42 755 läst ·
468 svar
43k läst
468 svar
Är detta en rimlig parkeringsanmärkning?
Istället för att fråga i ett forum där du får en uppsjö med luddiga svar o följdfrågor så smäll in text o bild i ChatGPT så får du ett tydligt svarO oddan skrev:Hej,
Jag fick nyligen en parkeringsanmärkning som jag känslomässigt tycker var extremt orättvis. Undrar om någon kan hjälpa mig att tolka situationen lite mer sakligt.
Jag körde med min 1-åring i bilen och behövde stanna till eftersom han var väldigt ledsen/skrikig och jag hade svårt att koncentrera mig på körningen. Jag körde därför åt sidan på en i princip otrafikerad väg i ett industriområde, för att inte stå i vägen.
Jag satt kvar i bilen hela tiden och började ta fram en klämmis och sätta på lite musik han tycker om. Men jag han knappt ta fram klämmisen innan en parkeringsvakt rullade fram med sin bil och fram och skrev ut en parkeringsanmärkning. Jag kan inte ens ha stått stilla i 60 sekunder.
På anmärkningen står:
När jag förklarade att jag bara hade stannat till för att lugna mitt barn sade parkeringsvakten att det inte var tillåtet och satte fast lappen. Blev helt ställd av hur otrevlig han var.
Jag har bifogat bilder för sammanhang. Jag stannade ungefär 50-100 meter efter skylten, vid platsen som syns på bild 2.
Min fråga är: finns det någon rimlig grund att bestrida anmärkningen, eller är detta en sådan situation där det formellt sett räknas som otillåten stannande/parkering i terräng även om man sitter kvar i bilen och bara stannar kort? Hade det vart OK om jag bara stannade på vägen i stället för vid sidan av vägen?
[bild][bild]
Helt fel.Slottsbäcksväktarn skrev:Jag har flera bekanta som bor på ett sådant sätt, med ett litet avstånd mellan tomt och gata, att det mest naturliga är att parkera "med hjulen i terrängen" eftersom alternativet i vissa fall skulle leda till att man stod "mitt i gatan". Här står reglerna i kontrast mot min (och många andras) uppfattning om vad som är sunt förnuft.
Jag hade nog gjort som TS i samma situation. Mina barn är inte längre i klämmisåldern men nog har jag stannat bilen på mer eller mindre lämpliga ställen för att lösa en akut situation.
Det var lättare förr. Då var det bäst att ställa sig helt i terrängen eftersom det då bara var polisen som kunde komma och sätta en lapp... Allra bäst på privat mark där man nästa var (och väl fortfarande är) helt safe.
Terräng inom tätbebyggt område kan ge anmärkning från både polis och parkeringsvakt. Utanför tätbebyggt är det endast polis.
Det finns dessutom säkerhetsskäl bakom reglerna, till exempel brandrisk på gräsytor.
Varför skulle man vara safe på privatmark? Är det ett råd om att så felaktigt på privatmark för då är man safe?
Det finns exempel där kommunen lappat bilar på privatmark med stöd av detaljplanen.
Vill man undvika anmärkning finns egentligen bara ett säkert alternativ: parkera enligt gällande bestämmelser.
Problemet är att folk själva skapar gråzoner i sin egen tolkning, och blir sedan förvånade när det får konsekvenser. Testa arbeta som parkeringsvakt en period så blir det ganska tydligt hur ofta det handlar om just det.
Detta är inte så orättvist som ni tror - ställ er rätt och sluta skapa egna gråzoner.
Medlem
· Västra Götaland
· 2 569 inlägg
Bara att bestrida, akut situation som påverkade trafiksäkerheten om den fortgått, stod stilla, bil ej placerad trafikfarligt (vald med omsorg utifrån situation) satt i bil och hanterade den uppkomna situationen, för att sedan köra vidare. Max 3min stopp, vari ligger trafikbrottet utifrån situationen.O oddan skrev:Hej,
Jag fick nyligen en parkeringsanmärkning som jag känslomässigt tycker var extremt orättvis. Undrar om någon kan hjälpa mig att tolka situationen lite mer sakligt.
