Sittställning
H Hotte skrev:
Gräsmattan är idag tydligen mer värd en en människa- enligt lag.
Gäsp
Löjligt argument, detta har inte kostat ett människoliv.

• Gilla
Stefan Bengtsson och 4 till
  • Laddar…
H Hotte skrev:
I den här diskussionen antar, vet,,misstänker man och slutäntligen menar att Ts ljuger. Vissa har varit på plats känns det som. Jag har fullt förståelse om hon slutar följa den här konversation.
TS har outat tillräckligt mycket bildmässigt själv för att vem som helst enkelt kan söka fram vilken plats det är.
TS skulle ha maskerat vägens namn på bilderna.

Jag har inte varit på plats, utan har bara kollat kartan via Google Maps.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Vad är värdet/skadan i kronor av att sätta bilhjul/däck på gräs som ingen egentligen nyttjar ändå?

Varför är det gräs där och inte grus eller asfalt?

Grusar man upp är det inte terräng, ingen skada skedd och alla skattebetalare glada.

Men det här är Sverige i ett nötskal..en massa förbud utan egentlig orsak och svensken i gemen går med på det..frihet finns inte egentligen.

• Gilla
  • Wow
pmd och 2 till
  • Laddar…
Sittställning Sittställning skrev:
Det är ett helt onödigt ingrepp i din personliga frihet, ingen annan lider skada men man ska betala böter, frågan är varför.

Dessa reglera är inte nya.

Jo? Men då får jag rätta till det på ett eller annat sätt. Pengar eller tid, eller båda.

Flera personer har lagt ansvar på vakten, vakter har blivit kallade det ena och det andra i tråden.

Faktum är att alla har chansen att kontrollera om man parkerat rätt innan man lämnar bilen, dom flesta går bara ifrån bilen.

Ärendet handlar inte om att man bötfällt någon för att "det är en pappa med skrikande barn". Överträdelsen är terräng.
Jag pratar om medmänsklighet och att vilja andra väl och ditt svar är ”dessa regler är inte nya”? Jag pratar inte om regler utan om folkvett.

Har du helt förlorat förmågan att tänka på annat än vad som är lagligt och olagligt? Har du känslor? Är du en robot?

• Gilla
  • Wow
AMR74 och 3 till
  • Laddar…
Fel. Jag skrev inte liv.

Nu har ju TS vinglat lite fram och tillbaka i frågan, har hela bilen varit i terrängen eller bara lite av ena sidans hjulpar? Helt klart finns det en zon på sträckan, mellan asfalt och gräs där det känns helt naturligt att stanna utan att man skadar något.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
O oddan skrev:
Säkert lite med höger hjulpar
Och där har du felet. Alla hjulen på vägbanan så är det "bara" felparkering där eventuellt en minut stopp är ok då det inte är parkering.
P-bolaget har helt rätt även om det kan tuckas lite hårt
Allt det där lär man sig ju när man tar körkort.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:

Grusar man upp är det inte terräng, ingen skada skedd och alla skattebetalare glada.
Ja, varför asfalterar vi inte bara hela Sverige….
Nä, det finns gott om parkeringar i närheten av platsen. Inget behov att grusa mer; bara använd någon av de parkeringarna istället för att sabba gräsmattan.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
H Hotte skrev:
Fel. Jag skrev inte liv.
H Hotte skrev:
Gräsmattan är idag tydligen mer värd en en människa- enligt lag.
Gäsp
Du skriver mer än en människa. Detta har inte kostat en människa.
S sarrigato skrev:
Jag pratar om medmänsklighet och att vilja andra väl och ditt svar är ”dessa regler är inte nya”? Jag pratar inte om regler utan om folkvett.

Har du helt förlorat förmågan att tänka på annat än vad som är lagligt och olagligt? Har du känslor? Är du en robot?
Det är subjektivt och kommer tillämpas godtyckligt, jag har känslor. Jag är en pappa, man, bror och vän. Men jag tycker att man ska tillämpa likabehandling, det gör man knappast med en subjektiv medmänsklighet.

I detta fallet tycker jag det är mer medmänskligt att behandla enligt gällande bestämmelser. I de fall det behöver hantera som undantag finns både lagar och prejudikat och din rätt att få saken prövad.
D Dilato skrev:
Vad är värdet/skadan i kronor av att sätta bilhjul/däck på gräs som ingen egentligen nyttjar ändå?

Men det här är Sverige i ett nötskal..en massa förbud utan egentlig orsak och svensken i gemen går med på det..frihet finns inte egentligen.
Tycker vi ska bevara våra grönytor. Tycker heller inte det är svårt att låta bli att parkera på dessa.

• Gilla
Risarvaren och 3 till
  • Laddar…
Hade det gjort någon skillnad om det bara var grus jag stod på? Alltså om själva grusområdet sträckte sig 150 cm längre in på gräsmattan just där jag stod?

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Sittställning
O oddan skrev:
Hade det gjort någon skillnad om det bara var grus jag stod på? Alltså om själva grusområdet sträckte sig 150 cm längre in på gräsmattan just där jag stod?
Nej, allt som inte är väg, är terräng.

• Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
W Weimik skrev:
Nu har ju TS vinglat lite fram och tillbaka i frågan, har hela bilen varit i terrängen eller bara lite av ena sidans hjulpar? Helt klart finns det en zon på sträckan, mellan asfalt och gräs där det känns helt naturligt att stanna utan att man skadar något.
Nej, TS har inte vinglat fram och tillbaka gällande hur bilen stod i sidled, i första inlägget stod det inget om hur långt ut i terrängen bilen stod, i 2:a inlägget stod det att högerhjulen stod på gräset, i 4:e inlägget stod det att vänsterhjulen stod i gruset. Efter.det inget mer hur bilen stod i sidled.

När man tittar på Google Maps så ser det ut som att det mesta av gruset är sönderkörd gräsyta.

Claes Sörmland
useless useless skrev:
Jo, jag har läst det men den där texten är inte helt tydlig med vart gränsen går.

I Väglag (1971:948) står det:

2 § Till väg hör vägbana och övriga väganordningar.

3 §
Vägområde utgörs av den mark eller det utrymme som har tagits i anspråk för väganordning. Lag (2005:940).

Enligt Trafikverket ingår bl a de här sakerna i "vägområde":

• dike
  • slänt
  • säkerhetszon (sidoområde)
  • bro, trumma
  • rastplats, parkeringsplats, busshållplats
  • vägmärke
  • vägbelysning
  • gång- och cykelväg
  • bullerskydd (i anslutning till en annan väganordning)
  • tryckbank
  • viltstängsel
  • anordning för att rena vägdagvatten
  • ventilationsanordning för tunnel
  • kantremsa, max 2,0 meter (kan bara finnas på vägar som är byggda efter 1971)
  • brygga som är ansluten till en väg
  • färja med färjeläge.

Så det som möjligen kan vara relevant för TS är väl om gräsmattan närmast asfalten är vägens sidoområde eller inte? Är det en del av vägområdet så har stoppet inte skett i terräng och P-boten är felaktig.
Väglagen är helt fel lagrum för tråden. Det är en lag som definierar hur staten anlägger och driver väg med vägrätt, en sorts omfattande rätt att använda mark för vägändamål. Väglagen är inte grunden för trafikregler.

• Gilla
Sittställning
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.