S Selle66 skrev:
Betal men överklaga ... samt att skyltar sk vara giltiga dvs inskrivna i kommunens trafikliggare
Behöver inte finnas en enda skylt som säger att det är förbjudet att köra/stanna/parkera i terräng.
TS har haft hela bilen ute i terrängen (på gruset & gräset).

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
O oddan skrev:
Inte direkt elakt, men ganska trångsynt och inskränkt.
På vilket sätt? Du skriver ju tydlig att du får extremt svårt att koncentrera dig på körningen om ett barn i bilen börjar skrika. Ett barn kan börja skrika när som helst. Vill du själv möta medtrafikanter som har extremt svårt att koncentrera sig på att köra?

• Gilla
Uffe A och 8 till
  • Laddar…
K krambriw skrev:
Troligen, ja, där råder ju enbart parkeringsförbud och inte stoppförbud

Som ett annat exempel: Vi har en smal gata utanför vårt hus där datumparkering gäller. Om jag parkerar korrekt med alla hjul i vägbanan hindrar jag större fordon typ lastbilar, sopbilar att komma säkert förbi utan att skrapa min ena sida. Med två hjul på trottoaren åker jag på en bot men då hindrar jag inte övrig trafik. Så ja, dom jagar dig, mig, alla på pengar, det har blivit bedrövligt, dom här parkeringsbolagen som kommunerna anlitar verkar ha beting
Tänk, jag använder samma argument för att agera tvärtom. Dvs jag vill inte riskera att lätta trafiken skrapar sidan på bilen eller skadar sidospegeln eller dyl., därför passar jag mig noga så jag inte begränsar framkomligheten på trottoaren när jag parkerar.

Sittställning
Demmpa Demmpa skrev:
Behöver inte finnas en enda skylt som säger att det är förbjudet att köra/stanna/parkera i terräng.
TS har haft hela bilen ute i terrängen (på gruset & gräset).
Edit:

Du har helt rätt. Spot on.

Sittställning Sittställning skrev:
Nej, det står i lagboken. Tolkar det som en fråga.
Jag tror nog det var ett påstående.

• Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
Sittställning
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror nog det var ett påstående.
Haha ja du har rätt, Förlåt. Ibland går det fort.

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
På vilket sätt? Du skriver ju tydlig att du får extremt svårt att koncentrera dig på körningen om ett barn i bilen börjar skrika. Ett barn kan börja skrika när som helst. Vill du själv möta medtrafikanter som har extremt svårt att koncentrera sig på att köra?
Du gör det till ett absolut problem, trots att det uppenbart är situationsberoende. Trötthet, fokus och omständigheter spelar roll. Annars landar man i att ingen borde köra bil överhuvudtaget, eftersom distraktioner alltid kan uppstå.

• Gilla
  • Wow
pmd och 3 till
  • Laddar…
Läste på lite. Kan inte hitta något som påminner om detta specifika fall men:
----------

Vad är parkering?​

Parkering är en uppställning av ett fordon med eller utan förare. Uppställningen sker av någon anledning som
  • inte föranleds av trafikförhållandena
  • inte sker för att undvika fara, eller
  • inte sker för på- eller avstigning eller på- eller
    avlastning av gods.
https://www.transportstyrelsen.se/s...er/Generella-trafikregler/Stanna-och-parkera/
----------
Man får alltså stanna vid parkeringsförbud om det sker för att undvika fara, för på eller avstigning. Jag skulle tro att göra något med sitt barn i bilen för att överhuvudtaget kunna köra bilen säkert är tillåtet där det är parkeringsförbud.

Vidare:
----------
Hur länge får jag stå på parkeringsförbud?

Man får i princip stå den tid det behövs för det, men avbrott i lastning eller lossning får inte ske. Dock finns en praxis hos parkeringsbolag att man får stå 10 minuter, men det måste komma någon till fordonet med ett par minuters intervall.
https://lawline.se/answers/lastning-och-avlastning-vid-parkeringsforbud
----------

Man får alltså stanna för att lossa eller lasta en bil utan avbrott där det är parkeringsförbud. Det är en större frihet än att ta hand om sitt barn så att man kan köra vidare på ett säkert sätt.

Fast nu gällde ju det inte parkering utan terrängkörning, vilket är förbjudet på allmän plats. Men att ställa ett hjul på en plätt där det inte växer gräs en liten stund kan knappast kallas för terrängkörning. Kvinnan borde ringa parkeringsbolaget och få det klargjort vad som gäller.

Alfredo Alfredo skrev:
Men vad tycker du då att det tillför när du skriver felaktiga saker utan koll, och det på juridikdelforumet?
Vad tycker du om att bli hånad för att du tror något men inte riktigt vet? Det händer massor av gånger överallt, inte minst i verkliga samtal. Det är inget att håna någon för. Ungefär som att tuta ilsket på någon som gör fel i trafiken men inte förstått att det är fel att tuta i sådana situationer.

• Ledsen
Jorel03
  • Laddar…
O oddan skrev:
Du gör det till ett absolut problem, trots att det uppenbart är situationsberoende. Trötthet, fokus och omständigheter spelar roll. Annars landar man i att ingen borde köra bil överhuvudtaget, eftersom distraktioner alltid kan uppstå.
Kan du inte köra en liten bit till och parkera där det är tillåtet, alternativt ta en rast tidigare i förebyggande syfte om barnet behöver äta, dricka, kissa, eller bara ha din uppmärksamhet. Annars ta med en vuxen i bilen.

• Gilla
orutti och 3 till
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
----------

Vad är parkering?​

Parkering är en uppställning av ett fordon med eller utan förare. Uppställningen sker av någon anledning som
    avlastning av gods.
[länk]
----------
Man får alltså stanna vid parkeringsförbud om det sker för att undvika fara, för på eller avstigning. Jag skulle tro att göra något med sitt barn i bilen för att överhuvudtaget kunna köra bilen säkert är tillåtet där det är parkeringsförbud.

Vidare:
----------

Man får i princip stå den tid det behövs för det, men avbrott i lastning eller lossning får inte ske. Dock finns en praxis hos parkeringsbolag att man får stå 10 minuter, men det måste komma någon till fordonet med ett par minuters intervall.
[länk]
----------

Man får alltså stanna för att lossa eller lasta en bil utan avbrott där det är parkeringsförbud. Det är en större frihet än att ta hand om sitt barn så att man kan köra vidare på ett säkert sätt.

Fast nu gällde ju det inte parkering utan terrängkörning, vilket är förbjudet på allmän plats. Men att ställa ett hjul på en plätt där det inte växer gräs en liten stund kan knappast kallas för terrängkörning. Kvinnan borde ringa parkeringsbolaget och få det klargjort vad som gäller.

Vad tycker du om att bli hånad för att du tror något men inte riktigt vet? Det händer massor av gånger överallt, inte minst i verkliga samtal. Det är inget att håna någon för. Ungefär som att tuta ilsket på någon som gör fel i trafiken men inte förstått att det är fel att tuta i sådana situationer.
Fast det rimliga hade väl varit att stanna på vägen, det är frågan om en återvändsgata i ett industriområde inte en trång och högtrafikerad väg. Att då köra ut så att alla 4 hjul står ute i gräset är ju likvärdigt med att köra upp hela bilen på trottoaren.
Har själv haft små barn som varit åksjuka och spytt ner hela barnstolen och sig själva återkommande gånger, men det är ju bara att köra på tills man kommer till nästa korsning där man kan ställa sig lite mindre trafikfarligt och börja hinka ut spya. Så att stå dåligt till kan man ju råka behöva göra men tror övriga trafikanter möter en med förståelse om man står in-hukad i baksätet.

Alfredo Alfredo skrev:
Formellt är det att parkera:

[länk]

[bild]

Nu fokuserade p-nissen på terräng men jag är rädd att du lika gärna skulle "åka dit" på parkeringsförbudet.

Rimligt kan man absolut ha åsikter om, men att stanna för att mata barn torde ses som en parkering. Möjligen hade du kommit undan om du lyckats troliggöra att du var tvungen att parkera för att undvika fara, men jag är skeptisk. Man får nog gå till förarbetena här för att försöka förstå vad lagstiftaren avser med "att undvika fara".

Jag tror som sagt inte det.
Vet inte om du nånsin försökt köra bil med ett vrålande småbarn. Det har jag och stresspåslaget är enormt. Definitivt olämpligt och trafikfarligt. Att stanna för att åtgärda skrikandet är rimligen att stanna för att undvika fara.

• Wow
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
Jag bor i samma kommun som TS bild är tagen och vet mycket väl vilken väg och vilken sträcka av vägen han befinner sig på. Kan intyga att denna väg ofta är väldigt lågtrafikerade, och skulle knappast kalla området han stannade på terräng. Riktigt fult av parkeringsbolaget tycker jag.

Lätt att säga ”det finns parkeringsplatser i närheten”, men ett skrikande barn i baksätet gör inte alltid att man tänker logiskt. Jag tycker det är värt att kontakta bolaget och förklara situationen iallafall. Vilket bolag var det som utfärdade kontrollavgiften?

