Sittställning
E Erik den Store skrev:
Överklaga när kravet kommer från Kronofogden. Då blir det utställaren av boten som får avgöra om det skall gå vidare till Tingsrätten. Det brukar sluta med att företaget som ställt ut p boten drar tillbaks den. Kostar för mycket att driva process där du har stora möjlighet att vinna. De försöker alltid att få svaga individer att betala. De hugger på allt som står stilla. Om alla bestred så skulle vi slippa dessa rötägg som även skriver ut bot när man sitter i bilen såsom i ditt fall. Stå på dig, ingen domare kommer fälla dig. De är en polissak om du kör ute i naturen och det var väl ingen polis som skrev ut boten. Jag håller på dig som gjorde helt rätt att stanna när du blev störd i bilen för fortsatt säker färd. Allt övrigt snack är trams från många här som inte har något annat att göra. De kan väl gå någon onödig utbildning på någouniversität så slipper vi de här på forumet. De tillför inget absolut inget.
Fel, detta är inte en kontrollavgift.

Parkeringsanmärkning ska betalas.

Google snabbt så ser du.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
E Erik den Store skrev:
Överklaga när kravet kommer från Kronofogden. Då blir det utställaren av boten som får avgöra om det skall gå vidare till Tingsrätten. Det brukar sluta med att företaget som ställt ut p boten drar tillbaks den. Kostar för mycket att driva process där du har stora möjlighet att vinna. De försöker alltid att få svaga individer att betala. De hugger på allt som står stilla. Om alla bestred så skulle vi slippa dessa rötägg som även skriver ut bot när man sitter i bilen såsom i ditt fall. Stå på dig, ingen domare kommer fälla dig. De är en polissak om du kör ute i naturen och det var väl ingen polis som skrev ut boten. Jag håller på dig som gjorde helt rätt att stanna när du blev störd i bilen för fortsatt säker färd. Allt övrigt snack är trams från många här som inte har något annat att göra. De kan väl gå någon onödig utbildning på någouniversität så slipper vi de här på forumet. De tillför inget absolut inget.
Så du menar att ditt helt felaktiga svar bidrar bättre? Att du inte håller med är en sak men då ditt förslag helt bygger på att du inte läst ordentligt i tråden eller saknar kunskap så är det nog bättre om TS lyssnar på oss tråkmånsar som inte anser att TS har rätt. (Det betyder inte att jag tycker att lagen är rimlig men den är vad den är).

• Gilla
kashieda och 7 till
  • Laddar…
Sittställning
Ifall det var en annan överträdelse som t.ex p förbud kunde man gett TS rådet att kolla på t.ex LTF men eftersom detta är terräng så råder TRF. Det finns alltså inte mycket att göra är min bedömning.

Man kan testa det där barn, trafiksäkerhet.. men det är ett longshot.

Har man körkort så bör man veta.

LTF = Lokala trafikföreskrifter
TRF = Trafikförordningen

TRF = grundlagret
LTF = lokala undantag/tillägg

• Gilla
erre och 2 till
  • Laddar…
Egondal Egondal skrev:
Jag bor i samma kommun som TS bild är tagen och vet mycket väl vilken väg och vilken sträcka av vägen han befinner sig på. Kan intyga att denna väg ofta är väldigt lågtrafikerade, och skulle knappast kalla området han stannade på terräng. Riktigt fult av parkeringsbolaget tycker jag.
Gruset (sönderkörda gräset) och gräset ÄR terrängen.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
J
Karl.s Karl.s skrev:
När jag i min ungdom jobbade som sopgubbe var det generella rådet att parkera utanför gatan (dvs i "terrängen"). De privata P-vakterna har bara befogenhet att lappa på gator och parkeringar.

