Nissens Nissens skrev:
Nejdå, det finns de som säljer mark där säljaren kräver att behålla jakträtten. Jag skulle aldrig köpa en sådan, men om köparen får ett bättre pris och inte bryr sig om jakten så kanske det går ändå…
Juridiskt blir det ett slags tidsbegränsad upplåtelse av jakträtten, som ett slags arrende.

Har varit en del konflikter om sådana upplåtelser, när fastigheten ska säljas nästa gång.

En mycket olämplig form av upplåtelse, bättre att skriva ett tidsbegränsat jaktarrende som sträcker sig över säljarens förväntade tid som aktiv jägare.

Nissens
S skogaliten skrev:
Juridiskt blir det ett slags tidsbegränsad upplåtelse av jakträtten, som ett slags arrende.

Har varit en del konflikter om sådana upplåtelser, när fastigheten ska säljas nästa gång.

En mycket olämplig form av upplåtelse, bättre att skriva ett tidsbegränsat jaktarrende som sträcker sig över säljarens förväntade tid som aktiv jägare.
Absolut, men min poäng var att det inte alltid är markägaren som har jakträtten…

Jag skulle aldrig ge mig in i något sådant avtal.

T TechMark skrev:
Kanske inte den bästa idén med tanke på att störande av jakt är förbjudet i lag, det omfattar även verksamheter som faller under allemansrätten.

Från Naturvårdsverkets hemsida:
"Jakt är en rättighet som är kopplad till ägandet av mark, det vill säga bara markägaren eller den som arrenderat jakten får jaga. Att medvetet hindra, försvåra och störa jakt eller fiske är förbjudet. Likaså är det förbjudet att avsiktligt störa villebråd. Allemansrätten gäller även när jakt eller fiske pågår och aktiviteter som bär- och svampplockning kan alltså utövas så länge det sker utan nämnvärd störning av jakten eller fisket. "

[länk]
Men på sin egen tomt får man naturligtvis agera som vanligt med kalas och studsmattor. Eller skall man smyga omkring på tå i sin egen trädgård för att några gubbar fått för sig att spontankampa precis framför hammocken?

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Men på sin egen tomt får man naturligtvis agera som vanligt med kalas och studsmattor. Eller skall man smyga omkring på tå i sin egen trädgård för att några gubbar fått för sig att spontankampa precis framför hammocken?
Självklart får du vara som vanligt. Problemet är ju om du har uppsåt att störa och därför för oljud. Det är olagligt oavsett om det är ett gömsle eller en annan sommarstuga som granne

M marikristin skrev:
Det har ett flertal gånger skjutits inte bara mot utan även in i hus så du din familj och dina barn är inte alls säkra.Orimligt om ni inte ska kunna vistas där under olika jakttider som i princip, beroende på vad man jagar, pågår hela året.Rådfråga polisen och hänvisa till fallet med den man som skottskadades svårt i magen när han blev skjuten genom köksfönstret.
Skulle säga att det inte finns någon fara med att vapen riktas mot TS.

Närmaste jägaren har uppsikt frammåt. Andra i jaktlaget vet bestämt var övriga i jaktlaget befinner sig.

Vill påstå att TS är helt säker.

J
T TechMark skrev:
Kanske inte den bästa idén med tanke på att störande av jakt är förbjudet i lag, det omfattar även verksamheter som faller under allemansrätten.

Från Naturvårdsverkets hemsida:
"Jakt är en rättighet som är kopplad till ägandet av mark, det vill säga bara markägaren eller den som arrenderat jakten får jaga. Att medvetet hindra, försvåra och störa jakt eller fiske är förbjudet. Likaså är det förbjudet att avsiktligt störa villebråd. Allemansrätten gäller även när jakt eller fiske pågår och aktiviteter som bär- och svampplockning kan alltså utövas så länge det sker utan nämnvärd störning av jakten eller fisket. "

[länk]
Fast man kan väl knappast hindra någon att tex spela musik eller vara i sin trädgård?
C cpalm skrev:
Mmmm... Fast man är inte begränsad av allemansrätten på egen tomt/mark/fastighet.

Utgår från att @Farstatjej90 inte menade att TS skulle ge sig ut i skogen och spela Mora Träsk.
Exakt!

Nissens Nissens skrev:
Precis. Men just detta med att arrendera ut i andra hand till jägare som inte känner till markerna och jakträttsinnehavaren inte ens är med på jakten är att bädda för problem… ofta är de inte ens från Sverige.

Jag har ett par jaktarrenden, och i de kontrakten står det tydligt att jag inte får upplåta jakten till någon annan, och jag skall dessutom vara med på den jakt som utövas.
Känns helt ok. 😊
Det där hörde jag nån som berättade om faktiskt, och skarpt ogillade. Att det såldes ut till om det var tyskar som inte alls hade nån aning och inte heller visste att de kanske trampade runt på nån annans mark utan tyckte de betalt för sig och därmed kunde göra som de ville...
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag är helt med på att dialog är det bästa och att alla vinner på visad hänsyn, men det jag har kursiverat tycker jag är beviset för en hållning där man inte riktigt förstår vad jakt är.
Jo, men ska det innebära att boende under all jaktsäsong inte ska kunna planera något alls, inte ha hundar hemma osv.?
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jakt är tillåten markanvändning och kan komma att äga rum vid tidpunkter och på platser som närboende kan uppleva som störande.
Varför skulle jägarna inte kunna acceptera att i förväg komma överens om när det passar och inte passar att använda den platsen? Eller iallafall i förväg berätta vilka dagar de tänkt vara där...

Om de körde sin linje och tog noll hänsyn och noll kommunikation, skulle jag inte tvekat att köra mora-träsk som tidigare nämndes på hög volym och köra grillfest varje dag. Om de å andra sidan kommit och pratat, varit sjyssta så skulle de om jag hade möjglihet troligen få låna toa om de behövde eller låna parkering om jag hade över.

Att alltid försöka hävda sin rätt, utan att föra dialog eller vara pragmatisk påminner om en timmerbilsförare jag pratade med. Han skrattade lite rått och sa att ibland när han lastade kom folk och ville åka förbi för att hinna till skola/jobb/dagis/vidare på resa med tåg/flyg. Men han hade en övertygelse att han hade rätt att blockera vägen i upp till 2h när han lastade och de fick finna sig att vänta till han var klar. Han kunde inte tänka sig att flytta fordonet tills han lastat färdigt, då det tog tid av honom att avbryta och flytta sig åt sidan. Med det sättet att resonera får man inga kompisar. Jävlar vad jag skulle vara förbannad. Om han skulle säga att jag kan inte avbryta var 5e minut, men vänta en kvart så släpper jag alla som står på kö så skulle jag tyckt det var en kompromiss som gått att leva med.

C cpalm skrev:
Mmmm... Fast man är inte begränsad av allemansrätten på egen tomt/mark/fastighet.
Jo självklart är jägaren ostörd på sitt jaktpass och grannen ostörd på sin mark.

• Gilla
Perplexus
  • Laddar…
Jag måste säga att jag är helt övertygad om att det här är en mycket överdriven, onödig och märklig diskussion mellan människor som inte alls förstår vad som diskuteras. Det kommer med all sannolikhet inte vara några problem alls för TS att det står ett jakttorn e.d. där. Ingen kommer att sitta där när det är folk i huset eftersom det framförallt är jaktligt meningslöst men också uppenbart störande för dem som är i huset. Jakten sker när ingen är hemma. Det är dessutom mycket troligt att de har jagat precis där en massa gånger tidigare men utan att TS märkt det, men nu fixat till passet lite bättre med ett nytt torn.
Enda problemet för TS är om tornet anses fult, det kan mycket väl hända. Men då tar de säkert bort det om TS säger till. Och sen är det inget mer med det. Kan nog också hända att jägarna genar lite över TS fastighet för att ta sig till tornet och det är däremot inte ok. Hela grundinställningen att jägare är livsfarliga och utgör ett hot mot omgivningen är inget annat än ett uttryck för en nedvärderande syn på sina medmänniskor. Klart att människor vill sin omgivning väl och absolut inte skjuter in mot bebyggelse. Oavsett hur många märkliga anekdoter om motsatsen som dyker upp.

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
J
J JPW skrev:
Jag måste säga att jag är helt övertygad om att det här är en mycket överdriven, onödig och märklig diskussion mellan människor som inte alls förstår vad som diskuteras. Det kommer med all sannolikhet inte vara några problem alls för TS att det står ett jakttorn e.d. där. Ingen kommer att sitta där när det är folk i huset eftersom det framförallt är jaktligt meningslöst men också uppenbart störande för dem som är i huset. Jakten sker när ingen är hemma. Det är dessutom mycket troligt att de har jagat precis där en massa gånger tidigare men utan att TS märkt det, men nu fixat till passet lite bättre med ett nytt torn.
Enda problemet för TS är om tornet anses fult, det kan mycket väl hända. Men då tar de säkert bort det om TS säger till. Och sen är det inget mer med det. Kan nog också hända att jägarna genar lite över TS fastighet för att ta sig till tornet och det är däremot inte ok. Hela grundinställningen att jägare är livsfarliga och utgör ett hot mot omgivningen är inget annat än ett uttryck för en nedvärderande syn på sina medmänniskor. Klart att människor vill sin omgivning väl och absolut inte skjuter in mot bebyggelse. Oavsett hur många märkliga anekdoter om motsatsen som dyker upp.
...fast varför kan då de inte istället för att bara bygga ett torn prata med fastighetsägaren, berätta hur och när det kommer användas och se till att den som använder det även (om fastighetsägaren/TS så vill) tydligt berättar vilka tider det kommer användas. Och kanske som tack bjuder på en bit kött.

