Sittställning Sittställning skrev:
Det är inte vaktens ansvar. Systemet bygger på att reglerna är tydligt utmärkta genom TRF, LTF och vägmärken. Om vakten ska börja bedöma om någon “missat en skylt” eller “fuskar” blir det godtycke, eftersom intention inte går att fastställa. Därför bedöms bara om fordonet står rätt eller fel.

I detta fallet var det allmän platsmark, där pengarna går till kommunen.

Man kan hitta hur många felaktiga snyfthistorier som helst i artiklar och trådar, dom intresserar mig väldigt lite eftersom man ofta får en sida av historien. Jag har jobbat och sett båda sidorna och det är sällan att parkören har rätt i sak.

Tillägg:

Om det plötsligt är 6 meter bort då? 10 meter? Eller om du bara står 20 cm på gräset, 25, 35… eller 5 cm? Var går gränsen då? Det är exakt så man börjar pusha gränserna. Juridiskt är det svartvitt och enkelt att förhålla sig till. Så fort man börjar införa egna bedömningar om vad som känns rimligt uppstår gråzoner som snabbt spårar ur.

(Klart dom ska kunna informera om dom ser något, men inte att dom förväntas uppfostra på ett sätt)
Och i detta fallet så är ju skadan skedd när man kört upp på gräset. Orsaken till lagen är att förhindra att man kör och skadar mark som inte är till för motortrafik, när man kört dit är brottet fullbordat.

• Gilla
Risarvaren och 2 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
[länk]
Denna vore intressant att höra hur det gick med. Visserligen verkar parkeringsbolaget ha gjort fel om de hävdar att han stått där flera timmar, men undantaget att man inte får böter de första fem minuterna är ju för att man inte ska få en bot innan man hunnit köpa en biljett. Om parkeringsvakten observerar att han kommer dit, parkerar, går in i en butik, kommer ut, kör därifrån, och fortfarande inte har köpt en biljett så är det helt rätt att han får en bot.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Och i detta fallet så är ju skadan skedd när man kört upp på gräset. Orsaken till lagen är att förhindra att man kör och skadar mark som inte är till för motortrafik, när man kört dit är brottet fullbordat.
Och därför utdelas en bötesavgift för det.

• Gilla
Risarvaren och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Helt klart. Det är ostridigt, varför anmärkning är korrekt.

Sen har vi vad som föranledde den felaktiga uppställning, det är omständigheterna och dessa har man rätt då få prövade.

Det orimliga i tråden är förväntningen att vakter ska agera på antaganden, att de alltid ska informera, väga in omständigheter i stunden och försöka avgöra intention bortom vad lagen faktiskt reglerar.

På ena sidan står vissa och kallar vakterna idioter, på någon sida ska vakterna förstå alla aspekter, synd om P-vakterna...

• Gilla
Risarvaren och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Det är inte vaktens ansvar. Systemet bygger på att reglerna är tydligt utmärkta genom TRF, LTF och vägmärken. Om vakten ska börja bedöma om någon “missat en skylt” eller “fuskar” blir det godtycke, eftersom intention inte går att fastställa. Därför bedöms bara om fordonet står rätt eller fel.

I detta fallet var det allmän platsmark, där pengarna går till kommunen.

Man kan hitta hur många felaktiga snyfthistorier som helst i artiklar och trådar, dom intresserar mig väldigt lite eftersom man ofta får en sida av historien. Jag har jobbat och sett båda sidorna och det är sällan att parkören har rätt i sak.

Tillägg:

Om det plötsligt är 6 meter bort då? 10 meter? Eller om du bara står 20 cm på gräset, 25, 35… eller 5 cm? Var går gränsen då? Det är exakt så man börjar pusha gränserna. Juridiskt är det svartvitt och enkelt att förhålla sig till. Så fort man börjar införa egna bedömningar om vad som känns rimligt uppstår gråzoner som snabbt spårar ur.

(Klart dom ska kunna informera om dom ser något, men inte att dom förväntas uppfostra på ett sätt)
Detta är ett klockrent exempel på hur vissa människor har svårt att förstå koncept som tidigare var självklara. Att visa förnuft, medmänsklighet och hänsyn är till exempel inte samma sak som att ha ansvar. Det är ingen som säger att p-vakten ska ha ansvar för att säga till om man gör fel, däremot tycker nog många att de kan försöka göra det i första hand, och att de inte ska agera som om det fanns en vinning i att folk gör fel.

Tyvärr ser vi mindre av detta överhuvudtaget i samhället idag. Man ska vara hård och sträng, inte ödmjuk och snäll. Gör man misstag ska man bestraffas, inte bemötas, inte få chans att göra rätt för sig. Utövar man inte exemplarisk perfektion så ska man straffas (eller kanske rentav utvisas).

Man ska uppföra sig, rätta sig i ledet. Förr i tiden så var bilden av en polis en man som hjälpte folk på stan. En tågkonduktör var någon som såg till att folk kom rätt, sålde biljetter och bidrog till trivsel.

