425 läst ·
6 svar
425 läst
6 svar
Är det rätt att koppla fas till annat än brun?
Plockade ner el-radiatorerna i ett rum som ska fixas till.
Såg att de kopplat svart och vit på EKLK 5G kabeln till olika faser.
Ena radiatorn körde på brun, den andra på svart och den tredje på vit. Det finns tre säkringar i proppskåpet till vardera fas.
Nu är jag varken behörig elektriker eller ens kunnig inom området (*) men är detta något man ens får göra?
Det känns som om jag skulle slå på alla radiatorerna skulle returen behöva hantera 3 ggr så mycket ström?
(*) Ja, jag ska anlita elektriker till att koppla tillbaka allt jag kopplade ur.
Ena radiatorn körde på brun, den andra på svart och den tredje på vit. Det finns tre säkringar i proppskåpet till vardera fas.
Nu är jag varken behörig elektriker eller ens kunnig inom området (*) men är detta något man ens får göra?
Det känns som om jag skulle slå på alla radiatorerna skulle returen behöva hantera 3 ggr så mycket ström?
(*) Ja, jag ska anlita elektriker till att koppla tillbaka allt jag kopplade ur.
P.g.a fasskillnaden (spänningstopparna kommer inte samtidigt) så går det inte mer ström i neutral än i någon av faserna.
Är radiatorerna på samma effekt och alla 3 är igång samtidigt så blir strömmen i neutralledaren 0A eftersom belastningen är symmetrisk.
Är radiatorerna på samma effekt och alla 3 är igång samtidigt så blir strömmen i neutralledaren 0A eftersom belastningen är symmetrisk.
Fasledare skall inte vara grön/gul eller någon färg som kan förväxlas med PE eller blå.H humming skrev:Plockade ner el-radiatorerna i ett rum som ska fixas till.
Nä det är helt i sin ordning. Faserna är förskjutna i tid 120 grader så de belastas i tur och ordning och skickar eventuell obalans tillbaka i neutralen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem
https://sv.wikipedia.org/wiki/Trefassystem
Klicka här för att svara