Om det är sant eller bara en sopgubbehörsägen vet jag inte, och om du fick boten av komunens P-vakt spelar det kanske ingen roll heller
Det där tillämpade en bekant till mig under studietiden. Han parkerade på gräset, blev lappad för att inte betalat p-avgiften men han sa att han inte parkerat på parkeringen utan i terrängen, det var inte samma bolag som bevakade den, så jag tror han slapp faktiskt! Men, det är ju en chansning för troligen är det dyrare att parkera på en gräsmatta, om nu "rätt" p-vakt dyker upp... :D

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Har fått tillbaka en p-bot som var felaktigt utförd. Bilen var inte parkerad på körbanan/ vägen utan var placerad på gräset/terrängen. Så juridiskt så fick inte parkeringsbolaget utfärda böter på mitt fordon efter som den stod i terrängen. Bara polisen för det räknas som brott mot terrängkörningslagen. Detta fallet gällde Stockholms stad.

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Sittställning
J JohanLun skrev:
Det där tillämpade en bekant till mig under studietiden. Han parkerade på gräset, blev lappad för att inte betalat p-avgiften men han sa att han inte parkerat på parkeringen utan i terrängen, det var inte samma bolag som bevakade den, så jag tror han slapp faktiskt! Men, det är ju en chansning för troligen är det dyrare att parkera på en gräsmatta, om nu "rätt" p-vakt dyker upp... :D
Så dyker dessa tips upp, hur man bäst fuskar. Sen läser man snart ett par inlägg till om hur p vakter är efterblivna. Man skapar själv denna katt och råtta lek.

Varför kan man inte bara gör rätt för sig?

• Gilla
  • Älska
kashieda och 4 till
  • Laddar…
J
Sittställning Sittställning skrev:
Så dyker dessa tips upp, hur man bäst fuskar. Sen läser man snart ett par inlägg till om hur p vakter är efterblivna. Man skapar själv denna katt och råtta lek.

Varför kan man inte bara gör rätt för sig?
Ja visst är det för djävligt när p-bolagen fuskar och försöker utfärda kontrollavgifter på områden de inte äger/bevakar! Jag håller med till 100%. Allt gör dessa p-bolag för att fuska sig till pengar ;)

(till hans försvar ska nog sägas att jag tror att parkeringen var full, han tog en chansning och fick en felaktig bot - det var nog inte så att han gjorde så för att slippa betala avgiften - jag parkerade också där ibland och det var ofta fajt om platserna och hade man kanske en tenta eller obligatorisk labb så kanske det var värt att inte missa den)

D
K K snickarn skrev:
Har fått tillbaka en p-bot som var felaktigt utförd. Bilen var inte parkerad på körbanan/ vägen utan var placerad på gräset/terrängen. Så juridiskt så fick inte parkeringsbolaget utfärda böter på mitt fordon efter som den stod i terrängen. Bara polisen för det räknas som brott mot terrängkörningslagen. Detta fallet gällde Stockholms stad.
Det här är inte första tråden som handlar om parkering/körning i terräng.
Vem som får utfärda parkeringsboten är upp till kommunen hur delegering ser ut.

Körning i terräng utfärdas boten av polisen, vilket någon råkade ut för om jag minns rätt på sin egna skaftväg då vederbörande körde åt sidan för att släppa förbi en sopbil.

Vi har haft uppe där fastighetsägare parkerat mot färdriktning på privat väg och fått bot för detta av kommunen upphandlade privata aktör.

Det finns även kommuner där lokala bestämmelser förbjuder parkering på din egna fastighets gräsmatta.

Roliga trådar och mycket lärorika.

Tyvärr tror jag inte att TS kommer ha framgång med en bestridan, parkeringsbolaget har nog även tagit foton på uppställningen av bilen.

Men det kostar inget att försöka annat än sin egna tid.

Den här skiten får mitt blod att koka.
i vilken kommun skedde detta?