Nu är det straff, disciplin som gäller. Snart ska det väl stå vakter med maskingevär i varje hörn som skjuter dig om du är sen till bussen. Du gör ju aldrig fel så inget att oroa sig för?

Kanske låter som ett långt hopp. Men det är sjukt befängt att bötfälla en pappa som stannat för att ta hand om en skrikande 1-åring. Det borde inte finnas 1 person som försvarar det beteendet.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
pmd och 6 till
  • Laddar…
Sittställning
S sarrigato skrev:
Detta är ett klockrent exempel på hur vissa människor har svårt att förstå koncept som tidigare var självklara. Att visa förnuft, medmänsklighet och hänsyn är till exempel inte samma sak som att ha ansvar. Det är ingen som säger att p-vakten ska ha ansvar för att säga till om man gör fel, däremot tycker nog många att de kan försöka göra det i första hand, och att de inte ska agera som om det fanns en vinning i att folk gör fel.

Tyvärr ser vi mindre av detta överhuvudtaget i samhället idag. Man ska vara hård och sträng, inte ödmjuk och snäll. Gör man misstag ska man bestraffas, inte bemötas, inte få chans att göra rätt för sig. Utövar man inte exemplarisk perfektion så ska man straffas (eller kanske rentav utvisas).
Dessa reglera är inte nya.
S sarrigato skrev:
Man ska uppföra sig, rätta sig i ledet. Förr i tiden så var bilden av en polis en man som hjälpte folk på stan. En tågkonduktör var någon som såg till att folk kom rätt, sålde biljetter och bidrog till trivsel.

Nu är det straff, disciplin som gäller. Snart ska det väl stå vakter med maskingevär i varje hörn som skjuter dig om du är sen till bussen. Du gör ju aldrig fel så inget att oroa sig för?
Jo? Men då får jag rätta till det på ett eller annat sätt. Pengar eller tid, eller båda.
S sarrigato skrev:
Kanske låter som ett långt hopp. Men det är sjukt befängt att bötfälla en pappa som stannat för att ta hand om en skrikande 1-åring. Det borde inte finnas 1 person som försvarar det beteendet.
Flera personer har lagt ansvar på vakten, vakter har blivit kallade det ena och det andra i tråden.

Faktum är att alla har chansen att kontrollera om man parkerat rätt innan man lämnar bilen, dom flesta går bara ifrån bilen.

Ärendet handlar inte om att man bötfällt någon för att "det är en pappa med skrikande barn". Överträdelsen är terräng.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
S sarrigato skrev:
Men det är sjukt befängt att bötfälla en pappa som stannat för att ta hand om en skrikande 1-åring. Det borde inte finnas 1 person som försvarar det beteendet.
Allt beror på när, var och hur. Om ettåringen satt i halsen och håller på att dö kommer ingen vilja bötfälla. Om ettåringen bara är ledsen och behöver mat/tröst/blöjbyte så är det faktiskt något som man som förälder måste kunna hantera och anpassa tills det finns ett bra tillfälle att stanna.

Jag vet inte hur många gånger jag legat på E4:an och spanat efter närmsta rastplats samtidigt som jag pratat lugnande i 5-10 minuter. Det är inte en nödsituation utan något som händer regelbundet. I det här fallet har föraren valt att stanna på en gräsyta som förstörs istället för på vägen, och dessutom valt att inte åka vidare några hundra meter till närmsta parkeringsplats. Solklart fall som ska bötfällas. Ett hungrigt barn är ingen nödsituation.

• Gilla
Uffe A och 7 till
  • Laddar…
S sarrigato skrev:
Men det är sjukt befängt att bötfälla en pappa som stannat för att ta hand om en skrikande 1-åring. Det borde inte finnas 1 person som försvarar det beteendet.
Det är väl inte befängt alls, allt handlar väl om vart TS valde att stanna. Hade det varit rimligt att göra samma stopp i en tunnel, eller på vägrenen på E4an? Att snyggt köra upp med hela bilen på gräsmattan förefaller ju vara overkill om man bara vill göra ett snabbt stopp för att snygga till barnet. I detta fall är det ju en bred återvändsgata i ett industriområde det är ju bara att stanna på vägen.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
A AMR74 skrev:
Kan man i så fall aldrig hälsa på någon — med bil — i ett villaområde?
(Om de inte har en tillräckligt stor infart vill säga.)
Det beror väl på om det är märkt med parkeringsförbud där, som oftast råder det väl datumparkering längst gatorna i villaområden? (I alla fall i min kommun).

Demmpa Demmpa skrev:
Nu körde/stannade/parkerade TS i terrängen, därav avgiften.
Ja såg det långre ner. Med hjulen stöddigt ut på gräset är det nog helt kört.

• Gilla
Risarvaren
  • Laddar…
S sarrigato skrev:
Nu hade TS dels nyss vänt/passerat en "vändplan" samt passerat P-platser på sin sida av vägen samt hade typ 50 meter till nästa P-plats på sin sida av vägen. TS hade också P-platser på vänstersidan av vägen, visserligen inne på en fastighet (båtklubb).

Med andra ord så hade TS alla möjligheter att stanna/parkera på en P-plats inom en minut.

• Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Nu hade TS dels nyss vänt/passerat en "vändplan" samt passerat P-platser på sin sida av vägen samt hade typ 50 meter till nästa P-plats på sin sida av vägen. TS hade också P-platser på vänstersidan av vägen, visserligen inne på en fastighet (båtklubb).

Med andra ord så hade TS alla möjligheter att stanna/parkera på en P-plats inom en minut.
Och det är alltså ren lathet att inte stanna korrekt. För att inte behöva backa ut igen, vrida ratten lite extra eller vad kan vi bara gissa oss till. TS lär ju inte erkänna några fel för oss eller sig själv.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Tråkigt. Jag ser bara en rad människor som jag inte hade önskat mig som granne. Som tur är kommer det aldrig att hända. Har fina grannar och vi hjälps åt istället för att peka med fingret på varandra. Något som jag anser som är värd ordet "samhälle".

I den här diskussionen antar, vet,,misstänker man och slutäntligen menar att Ts ljuger. Vissa har varit på plats känns det som. Jag har fullt förståelse om hon slutar följa den här konversation.

Alla gör fel någon gång. Även jag som kör över min egen gräsmatta. Och ? Är den förstörd ? Nej. Inte bara det. Jag kör dagligen i "terräng" för att vägen (70) är inte gjord för möttande trafiken. Så what.
Har även haft "kontakt" med polisen för att jag glömde säkerhetsbälte.Den unga killen ville skriva direkt böte för det men en äldre P lugnade ner och påminde mig bara- "ha en bra dag men glöm inte i framtiden".
Är det verkligen en åldersfråga ? Yngre som måste prestera,vara EFFEKTIV och äldre som tar det lite lugnare. Jag är äldre och har jobbat med människor. som behövde hjälp i någon form. Hade jag varit trångsynt och alltid varit på lagens sida så hade en hel del människor inte varit vid livet idag. Det finns alltid utrymme för att göra det som Du önskar att någon gjorde mot Dig.

En sak till. Dom som önskar ett foto av någon tycker jag även inte om.
Alla, även om vi inte gillar dom, är människor. Kanske värd att fundera på det.

En en sak till 🤓 . Pvakter. Får dom en utbildning överhuvudtagit eller släpper man dom bara loss på folk.

Önskar Er alla en trevlig Valborg !

• Gilla
  • Haha
  • Wow
AMR74 och 3 till
  • Laddar…
Sittställning
H Hotte skrev:
Tråkigt. Jag ser bara en rad människor som jag inte hade önskat mig som granne. Som tur är kommer det aldrig att hända. Har fina grannar och vi hjälps åt istället för att peka med fingret på varandra. Något som jag anser som är värd ordet "samhälle".

I den här diskussionen antar, vet,,misstänker man och slutäntligen menar att Ts ljuger. Vissa har varit på plats känns det som. Jag har fullt förståelse om hon slutar följa den här konversation.

Alla gör fel någon gång. Även jag som kör över min egen gräsmatta. Och ? Är den förstörd ? Nej. Inte bara det. Jag kör dagligen i "terräng" för att vägen (70) är inte gjord för möttande trafiken. Så what.
Har även haft "kontakt" med polisen för att jag glömde säkerhetsbälte.Den unga killen ville skriva direkt böte för det men en äldre P lugnade ner och påminde mig bara- "ha en bra dag men glöm inte i framtiden".
Är det verkligen en åldersfråga ? Yngre som måste prestera,vara EFFEKTIV och äldre som tar det lite lugnare. Jag är äldre och har jobbat med människor. som behövde hjälp i någon form. Hade jag varit trångsynt och alltid varit på lagens sida så hade en hel del människor inte varit vid livet idag. Det finns alltid utrymme för att göra det som Du önskar att någon gjorde mot Dig.

En sak till. Dom som önskar ett foto av någon tycker jag även inte om.
Alla, även om vi inte gillar dom, är människor. Kanske värd att fundera på det.

En en sak till 🤓 . Pvakter. Får dom en utbildning överhuvudtagit eller släpper man dom bara loss på folk.

Önskar Er alla en trevlig Valborg !
Vem ska avgöra om det är första gången som kör på gräset? Vem ska avgöra när det är nog?

Det är lag med utbildning för kommunala vakter, dessutom väldigt dyr.

Bättre är det om vakter inte arbetar godtyckligt. Observerar och utfärdar.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Gräsmattan är idag tydligen mer värd en en människa- enligt lag.
Gäsp

• Haha
adron och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.