En fråga som kanske inte passar in i forumet men jag chansar:
Jag äger en sommarstuga som på ena sidan gränsar till en åker.
På senare år har det blivit känt att min tomtgräns går två meter in från åkern.
Nu har traktens jaktlag satt upp ett jaktgömsle mindre än en halv meter från min vedtrave som legat där i en massa år.
Jag är lite bekymrad eftersom vi rör oss precis där då vi hämtar ved och mina barnbarn ofta leker där. Jag ringde jaktledaren som sa att jag inte skulle vara orolig eftersom de aldrig skjuter åt vårt håll.
Svaret var väl ok men min fråga blir:
Är det verkligen ok att sätta upp ett gömsle precis vid min tomtgräns ( mindre än en halvmeter).
Henrik

• Haha
  • Gilla
  • Arg
faf och 4 till
  • Laddar…
H Henrik Hed skrev:
Nu har traktens jaktlag satt upp ett jaktgömsle mindre än en halv meter från min vedtrave som legat där i en massa år.
Jag är lite bekymrad eftersom vi rör oss precis där då vi hämtar ved och mina barnbarn ofta leker där. Jag ringde jaktledaren som sa att jag inte skulle vara orolig eftersom de aldrig skjuter åt vårt håll.
Är det verkligen ok att sätta upp ett gömsle precis vid min tomtgräns ( mindre än en halvmeter).
Henrik
Beskriv gömslet.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
C
H Henrik Hed skrev:
sa att jag inte skulle vara orolig eftersom de aldrig skjuter åt vårt håll.
Ha ha ha, ja det får man ju verkligen hoppas att de inte skjuter mot huset 🙂
Spontant känns det inte så genomtänkt. Tror inte heller att det är någon fara, men av uppenbara anledningar tänker jag att man brukar se till att hålla lämpligt avstånd från bostäder och andra platser där folk som inte deltar i jakten uppehåller sig.

Kan ju vara störande på annat sätt än att man blir påskjuten menar jag 🙂

• Gilla
Svenstorparen och 16 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Härligt när det skjutna viltet springer in på tomten och dör vid uteplatsen.

Nästan dansk nivå på den barnuppfostran.

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
erikjakan och 39 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Härligt när det skjutna viltet springer in på tomten och dör vid uteplatsen.
Bara å dra igång grillen!

• Gilla
  • Haha
  • Älska
  • Wow
Omar 123 och 32 till
  • Laddar…
Satsuki
Nu vet vi ju inte var denna stuga ligger, hur nära huset jakttornet (antar att det är det vi pratar om) ligger etc, men jaktsäsongen där torn används är normalt fr oktober till feb(mars) och jag tänker att det inte riktigt sammanfaller m den tid man primärt är i stugan. Vet ju inte heller hur aktivt jaktlaget är men kanske jakt 1-2 dagar per månad? Inte väldigt besvärande?

Att man inte skjuter in mot huset eller skjuter på barn är så självklart att det inte ens skall behöva kommenteras. Men visst kan det hända att du och/eller dina barn hör skott och kanske tom ser djur fällas. Är det kanske det du är rädd för?

Ibland är det väldigt lämpligt av säkerhetsskäl att sätta torn i utkanten av åkrar, hagar och fält för att ha bra skottmöjlighet inåt mot ytan

• Gilla
Appendix och 31 till
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Nu vet vi ju inte var denna stuga ligger, hur nära huset jakttornet (antar att det är det vi pratar om) ligger etc, men jaktsäsongen där torn används är normalt fr oktober till feb(mars) och jag tänker att det inte riktigt sammanfaller m den tid man primärt är i stugan. Vet ju inte heller hur aktivt jaktlaget är men kanske jakt 1-2 dagar per månad? Inte väldigt besvärande?
I en åkerkant kan det mycket väl vara ett gömsle för fågeljakt och jakten på gäss började t.ex. i måndags om jag inte har fel. Oavsett så finns det inga regler för hur nära en gräns ett torn eller gömsle får placeras, däremot kan det finnas begränsningar i i vilket utsträckning man får locka på vilt vid en gräns. Man får nämligen inte locka över vilt från en annan jaktmark.

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
H Henrik Hed skrev:
Henrik
Vad skulle problemet vara? Att vi jägare skjuter vilt omkring oss? Beskriv gärna din oro.

• Gilla
  • Haha
JohanL73 och 16 till
  • Laddar…
N Nickesågen skrev:
Vad skulle problemet vara? Att vi jägare skjuter vilt omkring oss? Beskriv gärna din oro.
Problemet är väl om ni bjuder in den där norrmannen som filmade när han sköt en gubbe. Annars är det nog rätt riskfritt.

• Gilla
  • Haha
SirMayo och 6 till
  • Laddar…
Satsuki
Henningelvis Henningelvis skrev:
I en åkerkant kan det mycket väl vara ett gömsle för fågeljakt och jakten på gäss började t.ex. i måndags om jag inte har fel. Oavsett så finns det inga regler för hur nära en gräns ett torn eller gömsle får placeras, däremot kan det finnas begränsningar i i vilket utsträckning man får locka på vilt vid en gräns. Man får nämligen inte locka över vilt från en annan jaktmark.
Sant, men brukar den typen av gömslen vara byggda? Alltså permanenta, trodde det oftast var provisoriska gömslen. Men visst, därav funderingen att vi inte vet var i landet det är, vilken typ av mark, jakt eller hur det ska nyttjas.
Eftersom TS skrev ”byggt” tänkte jag automatiskt torn, dumt att förutsätta så klart

Satsuki Satsuki skrev:
Sant, men brukar den typen av gömslen vara byggda? Alltså permanenta, trodde det oftast var provisoriska gömslen. Men visst, därav funderingen att vi inte vet var i landet det är, vilken typ av mark, jakt eller hur det ska nyttjas.
Eftersom TS skrev ”byggt” tänkte jag automatiskt torn, dumt att förutsätta så klart
Jag tänkte direkt att det inte var ett torn, eftersom TS då skrivit typ älgpass, älgtorn eller liknande. TS skriver också "satt upp" och inte "byggt". Jag ser framför mig någonting enkelt, halvt maskerat i en åkerkant för typ gåsjakt med bulvan.

Satsuki
Henningelvis Henningelvis skrev:
Jag tänkte direkt att det inte var ett torn, eftersom TS då skrivit typ älgpass, älgtorn eller liknande. Jag ser framför mig någonting enkelt, halvt maskerat i en åkerkant för typ gåsjakt med bulvan.
Jag tror att TS kanske få beskriva vad de byggt :)
Nu är jag nyfiken, och det spelar ju stor roll för hur och när det används. Men är det förnuftigt att jaga gäss över tätbebyggt område. Stora gäss väger ju några kg och kan orsaka skador när de slår i backen….

• Gilla
kahnilainen
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Jag tror att TS kanske få beskriva vad de byggt :)
Nu är jag nyfiken, och det spelar ju stor roll för hur och när det används. Men är det förnuftigt att jaga gäss över tätbebyggt område. Stora gäss väger ju några kg och kan orsaka skador när de slår i backen….
Det är ju en sommarstuga som gränsar till en åker. Kan ju vara ett gammalt torp som ligger ensligt.

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Detta är så sjukt lätt löst. När dom jagar är det bara ut barnbarnen (eller kör solo) och igång med Mora Träsk eller nåt på högsta volym. Problem solved.

• Gilla
  • Haha
  • Ledsen
  • Arg
Maria T och 35 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Detta är så sjukt lätt löst. När dom jagar är det bara ut barnbarnen (eller kör solo) och igång med Mora Träsk eller nåt på högsta volym. Problem solved.
Ja. Bara man håller sig på rätt sida tomtgränsen. Annars blir TS brottslingen eftersom det är förbjudet att störa jakt. Tänk på att jakträtten går före allemansrätten.

• Gilla
JohanL73 och 20 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.