52 527 läst ·
199 svar
53k läst
199 svar
Är det ok med jaktgömsle mindre än en halvmeter från tomtgräns
Grundlagen är knappast verkningslös utan gäller övergripande, men den reglerar inte jakträtten som regleras av jaktlag. Man kan säga att "jakträtten skyddas av grundlag" (med nuvarande utformning av jakträtten) men det pekar fel eftersom jaktlagen är den som definierar jakträtten. Man kan ju säga att allt skyddas av grundlagen, eftersom vår författning bygger på denna men det blir ganska intetsägande.Alfredo skrev:
Personligen skulle jag aldrig frivilligt acceptera att ha ett jaktgömsle så nära min byggnad eller så nära min fastighet; dels på grund av säkerhetsaspekten men även på grund av buller. Mina personliga erfarenheter både är väldigt bra erfarenheter av jägare jag mött i skogen, men också väldigt dålig erfarenheter av just jägare och framförallt lösa jakthundar, ibland långt utanför de marker där de har sin jakträtt.
I första hand skulle jag kontakta jaktlaget som jagar på den aktuella platsen för att se om de frivilligt kan tänka sig att flytta gömslet till en bättre plats; i andra hand skulle jag kontakta polisen för att se om vilka möjligheter de har att agera, i 3:e hand kommunens bygg & miljöenhet och i 4:e hand kontakta advokat för att se vilka legala möjligheter som finns.
UNder tiden skulle jag självklart se till att dra igång min ljudliga gräsklippare, min motorsåg och andra verktyg som väsnas under kvällar & helger. Jag måste ju få snickra på altanen, klippa gräset och såga utanför kontorstid.
I första hand skulle jag kontakta jaktlaget som jagar på den aktuella platsen för att se om de frivilligt kan tänka sig att flytta gömslet till en bättre plats; i andra hand skulle jag kontakta polisen för att se om vilka möjligheter de har att agera, i 3:e hand kommunens bygg & miljöenhet och i 4:e hand kontakta advokat för att se vilka legala möjligheter som finns.
UNder tiden skulle jag självklart se till att dra igång min ljudliga gräsklippare, min motorsåg och andra verktyg som väsnas under kvällar & helger. Jag måste ju få snickra på altanen, klippa gräset och såga utanför kontorstid.
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Nu förstår jag ditt resonemang. Det handlar om strikt juridisk begreppsanvändning, där "jakträtt" definieras först i annan lagstiftning, och därför formellt sett inte kan sägas vara skyddad av grundlagen. Är det så jag ska förstå dig?B byabin skrev:Grundlagen är knappast verkningslös utan gäller övergripande, men den reglerar inte jakträtten som regleras av jaktlag. Man kan säga att "jakträtten skyddas av grundlag" (med nuvarande utformning av jakträtten) men det pekar fel eftersom jaktlagen är den som definierar jakträtten. Man kan ju säga att allt skyddas av grundlagen, eftersom vår författning bygger på denna men det blir ganska intetsägande.
Ja!H Henrik Hed skrev:En fråga som kanske inte passar in i forumet men jag chansar:
Jag äger en sommarstuga som på ena sidan gränsar till en åker.
På senare år har det blivit känt att min tomtgräns går två meter in från åkern.
Nu har traktens jaktlag satt upp ett jaktgömsle mindre än en halv meter från min vedtrave som legat där i en massa år.
Jag är lite bekymrad eftersom vi rör oss precis där då vi hämtar ved och mina barnbarn ofta leker där. Jag ringde jaktledaren som sa att jag inte skulle vara orolig eftersom de aldrig skjuter åt vårt håll.
Svaret var väl ok men min fråga blir:
Är det verkligen ok att sätta upp ett gömsle precis vid min tomtgräns ( mindre än en halvmeter).
Henrik
Jag måste fråga dig TS vad det är som du upplever som ett problem i det här? Jag förstår inte riktigt det.H Henrik Hed skrev:Oj, den skapade ett helt batteri med synpunkter.
Tack för alla kommentarer. Jag vill påpeka att jag absolut inte var ute efter trams-svar utan allmänna synpunkter angående huruvida det är brukligt och gott omdöme att sätta ett gömsle (inte jakttorn dock) en halv meter ifrån tomtgräns/vedtrave/lekplats för småbarn.
Jag har tagit del av kommentarerna från alla, både från er som verkar kunna jakt och er andra.
Som vanligt så finns det en moralisk och en juridisk sida angående vad man tycker om detta. Lagligt, ja men god ton och schysst?
Henrik
Varför tror du att ts skjuter smällare och raketer? Nu för tiden tror jag de flesta smarta och upplysta INTE gör det.H Hybro skrev:
Nu har jag inte läst alla svar. Jag är inte jägare men har väl skytte som hobby. Jag tänker att även om vi talar om gevär här så är ju ljudet högt. Skytten själv har säkert hörselskydd. Ska TS med familj springa runt med hörselskydd när de går och hämtar ved eller utnyttjar den delen av sin egen tomt? Och så är det det där med barn… Det är ju inte säkert att de håller sig innanför tomtgränsen. Jag tycker nog att det krävs en mycket nära dialog mellan TS och jaktledaren för att detta ska fungera säkert.
Skulle du vilja ge mera info och förutsättningar?H Henrik Hed skrev:Oj, den skapade ett helt batteri med synpunkter.
Tack för alla kommentarer. Jag vill påpeka att jag absolut inte var ute efter trams-svar utan allmänna synpunkter angående huruvida det är brukligt och gott omdöme att sätta ett gömsle (inte jakttorn dock) en halv meter ifrån tomtgräns/vedtrave/lekplats för småbarn.
Jag har tagit del av kommentarerna från alla, både från er som verkar kunna jakt och er andra.
Som vanligt så finns det en moralisk och en juridisk sida angående vad man tycker om detta. Lagligt, ja men god ton och schysst?
Henrik
Du skriver att ni har en sommarstuga, när och hur ofta används den?
Vet du syftet med jakten, är det vildsvin som avses och kanske orsakar problem?
Jakten är ju reglerad när den får göras på olika vilt, så att få ett samtal/meddelande när gömslet ska användas borde kunna fixas. Det görs t ex. där vi har häst om det pågår i området.
Nu är jag inte jägare (men har haft lite funderingar på det då jag sedan många år bor långt ute på landet med många jägare i trakten), men jag skulle fundera mer än två gånger innan jag sätter ett "gömsle", dvs ett ställe man skjuter ifrån alldeles intill en bostadstomt. Inte främst pga säkerhetsskäl utan för att upplevelsen av att det kan avlossas ett skarpt skott alldeles intill där man bor (även om det är en fritidsfastighet) kan vara mycket känsligt för många människor.
Det här beror förstås också på hur stor tomten/fastgheten är och hur ofta fastighetsägaren är där.
(Vore inte ett problem för mig.)
Det här beror förstås också på hur stor tomten/fastgheten är och hur ofta fastighetsägaren är där.
(Vore inte ett problem för mig.)
Mer detaljer:
- 150-metersregeln:
Enligt jaktlagen är det förbjudet att jaga med skjutvapen (inklusive hagelgevär och studsare) närmare än 150 meter från bostadshus, om inte markägaren eller fastighetsägaren inom detta område har gett sitt samtycke.
- Gränsdragning:
Det är viktigt att bedöma avståndet noggrant, och det är jägarens ansvar att se till att regeln följs.
- Allemansrätten:
Allemansrätten ger alla rätt att vistas i naturen, men man ska visa hänsyn till markägare och boende. Det innebär att man bör undvika att jaga för nära bostäder och vara extra försiktig i tätbebyggda områden.
- Hemfridszon:
Även om det inte finns någon exakt definition av hemfridszonen, bör man alltid visa hänsyn till den som bor i huset och undvika att störa genom jakt eller andra aktiviteter.
- Detaljplanerade områden:
Inom detaljplanerat område kan särskilda regler gälla för jakt, och det kan krävas särskilda tillstånd från polisen.
- Lockande av vilt:
Det är inte tillåtet att locka vilt från annans jaktområde, till exempel genom utfodring eller att använda jakttorn för nära gränsen.
- Samråd med grannar:
Innan man börjar jaga nära grannars fastigheter är det alltid en bra idé att prata med dem för att undvika missförstånd och konflikter.
5sek på google