52 526 läst ·
199 svar
53k läst
199 svar
Är det ok med jaktgömsle mindre än en halvmeter från tomtgräns
Viltet tillfaller markägaren där det faller, även på en villatomt. Man har alltid jakträtt på sin mark, även villatomter, att man inte får lossa skittutan tillstånd från polis har inte saken att göra. Fller en älgpå din tomt är den din.A AG A skrev:
om gömslet står en meter eller fem meter ( 5 meter så har man ju 1/2m tillgodo angående 4,5m gräns ) från gräns så är det väl en prinsipsak för paragrafryttare ellerHammarblad skrev:
Det enda jag skulle vara rädd för är hörselskador.
Inom 25 meter måste man ha hörselskydd när man skjuter AK5 för att undvika permanenta skador på hörsel.
Jaktvapen smäller lite högre, om de kör utan ljuddämpare
Inom 25 meter måste man ha hörselskydd när man skjuter AK5 för att undvika permanenta skador på hörsel.
Jaktvapen smäller lite högre, om de kör utan ljuddämpare
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Jägarnas Riksförbund, alltså det andra jägarförbundet, vill ha en hårdare tolkning där. Jakträtten är skyddad i grundlag, precis som annan markanvändning. Allemansrätten har en inskränkning på så sätt att den inte får inkräkta på markägarens eller -användarens ekonomiska intressen. Du får inte trampa ned grödor exempelvis med stöd i allemansrätten. På samma sätt kan du inte inskränka eller påverka jakten och hänvisa till allemansrätten. Markägaren eller -brukaren har dock rätt att avvisa den som inskränker brukandet. En lantbrukare kan be någon avlägsna sig från åkern och jaktledaren avvisa någon från jaktmarken.V VasterGot skrev:Jag försökte läsa på lite om detta eftersom jag är ett stort fan av allemansrätten och det verkar inte alls stämma att jakträtt går före allemansrätt. Du kan dock enligt Svenska Jägarförbundet tolkning avvisa folk som stör pågående jakt men hur detta skulle gå till i praktiken och hur en domstol skulle avgöra det är ju något helt annat.
[länk]
Med tanke på hur intresserade polisen är av händelser i glesbygd där jag bor så skulle de aldrig dyka upp för något sådant iallafall.
Till OP så skulle jag helt enkelt diskutera det hela med jaktledaren. Är det hög beläggning på passet och mycket vilt så blir det ju inte jättekul att vistas i stugan. Gevär smäller högt, även om gamla skolans jägare som skjutit utan hörselskydd hela livet inte håller med.
Däremot är praktiken som du påpekar tandlös på grund av att det sedan krävs polis för att fysiskt flytta på personer som vägrar hörsamma anvisningen.
Jakt rör alltid upp känslor i min erfarenhet. Moral är ju något högst individuellt och en jaktledare som har ansvar att planera och leda jakten m.a.p. säkerhet, regelverk etc kommer ju förmodligen tycka att placeringen är också ”moraliskt bra”. Som många sagt ovan, i kanten av ett fält med rygg mot ett hus kan vara den säkraste platsen och kanske har markägaren ställt krav på att skjuta vilt på fältet.H Henrik Hed skrev:[…]
Tack för alla kommentarer. Jag vill påpeka att jag absolut inte var ute efter trams-svar utan allmänna synpunkter angående huruvida det är brukligt och gott omdöme […]
Jag har tagit del av kommentarerna från alla, både från er som verkar kunna jakt och er andra.
Som vanligt så finns det en moralisk och en juridisk sida angående vad man tycker om detta. Lagligt, ja men god ton och schysst?
Henrik
Vi många grupper i samhället som skall harmonisera, och man kan behöva kompromissa även om man anser sig ha ”rätt”. Därför är mitt råd fortsatt dialog med jaktledaren. Nåt du kan behöva hantera är att jakt har länge varit under kritik och även om det mattats av lite så är det många jägare känner sig attackerande och kan gå i försvarsställning. Jag tror att du kan argumentera för din känsla av osäkerhet kring barnbarnen, även om jaktledaren förmodligen tycker att det inte är nån risk så känslomässigt är det starkt. Tyvärr finns det ju stolpskott i alla grupper, även inom jägarkåren men en vettig person brukar lyssna och vilja förhandla fram en lösning som funkar för båda.
”Roade” mig med en kort fundering. Det var fredag igår och klockslagen på många - både småroliga kommentarer och en del djuplodande i rättigheter, skyldigheter och annan spännande juridik - kanske förklarar en del av ”våghöjden” och graden av trams…. 👍H Henrik Hed skrev:Oj, den skapade ett helt batteri med synpunkter.
Tack för alla kommentarer. Jag vill påpeka att jag absolut inte var ute efter trams-svar utan allmänna synpunkter angående huruvida det är brukligt och gott omdöme att sätta ett gömsle (inte jakttorn dock) en halv meter ifrån tomtgräns/vedtrave/lekplats för småbarn.
Jag har tagit del av kommentarerna från alla, både från er som verkar kunna jakt och er andra.
Som vanligt så finns det en moralisk och en juridisk sida angående vad man tycker om detta. Lagligt, ja men god ton och schysst?
Henrik
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
RF, kap. 2, 15 §B byabin skrev:
Vars och ens egendom är tryggad genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon enskild genom expropriation eller något annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen. (Min kursivering).
Jakt är en tillåten markanvändning och kan alltså bara inskränkas med hänvisning till "angelägna allmänna intressen".
K Kullatorp skrev:
Vad hade du gjort om de inte ville lyda dig utan ansåg sig ha rätt att nyttja sin fastighet på normalt sätt?K Kullatorp skrev:
Ok, då förstår jag hur du tänker tack för klargörande. Det är en tveksam tolkning att grundlagen skyddar jakträtten genom en paragraf om nyttjanderätten då jakträtten regleras av jaktlag.Henningelvis skrev:
RF, kap. 2, 15 §
Vars och ens egendom är tryggad genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller till någon enskild genom expropriation eller något annat sådant förfogande eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna intressen. (Min kursivering).
Jakt är en tillåten markanvändning och kan alltså bara inskränkas med hänvisning till "angelägna allmänna intressen".
Varför skulle grundlagen bli verkningslös bara för att det finns andra lagar som är mer detaljerade i specifika frågor? Med det resonemanget gör även exempelvis jordabalken grundlagen irrelevant.B byabin skrev:
Renoverare
· Uppsala
· 2 088 inlägg
Men alla ägande- och nyttjanderätter regleras ju av ytterligare lagstiftning och regelverk. Gruvbrytningen regleras av minerallagen, lantbruket av en hel radda lagar om djurskydd, livsmedelshantering etc, fastighetsägande och husbyggande är ju genomreglerat. Samma gäller ju övriga grundlagar, typ yttrandefriheten som även den har vissa praktiska inskränkningar. Jag ser inte det som tveksamt att säga att vi har en grundlagsskyddad äganderätt, nyttjanderätt eller yttrandefrihet bara för att det sedan finns annan lagstiftning. Eller gör du samma bedömning i relation till husägande på grund av existensen av jordabalken, byggregler eller detaljplaner? Att det är en tveksam tolkning att grundlagen skyddar rätten att äga och nyttja egendom på grund av det kommunala planmonopolet?B byabin skrev:
Jag utgår ifrån att jägaren tänker skjuta t ex vildsvin som förstör spannmål eller kanske bockjakt. Nå det är ju 1000 ggr bättre att han sitter vid ditt hus och skjuter bort från tomten än på andra sidan åkern och skjuter mot huset. Nu är ju det här internet så snart säger någon att man skjuter inte mot hus o givetvis inte. Men jag hade alla gånger föredragit att ha jakttornet nära mig.H Henrik Hed skrev:En fråga som kanske inte passar in i forumet men jag chansar:
Jag äger en sommarstuga som på ena sidan gränsar till en åker.
På senare år har det blivit känt att min tomtgräns går två meter in från åkern.
Nu har traktens jaktlag satt upp ett jaktgömsle mindre än en halv meter från min vedtrave som legat där i en massa år.
Jag är lite bekymrad eftersom vi rör oss precis där då vi hämtar ved och mina barnbarn ofta leker där. Jag ringde jaktledaren som sa att jag inte skulle vara orolig eftersom de aldrig skjuter åt vårt håll.
Svaret var väl ok men min fråga blir:
Är det verkligen ok att sätta upp ett gömsle precis vid min tomtgräns ( mindre än en halvmeter).
Henrik