41 573 läst ·
460 svar
42k läst
460 svar
Är detta en rimlig parkeringsanmärkning?
Ja mer rimligt hade väl varit att p-vakten (vars uppgift borde vara att i första hand hjälpa alla trafikanter om det går) knacka på rutan och berätta vad som gäller. I andra hand om bilen var tom och ingen förare står att finna sätta en böteslapp. Detta förfarande lutar mer åt att det handlar om att dra in stålar till någon som gör vinst.sysmali skrev:
Denna typ av böter och bemötande gör att jag tappar det lilla förtroende för parkeringsvakter jag haft.
Om du anger stannat för att hjälpa ditt barn som blev akut sjuk och hungrig samtidigt som din bil fick motor/bensin/elkrångel då?
Dessutom fick du en panikångestattack och var kissnödig samtidigt som du fick ditt livs viktigaste mobilsamtal och kunde inte använda hands-free som strular, du måste ju stå still om du talar i telefon.
Du var alltså tvungen att stanna i 90 sekunder för att åtgärda ovanstående.
Ja, det är väl oftast så man agerar på Bygghus - trots att det är alldeles uppenbart att olika TS "skarvar lite" för att bygga ett starkare "case"O oddan skrev:
I det här fallet tror jag inte för ett ögonblick att det bara handlade om 60 sekunder men det spelar ingen roll för utfallet. Du stod i terräng - och det får man inte göra - på en gata med P-förbud. Många har fått erfara att det är lämpligt att inte göra det - även om det kan upplevas som bättre ur hur många synvinklar som helst - utan att man ser till att hålla hjulen på vägen.
5 § Har fordon stannats eller parkerats i strid mot föreskrifter som avses i 1 §, får parkeringsanmärkning meddelas av en polisman eller av en sådan parkeringsvakt som avses i lagen (1987:24) om kommunal parkeringsövervakning. En sådan anmärkning skall innehålla en uppmaning att inom en viss tid betala den fastställda avgiften.K K snickarn skrev:Har fått tillbaka en p-bot som var felaktigt utförd. Bilen var inte parkerad på körbanan/ vägen utan var placerad på gräset/terrängen. Så juridiskt så fick inte parkeringsbolaget utfärda böter på mitt fordon efter som den stod i terrängen. Bara polisen för det räknas som brott mot terrängkörningslagen. Detta fallet gällde Stockholms stad.
Utdrag ur 1987:24:
6 § Parkeringsvakter förordnas av kommunen.
Till parkeringsvakter får förordnas arbetstagare hos
1. kommunen,
2. andra kommuner,
3. kommunala parkeringsaktiebolag,
4. sådana kommunala trafikaktiebolag som inom kommunen bedriver linjetrafik enligt yrkestrafiklagen (2012:210),
5. sådana bevakningsföretag som omfattas av lagen (1974:191) om bevakningsföretag.
Alltså, inte enbart polis får utfärda felparkeringsavgift men i ditt fall var det nog troligen så att bolaget i fråga inte hade uppdraget av kommunen att utföra sagd övervakning. Dock är det möjligt att ett vanligt p-bolag utför detta uppdrag. Överklagan av felparkeringsavgift skall dock alltid ske till Polisen och inte som med kontrollavgift till utställande bolag.
Tyvärr finns det så många idioter som går på våra gator. Det sjuka är att han troligtvis tycker att han följt regelverket och därmed gjort rätt. Lägg ut bild på honom./O oddan skrev:Hej,
Jag fick nyligen en parkeringsanmärkning som jag känslomässigt tycker var extremt orättvis. Undrar om någon kan hjälpa mig att tolka situationen lite mer sakligt.
Jag körde med min 1-åring i bilen och behövde stanna till eftersom han var väldigt ledsen/skrikig och jag hade svårt att koncentrera mig på körningen. Jag körde därför åt sidan på en i princip otrafikerad väg i ett industriområde, för att inte stå i vägen.
Jag satt kvar i bilen hela tiden och började ta fram en klämmis och sätta på lite musik han tycker om. Men jag han knappt ta fram klämmisen innan en parkeringsvakt rullade fram med sin bil och fram och skrev ut en parkeringsanmärkning. Jag kan inte ens ha stått stilla i 60 sekunder.
