M Mirkan skrev:
Jag tycker allt att det finns tveksamheter. Men att läsa lagtext är inget jag sysslar med särskilt ofta.

33 § [...]

Älg eller hjort som påträffas död eller dödas när sådant djur är fredat tillfaller staten med de undantag som följer av 34 §.
Vidare gäller att älg för vilken det betalas avgift enligt 52 c § får behållas av jakträttshavaren. Förordning (1998:1000).

Undantagen i Paragraf 34 gäller annat än laglig jakt.
Undantaget i paragraf 52 c tolkar jag att det enbart gäller licensområden.

Faller den vuxna älgen på oregistrerat mark så faller älgen när den är fredad. Alltså tillfaller älgen staten.

Oerhört hypotetisk situation såklart..
Du har rätt det är inte tydligt. Den faller inte när den är fredad om den är lovligt skjuten. När den är fredad är en tidsangivelse och inte platsangivelse. Det handlar om hela den del av året den inte är lovlig. Är den däremot lovligt skjuten under jaktsäsong när den inte är fredad och faller på mark utanför licensområdet tillfaller den markägaren/jakträttshavaren. All övrig tid på året gäller det du skriver.

Alfredo Alfredo skrev:
Vi är några i tråden som tror att jägare gör precis det. 😉
Nu är det väl ofta ett naturintresse som driver många jägare men att skjuta vilt omkring sig är ju liksom själva kärnan trots allt.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Rickard.
Att skjuta tamt omkring sig är så rackars opopulärt, alltid är det någon s k "ägare" som blir så upprörd.. trist tycker jag.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vi är några i tråden som tror att jägare gör precis det. 😉
😀

• Haha
Alfredo
  • Laddar…
H Henrik Hed skrev:
En fråga som kanske inte passar in i forumet men jag chansar:
Jag äger en sommarstuga som på ena sidan gränsar till en åker.
På senare år har det blivit känt att min tomtgräns går två meter in från åkern.
Nu har traktens jaktlag satt upp ett jaktgömsle mindre än en halv meter från min vedtrave som legat där i en massa år.
Jag är lite bekymrad eftersom vi rör oss precis där då vi hämtar ved och mina barnbarn ofta leker där. Jag ringde jaktledaren som sa att jag inte skulle vara orolig eftersom de aldrig skjuter åt vårt håll.
Svaret var väl ok men min fråga blir:
Är det verkligen ok att sätta upp ett gömsle precis vid min tomtgräns ( mindre än en halvmeter).
Henrik
Jag har inte läst igenom all fjorton sidor, så förslagen nedan kanske redan är nämnda?

Låna studiematerial till jägarexamen och sätt dig in i vad jakt är och vilka regler och förhållningssätt som gäller. Kanske skaffa jägarexamen själv? Även om du är vegetarian/vegan. Bara vetskapen om vilka vilt som får skjutas och när samt vilken jaktform som bedrivs på sagda vilt ger kunskap om syftet med just "ditt" gömsle.

I jägarexamen ingår säker vapenhantering och när man sätter upp pass, torn och gömslen bör säker skjutriktning vara utmärkt/markerat.

Vad specifikt är det du känner oro inför? Vapen? Jakt? Jägare?

För att lugna lite är antalet jaktolyckor i Sverige mycket få. Brott (jaktolycka är ett sådant) med lagliga vapen sker i medeltal ungefär en gång om året.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.