Sittställning
L lars Evers skrev:
Har med förundran läst din tolkning av den så kallade gråzonen som den pressade kvinnan enligt dig skapade i nödläget! Bara hoppas att du själv hamnar där och belönas med 1200:- i böter som du lagrar i hanskfacket🤥🤗 Nej…! Ett mer humanistiskt tänkande tunnas nu ut i vårat gemensamma utrymme😢
Hoppas? Det är ingen slump att dom delas ut. Det är inte negativt lotto.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
L lars Evers skrev:
Har med förundran läst din tolkning av den så kallade gråzonen som den pressade kvinnan enligt dig skapade i nödläget! Bara hoppas att du själv hamnar där och belönas med 1200:- i böter som du lagrar i hanskfacket🤥🤗 Nej…! Ett mer humanistiskt tänkande tunnas nu ut i vårat gemensamma utrymme😢
L lars Evers skrev:
Hej besserwisser! I specifikt detta fall med den pressade kvinnans situation trafiken ,där hon ”försökte” göra rätt och fick minst 1200:- i böter för detta är skamligt🥲 Tycker att du själv ska lägga körkortet i flingpaketet o läsa Nicki Lilltroll !🤗 Humanist
Nej, skrikande/hungrigt barn är ingen akut situation.
Nu hade TS dels nyss vänt/passerat en "vändplan" samt passerat P-platser på sin sida av vägen samt hade typ 50 meter till nästa P-plats på sin sida av vägen. TS hade också P-platser på vänstersidan av vägen, visserligen inne på en fastighet (båtklubb).

Med andra ord så hade TS alla möjligheter att stanna/parkera på en P-plats inom en minut om TS körde i 10 km/h.

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Varför tror du p vakter inte alltid är så trevliga..
Det är rätt självklart att en högra andel av p-vakterna är otrevliga än befolkningen i snitt.

Folk väljer yrke av olika anledningar. Och de som aktivt väljer att bli p-vakter lär i större andel gilla att sätta dit folk eller känna makt över andra. Lite samma sak som att vissa väljer att jobba som t.ex. dörrvakter.

• Wow
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Det är redan avgjort, man har tagit fram en definition. Det är terräng.

Det många göra nu i tråden är att förhandla fram nya definitioner.
Ja det var det som var min poäng. Allt utanför vägbanan räknas som terräng i fallet av tättbebyggt område.
Ska man (lagen/praxis) börja göra andra bedömningar som att gruset utanför är ok blir det ju mycket bedömningssport och det vill man ju som oftast undvika i lagar och regler.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
L lbgu skrev:
Det är rätt självklart att en högra andel av p-vakterna är otrevliga än befolkningen i snitt.

Folk väljer yrke av olika anledningar. Och de som aktivt väljer att bli p-vakter lär i större andel gilla att sätta dit folk eller känna makt över andra. Lite samma sak som att vissa väljer att jobba som t.ex. dörrvakter.
Ja(nej), men det är också sant att människor i högre utsträckning är otrevlig MOT p vakter. Av erfarenhet så vet jag att det sällan är p vakten som börjar.

Sen att många tolkar att vakterna arbete är otrevligt hör egentligen inte till saken utan påvisar bara hur liten del av deras arbete man faktiskt förstår sig på.

Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Ja(nej), men det är också sant att människor i högre utsträckning är otrevlig MOT p vakter. Av erfarenhet så vet jag att det sällan är p vakten som börjar.

Sen att många tolkar att vakterna arbete är otrevligt hör egentligen inte till saken utan påvisar bara hur liten del av deras arbete man faktiskt förstår sig på.
Det finns säkert oskyldiga p-vakter som blir utsatta för diverse otrevligheter. Men till viss del lär det bero på att deras kollegor som beter sig illa gör att hela yrkeskåren får dåligt rykte.

• Wow
  • Haha
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
Eget ansvar ja eller totalt avsaknad av det är ju grundproblemet..

Att nåt pucko kört för fort och blir tagen blir polisens fel...

Att nåt annat pucko parkerar fel är p vaktens fel..

Men i verkligheten så är det puckot som inte följer reglerna som är problemet....

Följ reglerna. Att man inte visste osv osv är bara dåliga ursäkter ..
Att skälla på p vakten eller polisen är inte lösningen.. Det är inte deras fel...

Men årtionden av avståndstagande och curlade puckon leder allt mer mot en situation där man vägrar ta ansvar och precis allt är nån annan fel....iaf I deras fantasier...

• Gilla
Sittställning och 3 till
  • Laddar…
L lars Evers skrev:
som den pressade kvinnan enligt dig skapade i nödläget!
Kvinnan? Jag förmodar att TS helst benämns som mannen. 😉

• Gilla
oddan och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
L lbgu skrev:
Det finns säkert oskyldiga p-vakter som blir utsatta för diverse otrevligheter. Men till viss del lär det bero på att deras kollegor som beter sig illa gör att hela yrkeskåren får dåligt rykte.
Tror i grunden det handlar om att p vakter ordnar med ofrivilliga kunder, inte att vakten i sig är otrevlig.

Visst finns det rötägg.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nej, skrikande/hungrigt barn är ingen akut situation.
Nu hade TS dels nyss vänt/passerat en "vändplan" samt passerat P-platser på sin sida av vägen samt hade typ 50 meter till nästa P-plats på sin sida av vägen. TS hade också P-platser på vänstersidan av vägen, visserligen inne på en fastighet (båtklubb).

Med andra ord så hade TS alla möjligheter att stanna/parkera på en P-plats inom en minut om TS körde i 10 km/h.
Det är tydlige inte alla bilförare förunnat att ha ditt ”logiska tänkande”i en sådan pressad situation! Kvinnor i allmänhet slår dessa så kallade världsmästare med råge! Skruva ned dina ambitioner och träna på ” vi i femman” det kan vara en biljett till sådana mästerskap! Smartas vinner om

• Haha
Jorel03
  • Laddar…
B
O oddan skrev:
Hej,

Jag fick nyligen en parkeringsanmärkning som jag känslomässigt tycker var extremt orättvis. Undrar om någon kan hjälpa mig att tolka situationen lite mer sakligt.

Jag körde med min 1-åring i bilen och behövde stanna till eftersom han var väldigt ledsen/skrikig och jag hade svårt att koncentrera mig på körningen. Jag körde därför åt sidan på en i princip otrafikerad väg i ett industriområde, för att inte stå i vägen.

Jag satt kvar i bilen hela tiden och började ta fram en klämmis och sätta på lite musik han tycker om. Men jag han knappt ta fram klämmisen innan en parkeringsvakt rullade fram med sin bil och fram och skrev ut en parkeringsanmärkning. Jag kan inte ens ha stått stilla i 60 sekunder.

På anmärkningen står:

När jag förklarade att jag bara hade stannat till för att lugna mitt barn sade parkeringsvakten att det inte var tillåtet och satte fast lappen. Blev helt ställd av hur otrevlig han var.

Jag har bifogat bilder för sammanhang. Jag stannade ungefär 50-100 meter efter skylten, vid platsen som syns på bild 2.

Min fråga är: finns det någon rimlig grund att bestrida anmärkningen, eller är detta en sådan situation där det formellt sett räknas som otillåten stannande/parkering i terräng även om man sitter kvar i bilen och bara stannar kort? Hade det vart OK om jag bara stannade på vägen i stället för vid sidan av vägen?

[bild][bild]
🚔 Parkeringsvakterna i Österåker är lite speciella. Det har jag sett och själv upplevt.

🚙 Vid Solbrännan, Österskärs havsbad, Österåker kommun) finns två typer av parkeringsplatser. Dels 12 stycken p-platser där det är fritt att stå hela dagen, dels ett större antal där det är tillåtet att stå 4 timmar. Ingen möjlighet att betala för extra tid via app eller automat. När jag skrev till kommunen och ifrågasatte detta fick jag till svar av kommunens handläggare: ”-Det är inte nyttigt att vara i solen mer än fyra (4) timmar”. På riktigt? Sedan när har kommunens tjänstemän DEN OMSORGEN om innevånarna?

🚗 Att inte kunna vara längre på stranden utan att få böter, är riktigt hopplöst! De fria p-platserna är upptagna redan vid 08-tiden på morgonen. De övriga platserna är det en riktig huggsexa om. Detta bad är väldigt populärt och under pandemin var det helt kaotiskt. Det kom besökare från alla kranskommuner och detta resulterade att folk började felparkera överallt. De hade ju ändå rest ganska långt, 5-7 mil ibland.

🚖 P-vakterna var som galna och surrade runt som tokar, varannan timme. Jag frågade en p-vakt om de fria p-platserna och han sa att man kunde få böter även om alla fyra hjul var innanför markeringen, om t ex bakvagnen av bilen stack ut. Vad jag minns från körskolan, var det just att om alla fyra hjul var innanför markeringen, så hade man parkerat rätt. Finns det nya regler för detta nu? Många moderna bilar kan ju vara rätt stora och p-rutorna vid havsbadet är av lite äldre modell, mindre alltså.

🤔 Jag är dock lite förvånad över att TS fick en böter just på Båthamnsvägen i Österskär. Tycker det ofta står bilar där som stannar till för att beställa thaimat, men å andra sidan finns det ju rätt gott om p-platser just längst med den vägen. Bl a en stor infartsparkering. Om det är precis som TS skriver och det endast handlade om någon minut, tycker jag att det känns lite njuggt och småaktigt. Kanske var det för att hen kört upp på gräset….

• Gilla
  • Wow
pmd och 1 till
  • Laddar…
J Jorel03 skrev:
Att trådis bara skulle ha stått i en minut och sedan blivit lappad, är så osannolikt att det luktar lögn lång väg. 👌
Det kan visst hända Min man skulle släppa bara av mig och satt i bilen med motor på och kollade var fanns parkering i närheten när civilpolis kom fram med böteslapp på 1200kr.😡😡

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Sittställning
K Krychet skrev:
Det kan visst hända Min man skulle släppa bara av mig och satt i bilen med motor på och kollade var fanns parkering i närheten när civilpolis kom fram med böteslapp på 1200kr.😡😡
" Bara släppa av" "satt i bilen med motor på"

Bara här känns det oklart vart som faktiskt hänt. Parkering kan vara med eller utan förare, om motorn är på är inte relevant, det är en efterkonstruktion för att försöka komma ur en lapp.

Antagligen har han stått mot gällande bestämmelser. Resten är omständigheter som inte speciellt relevant.

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
P
Ju mer kommentarer man läser desto mer inser man att det finns väldigt väldigt många som har jäkligt låg kunskap om vad som faktiskt gäller vid parkering och än sämre om vad som krävs för att det ska räcka för p böter / avgift...

Men ändå är man snabb att ha en åsikt och inte sällan är det nån pvakts eller polis fel att man fått böterna....

Kör man motorfordon är man skyldig att fökja reglerna som gäller. vet man inte reglerna så är det lämpligt att läsa på om vad som gäller..

Om motorn går eller inte kvittar
om man sitter i bilen kvittar
Det är inte så enkelt att få det till att det inte är en parkering för att man försöker runda reglerna

Har du stannat och släppt av nån och inte åker när avsläppet av en person är klart ,så har du parkerat. även om du sitter i bilen med motorn på tomgång...

återigen folk som gjort fel men tycker det är polisen som kommer med böteslappen som är den som gjort fel när det är man själv som har noll koll på reglerna och försöker runda reglerna med olika dåliga undanflykter...som är helt orelevanta egentligen...

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
K
E Ethanbockan skrev:
Istället för att fråga i ett forum där du får en uppsjö med luddiga svar o följdfrågor så smäll in text o bild i ChatGPT så får du ett tydligt svar
Det här var bland det dummaste jag läst i hela mitt liv. Ett liv som vid det här laget börjar bli ganska långt. Till det kommer att jag valt en utbildning och ett yrke som innebär att jag läser en hel del. Dessutom hänger jag här i forumet (och då får man läsa en del dumt).

Jag hoppas att du inte har möjlighet att använda CharGPT i tjänsten...

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.