41 573 läst ·
460 svar
42k läst
460 svar
Är detta en rimlig parkeringsanmärkning?
Hade du varit i karlstad hade du fått böter direkt om du nuddar gräset.K krambriw skrev:Troligen, ja, där råder ju enbart parkeringsförbud och inte stoppförbud
Som ett annat exempel: Vi har en smal gata utanför vårt hus där datumparkering gäller. Om jag parkerar korrekt med alla hjul i vägbanan hindrar jag större fordon typ lastbilar, sopbilar att komma säkert förbi utan att skrapa min ena sida. Med två hjul på trottoaren åker jag på en bot men då hindrar jag inte övrig trafik. Så ja, dom jagar dig, mig, alla på pengar, det har blivit bedrövligt, dom här parkeringsbolagen som kommunerna anlitar verkar ha beting
Tror inte ts hämtade en fälld björn 🐻G Gustav E skrev:Från Naturvårdsverket:
Undantag från förbudet
Syftet med körningen är helt avgörande för om den är tillåten eller inte. Undantagen från förbudet att köra på barmark gäller främst de som behöver köra motordrivet fordon för att utföra sitt arbete. Förutom terrängkörning i direkt samband med jordbruk, skogsbruk och renskötsel finns ytterligare undantag från terrängkörningslagens generella förbud. Det gäller bland annat för körning:
i samband med byggande och underhåll av vägar, kraftledningar och andra anläggningar som är viktiga för samhället
i räddningstjänst och vid akut sjuktransport
vid hämtning av fälld björn, älg, hjort eller vildsvin i samband med jakt
vid arbeten i parker och friluftsområden
vid parkering precis bredvid en väg
inom anläggningar som har anmälts till kommunen som permanent tävlings-, tränings- eller testbana för motorfordon
vid undersökningsarbete inom ramen för ett undersökningstillstånd enligt minerallagen.
Nej, det är inte alls klart. T ex har Naturvårdsverket och Trafikverket olika uppfattning om vart vägområdet övergår i terräng.Sittställning skrev:
Problemet har uppmärksammats av lagstiftarna men avslagits i trafikutskottet😠
https://share.google/Jmk0T9IR7iqnZDsU8
https://share.google/Jmk0T9IR7iqnZDsU8
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta är också intressant.D Dilato skrev:
Det är ett problem när ett tydligt regelverk finns men inte appliceras. Om kommunen vill upplåta en yta för parkering kan dom göra det. Att ändra lagen för vad terräng är tycker jag blir fel. Lägg istället krav på kommunen att bredda vägen eller skapa områden att stå på inte genom att försöka skapa uppenbara gråzoner.
Antingen är det okej eller inte. Inte massa 5cm, 10cm, grus eller gräs.. lite gräs ? Lite grus? Om jag fotar ut lite grus i gräset är det okej? ...
Kommunen får ta ett större ansvar för detta tycker jag. Tills dess står jag själv inte i terräng trots att man ser många göra det vid t.ex evenemang vid skolan etc.
Du ställer frågan till fel person. Han visade bara hur man skyltar det.useless skrev:
Varför så dryg?
Ltf och skyltar ska finnas, annars går det ej att följa upp med parkeringsanmärkning. Eller som kan man du vinner om du överklagar. Glöm inte betala först bara när det gäller parkeringsanmärkning.
Redigerat:
Jag är inte dryg... Men du skrev att det är klart trots att det inte alltid är det. Transportstyrelsen och SCB har t ex olika definitioner av "Tättbebyggt område" och skyltarna som ska upplysa om vart tättbebyggt område börjar och slutar saknas i de allra flesta samhällen jag åker förbi.Sittställning skrev: