H Henrik Hed skrev:
En fråga som kanske inte passar in i forumet men jag chansar:
Jag äger en sommarstuga som på ena sidan gränsar till en åker.
På senare år har det blivit känt att min tomtgräns går två meter in från åkern.
Nu har traktens jaktlag satt upp ett jaktgömsle mindre än en halv meter från min vedtrave som legat där i en massa år.
Jag är lite bekymrad eftersom vi rör oss precis där då vi hämtar ved och mina barnbarn ofta leker där. Jag ringde jaktledaren som sa att jag inte skulle vara orolig eftersom de aldrig skjuter åt vårt håll.
Svaret var väl ok men min fråga blir:
Är det verkligen ok att sätta upp ett gömsle precis vid min tomtgräns ( mindre än en halvmeter).
Henrik
Om det är folk i stugan är det meningslöst att jaga där. Problemet finns inte.

• Gilla
Mirkan och 3 till
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
150-metersregeln:
Enligt jaktlagen är det förbjudet att jaga med skjutvapen (inklusive hagelgevär och studsare) närmare än 150 meter från bostadshus, om inte markägaren eller fastighetsägaren inom detta område har gett sitt samtycke.
Enligt vilken paragraf?

HogeN HogeN skrev:
Lockande av vilt:
Det är inte tillåtet att locka vilt från annans jaktområde, till exempel genom utfodring eller att använda jakttorn för nära gränsen.
Hur lockar man vilt med ett jakttorn?

HogeN HogeN skrev:
5sek på google
Du skulle kanske lagt ner några sekunder till på att kontrollera uppgifterna.

• Gilla
datja och 7 till
  • Laddar…
Nissens
HogeN HogeN skrev:
Mer detaljer:
  • 150-metersregeln:
    Enligt jaktlagen är det förbjudet att jaga med skjutvapen (inklusive hagelgevär och studsare) närmare än 150 meter från bostadshus, om inte markägaren eller fastighetsägaren inom detta område har gett sitt samtycke.
Det där är fria fantasier, någon sådan regel har aldrig någonsin funnits, än mindre någon lag. 😂😂😂
HogeN HogeN skrev:
  • Gränsdragning:
    Det är viktigt att bedöma avståndet noggrant, och det är jägarens ansvar att se till att regeln följs.
Vet inte vad du menar, avstånd till villebrådet är viktigt ja.
HogeN HogeN skrev:
  • Allemansrätten:
    Allemansrätten ger alla rätt att vistas i naturen, men man ska visa hänsyn till markägare och boende. Det innebär att man bör undvika att jaga för nära bostäder och vara extra försiktig i tätbebyggda områden.
Nej, man skall alltid vara försiktig oavsett var man jagar, säkerheten går före precis allt.
HogeN HogeN skrev:
  • Hemfridszon:
    Även om det inte finns någon exakt definition av hemfridszonen, bör man alltid visa hänsyn till den som bor i huset och undvika att störa genom jakt eller andra aktiviteter.
Man har rätt att jaga där man har jakträtt. Det är speciella regler inom detaljplanerat område dock.
HogeN HogeN skrev:
  • Detaljplanerade områden:
    Inom detaljplanerat område kan särskilda regler gälla för jakt, och det kan krävas särskilda tillstånd från polisen.
Skottlossningstillstånd heter det. Det har jag fått flera gånger.
HogeN HogeN skrev:
  • Lockande av vilt:
    Det är inte tillåtet att locka vilt från annans jaktområde, till exempel genom utfodring eller att använda jakttorn för nära gränsen.
Första delen stämmer, det med jakttornet är helt fel.
HogeN HogeN skrev:
  • Samråd med grannar:
    Innan man börjar jaga nära grannars fastigheter är det alltid en bra idé att prata med dem för att undvika missförstånd och konflikter.
Man skall alltid ha bra relationer med närboende.
HogeN HogeN skrev:
  • 5sek på google
Ja, och det blev inte många rätt… typ två halva..

• Gilla
elmont och 5 till
  • Laddar…
Nissens
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Härligt när det skjutna viltet springer in på tomten och dör vid uteplatsen.
Ja, och då tillfaller det villaägaren. 😊

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kulfång är en sak, jakttorn en helt annan.

Om du ville ha ett seriöst svar så är det att det finns ingenting som hindrar att man har ett jakttorn eller plats att jaga ifrån nära gränsen.

Jag har jagat och varit jaktledare i många år.

Eftersom du hyllar trams-svar tänker jag att frågan inte var seriös?
Vilket skitnödigt svar. Lite välriktad humor får väl plats i alla trådar. Inte så kul jaktledare va?

• Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
HogeN HogeN skrev:
Mer detaljer:
  • 150-metersregeln:

• Gränsdragning:
    Det är viktigt att bedöma avståndet noggrant, och det är jägarens ansvar att se till att regeln följs.

