Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Jag menar att arbetsmiljön och arbetsglädjen rent generellt är bättre på ett företag som det går bra för jämfört med ett företag på gränsen till konkurs. Det kan väl ändå inte behöva debatteras?
Ah ja nä, jag förstod inte vad du menade bara. Tänkte inte att det va allt eller konkurs. Det finns ju många grader där emellan också.
J JohanLun skrev:
Och då är frågan, om folk parkerar rätt... Hur "lappar man supermycket då"? Vad säger chefen på morgonmötet? Lappa supermycket på alla felparkerade bilar?
Det händer inte, folk gör fel. Och varje år har vi en ny kull förare som gör fel. Man vet att område x brukar ge x lapp. Sen brukar man räkna på x lapp i timmen per vakt, beroende på område. Chefen förhoppningsvis är inte en rövhatt 🫣
J JohanLun skrev:
Precis. Kanske jobbade du på "bra" bolag. Säkert finns det sådana. Som "parkör" märker man ju bara de som är dåliga. Säkert finns folk som blir förbannade för en korrekt bot. Men många tror jag faktiskt "tar den" om de själva förstår. Om de INTE förstår, så hjälpte ju inte lappen. Då kommer de göra fel igen, så är vi tillbaka till pudelns kärna. Om tex en bostadsrättsföreining tar in ett vaktbolag bör det vara för att de boende vill att inte andra ska komma och ta deras platser. Jag tror inte de vill att moster Elsa som ställde skivan fel av misstag ska få en bot. Med det onda kommer med det goda.
Jag vill tro jag jobbar på ett bra. Jag vet att vissa uppdrag hade haft kaos ifall jag inte hade vakter på dessa, speciellt dom vakter som va väldigt duktiga. Duktig = aktiv
J JohanLun skrev:
Detta vet du och pålästa. Många blir rädda. Hur många gånger de verkligen skickar vidare till tingsrätten vet jag inte. Det min fru sa var att oftast så (då, detta är 25 år sen) så togs inga bilder utan 2st p-vakter (kunde vara helt andra än de som satt lappen) intygade metoderna de använde och att de hade metoder för att säkra att en bot utfärdades korrekt, tingsrätten hade inga bevis varken från parkör eller p-vakt och dömde då oftast till p-bolagets fördel oavsett vad som hänt. Kostnad för samhället. 10-20.000 kr, för att administrera och betala ut löner för den tid detta tog. Ytterligare konsekvens, längre väntetid för "riktiga" ärdenden, inte nå hitteopågrejs för att p-bolag vill hota för att få in sina pengar.
Detta är galet, instämmer helt. Mitt tips är att bestrida alla gånger ifall du inte håller med. En kontrollavgift får man inte driva vidare när den är bestridd - tingsrätt blir det enda alternativet.

Parkering väcker så mycket känslor 🥰

• Gilla
Marvil69 och 1 till
  • Laddar…
Det är synd att man inte ser på p-vakter som människor många gånger, men det är inte p-vakterna eller p-bolagen vi skall klaga på. Inte heller kommunala p-vakter.

Det är politiker och lagarna som har en massa tillägg samt revideras "ofta". Många av våra lagar är uråldrade istället för att göra den helt tydlig så revideras dom men jämna mellanrum till en soppa.

Bilister generellt har blivit en kassako till staten och kommuner. Oavsett situation så får man betala, är det inte dyra parkeringsavgifter så är det andra avgifter.
När du inom kommunen skapar bolag så med syfte att övervaka åt kommunen. Överklagande sker till Polisen, som jag anser ibland är att peka åt ett annat håll "inte mitt ansvar"

@oddan Jag hade överklagat oavsett och hänvisning till undantaget.
Regeln om parkering på gräs i park finns i Trafikförordningen (1998:1276).

Den viktigaste paragrafen är 3 kap. 48 §, som lyder:

"Inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng."
  • Terräng definieras i 2 § i Förordningen (2001:651) om vägtrafikdefinitioner som ett område som inte är väg.
  • Eftersom en park eller gräsplan inte är en väg, räknas det som terräng.
Det finns ett viktigt undantag i samma paragraf, vilket gör att det är tillåtet att parkera på gräset direkt vid sidan av vägen:

"Detta gäller inte om fordonet stannas eller parkeras i anslutning till en väg och så nära vägen som möjligt."

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Det här var bland det dummaste jag läst i hela mitt liv. Ett liv som vid det här laget börjar bli ganska långt. Till det kommer att jag valt en utbildning och ett yrke som innebär att jag läser en hel del. Dessutom hänger jag här i forumet (och då får man läsa en del dumt).

Jag hoppas att du inte har möjlighet att använda CharGPT i tjänsten...
Om ett sånt här tips är bland det dummaste du läst, kanske ribban inte är så hög ändå.

Sittställning
M Marvil69 skrev:
Det är synd att man inte ser på p-vakter som människor många gånger, men det är inte p-vakterna eller p-bolagen vi skall klaga på. Inte heller kommunala p-vakter.

Det är politiker och lagarna som har en massa tillägg samt revideras "ofta". Många av våra lagar är uråldrade istället för att göra den helt tydlig så revideras dom men jämna mellanrum till en soppa.

Bilister generellt har blivit en kassako till staten och kommuner. Oavsett situation så får man betala, är det inte dyra parkeringsavgifter så är det andra avgifter.
När du inom kommunen skapar bolag så med syfte att övervaka åt kommunen. Överklagande sker till Polisen, som jag anser ibland är att peka åt ett annat håll "inte mitt ansvar"

@oddan Jag hade överklagat oavsett och hänvisning till undantaget.
Regeln om parkering på gräs i park finns i Trafikförordningen (1998:1276).

Den viktigaste paragrafen är 3 kap. 48 §, som lyder:

• Terräng definieras i 2 § i Förordningen (2001:651) om vägtrafikdefinitioner som ett område som inte är väg.
  • Eftersom en park eller gräsplan inte är en väg, räknas det som terräng.
Det finns ett viktigt undantag i samma paragraf, vilket gör att det är tillåtet att parkera på gräset direkt vid sidan av vägen:
Hur menar du att undantaget skulle appliceras?

Misstänker att du tolkar detta fel.

J JohanLun skrev:
Jag har ofta stött på att man uppmanas att parkera på gräs vid större evenemang. Är det förbjudet?
Ja, det är solklart förbjudet om du inte har tillåtelse. Vi får hoppas att de som anvisar dig platsen har tillåtelse att hänvisa folk att parkera där. Det är faktiskt inte svårt att förstå hur förbud och tillstånd att göra något fungerar.

K Kaptenz skrev:
Du skulle aldrig låtit han sätta fast den, tror inte det finns någon regel om hur länge du stått tyvärr.
Fast, vilken otroligt vidrig vakt, säkert ville bli polis men dög bara till att bli simpel p vakt.
Så var skulle du gjort? Tagit till våld för att stoppa honom sätta fast den?

R Ryzen skrev:
Kan de inte bli 1 poliser 2 militärer 3 ordningsvakter blir de 4 och sist parkeringsvakter.
Helt klart en maktgalen idiot.
... eller bitter gubbe på a) Flashback, b) Familjeliv, c) Byggahus

• Haha
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:
Ja, det är solklart förbjudet om du inte har tillåtelse. Vi får hoppas att de som anvisar dig platsen har tillåtelse att hänvisa folk att parkera där. Det är faktiskt inte svårt att förstå hur förbud och tillstånd att göra något fungerar.
För en massa år sedan under Elitloppet hänvisade polisen besökarna att parkera bilarna lite överallt, bla på gräsmattorna, när parkeringsplatserna var slut. Deras uppgift var att hålla vissa vägar fria för eventulla räddningsfordon.
Mitt under loppet åkte Gatukontorets p-vakter ut och lappade alla som parkerat på gräsmattorna.
Blev ett jädra liv på dom som fått böter då dom fått ok från polisen. Stockholms stad svarade bara att polisen kan inte bevilja parkering på deras mark och hänvisade dom till polisen. Om dom fick något medhåll/ersättning därifrån vet jag dock inte.

• Gilla
  • Wow
  • Haha
pmd och 4 till
  • Laddar…
L leifherlin skrev:
För en massa år sedan under Elitloppet hänvisade polisen besökarna att parkera bilarna lite överallt, bla på gräsmattorna, när parkeringsplatserna var slut. Deras uppgift var att hålla vissa vägar fria för eventulla räddningsfordon.
Mitt under loppet åkte Gatukontorets p-vakter ut och lappade alla som parkerat på gräsmattorna.
Blev ett jädra liv på dom som fått böter då dom fått ok från polisen. Stockholms stad svarade bara att polisen kan inte bevilja parkering på deras mark och hänvisade dom till polisen. Om dom fick något medhåll/ersättning därifrån vet jag dock inte.
Rimligen borde ju den som givet tillståndet vara bunden av det, men tja, vem vet.

C
AndersPS AndersPS skrev:
Rimligen borde ju den som givet tillståndet vara bunden av det, men tja, vem vet.
Myndigheter behöver i princip aldrig stå för besked man lämnar utanför formella beslut. Uppmanar de dig att göra något olagligt, så trist för dig om du åker dit. Vare sig det gäller polisen, skatteverket eller kommunen.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Myndigheter behöver i princip aldrig stå för besked man lämnar. Uppmanar de dig att göra något olagligt, så trist för dig om du åker dit. Vare sig det gäller polisen, skatteverket eller kommunen.
Ja, därav "vem vet". Hade det varit jag som drabbats av ovan hade det garanterat lett till en anmälan till JO eller något, men igen, vem vet om man fått rätt.

K
E Ethanbockan skrev:
Om ett sånt här tips är bland det dummaste du läst, kanske ribban inte är så hög ändå.
Jag undrar om du förstår hur djävla dumt och dessutom farligt tipset är. Jag tror inte det.

Sittställning
Någon måste ju träna modellerna 🫣

• Wow
pmd
  • Laddar…
K Kardan79 skrev:
Jag undrar om du förstår hur djävla dumt och dessutom farligt tipset är. Jag tror inte det.
Ju mer du överdriver, desto mindre seriös blir kritiken.

Från Naturvårdsverket:

Undantag från förbudet

Syftet med körningen är helt avgörande för om den är tillåten eller inte. Undantagen från förbudet att köra på barmark gäller främst de som behöver köra motordrivet fordon för att utföra sitt arbete. Förutom terrängkörning i direkt samband med jordbruk, skogsbruk och renskötsel finns ytterligare undantag från terrängkörningslagens generella förbud. Det gäller bland annat för körning:

i samband med byggande och underhåll av vägar, kraftledningar och andra anläggningar som är viktiga för samhället

i räddningstjänst och vid akut sjuktransport

vid hämtning av fälld björn, älg, hjort eller vildsvin i samband med jakt

vid arbeten i parker och friluftsområden

vid parkering precis bredvid en väg

inom anläggningar som har anmälts till kommunen som permanent tävlings-, tränings- eller testbana för motorfordon

vid undersökningsarbete inom ramen för ett undersökningstillstånd enligt minerallagen.

• Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.