J JohanLun skrev:
För p-bolag tror jag syftet oftast är att tjäna pengar,
Det är i princip definitionen på näringsverksamhet så naturligtvis har du rätt i det.

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Det märkliga är att så många hellre vill få en tillsägelse för att parkera rätt, som om det vore acceptabelt att först göra fel, istället för att bara parkera rätt direkt.

Särskilt med tanke på att man förutsätter att alla med körkort redan känner till reglerna.
Är det verkligen märkligt att människor hellre vill bli bemötta med respekt och ödmjukhet än bestraffning och ingen möjlighet till rättelse? Okej. Jag tycker det är väldigt märkligt att du tycker det är märkligt.

• Gilla
  • Wow
AMR74 och 2 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Hej,

Jag fick nyligen en parkeringsanmärkning som jag känslomässigt tycker var extremt orättvis. Undrar om någon kan hjälpa mig att tolka situationen lite mer sakligt.

Jag körde med min 1-åring i bilen och behövde stanna till eftersom han var väldigt ledsen/skrikig och jag hade svårt att koncentrera mig på körningen. Jag körde därför åt sidan på en i princip otrafikerad väg i ett industriområde, för att inte stå i vägen.

Jag satt kvar i bilen hela tiden och började ta fram en klämmis och sätta på lite musik han tycker om. Men jag han knappt ta fram klämmisen innan en parkeringsvakt rullade fram med sin bil och fram och skrev ut en parkeringsanmärkning. Jag kan inte ens ha stått stilla i 60 sekunder.

På anmärkningen står:

När jag förklarade att jag bara hade stannat till för att lugna mitt barn sade parkeringsvakten att det inte var tillåtet och satte fast lappen. Blev helt ställd av hur otrevlig han var.

Jag har bifogat bilder för sammanhang. Jag stannade ungefär 50-100 meter efter skylten, vid platsen som syns på bild 2.

Min fråga är: finns det någon rimlig grund att bestrida anmärkningen, eller är detta en sådan situation där det formellt sett räknas som otillåten stannande/parkering i terräng även om man sitter kvar i bilen och bara stannar kort? Hade det vart OK om jag bara stannade på vägen i stället för vid sidan av vägen?

[bild][bild]
Du skulle aldrig låtit han sätta fast den, tror inte det finns någon regel om hur länge du stått tyvärr.
Fast, vilken otroligt vidrig vakt, säkert ville bli polis men dög bara till att bli simpel p vakt.

• Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
R
O oddan skrev:
Hej,

Jag fick nyligen en parkeringsanmärkning som jag känslomässigt tycker var extremt orättvis. Undrar om någon kan hjälpa mig att tolka situationen lite mer sakligt.

Jag körde med min 1-åring i bilen och behövde stanna till eftersom han var väldigt ledsen/skrikig och jag hade svårt att koncentrera mig på körningen. Jag körde därför åt sidan på en i princip otrafikerad väg i ett industriområde, för att inte stå i vägen.

Jag satt kvar i bilen hela tiden och började ta fram en klämmis och sätta på lite musik han tycker om. Men jag han knappt ta fram klämmisen innan en parkeringsvakt rullade fram med sin bil och fram och skrev ut en parkeringsanmärkning. Jag kan inte ens ha stått stilla i 60 sekunder.

På anmärkningen står:

När jag förklarade att jag bara hade stannat till för att lugna mitt barn sade parkeringsvakten att det inte var tillåtet och satte fast lappen. Blev helt ställd av hur otrevlig han var.

Jag har bifogat bilder för sammanhang. Jag stannade ungefär 50-100 meter efter skylten, vid platsen som syns på bild 2.

Min fråga är: finns det någon rimlig grund att bestrida anmärkningen, eller är detta en sådan situation där det formellt sett räknas som otillåten stannande/parkering i terräng även om man sitter kvar i bilen och bara stannar kort? Hade det vart OK om jag bara stannade på vägen i stället för vid sidan av vägen?

[bild][bild]
Kan de inte bli 1 poliser 2 militärer 3 ordningsvakter blir de 4 och sist parkeringsvakter.
Helt klart en maktgalen idiot.

• Wow
  • Gilla
Kaptenz och 2 till
  • Laddar…
Alltså ni som kallar p-vakter för både det ena än det andra, är ni samma människor som går upp i linningen när någon säger åt er att plocka upp skräp efter eller ber er inte låta era barn sitta med skorna på sätet i bussar/tåg?

Någon gör fel men ni kastar anklagelser på den som påtalar felet eller gör sitt jobb genom att bötfälla sagt beteende, kanske dags för lite självrannsakan och se sin egen del i varför situationen uppstod?

• Gilla
Uffe A och 8 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
48 § Inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng.

Enligt publikationen Parkeringshandbok ([länk]) definieras Terräng som följande:

"Terräng – Med allmän plats som är terräng inom tättbebyggt område avses allt som inte är gata/väg [Tror de här avser vägbana] eller parkeringsyta, t.ex. diken, skiljeremsor, parker, planteringar eller liknande. Fordon får inte stannas eller parkeras i terräng inom tättbebyggt område."
Det där får mig att undra, är det alltså inte tillåtet att ställa sig tex längs en låg mur utanför någons tomt, där det är 1 m gräs mellan asfalten och muren? Kan man i så fall aldrig hälsa på någon — med bil — i ett villaområde?
(Om de inte har en tillräckligt stor infart vill säga.)

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
A AMR74 skrev:
Det där får mig att undra, är det alltså inte tillåtet att ställa sig tex längs en låg mur utanför någons tomt, där det är 1 m gräs mellan asfalten och muren? Kan man i så fall aldrig hälsa på någon — med bil — i ett villaområde?
(Om de inte har en tillräckligt stor infart vill säga.)
Inte om gräset är allmän plats.

J
Det märkliga är att så många hellre vill få en tillsägelse för att parkera rätt, som om det vore acceptabelt att först göra fel, istället för att bara parkera rätt direkt.

Särskilt med tanke på att man förutsätter att alla med körkort redan känner till reglerna.
Jag tänker att syftet med parkeringsövervakning är att folk ska parkera rätt. Inte att bestraffa folk, inte att tjäna pengar på att folk gör fel (av misstag). Att tillhandahålla parkering mot avgift är givetvis rimligt att tjäna pengar på. Givetvis kan man behöva ha böter eller fängelse för att avskräcka, men det bästa är ju att upplysa om vad man får och inte får istället för att passivt se på om nån gör nåt olagligt de kanske inte vet om att man inte får...

Det borde vara viktigare att en bil INTE parkerar på stoppförbud, än att OM den gör det så får den böter.

P-vakten kan ju inte veta vem som gör fel med avsikt eller som gör fel av misstag, men som endel upplevt, man parkerar och det står en p-vakt bredvid som inte säger nåt så tänker man "då måste det vara rätt" för att efter några minuter utfärda en böter.

Men jag förstår. Om man livnär sig på att sälja tobak vill man inte ha en stor varningsskylt på paketet, om man livnär sig på svindyra SMS lån vill man inte upplysa om att det finns billigare lån. Vissa branscher "lever på" att andra gör dåliga val. Det är liksom hela affärsiden.
S sarrigato skrev:
Är det verkligen märkligt att människor hellre vill bli bemötta med respekt och ödmjukhet än bestraffning och ingen möjlighet till rättelse? Okej. Jag tycker det är väldigt märkligt att du tycker det är märkligt.
Håller helt med.

• Gilla
  • Wow
pmd och 3 till
  • Laddar…
K Kaptenz skrev:
Du skulle aldrig låtit han sätta fast den
Det hade inte gjort någon skillnad mer än möjligen att TS eventuellt begått brott beroende på hur förhindrandet skett.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Jag tänker att syftet med parkeringsövervakning är att folk ska parkera rätt. Inte att bestraffa folk,
I den här trådens fall, där gräsmattan skadas av att folk parkerar på gräset, så är ju skadan redan skedd när parkeringsvakten kommer dit. En tillsägelse i tid kan inte hindra skadan.

Då blir frågan om inte den felparkerade kommer ihåg en parkeringsbot bättre än de kommer ihåg en tillsägelse, till nästa gång de funderar på att parkera på en gräsmatta?

I just det här fallet känns det solklart att informationen om att man inte får parkera på gräsmattan sprider sig till fler mottagare bara tack vare parkeringsboten. Den här tråden hade knappast startats om TS bara fått en tillsägelse.

• Gilla
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Alltså ni som kallar p-vakter för både det ena än det andra, är ni samma människor som går upp i linningen när någon säger åt er att plocka upp skräp efter eller ber er inte låta era barn sitta med skorna på sätet i bussar/tåg?

Någon gör fel men ni kastar anklagelser på den som påtalar felet eller gör sitt jobb genom att bötfälla sagt beteende, kanske dags för lite självrannsakan och se sin egen del i varför situationen uppstod?
Man hade kanske reagerat mer om man fått böter för barnet/skräpet istället för just en tillsägelse :)

• Gilla
adron
  • Laddar…
J
A adron skrev:
I den här trådens fall, där gräsmattan skadas av att folk parkerar på gräset, så är ju skadan redan skedd när parkeringsvakten kommer dit. En tillsägelse i tid kan inte hindra skadan.

Då blir frågan om inte den felparkerade kommer ihåg en parkeringsbot bättre än de kommer ihåg en tillsägelse, till nästa gång de funderar på att parkera på en gräsmatta?

I just det här fallet känns det solklart att informationen om att man inte får parkera på gräsmattan sprider sig till fler mottagare bara tack vare parkeringsboten. Den här tråden hade knappast startats om TS bara fått en tillsägelse.
Givetvis har du en poäng där.

Många får dock böter för att de stått med hjulet utanför asfaltkanten.

Det är inte bara svart och vitt. Jag tycker man ska få p-böter för många parkerar som idioter. Problemet blir när p-vakter kunnat se till att man INTE parkerar som idiot men istället sätter böter. Om man ställer sig ivägen eller på en handikapp plats måste det vara viktigare att förhindra den händelsen än att sätta en böter, även om det kanske koms ihåg bättre om man får bötern. Men för den handikappade som inte får parkera så är det ingen värt att någon fick en bot, det hade varit bättre platsen varit tillgänglig.

Om p-vakten säger till samtidigt som hen sätter böter, blir det som i detta fall, att man tycker det varit bättre informera än att bötfälla. Om man får en tillsägelse men väljer stå kvar eller börjar argumentera / tjafsa så ska man givetvis ha bötern. Jag kan misstänkla att det är en del i att de väljer att smyga fram när parkören lämnat bilen. Man slipper konflikt.

Kör man sönder gräs, så ska det givetvis ge någon konsekvens. Det bästa hade ju varit att personen fått böter för terrängkörning.

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
T TypRätt skrev:
Jag skulle absolut inte förutsätta att alla känner till reglerna (fullt ut) eller för den sakens skull ens prioriterar att göra rätt. Reglerna kring parkering/stopp är ju både luddig skrivna och implementerade med så många undantag att jag inte skulle satsa någon kroppsdel på att jag kan alla helt korrekt även om jag är övertygad om att jag kan dem bättre än genomsnittet.
Det är edge case det som är luddigt. Att känna till reglerna är inte desamma som att kunna dom utantill
J JohanLun skrev:
Givetvis har du en poäng där.

Många får dock böter för att de stått med hjulet utanför asfaltkanten.

Det är inte bara svart och vitt. Jag tycker man ska få p-böter för många parkerar som idioter. Problemet blir när p-vakter kunnat se till att man INTE parkerar som idiot men istället sätter böter. Om man ställer sig ivägen eller på en handikapp plats måste det vara viktigare att förhindra den händelsen än att sätta en böter, även om det kanske koms ihåg bättre om man får bötern. Men för den handikappade som inte får parkera så är det ingen värt att någon fick en bot, det hade varit bättre platsen varit tillgänglig.

Om p-vakten säger till samtidigt som hen sätter böter, blir det som i detta fall, att man tycker det varit bättre informera än att bötfälla. Om man får en tillsägelse men väljer stå kvar eller börjar argumentera / tjafsa så ska man givetvis ha bötern. Jag kan misstänkla att det är en del i att de väljer att smyga fram när parkören lämnat bilen. Man slipper konflikt.

Kör man sönder gräs, så ska det givetvis ge någon konsekvens. Det bästa hade ju varit att personen fått böter för terrängkörning.
Det är inte problem att p vakten inte ser till att du parkerat rätt. Det är ditt ansvar att parkera rätt, sen när är det vaktens ansvar?

Konstigt argument.

• Gilla
Jorel03
  • Laddar…
J
Det är inte problem att p vakten inte ser till att du parkerat rätt. Det är ditt ansvar att parkera rätt, sen när är det vaktens ansvar?

Konstigt argument.
Jag hängde inte helt med på vad du menar med meningen ovanför.

Givetvis är det mitt ansvar att parkera rätt, men om jag missar tex en skylt så är det inte orimligt att en vakt som står och ser på när jag ställer bilen där den inte får stå även berättar det. Inte rusar 200m ifatt mig för att berätta, det är inte rimligt att kräva, men om hen står 5 m bort kan jag iallafall tycka att vakten kunde peka på skylten och fråga om man förstått den.

Vad är syftet med parkeringsövervakning? Att folk parkerar rätt till så stor utsträckning som möjligt, eller att bötfälla så många som möjligt? Ungefär som med skyltning, är syftet att placera skyltarna så lättläst som möjligt eller att sätta dem så så många som möjligt missar dem (men fortfarande enl lagen) för att sen kunna bötfälla så många som möjligt. Ur ett lönsamhatsperspektiv är det troligen det senare. Men om syftet är att så många som möjligt ska göra rätt, det första?

https://carup.se/fick-p-boter-trots-bevis-i-hans-fardskrivare/

• Gilla
  • Wow
Jorel03 och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
J JohanLun skrev:
Jag hängde inte helt med på vad du menar med meningen ovanför.

Givetvis är det mitt ansvar att parkera rätt, men om jag missar tex en skylt så är det inte orimligt att en vakt som står och ser på när jag ställer bilen där den inte får stå även berättar det. Inte rusar 200m ifatt mig för att berätta, det är inte rimligt att kräva, men om hen står 5 m bort kan jag iallafall tycka att vakten kunde peka på skylten och fråga om man förstått den.

Vad är syftet med parkeringsövervakning? Att folk parkerar rätt till så stor utsträckning som möjligt, eller att bötfälla så många som möjligt? Ungefär som med skyltning, är syftet att placera skyltarna så lättläst som möjligt eller att sätta dem så så många som möjligt missar dem (men fortfarande enl lagen) för att sen kunna bötfälla så många som möjligt. Ur ett lönsamhatsperspektiv är det troligen det senare. Men om syftet är att så många som möjligt ska göra rätt, det första?

[länk]
Det är inte vaktens ansvar. Systemet bygger på att reglerna är tydligt utmärkta genom TRF, LTF och vägmärken. Om vakten ska börja bedöma om någon “missat en skylt” eller “fuskar” blir det godtycke, eftersom intention inte går att fastställa. Därför bedöms bara om fordonet står rätt eller fel.

I detta fallet var det allmän platsmark, där pengarna går till kommunen.

Man kan hitta hur många felaktiga snyfthistorier som helst i artiklar och trådar, dom intresserar mig väldigt lite eftersom man ofta får en sida av historien. Jag har jobbat och sett båda sidorna och det är sällan att parkören har rätt i sak.

Tillägg:

Om det plötsligt är 6 meter bort då? 10 meter? Eller om du bara står 20 cm på gräset, 25, 35… eller 5 cm? Var går gränsen då? Det är exakt så man börjar pusha gränserna. Juridiskt är det svartvitt och enkelt att förhålla sig till. Så fort man börjar införa egna bedömningar om vad som känns rimligt uppstår gråzoner som snabbt spårar ur.

(Klart dom ska kunna informera om dom ser något, men inte att dom förväntas uppfostra på ett sätt)

Redigerat:
  • Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.