• Gilla
  • Wow
AMR74 och 1 till
  • Laddar…
F Finkr skrev:
Vet inte om du nånsin försökt köra bil med ett vrålande småbarn. Det har jag och stresspåslaget är enormt. Definitivt olämpligt och trafikfarligt. Att stanna för att åtgärda skrikandet är rimligen att stanna för att undvika fara.
Jag är rätt säker att just pga att det är rätt vanligt förekommande anses det inte som ett giltigt skäl till att stanna olagligt eller att stanna på ett vis som utgör en direkt trafikfara, tex stanna mitt på hårt trafikerad väg eller efter en kurva. Om du stannar väl synligt på en 30 sträcka och råkar vara i vägen ett ögonblick är nog i sin ordning för då skapar du inte en ny fara (möjligen bara ett irritationsmoment). Är utsikten för att man ska kunna framföra fordonet så dåligt att man tvunget måste stanna direkt barnen skriker ska man som andra sagt nog inte köra själv med barn.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
Sittställning
M marikristin skrev:
P-vakter har en sadistisk ådra. De är små betydelselösa människor som plötsligt iom sitt yrke besitter MAKT över andra för 1:a gg i sina patetiska liv.Även om man som utsatt tycker sig ha rätt är det i princip omöjligt att få det hur mkt man än överklagar och strider. Betala, glöm och dra lärdom av misstaget.
Tycker det är tråkigt att se dessa kommentarer. Visst finns det nitiska p vakter men du förstår att hela idén bygger på felparkerade fordon?
K Kalbygge skrev:
----------

Vad är parkering?​

avlastning av gods.
[länk]
----------

Vidare:
----------

[länk]
----------

Det har inge med p förbud att göra. Terräng över överträdelsen.
Egondal Egondal skrev:
Jag bor i samma kommun som TS bild är tagen och vet mycket väl vilken väg och vilken sträcka av vägen han befinner sig på. Kan intyga att denna väg ofta är väldigt lågtrafikerade, och skulle knappast kalla området han stannade på terräng. Riktigt fult av parkeringsbolaget tycker jag.

Lätt att säga ”det finns parkeringsplatser i närheten”, men ett skrikande barn i baksätet gör inte alltid att man tänker logiskt. Jag tycker det är värt att kontakta bolaget och förklara situationen iallafall. Vilket bolag var det som utfärdade kontrollavgiften?
Hur ska vakten bedöma det? Vaktens arbete är att kontrollera fordon, omständigheter får du framföra vid överklagande, vilket ts har rätt till. Dock måste han betala först eftersom det är en parkeringsanmärkning.

Det är ostridigt att TS ställt sig i strid mot gällande bestämmelser.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
E
O oddan skrev:
Hej,

Jag fick nyligen en parkeringsanmärkning som jag känslomässigt tycker var extremt orättvis. Undrar om någon kan hjälpa mig att tolka situationen lite mer sakligt.

Jag körde med min 1-åring i bilen och behövde stanna till eftersom han var väldigt ledsen/skrikig och jag hade svårt att koncentrera mig på körningen. Jag körde därför åt sidan på en i princip otrafikerad väg i ett industriområde, för att inte stå i vägen.

Jag satt kvar i bilen hela tiden och började ta fram en klämmis och sätta på lite musik han tycker om. Men jag han knappt ta fram klämmisen innan en parkeringsvakt rullade fram med sin bil och fram och skrev ut en parkeringsanmärkning. Jag kan inte ens ha stått stilla i 60 sekunder.

På anmärkningen står:

När jag förklarade att jag bara hade stannat till för att lugna mitt barn sade parkeringsvakten att det inte var tillåtet och satte fast lappen. Blev helt ställd av hur otrevlig han var.

Jag har bifogat bilder för sammanhang. Jag stannade ungefär 50-100 meter efter skylten, vid platsen som syns på bild 2.

Min fråga är: finns det någon rimlig grund att bestrida anmärkningen, eller är detta en sådan situation där det formellt sett räknas som otillåten stannande/parkering i terräng även om man sitter kvar i bilen och bara stannar kort? Hade det vart OK om jag bara stannade på vägen i stället för vid sidan av vägen?

[bild][bild]
Överklaga när kravet kommer från Kronofogden. Då blir det utställaren av boten som får avgöra om det skall gå vidare till Tingsrätten. Det brukar sluta med att företaget som ställt ut p boten drar tillbaks den. Kostar för mycket att driva process där du har stora möjlighet att vinna. De försöker alltid att få svaga individer att betala. De hugger på allt som står stilla. Om alla bestred så skulle vi slippa dessa rötägg som även skriver ut bot när man sitter i bilen såsom i ditt fall. Stå på dig, ingen domare kommer fälla dig. De är en polissak om du kör ute i naturen och det var väl ingen polis som skrev ut boten. Jag håller på dig som gjorde helt rätt att stanna när du blev störd i bilen för fortsatt säker färd. Allt övrigt snack är trams från många här som inte har något annat att göra. De kan väl gå någon onödig utbildning på någouniversität så slipper vi de här på forumet. De tillför inget absolut inget.

• Haha
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.