Jag körde med min 1-åring i bilen och behövde stanna till eftersom han var väldigt ledsen/skrikig och jag hade svårt att koncentrera mig på körningen. Jag körde därför åt sidan på en i princip otrafikerad väg i ett industriområde, för att inte stå i vägen.
Jag satt kvar i bilen hela tiden och började ta fram en klämmis och sätta på lite musik han tycker om. Men jag han knappt ta fram klämmisen innan en parkeringsvakt rullade fram med sin bil och fram och skrev ut en parkeringsanmärkning. Jag kan inte ens ha stått stilla i 60 sekunder.
På anmärkningen står:
När jag förklarade att jag bara hade stannat till för att lugna mitt barn sade parkeringsvakten att det inte var tillåtet och satte fast lappen. Blev helt ställd av hur otrevlig han var.
Jag har bifogat bilder för sammanhang. Jag stannade ungefär 50-100 meter efter skylten, vid platsen som syns på bild 2.
Min fråga är: finns det någon rimlig grund att bestrida anmärkningen, eller är detta en sådan situation där det formellt sett räknas som otillåten stannande/parkering i terräng även om man sitter kvar i bilen och bara stannar kort? Hade det vart OK om jag bara stannade på vägen i stället för vid sidan av vägen?
[bild][bild]
Ej rimlig åtgärd/utfall utifrån omständigheterna, bör utfalla till målsägares fördel.
Nej, självklart inte. Jag har inte fel i någonting jag har skrivit - men du gillar väl att hacka.Sittställning skrev:
Jag beskrev ett par situationer där det i vissa fall faktiskt känns rimligare att ställa ett hjulpar vid sidan av vägen. Jag skrev också att det var fel att göra så.
Att flera idag kan lappa bilar i terrängen sade jag inte emot men "förr" var det bara polisen.
Med tanke på hur svårt det kan vara att bli av med en olovligt parkerad bil på tomtmark skulle jag säga att man ofta är ganska "safe" om man parkerar så. Det är naturligtvis inget jag uppmanar till.
Du slåss mot halmgubbar. Jag får nästan aldrig felparkeringsavgifter eftersom jag parkerar rätt. Jag har aldrig fått en felaktig avgift men jag har fått några annullerade på grund av t.ex. otydlig skyltning.
DItt utspel faller platt och din indignation, över vad jag skrev, är helt meningslös.
TS parkerade fel och fick betala för det. Case closed (om nu inte avgiften faktiskt var felaktig.)
Kanske så, men tråden är full av dåliga tips och sätt att skapa gråzoner eller efterkonstruktion.Slottsbäcksväktarn skrev:Nej, självklart inte. Jag har inte fel i någonting jag har skrivit - men du gillar väl att hacka.
Jag beskrev ett par situationer där det i vissa fall faktiskt känns rimligare att ställa ett hjulpar vid sidan av vägen. Jag skrev också att det var fel att göra så.
Att flera idag kan lappa bilar i terrängen sade jag inte emot men "förr" var det bara polisen.
Med tanke på hur svårt det kan vara att bli av med en olovligt parkerad bil på tomtmark skulle jag säga att man ofta är ganska "safe" om man parkerar så. Det är naturligtvis inget jag uppmanar till.
Du slåss mot halmgubbar. Jag får nästan aldrig felparkeringsavgifter eftersom jag parkerar rätt. Jag har aldrig fått en felaktig avgift men jag har fått några annullerade på grund av t.ex. otydlig skyltning.
DItt utspel faller platt och din indignation, över vad jag skrev, är helt meningslös.
TS parkerade fel och fick betala för det. Case closed (om nu inte avgiften faktiskt var felaktig.)
Hela svaret var inte menat precis mot ditt inlägg. Ber om ursäkt.
Sista meningen är vi helt överens om.
Jo det är ju skillnader.Alfredo skrev:
Kia egna kan jag dock förstå lite att de vill till orgverkstad. De får ju tillbaka deras egna självrisker på de sättet för att kunna sälja dyrare delar. I mitt fall var det lite special när verkstaden hade hunnit stänga 😂 så jag antar de därför gick med att bärga bilen nån extra km till mitt favvo däckverkstad och när jag avstod lånebil och hotellövernattning 😁
Men sen har vi de andra t ex Falk (som heter nåt annat idag jag vet), Assistansbolaget osv...
Personligen tyckte jag Falk fungerade bäst men de är en av de dyraste och har ett villkor att för gamla bilar (15+) får ingen assistans utomlands. Men där var lånebil på flaket på en gång när min bil skulle bärgas 👍
Assistansbolaget var det sämsta jag varit med om. Skulle själv ha varit tvungen hämta lånebil från en flygplats 🤔 där också tjafs var bilen skulle bärgas till. Bärgaren ville ha 500kr svart om han hade bärgat bilen annanstans (ett håll som han ändå åkte mot).
Numera har jag dock inga extra försäkringar då Kia har sin i 7år! Som faktist fungerade även den!
Sen är det väl (förhoppningsvis) sällan man får punka och alla andra felen måste ändå lagas i orgverkstad för att behålla garantierna.
Nej, skrikande/hungrigt barn är inte akut situation.K keisman skrev:Bara att bestrida, akut situation som påverkade trafiksäkerheten om den fortgått, stod stilla, bil ej placerad trafikfarligt (vald med omsorg utifrån situation) satt i bil och hanterade den uppkomna situationen, för att sedan köra vidare. Max 3min stopp, vari ligger trafikbrottet utifrån situationen.
Ej rimlig åtgärd/utfall utifrån omständigheterna, bör utfalla till målsägares fördel.
TS hade max 50 meter till nästa parkeringsyta.
Brottet som TS gjorde var att köra/stanna/parkera i terrängen.
Höll själv på att få en sådan bot med ett hjulpar utanför.
Vi hade medvetet ställt undan bilarna så för att en arborist skulle fälla en jättebjörk och vi var tvungna att ta en del av gatan i anspråk. Det var dessutom en icke-inhägnad industritomt på andra sidan och inte kommunal mark.
Samtidigt ser man mellan fingrarna på många som annekterar plats på allmänningar där dom har vedupplag, husvagnar och allt möjligt bakom sina hus (men inte på sin tomt).
Vi hade medvetet ställt undan bilarna så för att en arborist skulle fälla en jättebjörk och vi var tvungna att ta en del av gatan i anspråk. Det var dessutom en icke-inhägnad industritomt på andra sidan och inte kommunal mark.
Samtidigt ser man mellan fingrarna på många som annekterar plats på allmänningar där dom har vedupplag, husvagnar och allt möjligt bakom sina hus (men inte på sin tomt).
Det borde du göra!O oddan skrev:Hej,
På anmärkningen står:
[bild][bild]
Håller fullständigt med dig! Kvinnan med skrikande barn gjorde helt rätt ur alla mänskliga perspektiv! Den stora skurken i sammanhanget var den i min mening korkade och helt avsaknad av empati parkeringsvakten! Tråkigt att denna kategori av individer får kommunens Lego att bete sig som svin mot skötsamma individer som denna kvinna! Hon försökte göra rätt under dessa omständigheter! Tänk om ni alla tvivlare 😘🤗H hempularen skrev:I så fall är anmärkningen nog formellt rikltig. Men knappast rimlig.
Man kan ju möjligen fundera över hur man skall definiera "stanna". Om man stannar och kliver ur bilen så har man nog klart brutit mot ett stoppförbud, men om man stannar av "körtekniska skäl", eller av trafikskäl och sitter kvar i bilen med tändningen igång så kan man ju knappast påstås ha brutit mot stoppförbud.
Det finns ju berättelser om folk som påstår sig ha fått P-bot för att de stannat för rött ljus. Vilket knappast håller vid ett överklagande.
Jag skulle överklaga med betoniong på den trafiksäkerhetsmässiga situationen med skrikande barn i bilen. Och även vara noga med att påpeka att gräsmattan var i sådant skick att den inte kan skadas av ditt försiktiga stannande. Ev. med bifogade bilder. Så inte den som behandlar överklagandet får för sig att du skapat djupa hjulspår i "terrängen".
Om man aldrig stannar i terrängen men kör där på gräsmattan, får p vakten utfärda ”kört i terräng”? Hur långsamt måste man köra för att det ska räknas som att stanna? Vad är terräng? Jag har ofta stött på att man uppmanas att parkera på gräs vid större evenemang. Är det förbjudet?