42 768 läst ·
468 svar
43k läst
468 svar
Är detta en rimlig parkeringsanmärkning?
Ja om det stämmer att kommunala p vakter inte är vinstdrivande och det var en sådan som lappade TS bil, då är det ju besynnerligt att p-vakten inte i första hand upplyste TS om vad som gäller. Men om det är ett anlitat företag av kommunen att sköta parkerings vaktandet gissar jag att det företaget har någon avans på antalet lappningar.Sittställning skrev:
Här diskuterar vi dock ämnet som om det är 60s som gäller. Att spekulera i vad som hände eller inte hände i verkligheten är helt meninslöst. Då kan vi bara lägga ner alla diskussionstrådar med premissen att trådskaparen "kanske ljuger".J Jorel03 skrev:
Jag kan ju säga om din kommentar: "Jag tror att du ljuger när du säger att du tror att TS ljuger" - på vilket sätt tillför detta något till diskussionen?
Struntsamma om det låter osannolikt - vi är här för att diskutera om det är ok eller inte, inte om det faktiskt hänt.
J Jorel03 skrev:
S sarrigato skrev:Här diskuterar vi dock ämnet som om det är 60s som gäller. Att spekulera i vad som hände eller inte hände i verkligheten är helt meninslöst. Då kan vi bara lägga ner alla diskussionstrådar med premissen att trådskaparen "kanske ljuger".
Jag kan ju säga om din kommentar: "Jag tror att du ljuger när du säger att du tror att TS ljuger" - på vilket sätt tillför detta något till diskussionen?
Struntsamma om det låter osannolikt - vi är här för att diskutera om det är ok eller inte, inte om det faktiskt hänt.
Rent juridiskt spelar det ingen roll om det var 6, 60 eller 600 sekunder. Är det stoppförbud så är det förbjudet att stanna oavsett hur lång tid man står still.
Här sätter kommunen själva upp p skyltar på vintern för skridsko åkning och parkering på gräsmatta. På nationaldagen så är det i grannområdet en veteranbilsträff där alla parkerar på gräset. Är det altså ändå fel? Om jag på en trång väg måste gå ut i gruskanten för att mötas så kan jag få en p-bot?useless skrev:
Jag känner att P-vakterna verkar fyrkantigare och mer bokstavstroende än mullorna i Iran.
Ja, det är ett brott mot terrängkörningslagen. Det finns inget undantag för tillfälliga parkeringar.J JohanLun skrev:
Gissa på men dom är timavlönade.F fredand44 skrev:Ja om det stämmer att kommunala p vakter inte är vinstdrivande och det var en sådan som lappade TS bil, då är det ju besynnerligt att p-vakten inte i första hand upplyste TS om vad som gäller. Men om det är ett anlitat företag av kommunen att sköta parkerings vaktandet gissar jag att det företaget har någon avans på antalet lappningar.
Jodå kommunen kan göra undantag om det går att visa att det inte medför permanent skada på marken. Som tex använda åker, gräsytor för parkering vi nationaldagsfiranden eller dylikt.useless skrev:
Edit: Du kan även som privatperson ansöka om undantag av länsstyrelsen:
https://www.miljosamverkansverige.se/natur/terrangkorning-barmark/ansokan/
Tex om du ska ha stor loppis och har mark som passar till parkering (som inte är din tomt, då krävs inte något tillstånd).
Edit2: Det är ju uppenbart att det är lite knivigt med dessa regler utanför detaljplanerat område gäller ju det omvända (men inte alltid)
"3 §Fordon får trots 1 § förstastycket 1terrängkörningslagen(1975:1313) ställas upp eller parkeras i anslutning till väg. Förordning (1997:713). Det är tillåtet att parkera eller ställa upp ett fordon i direkt anslutning till en väg enligt 3 § i terrängkörningsförordningen trots det generella förbudet i 1 §terrängkörningslagen. Fordonet bör ställas så nära vägen som möjligt men så att det inte uppstår trafikfarliga situationer. Parkering får inte göras så att det blir risk för trafikolyckor till exempel på grund av skymd sikt. Detta undantag omfattar däremot inte parkering i större omfattning exempelvisvid tävlingar, loppisar och liknande arrangemang. För sådana parkeringar krävsatt Länsstyrelsen har meddelat föreskrift eller beslutat om dispens för parkeringar. Här krävs också markägarens medgivande. Dispens krävs inte om parkeringen sker på egen tomt eller på en plats där barmarksförbudet inte råder."
Redigerat:
Det finns många gamla sura gubbar i världen tyvärr, både som jobbar i samhället och som skriver i denna tråd.O oddan skrev:
Rimligt? Nej, rent av tramsigt då det hade varit mer mänskligt att stanna och bara påtala att det är stoppförbud.
Formellt paragrafmässigt rätt? Ja antagligen. Men värt att i alla fall skicka in en överklagan för att se om det håller.
Tyvärr finns det många som dagligen måste gå runt och förstöra stämningen för alla andra. Man får bara acceptera det och gå vidare och umgås med de man gillar. Om det är värt något, jag skulle i alla fall ha gjort samma sak om mitt barn grät, det är viktigare att ta hand om det än några småpengar.
Om du står på trottoaren hindrar du rimligtvis gångtrafiken på trottoaren.K krambriw skrev:Som ett annat exempel: Vi har en smal gata utanför vårt hus där datumparkering gäller. Om jag parkerar korrekt med alla hjul i vägbanan hindrar jag större fordon typ lastbilar, sopbilar att komma säkert förbi utan att skrapa min ena sida. Med två hjul på trottoaren åker jag på en bot men då hindrar jag inte övrig trafik. Så ja, dom jagar dig, mig, alla på pengar, det har blivit bedrövligt, dom här parkeringsbolagen som kommunerna anlitar verkar ha beting
Jag har varit med om att p-vakter väntar till man går och smyger fram och sätter en lapp. Eller, som det borde vara, hjälper till genom att säga att "där kan du inte parkera". Målet för kommunal övervakning borde väl vara att bilar så sällan som möjligt ska stå fel, då måste det väl vara bättre säga till om man ser att det håller på att bli fel än att vänta till det blivit fel och sätta en bot. Då är ju bilen redan felparkerad.
För p-bolag tror jag syftet oftast är att tjäna pengar, inte att parkeringen ska gå rätt till.
Att parkera så man blockerar en trottoar är inte bra, om tex en barnvagn eller rullstol kommer. För det fall som diskuteras här, att stanna till i någon minut, så kan jag tänka att det ändå pragmatiskt vore ok iom att man kan (och jag förutsätter att man) flyttar sig om tex en barnvagn kommer på trottoaren.
Självklart är det inte ok att köra på gräsmattor, planteringar osv. men återigen är det bättre att UPPLYSA om att här kommer du få böter om du parkerar eller stannar,
Jag stannade (om det var för på eller avstigning minns jag inte men jag satt kvar i bilen) för många (många) år sen, när en man med ett litet "turisttåg" gick fram till mig och sa att jag stod ivägen för hans tåg (som stod parkerat en bit bort, han körde det inte). Jag sade att jag givetvis flyttar mig om jag är ivägen, Jag sitter i bilen med motorn på. Då sa han att han skulle köra sitt tåg så jag inte kom därifrån och ringa polisen. Be my guest. Säkert är det fel att ens stanna till (parkera) ett ögonblick - jag har för mig det var parkeringsförbud men inte stoppförbud, men om ett annat fordon hindrar vidare färd så har jag svårt att se att polisen kan agera på att jag gör fel, då man faktiskt fick ÅKA där. Däremot hade jag säkert kunnat få böter om en p-vakt eller polis sett att jag stannade där, även om det var för bara 30 sekunder.
För p-bolag tror jag syftet oftast är att tjäna pengar, inte att parkeringen ska gå rätt till.
Att parkera så man blockerar en trottoar är inte bra, om tex en barnvagn eller rullstol kommer. För det fall som diskuteras här, att stanna till i någon minut, så kan jag tänka att det ändå pragmatiskt vore ok iom att man kan (och jag förutsätter att man) flyttar sig om tex en barnvagn kommer på trottoaren.
Självklart är det inte ok att köra på gräsmattor, planteringar osv. men återigen är det bättre att UPPLYSA om att här kommer du få böter om du parkerar eller stannar,
Jag stannade (om det var för på eller avstigning minns jag inte men jag satt kvar i bilen) för många (många) år sen, när en man med ett litet "turisttåg" gick fram till mig och sa att jag stod ivägen för hans tåg (som stod parkerat en bit bort, han körde det inte). Jag sade att jag givetvis flyttar mig om jag är ivägen, Jag sitter i bilen med motorn på. Då sa han att han skulle köra sitt tåg så jag inte kom därifrån och ringa polisen. Be my guest. Säkert är det fel att ens stanna till (parkera) ett ögonblick - jag har för mig det var parkeringsförbud men inte stoppförbud, men om ett annat fordon hindrar vidare färd så har jag svårt att se att polisen kan agera på att jag gör fel, då man faktiskt fick ÅKA där. Däremot hade jag säkert kunnat få böter om en p-vakt eller polis sett att jag stannade där, även om det var för bara 30 sekunder.
Det märkliga är att så många hellre vill få en tillsägelse för att parkera rätt, som om det vore acceptabelt att först göra fel, istället för att bara parkera rätt direkt.
Särskilt med tanke på att man förutsätter att alla med körkort redan känner till reglerna.
Särskilt med tanke på att man förutsätter att alla med körkort redan känner till reglerna.
Jag skulle absolut inte förutsätta att alla känner till reglerna (fullt ut) eller för den sakens skull ens prioriterar att göra rätt. Reglerna kring parkering/stopp är ju både luddig skrivna och implementerade med så många undantag att jag inte skulle satsa någon kroppsdel på att jag kan alla helt korrekt även om jag är övertygad om att jag kan dem bättre än genomsnittet.Sittställning skrev: