52 525 läst ·
199 svar
53k läst
199 svar
Är det ok med jaktgömsle mindre än en halvmeter från tomtgräns
Hehehe, nu kom viss mitt inlägg heeelt på fel plats! Det var menat att hamna under inlägget där någon hade skrivit något vitsigt om att skjuta vilt omkring sig, och där en annan skrev att man inte verkade så seriös som TS när man gillade den vitsen. Och DÄR tyckte jag att humorlös passade bra! Här har vi annars ett bra tecken på att man inte ska göra inlägg om man är född 1965😊Nissens skrev:
Allt gott!
Det är nog inte riktigt så det står, om man skall bygga något permanent och söker bygglov så får man gå till de som bor intill och få på skrivet. Men om det är en åker så är den utanför DP och de flesta kommuner tillåter att man får bygga t.ex ekonomi byggnader helt utan bygglov, och ett jakt torn är inte någon byggnad så det kan man sätta i tomtgränsen.Hammarblad skrev:
Frågan handlade inte om jakttorn utan om ett gömsle! Ditt långs svar saknar således relevans.😏Satsuki skrev:
Nu vet vi ju inte var denna stuga ligger, hur nära huset jakttornet (antar att det är det vi pratar om) ligger etc, men jaktsäsongen där torn används är normalt fr oktober till feb(mars) och jag tänker att det inte riktigt sammanfaller m den tid man primärt är i stugan. Vet ju inte heller hur aktivt jaktlaget är men kanske jakt 1-2 dagar per månad? Inte väldigt besvärande?
Att man inte skjuter in mot huset eller skjuter på barn är så självklart att det inte ens skall behöva kommenteras. Men visst kan det hända att du och/eller dina barn hör skott och kanske tom ser djur fällas. Är det kanske det du är rädd för?
Ibland är det väldigt lämpligt av säkerhetsskäl att sätta torn i utkanten av åkrar, hagar och fält för att ha bra skottmöjlighet inåt mot ytan
Det är helt lagligt att bygga jakttorn på egen mark utan begränsning mot annans.
Är tornet/gömslet högt skall det skyltas med att det beträds på egen risk.
Sen har du ansvar för barnen att dom inte klättrar och skadar annans egendom.
Jägare har bra koll men det man kan be dom kommunicera är det väl när det används så man inte blir väckt för att de skjuter vildsvin nattetid. Eller använder det som passas en lördag när ni är ute och leker på tomten
Är tornet/gömslet högt skall det skyltas med att det beträds på egen risk.
Sen har du ansvar för barnen att dom inte klättrar och skadar annans egendom.
Jägare har bra koll men det man kan be dom kommunicera är det väl när det används så man inte blir väckt för att de skjuter vildsvin nattetid. Eller använder det som passas en lördag när ni är ute och leker på tomten
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 215 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 215 inlägg
Om huset är tomt och kallställt för säsongen gör det väl inte så mycket men om TS och hans barnbarn är där är det ju bisarrt om någon skulle sitta där, om bara med en termos men än mer om skott avlossas. Både för ljud men också för känslan. Jag skulle inte vilja ha nån bakom vedtraven oavsett.
Kortare störningsmoment där man får ta hänsyn genom att tex hålla barn och husdjur borta från fastigheten kan ju accepteras, tex om någon ska fälla ett träd eller skjuta nyårsfyrverkerier. Men om en störning fortgår flera dagar är det inte ok.
Om de kommer överens om att de i förväg kollar om du kommer vara där närmsta veckan och isåfall inte nyttjar platsen så känns det väl som en ok väg framåt för båda parter.
Kortare störningsmoment där man får ta hänsyn genom att tex hålla barn och husdjur borta från fastigheten kan ju accepteras, tex om någon ska fälla ett träd eller skjuta nyårsfyrverkerier. Men om en störning fortgår flera dagar är det inte ok.
Om de kommer överens om att de i förväg kollar om du kommer vara där närmsta veckan och isåfall inte nyttjar platsen så känns det väl som en ok väg framåt för båda parter.
Jo. Men om nån satt en vecka några dm från tomtgränsen och plötsligt höga ljud kunde uppstå och risk att barn och hundar fick hörselskador från de ljud som avgetts så hade jag varit rädd irriterad på min granne.Alfredo skrev:
Lägg sen till att man kanske inte litar på just den personen som sitter där med ett vapen. Det är väl sannolikt inte grannen utan en för mig helt okänd person.
Jag skulle vara rätt irriterad om någon satt med vinkelslip bakom vedtraven också och spontan slipade då och då.
Jag har dock förståelse för att jägare vill skjuta och folk kan behöva göra stötande verksamhet. Men om jag tvingas hålla barn, hundar och katter inne så förväntar jag mig att den som genererar störningen antingen gör den så kort som möjligt eller kommer överens om när den inte kommer göra så jag behöver begränsa vistelsen på min egen tomt.
Om de sa imorgon kommer vi mellan 9-14 att skjuta här (och det bara var en enstaka dag) skulle det för mig inte vara ett problem. Om de säger att under 3-4 veckor kommer det till och från skjutas och det är stället jag då avsett att bo på skulle jag vara rätt missnöjd. Om det var en stuga jag inte nyttjade under den perioden vore det ok sålänge de inte skräpar ned, pissar på tomten eller trampar runt i rabatter och liknande.
Redigerat:
Det behöver du inte vara orolig för. Ljudet är skadiligt om man är nära vapnet och framför det.J JohanLun skrev:
Du kanske skulle prova att prata med dom? Jägare är bland de mest laglydiga människorna. Man blir nämligen av med licenserna om man visar att man inte är värd förtroendet. Förseelser behöver inte ha med jakt att göra, det kan vara rattfylla, misshandel, droger eller annat som sätter licenserna på spel.J JohanLun skrev:
Du har ingen aning om hur sällan en jägare skjuter skott på pass. I detta fallet är det dessutom vid en sommarstuga där inte många befinner sig under vinterhalvåret.J JohanLun skrev:
De har lagstadgad rätt till det.J JohanLun skrev:
Du behöver inte begränsa någonting bara för att det finns ett jakttorn i närheten. Katten bör du hålla inne ändå av andra självklara skäl. 😉J JohanLun skrev:
De vet aldrig i förväg när de kommer att skjuta. Och de följer lagen. Gillar du inte lagen får du ju ändra på den…J JohanLun skrev:
Du får anpassa dig till de lagar som gäller i Sverige.J JohanLun skrev:
De har ingen rätt att jaga på marker de inte har jakträtt på, så du lär inte behöva oroa dig för det.J JohanLun skrev:
Du snackar ren skit. Klart att man inte vill att barn och djur ska vara 1m från någon som skjuter och att det inte skulle vara skadligt är skitsnack. Jag var för nära en idiot med vapen och det ringde i mina öron veckor efter, jag vore inte förvånad om det gett mig permanenta skador.Nissens skrev:
Nu skev jag ju precis det om du läser en gång till, om huset inte är bebott då är det inte något problem.Nissens skrev:
Om man inte vet när ljudet kommer så kan jag inte vistas på min tomt under hela jakten.
Jag vet du hatar katter, men skit du i vilka djurarter jag har på tomten. Vare sig det är djur, barn, papegojor eller morfar med hörapparat ska de väl inte behöva hållas borta från fastigheten.Nissens skrev:
Om de inte tar hänsyn så kan ju personen som bor där välja att själv föra samma oväsen, en hög smäll i halvtimmen så blir det nog ointressant att sätta någon på den platsen.Nissens skrev: