Men de gånger de har mycket att göra, så brukar de inte bry sig om de små förseelserna utan prioritera större ”felparkerare” (därav min kommentar).
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 209 inlägg
Jo. Eftersom den har kvar jobbet. Och slipper pressen på sig att vederbörande inte har lappat tillräckligt.Sittställning skrev:
Om poliser torskar på det (läs tidigare länkad artikel), varför tror du att parkeringsvakter skulle immuna?
Och vad är då kärnverksamhet i p-övervakning? Så få "böter" som möjligt = att alla parkerar rätt... Eller så många böter som möjligt = att maximera intäkter? Om man ville få så få lappar som möjligt, vilket BORDE vara syftet med en övervakning så borde ju den viktigaste funktionen vara att agera INNAN lappen sätts?Sittställning skrev:
Men inte en lågpreseterade vakt? GIvet att rundan varit lönsam med en tidigare vakt? Vad händer då?Sittställning skrev:
Och det är DEM man blir uppgiven på. Inte de som gör rätt... Och OM man gör fel, så är det ju bara att riva lappen, men många bolag verkar ha som strategi att aldrig riva lappar utan låta folk gå till tinget. Vilket kostar oss skattebetalare i runda slängar 10.000. Jag vet, då min fru suttit på massor av sådana rättegångar när hon satt ting...Sittställning skrev:
Jag tycker det är SKANDAL att företag ska få använda våra skattepengar och sätta felaktiga böter, eller skicka räkningar till kronofogden, dvs använda vårt rättsamhälle som påtryckning för att folk ska betala och sen inte stå för 100% av kostnaden det orsakar samhället. Jag tycker att som FÖRETAG borde man stå för HELA kostnaden OM man förlorar. Som privatperson är det rimligt att det funkar som det gör idag vid småmål.
Förutom vissa platser, där avtalen är timpeng, lönar det sig att lappa bilar, det förnekar jag inte.J JohanLun skrev:Fast igen... det borde ju finnas många bolag som både äger parkeringen (eller rätten att övervaka) och har vakterna och har bolaget som skickar ut kraven. Om kommun, en arbetsgivare eller en bostadsrättsförening äger marken och alla klagar, ja, då är det dåligt att lappa fel. Men i alla andra fall så lönar det ju sig? Speciellt om parkeringen ligger så att nya kunder tillströmmar oavsett vad man gör map böter?
Om det dock är tex en stormarknad och på ena sidan lappar man som en galning och på den andra inte så kan det ju bli så att man väljer att handla där man inte blir lappad - vi har så i Sollentuna. ICA MAXI lappar vad jag vet i princip aldrig. Men "gamla stinsen" har jag förstått lappar som galningar då området är i princip övergivet förutom nån enstaka verksamhet. Likaså det andra området i häggvik lappar mer vad jag vet - jag har automatisk p-skiva och ställer mig rätt så så länge p-vakterna inte fel-lappar eller batteriet i min p-skiva inte tar slut så får jag inga lappar där. Skulle jag få en felaktig lapp där som inte revs direkt så skulle jag aldrig mer handla där (sålänge det bolaget fick härja), och skriva detta här och på sociala medier.
För att dra en parallell...
[länk]
Klarna-grundare: ”bästa kunden är den som inte betalar direkt”
Carolina Neurath
7 april, 2014
På en filmad investerarkonferens berättar betaltjänstbolaget Klarnas egen medgrundare om bolagets strategi med inkasso- och påminnelseavgifter. Där bekräftas den bild som anonyma tipsare har gett i SvD.
Artiklarna om Klarna har lett till den största läsarrespons jag varit med om. Närmare 500 läsare har mejlat och ringt sedan artiklarna började publiceras i förra veckan. Granskningen har handlat om hur Klarna länge har skickat ut påminnelse- och inkassoavgifter till kunder, utan att kunderna nåtts av någon originalfaktura.
Men jag tycker det är mindre fel än många, att lappa bilar alltså. Anledningen till att p skiva tillämpas på dessa platser är för att folk utnyttjar annars ytorna. P-skiva är dock käns för att generera massa lapp, det är en riktigt kassako.
Och då drar jag slutsatsen att vissa bolag och vissa platser så lappas det mer agressivt och troligen felaktigt. Vissa bolag kör principen "riv aldrig en lapp" då de tjänar mer på att "hota med kronofogde" eller att folk är rädda att gå till "tinget". Om det går till tinget så har företaget i princip inget att förlora. Men det kostar oss skattebetalare MASSOR. Vi bekostar alla p-bolagens vinster. Detta tycker jag är för jävligt.Sittställning skrev:
Jag har inget mot att det finns p-regler. Att man inte får stå hur länge som helst, eller att det kostar pengar att stå på vissa platser. Och att man tex har platser där det för framkomlighet och trafiksäkerhet, eller för att handikappade ska kunna parkera nära, inte är tillåtet att stå. Givetvis ska de som bryter mot detta få någon konsekvens.Sittställning skrev:
Så, jag förstår det finns p-vakter. Men jag tycker det verkar som den branchen drar till sig rötägg.
Ungefär som SMS lån.
Dubbeläggat, pengar är trevligt men ordning är också bra. Det är här nästa lager kommer in. Det finns otroligt många allmännyttiga bolag som tillåter via upphandling, p bolaget att tjänar pengar på lapp, och till och med då en % av pengarna.J JohanLun skrev:Och vad är då kärnverksamhet i p-övervakning? Så få "böter" som möjligt = att alla parkerar rätt... Eller så många böter som möjligt = att maximera intäkter? Om man ville få så få lappar som möjligt, vilket BORDE vara syftet med en övervakning så borde ju den viktigaste funktionen vara att agera INNAN lappen sätts?
Exempelvis, Familjebostäder upphandlar avtal om parkeringsövervakning, utvärdering på pris på kontrollavgift. Företag x vinner och lägger bud på att ge bort 70% av kontrollavgifterna till Familjebostäder. Företag x måste nu lappa super mycket för att tjäna pengar.
Man följer upp anledningen till varför det gått sämre, ibland är det lov, fotbollsmatch, ... Röda dagar etc.J JohanLun skrev:
Jag håller med, det e fruktansvärt fult att tex hojab har som rutin att vidhålla 3-5 gånger innan som river den. Detta är helt absurt. Jag tycker det ska vara rätt juridisk, inte skrämsel.J JohanLun skrev:Och det är DEM man blir uppgiven på. Inte de som gör rätt... Och OM man gör fel, så är det ju bara att riva lappen, men många bolag verkar ha som strategi att aldrig riva lappar utan låta folk gå till tinget. Vilket kostar oss skattebetalare i runda slängar 10.000. Jag vet, då min fru suttit på massor av sådana rättegångar när hon satt ting...
Jag tycker det är SKANDAL att företag ska få använda våra skattepengar och sätta felaktiga böter, eller skicka räkningar till kronofogden, dvs använda vårt rättsamhälle som påtryckning för att folk ska betala och sen inte stå för 100% av kostnaden det orsakar samhället. Jag tycker att som FÖRETAG borde man stå för HELA kostnaden OM man förlorar. Som privatperson är det rimligt att det funkar som det gör idag vid småmål.
Dock får som aldrig skicka till kronofogden eller inkasso om ärendet är bestritt. (Tomtmark)
Boetsett från parkeringsanmärkning - den ska alltid betalas direkt!
Vad menar du? Mer lön? Bättre arbetsverktyg? Bonus? Inget av detta har jag sett i något bolag.Alfredo skrev:
P vakt på privat mark är ett instegsjobb, ingen utbildning behövs, det finns inga starka incitament att belöna dom, dom lämnar oftast.
Kommunal vakt är krav på utbildning som kostar ganska mycket, men där är det ALDRIG provision så den behöver vi inte ens diskutera.
Jag menar att arbetsmiljön och arbetsglädjen rent generellt är bättre på ett företag som det går bra för jämfört med ett företag på gränsen till konkurs. Det kan väl ändå inte behöva debatteras?Sittställning skrev:
Och då är frågan, om folk parkerar rätt... Hur "lappar man supermycket då"? Vad säger chefen på morgonmötet? Lappa supermycket på alla felparkerade bilar?Sittställning skrev:
Precis. Kanske jobbade du på "bra" bolag. Säkert finns det sådana. Som "parkör" märker man ju bara de som är dåliga. Säkert finns folk som blir förbannade för en korrekt bot. Men många tror jag faktiskt "tar den" om de själva förstår. Om de INTE förstår, så hjälpte ju inte lappen. Då kommer de göra fel igen, så är vi tillbaka till pudelns kärna. Om tex en bostadsrättsföreining tar in ett vaktbolag bör det vara för att de boende vill att inte andra ska komma och ta deras platser. Jag tror inte de vill att moster Elsa som ställde skivan fel av misstag ska få en bot. Med det onda kommer med det goda.Sittställning skrev:
Detta vet du och pålästa. Många blir rädda. Hur många gånger de verkligen skickar vidare till tingsrätten vet jag inte. Det min fru sa var att oftast så (då, detta är 25 år sen) så togs inga bilder utan 2st p-vakter (kunde vara helt andra än de som satt lappen) intygade metoderna de använde och att de hade metoder för att säkra att en bot utfärdades korrekt, tingsrätten hade inga bevis varken från parkör eller p-vakt och dömde då oftast till p-bolagets fördel oavsett vad som hänt. Kostnad för samhället. 10-20.000 kr, för att administrera och betala ut löner för den tid detta tog. Ytterligare konsekvens, längre väntetid för "riktiga" ärdenden, inte nå hitteopågrejs för att p-bolag vill hota för att få in sina pengar.Sittställning skrev:
Håller med....Alfredo skrev:
Jag har funderat på, om man jobbar på ett företag som gör truppminor, eller cigaretter, eller som ska försöka tjäna pengar på att folk betalar höga räntor, får påminnelseavgifter eller kontrollavgifter. Hur känns då en lyckad arbetsdag?
Givetvis kan försvarsadvokaten som alltid försvarar gängkriminella känna att ju någon måste försvara brottslingar då de ju kan vara osyldiga. Att man måste reglera att folk betalar skulder i tid och parkerar rätt. Men när det drivs så långt som tex Hojab som Sittställning säger har byggt ett system för att få in även felaktigt utfärdade kontrollavgifer. Eller som Klarna (gjorde tidigare) inte skicka ut fakturan utan gå direkt på påminnelsen för att det lönar sig bättre. Det är ju gränsande till kriminellt.
Givetvis måste det finnas försvarsadvokater, p-lisor, inkassobolag - för saker blir fel. Men när det blir till att affärsiden är att man VET att det man driver är fel, men att man hittar metoder att få in pengarna ändå. Då blir det till bedrägeri. Och där tror jag tyvärr många är idag.