• Allemansrätten:
    Allemansrätten ger alla rätt att vistas i naturen, men man ska visa hänsyn till markägare och boende. Det innebär att man bör undvika att jaga för nära bostäder och vara extra försiktig i tätbebyggda områden.

• Hemfridszon:
    Även om det inte finns någon exakt definition av hemfridszonen, bör man alltid visa hänsyn till den som bor i huset och undvika att störa genom jakt eller andra aktiviteter.

• Detaljplanerade områden:
    Inom detaljplanerat område kan särskilda regler gälla för jakt, och det kan krävas särskilda tillstånd från polisen.

• Lockande av vilt:

• Samråd med grannar:
    Innan man börjar jaga nära grannars fastigheter är det alltid en bra idé att prata med dem för att undvika missförstånd och konflikter.

5sek på google
Den sökningen, säkert med AI--stöd bör du nog ta med en nypa salt, det blir lätt fort men fel, speciellt med 5 sekunders analys.😂

Redigerat:
  • Gilla
-MH- och 5 till
  • Laddar…
H Henrik Hed skrev:
Oj, den skapade ett helt batteri med synpunkter.
Tack för alla kommentarer. Jag vill påpeka att jag absolut inte var ute efter trams-svar utan allmänna synpunkter angående huruvida det är brukligt och gott omdöme att sätta ett gömsle (inte jakttorn dock) en halv meter ifrån tomtgräns/vedtrave/lekplats för småbarn.
Jag har tagit del av kommentarerna från alla, både från er som verkar kunna jakt och er andra.
Som vanligt så finns det en moralisk och en juridisk sida angående vad man tycker om detta. Lagligt, ja men god ton och schysst?
Henrik
En fundering till, du kan inte be dem ta vägen över din sommarstugefastighet när de vill använda gömslet?
Spontant tror jag inte ni får några problem framöver om jaktlaget gör som absolut de flesta och tar hänsyn till er när ni är i sommarstugan.👍

Redigerat:
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Nissens
elpaco elpaco skrev:
Vilket skitnödigt svar. Lite välriktad humor får väl plats i alla trådar. Inte så kul jaktledare va?
Nej, vi har uppenbarligen inte samma humor. När det gäller säkerhet i samband med jakt finns det inte mycket utrymme till trams, det stämmer. 😊

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Vad skulle problemet vara? Att vi jägare skjuter vilt omkring oss? Beskriv gärna din oro.
Så du menar att jägare inte skjuter vilt?
😂

• Haha
  • Gilla
gunnar.malmstrom och 8 till
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Nej. Om de har ngt i huvudet och det stämmer att det är precis i tomtgräns så skulle ingen vettig jaktledare tycka att det var ok. Går troligen att flytta åt två håll och då kan man ändå få bra kulfång. Jägare vill sällan bråka så antingen har du med i*i*t*e* att göra eller så trollar du.😘
Jaha, du är bekant med TS, som vet varthän det finns kulfång.

"Flytta åt två håll"

Längre in på TS ägor eller vad har du för platsuppfattning?

Nissens
john68 john68 skrev:
Nej. Om de har ngt i huvudet och det stämmer att det är precis i tomtgräns så skulle ingen vettig jaktledare tycka att det var ok. Går troligen att flytta åt två håll och då kan man ändå få bra kulfång. Jägare vill sällan bråka så antingen har du med i*i*t*e* att göra eller så trollar du.😘
Det beror helt på hur det ser ut, men det behöver inte vara något fel med det.
Ibland medger terrängen inte så många val.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Nissens
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det är ju en sommarstuga som gränsar till en åker. Kan ju vara ett gammalt torp som ligger ensligt.
Dåså, jaktsäsongen är ju främst under den säsongen man inte använder sommarstugor så mycket. Främst från 1 oktober - feb är den mest aktiv.

• Gilla
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kulfång är en sak, jakttorn en helt annan.

Om du ville ha ett seriöst svar så är det att det finns ingenting som hindrar att man har ett jakttorn eller plats att jaga ifrån nära gränsen.

Jag har jagat och varit jaktledare i många år.

Eftersom du hyllar trams-svar tänker jag att frågan inte var seriös?
Oj, född helt utan humor! Måste vara jobbigt!🤔

• Gilla
  • Haha
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
A Alexanderhallon skrev:
Inte lika jobbigt som användare vars enda bidrag till forumet är att både vara dryga och inte våga diskutera trådens ämne.

• Gilla
  • Laddar…
Nissens
A Alexanderhallon skrev:
Du har verkligen gjort en rivstart med de enda två inläggen du gjort på Byggahus.

Har du blivit utkastad från tidigare forum?

• Haha
lars_stefan_axelsson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.