På anmärkningen står:
När jag förklarade att jag bara hade stannat till för att lugna mitt barn sade parkeringsvakten att det inte var tillåtet och satte fast lappen. Blev helt ställd av hur otrevlig han var.
Jag har bifogat bilder för sammanhang. Jag stannade ungefär 50-100 meter efter skylten, vid platsen som syns på bild 2.
Min fråga är: finns det någon rimlig grund att bestrida anmärkningen, eller är detta en sådan situation där det formellt sett räknas som otillåten stannande/parkering i terräng även om man sitter kvar i bilen och bara stannar kort? Hade det vart OK om jag bara stannade på vägen i stället för vid sidan av vägen?
[bild][bild]
De flesta i tråden hade nog inte heller upplevt att bilar tillfälligt körde upp för allehanda ärende med barn, mobil, radion, fika osv om platsen för stoppet var DERAS gräsmatta som förstårdes. Då hade det inte varit ok att bara stoppa där lite ibland utan första överträdelsen hade resulterat i "Hur stoppar jag alla idioter i bilar som förstör min gräsmatta, sinnesro och livslust. Är det ok att använda hagelbössan utan att varna först?"Slottsbäcksväktarn skrev:
Kommunala p vakter är inte vinstdrivande som privata bolag. Eller hur menar du?F fredand44 skrev:Ja mer rimligt hade väl varit att p-vakten (vars uppgift borde vara att i första hand hjälpa alla trafikanter om det går) knacka på rutan och berätta vad som gäller. I andra hand om bilen var tom och ingen förare står att finna sätta en böteslapp. Detta förfarande lutar mer åt att det handlar om att dra in stålar till någon som gör vinst.
🥳Slottsbäcksväktarn skrev:
Ja, det är väl oftast så man agerar på Bygghus - trots att det är alldeles uppenbart att olika TS "skarvar lite" för att bygga ett starkare "case"
I det här fallet tror jag inte för ett ögonblick att det bara handlade om 60 sekunder men det spelar ingen roll för utfallet. Du stod i terräng - och det får man inte göra - på en gata med P-förbud. Många har fått erfara att det är lämpligt att inte göra det - även om det kan upplevas som bättre ur hur många synvinklar som helst - utan att man ser till att hålla hjulen på vägen.
Lägg ut bild på vem?C CB32 skrev:
Jag trodde att det var konstaterat att det var bilisten som inte följt regelverket?C CB32 skrev:
Vad ska du göra med bilden på en pvakt som verkar ha gjort sitt jobb?
Verkar faktiskt inte finnas lika många idioter i Skåne som i Stockholm även om man räknar i procentC CB32 skrev:
Vilken del av befolkningen tillhör du??
Jag har flera bekanta som bor på ett sådant sätt, med ett litet avstånd mellan tomt och gata, att det mest naturliga är att parkera "med hjulen i terrängen" eftersom alternativet i vissa fall skulle leda till att man stod "mitt i gatan". Här står reglerna i kontrast mot min (och många andras) uppfattning om vad som är sunt förnuft.Tomtom79 skrev:
De flesta i tråden hade nog inte heller upplevt att bilar tillfälligt körde upp för allehanda ärende med barn, mobil, radion, fika osv om platsen för stoppet var DERAS gräsmatta som förstårdes. Då hade det inte varit ok att bara stoppa där lite ibland utan första överträdelsen hade resulterat i "Hur stoppar jag alla idioter i bilar som förstör min gräsmatta, sinnesro och livslust. Är det ok att använda hagelbössan utan att varna först?"
Jag hade nog gjort som TS i samma situation. Mina barn är inte längre i klämmisåldern men nog har jag stannat bilen på mer eller mindre lämpliga ställen för att lösa en akut situation.
Det var lättare förr. Då var det bäst att ställa sig helt i terrängen eftersom det då bara var polisen som kunde komma och sätta en lapp... Allra bäst på privat mark där man nästa var (och väl fortfarande är) helt safe.
Ett rekt igenom idiotiskt förslag. Att uppmana till hat och hot mot människor som gör sitt jobb hör inte hemma i ett civiliserat samhälle.C CB32 skrev:
Du har inte heller läst tråden ser jag. TS stannade inte på vägen, utan i terrängen där det är stoppförbud.X Xaktly skrev:
48 § Inom tättbebyggt område får fordon inte stannas eller parkeras på allmän plats som är terräng.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...g/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276/#K3