• Ledsen
Jorel03
  • Laddar…
J
O oddan skrev:
Du gör det till ett absolut problem, trots att det uppenbart är situationsberoende. Trötthet, fokus och omständigheter spelar roll. Annars landar man i att ingen borde köra bil överhuvudtaget, eftersom distraktioner alltid kan uppstå.
Nej du borde inte göra det, är tydligt. Väldigt många andra blir inte distraherade av barn, eller mobilen eller löv som virvlar runt i luften.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
J
F Finkr skrev:
Vet inte om du nånsin försökt köra bil med ett vrålande småbarn. Det har jag och stresspåslaget är enormt. Definitivt olämpligt och trafikfarligt. Att stanna för att åtgärda skrikandet är rimligen att stanna för att undvika fara.
Du borde definitivt inte ha något körkort hör jag. 🚫

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
Problemet i såna här trådar är stor brist på försök att tolka och läsa juridiken och istället så handlar hälften av inläggen av moraliskt baserat tyckande där man tror att alla möjliga ömmande känslor och upplevda orättvisor osv osv ska tas nån hänsyn till..

P vakter är anställda för att a lappa bilar som bryter mot reglerna.. Svårare än så¨är det inte.. många plaster har stora problem med folk som parkerar och tappar sina bilar på alla mäjliga idiotiska platser så p vakter får order om att lappa bilar som inte kan följa reglerna...

Mest troligt har p bolaget en bild som bevis och det spelar egentligen i det här fallet med hjul utanför vägen ingen roll om det var 1 min eller 5 min om det sitter folk i bilen eller inte,,, bilden finns säkert på en bil som syns den står still , det räcker mest troligt för en fällande dom om det dras vidare vilket mest troligt är totalt meningslöst tidsfördriv.. och man kommer med stor sannolikhet att förlora..

P bolagen brukar ha rätt bra koll vad som krävs för bevis för en fällande dom och brukar sällan förlora fall även om det såklart kan hända

Dom tar ingen hänsyn till snyfthistorier om gråtande hungriga barn utan man får lösa dom problemet utan att bryta mot trafik / parkeringsregler

• Gilla
Jorel03 och 4 till
  • Laddar…
Sittställning
P polaris78 skrev:
Problemet i såna här trådar är stor brist på försök att tolka och läsa juridiken och istället så handlar hälften av inläggen av moraliskt baserat tyckande där man tror att alla möjliga ömmande känslor och upplevda orättvisor osv osv ska tas nån hänsyn till..

P vakter är anställda för att a lappa bilar som bryter mot reglerna.. Svårare än så¨är det inte.. många plaster har stora problem med folk som parkerar och tappar sina bilar på alla mäjliga idiotiska platser så p vakter får order om att lappa bilar som inte kan följa reglerna...
Efter att ha jobbat i branschen kan jag intyga att det finns fler idioter som parkerar fel än det finns idioter till p vakter. Tråden avslöjar vem som är vem.
P polaris78 skrev:
Mest troligt har p bolaget en bild som bevis och det spelar egentligen i det här fallet med hjul utanför vägen ingen roll om det var 1 min eller 5 min om det sitter folk i bilen eller inte,,, bilden finns säkert på en bil som syns den står still , det räcker mest troligt för en fällande dom om det dras vidare vilket mest troligt är totalt meningslöst tidsfördriv.. och man kommer med stor sannolikhet att förlora..

P bolagen brukar ha rätt bra koll vad som krävs för bevis för en fällande dom och brukar sällan förlora fall även om det såklart kan hända
P polaris78 skrev:
Dom tar ingen hänsyn till snyfthistorier om gråtande hungriga barn utan man får lösa dom problemet utan att bryta mot trafik / parkeringsregler
Amen.

• Gilla
  • Älska
Uffe A och 6 till
  • Laddar…
TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Formellt är det att parkera:

[länk]

[bild]

Nu fokuserade p-nissen på terräng men jag är rädd att du lika gärna skulle "åka dit" på parkeringsförbudet.

Rimligt kan man absolut ha åsikter om, men att stanna för att mata barn torde ses som en parkering. Möjligen hade du kommit undan om du lyckats troliggöra att du var tvungen att parkera för att undvika fara, men jag är skeptisk. Man får nog gå till förarbetena här för att försöka förstå vad lagstiftaren avser med "att undvika fara".

Jag tror som sagt inte det.
Enligt din logik är det att parkera like med att stå stilla i en sekund. (Där ingen av de av dig visade förhållandena gäller.)
I så fall: vad är skillnaden mellan att stanna och parkera enligt dig ?

• Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.