J JohanLun skrev:
Klart att man inte vill att barn och djur ska vara 1m från någon som skjuter och att det inte skulle vara skadligt är skitsnack.
Det är numera allt vanligare med ljuddämpare på jaktvapen så det är inte otroligt att du konstruerar ett problem som inte finns.

J JohanLun skrev:
Om man inte vet när ljudet kommer så kan jag inte vistas på min tomt under hela jakten.
Hur skulle det vara möjligt att veta det. Viltet visar sig inte direkt efter någon kalender…

J JohanLun skrev:
Om de inte tar hänsyn
Hur tänker du att en jägare ska visa hänsyn genom att planera i förväg när denne ska avlossa sitt skott?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J
Alfredo Alfredo skrev:
Men varför tar du ens upp ett sådant exempel? Hur kommer du ens på tanken?
Därför att många inte visar hänsyn.

Andra gör det.

Om utgångspunkten från jägaren är att skita i om det stör ts skulle det inte förvåna mig om de även utgår från att det är ok att gå runt på tomten.

Om den som nyttjar detta jakttorn visar hänsyn, sköter sig och håller sig borta när ts vistas i hus och trädgård vore det sannolikt inte något problem.

Tyvärr är världen full med folk som tar sig rättigheter och inte visar hänsyn och inte tar en dialog.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Därför att många inte visar hänsyn.
Kan du hänvisa till ett enda exempel på när en jägare gått i rabatter?

J JohanLun skrev:
Tyvärr är världen full med folk som tar sig rättigheter
Typ att jaga på sin mark eller?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Om den som nyttjar detta jakttorn visar hänsyn, sköter sig och håller sig borta när ts vistas i hus och trädgård vore det sannolikt inte något problem.
Jag är helt med på att dialog är det bästa och att alla vinner på visad hänsyn, men det jag har kursiverat tycker jag är beviset för en hållning där man inte riktigt förstår vad jakt är. Det här är lite som att tycka att en lantbrukare inte ska köra sina maskiner när sommargästerna vill sitta i bersån eller att det närbelägna grustaget ska sluta köra sin gruskross för att det låter för mycket när man groggar vid poolen. Jakt är tillåten markanvändning och kan komma att äga rum vid tidpunkter och på platser som närboende kan uppleva som störande.

• Gilla
datja och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Kan du hänvisa till ett enda exempel på när en jägare gått i rabatter?

Typ att jaga på sin mark eller?
Jag har exempel på jägare som vid jakt på en grannfastighet trampat ner trädgårdsland och parkerat bilar rakt utanför vår stalldörr och våra logdörrar så att dessa inte kunnat öppnas...

Duger det?

• Arg
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Du snackar ren skit. Klart att man inte vill att barn och djur ska vara 1m från någon som skjuter och att det inte skulle vara skadligt är skitsnack.
Nej, det är fakta. Och jag skrev att det är skadligt för hörseln att vara nära vapnet när det avfyras.
1m är nära vapnet.
J JohanLun skrev:
Jag var för nära en idiot med vapen och det ringde i mina öron veckor efter, jag vore inte förvånad om det gett mig permanenta skador.
Precis, det kan vara skadligt för hörseln att vara nära ett vapen när det avfyras. Precis som jag skrev.

Frågan är ju vems fel det var att du stod så nära ett vapen som skulle avfyras utan att ha hörselskydd på dig.

Dock är det sannolikt inget problem om man inte har en stressad hörsel innan. Det krävs en hel del innan man får hörselskador.
J JohanLun skrev:
Nu skev jag ju precis det om du läser en gång till, om huset inte är bebott då är det inte något problem.
Det behöver inte ens vara ett problem om det är bebott, men är det inte bebott så måste det ju vara 100% ett icke problem..
J JohanLun skrev:
Om man inte vet när ljudet kommer så kan jag inte vistas på min tomt under hela jakten.
Jodå, det är ingen fara alls. Hur skulle man kunna veta om viltet kommer menar du?
J JohanLun skrev:
Jag vet du hatar katter, men skit du i vilka djurarter jag har på tomten. Vare sig det är djur, barn, papegojor eller morfar med hörapparat ska de väl inte behöva hållas borta från fastigheten.
Vad pratar du om???
Jag har ingenting alls emot katter, däremot har jag svårt för dubbelmoralen vissa kattägare är försedda med.

Jag är djurvän, och förstår inte att människor som släpper ut katter bland småfåglarna kan betrakta sig som djurvänner…
J JohanLun skrev:
Om de inte tar hänsyn så kan ju personen som bor där välja att själv föra samma oväsen, en hög smäll i halvtimmen så blir det nog ointressant att sätta någon på den platsen.
Moget. Så du tror att jägaren smäller av vapnet en gång i halvtimmen? Jösses…

Så, plötslig är svensk lagstiftning inte viktig? Eller den är det bara när den passar dig? 😂

Jag har motsatt problem, jag har jakträtt i bl.a ett område där det ligger en del villor, och det finns hästar i hagar etc. De som bor där ringer ofta för att få vildsvin bortskjutna. Jag tvekade en del i början speciellt för hästarna. Men hästägarna sade att det går bra att skjuta även om de är ute.

Faktum är att det har gått riktigt bra.

Sannolikt är du en person som inte skall bo på landet. 😊

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Nissens
S skogaliten skrev:
Jag har exempel på jägare som vid jakt på en grannfastighet trampat ner trädgårdsland och parkerat bilar rakt utanför vår stalldörr och våra logdörrar så att dessa inte kunnat öppnas...

Duger det?
Antar att du pratade med dom.
Vad berodde det på att detta hände?

S skogaliten skrev:
Ja det är väl undantaget som bekräftar regeln. Naturligtvis finns det idioter även bland jägare men min erfarenhet är att de oftast verkligen försöker visa hänsyn mot omgivningen.

J
Jag känner flera personer som är jägare som jag skulle ha full respekt att sitta på min tomtgräns.

Jag har träffat många idioter (och jag har svårt att tro att andelen idioter skulle vara markant annorlunda bland jägare) för att veta att det finns folk som saknar vett och respekt som jag absolut inte skulle vilja ha där.

Jag är mycket riktigt inte sugen på att bo på landet. Men vi har varit mkt i mina föräldrars stuga på landet, där jägare finns. På den tiden var det en gammal bonde som jag hade förtroende för som skötte jakten. Han bjöd med mina föräldrar där man kunde göra ngt utan licens, jag tror inte de var så roade men på det sättet skapar man förtroende och dialog. Att bara smälla upp ett torn på tomtgränsen och ha åsikten att det är självklart oavsett om småbarn och skotträdda hundar är på besök just då tycker jag låter idiotiskt.

Om ts blir påverkad, bjud med ts på nåt pass, låt ts lära känna jaktlaget, kanske få lite älgstek och kom överens så inte barn och hund är där just när jakt pågår.

Om jägarna bara dyker upp utan att prata med ts tycker jag det är klart dåligt omdöme.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
J
Och det där skottet som avlossades nära mitt huvud, var i lumpen, inte mitt fel utan idioten som sköt. Men jag är rätt övertygad det finns likadana idioter bland jägare.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Och vilken jägare vill sitta på pass där det rör sig folk runt om??? Sitter man och passar vill man att det ska vara lugnt i närområdet. Så är det folk i stugan så skulle jag bli mycket förvånad om det är någon som vill sitta på passet.

• Gilla
datja och 4 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och vilken jägare vill sitta på pass där det rör sig folk runt om??? Sitter man och passar vill man att det ska vara lugnt i närområdet. Så är det folk i stugan så skulle jag bli mycket förvånad om det är någon som vill sitta på passet.
Instämmer helt, syftet med ett gömsle är att det inte ska finnas något som skrämmer vilt.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
E elmont skrev:
Nu var det väl inte runt om, jaktplatsen är ju på grannmarken.

Men det beror helt på geografin och vad det är för typ av jakt. Är det drevjakt och man bevakar en växel säg 100m bort så kan det vara helt naturligt.

Är det vakjakt och/eller kortare avstånd så är det något annat. Vid vakjakt sitter man dessutom oftast i gryning eller skymning.

Satsuki
E elmont skrev:
Fast vilt är vanedjur - om det normalt och regelbundet finns lekande barn, hundar som skäller, folk som kör gräsklippare, trimmers och bilar etc vänjer de sig och bryr sig inte det minsta.
Jag har på på pass sett dovvilt som lugnt tittar efter hund och ägare som promenerar 10 m från dem samtidigt som barn hoppar studsmatta och någon hugger vid 25 m från dem.

Inser också att många verkar överskatta hur ofta man skjuter på jakt. Visserligen beror det på jaktform men om vi pratar kuljakt, skjuts det sannolikt några enstaka skott . Det är liksom inte som automateld på en skjutbana….

• Gilla
klaskarlsson och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Satsuki Satsuki skrev:
Fast vilt är vanedjur - om det normalt och regelbundet finns lekande barn, hundar som skäller, folk som kör gräsklippare, trimmers och bilar etc vänjer de sig och bryr sig inte det minsta.
Jag har på på pass sett dovvilt som lugnt tittar efter hund och ägare som promenerar 10 m från dem samtidigt som barn hoppar studsmatta och någon hugger vid 25 m från dem.

Inser också att många verkar överskatta hur ofta man skjuter på jakt. Visserligen beror det på jaktform men om vi pratar kuljakt, skjuts det sannolikt några enstaka skott . Det är liksom inte som automateld på en skjutbana….
Helt rätt. När jag hjälper till med vildsvinen har jag ibland blivit erbjuden att sitta på en balkong på en villa med fin utsikt.

Det är helt perfekt. Vildsvinen är vana vid att det är både ljud och ljus från huset och reagerar inte på någonting när man sitter där. 😊

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.