Om jag ska göra nåt som stör mina grannar så pratar jag med dem. Om de skulle säga att det passar väldigt dåligt att göra detta just en viss tid så försöker jag respektera det. Men jag förväntar mig att de då också tänker när det isåfall passar eller har nåt annat konstruktivt förslag.

• Wow
Nissens
  • Laddar…
Satsuki
Det är ganska vanligt att man meddelar närboende när det är jakt. De flesta vill ha en god relation till omgivningen. Det är inte heller helt ovanligt att boende ringer och vill att det ska jagas pga uppbökade gräsmattor, uppätna träd/grödor eller annat….

Vi vet ju faktiskt inte vad TS och jaktledare har pratat om eftersom det inte tydligt framgår, frågan handlade ju eg mer om placeringen av gömslet. Men om TS inte redan pratat om det går det ju jättebra att be dem höra av sig innan jakt så de TS kan vara beredd på att det kanske smäller. Då kan TS också fråga mer om vem som kan tänkas sitta i gömslet, hur ofta och vad man jagar.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Att alltid försöka hävda sin rätt, utan att föra dialog eller vara pragmatisk påminner om en timmerbilsförare jag pratade med.
Vem är det som försöker hävda sin rätt över annans markanvändning nu då?

Kan du inte i förväg komma överens om när det passar att du är där, så att du inte stör jägarna? Så löser sig säkert problemet.

Timmerbilsförare lastar fullt på en kvart, så de kommer inte att flytta på sig. Framförallt är det inte alltid så lätt att komma tillbaka med ett halvfullt ekipage.

Nissens
J JohanLun skrev:
Om jag ska göra nåt som stör mina grannar så pratar jag med dem. Om de skulle säga att det passar väldigt dåligt att göra detta just en viss tid så försöker jag respektera det. Men jag förväntar mig att de då också tänker när det isåfall passar eller har nåt annat konstruktivt förslag.
Fast man får inte vara hur känslig som helst. Att en jägare sätter upp ett jakttorn på sin jaktmark är inte att störa någon. Det är att använda sin lagstadgade rätt. Det kan knappast störa någon, och som andra skrivit har de sannolikt jagat därifrån tidigare och ville nu förbättra stället lite.

Sannolikt använder man passet när de vet att det inte brukar vara någon vid ts sommarstuga. De har säkert örnkoll på när den brukar nyttjas.

• Gilla
Guzzi
  • Laddar…
J
Näe. Här är ju felet tycker jag. Timmerbilsföraren har rätt och kommer inte att lyssna på nån annan. Jägaren har rätt och stör inte.

Om inställningen istället är att man stör men försöker förklara eller jämka så båda blir nöjda så blir livet enklare.

Den som bara kör på och hävdar sin rätt kan nog räkna med att få tillbaka den gång hen inte har rätt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Nissens
J JohanLun skrev:
Näe. Här är ju felet tycker jag. Timmerbilsföraren har rätt och kommer inte att lyssna på nån annan. Jägaren har rätt och stör inte.

Om inställningen istället är att man stör men försöker förklara eller jämka så båda blir nöjda så blir livet enklare.

Den som bara kör på och hävdar sin rätt kan nog räkna med att få tillbaka den gång hen inte har rätt.
Du vill inte förstå helt enkelt.
Med väldigt stor sannolikhet är detta ett ickeproblem.

Timmerbilsförare är helt ojämförbart med detta, den jämförelsen speglar bara hur lite du förstår hur jakt fungerar.

J
Nissens Nissens skrev:
Du vill inte förstå helt enkelt.
Med väldigt stor sannolikhet är detta ett ickeproblem.

Timmerbilsförare är helt ojämförbart med detta, den jämförelsen speglar bara hur lite du förstår hur jakt fungerar.
Jag kan se inkonsekvensen i hur du resonerar i olika trådar. Där DU inte ser objektivt på saker. Jägarna har rätt enligt lagen och stör ingen (tycker du). Men när du i ett annat läge har fel enligt lagen och känner dig störd så har du fortfarande rätt.

Dialog och förståelse och respekt från båda håll tror jag på. Hitta kompromisser. Den som alltid tycker sig ha rätt och har svårt att förstå "den andres situation" kommer ofelbart hamna i konflikter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.